. علت غیبت امام (علیه السَّلام)
ساعت ۱:٥٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۳٠ آبان ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: علت غیبت امام (علیه السَّلام) ،چرا مانند دیگر ائمه در میان مردم حضور ندارد؟ ،آخرین حجت معصوم الهى ،براى جلوگیرى از کشته شدن

سؤال: علّت غیبت حضرت مهدى چیست و چرا مانند دیگر ائمه در میان مردم حضور ندارد؟

پاسخ: غیبت حضرت ولى عصر- عجّل اللّه تعالى فرجه الشریف- یکى از رازهاى الهى بوده و ممکن است ما نتوانیم به کُنْهِ آن پى ببریم. غیبت موقت رهبران الهى از میان مردم، در امت هاى پیشین نیز سابقه داشته است، چنان که موسى بن عمران (علیه السَّلام) چهل روز از امت خود غایب شد و در میقات به سر برد. (. اعراف/ 142) حضرت مسیح (علیه السَّلام) به مشیت الهى از دیدگاه امت خویش پنهان گردید، و دشمنان قادر به کشتن او نگشتند. (نساء/ 158) حضرت یونس (علیه السَّلام) نیز مدتى از قوم خود غایب گشت. (صافات/ 140) اصولًا هرگاه مطلبى از طریق نقل متواتر ثابت شود ولى انسان نتواند به راز آن کاملًا پى ببرد، نباید آن را مورد تردید یا انکار قرار دهد، زیرا در این صورت بخش عظیمى از احکام الهى، که از مسلّمات و ضروریات دین اسلام به شمار مى رود، مورد تردید قرار مى گیرد. غیبت حضرت ولى عصر- عجّل اللّه تعالى فرجه الشریف- نیز از این قاعده‏ مستثنى نیست وعدم اطلاع از سرّ یا اسرار حقیقى آن، مجوّز تردید یا انکار آن نمى تواند باشد. با این همه، مى توان راز غیبت را در حد اندیشه بشر دریافت.

حضرت مهدى- عجّل اللّه تعالى فرجه الشریف- آخرین حجت معصوم الهى است که براى تحقق آرمانى بزرگ (گسترش عدل فراگیر و به اهتزاز درآوردن پرچم توحید در جهان) در نظر گرفته شده است، و این آرمان نیاز به گذشت زمان و شکوفایى عقل و دانش بشر و آمادگى روحى بشریت دارد، تا جهان به استقبال موکب آن امام عدل وآزادى رود. ظهور زود هنگام آن حضرت، قیام کلى و گسترده اى را به دنبال نخواهد داشت، زیرا اگر ایشان پیش از فراهم شدن مقدمات در میان مردم ظاهر شود، سرنوشتى چونان دیگر حجت هاى الهى (شهادت) یافته و قبل از تحقق آن آرمان بزرگ، دیده از جهان برخواهد بست.

پیشوایان معصوم در روایات نیز به این حکمت اشاره کرده اند. امام باقر (علیه السَّلام) فرمود: براى حضرت قائم- عجّل اللّه تعالى فرجه الشریف- غیبتى است قبل از ظهور. راوى از علت آن پرسید، امام فرمود: «براى جلوگیرى از کشته شدن» (1). گذشته از این، در برخى روایات مسئله امتحان و آزمودن خلق مطرح شده است، بدین معنى که مردم در عصر غیبت در بوته آزمایش الهى قرار مى گیرند و مراتب استوارى آنان در ایمان واعتقاد سنجیده مى شود. (2)

اجمال سخن این که حضرت مهدى آخرین وصى از اوصیاى الهى است که براى تکامل همه جانبه بشر و ایجاد حکومت واحد الهى آفریده شده است. این ایده و آرزو هنگامى تحقق مى پذیرد که در جامعه بشرى، آمادگى براى پذیرش چنین حجتى وجود داشته باشد و در غیر این صورت، ظهور جز کشته شدن و نابودى‏ نتیجه اى نخواهد داشت و آن هدف عالى تحقق نخواهد یافت. از این جهت وجود حضرت، در پس پرده غیبت به سر مى برد و در حالى که در میان مردم زندگى مى کند و مردم او را مى بینند، ولى او را نمى شناسند و از این طریق از گزند دشمنان حق و عدالت مصون مى ماند.

از این گذشته، از آنجا که حکومت وى حکومت جهانى خواهد بود و تحقق این امر در گرو ایجاد شرایطى است که در هنگام تولد، وجود نداشته است. این شرایط به مرور زمان تحقق پیدا کرده، و یا در حال پیدایش است و ما این شرایط را در پاسخ به پرسش ششم توضیح خواهیم داد.

1. کمال الدین، شیخ صدوق، باب 14، حدیث 8، 9، 10.

2. مجلسى، بحارالأنوار، 52/ 102- 113- 114، باب التمحیص و النهى عن التوقیت.

 

                                      راهنماى حقیقت، استاد جعفر سبحانی ،ص:471 -  472