امام زمان (علیه السَّلام) و تولد او
ساعت ۱۱:٢۸ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٩ آبان ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: امام زمان (علیه السَّلام) و تولد او ،تمامى علماى شیعه اتفاق ،زنگ خطرى براى تمام نظام ،تولد او مانند تولد موسى اعجاز آمیز

سؤال: آیا امام مهدى (علیه السَّلام) متولد شده است؟ و اصولًا آیا امام حسن عسکرى (علیه السَّلام) فرزندى داشته است؟

پاسخ: تمامى علماى شیعه اتفاق دارند که آن حضرت در شب نیمه شعبان سال 255 ق. و به قولى 256 از مادرى به نام نرجس خاتون در سامّرا و در خانه امام حسن عسکرى (علیه السَّلام) دیده به جهان گشوده و در این مورد، روایات زیادى از پدر ارجمندش حضرت عسکرى (علیه السَّلام) وارد شده که با نقل آنها سخن به درازا مى کشد.

از آنجا که تولد حضرت مهدى (علیه السَّلام) زنگ خطرى براى تمام نظام هاى فاسد آن روز بود، پیوسته عباسیان در صدد بودند که از تولد او جلوگیرى کرده و در صورت تولد، به حیاتش خاتمه دهند. یکى از علل این که حضرت عسکرى (علیه السَّلام) را در سامّرا تحت نظر گرفته بودند، این بود که از تولد فرزند او آگاه شوند.

تولد او مانند تولد موسى اعجاز آمیز بود. با مراقبت هاى پیاپى مأموران حکومت عباسى خدا آخرین وصى خود را از نسل امام عسکرى (علیه السَّلام) پیش از تولد و پس از آن، از گزند دشمنان محفوظ نگاه داشت. اسامى برخى از کسانى که در زمان تولد آن حضرت حضور داشته و یا آن حضرت را پس از تولد مشاهده نموده اند، از این قرار است:

حکیمه خاتون دختر امام محمد تقى و عمه امام حسن عسکرى (علیه السَّلام) است. او مى گوید: روزى به خانه امام حسن (علیه السَّلام) مشرف شدم. مى خواستم شبانگاه نیمه شعبان سال 255 به منزل بازگردم که امام حسن عسکرى (علیه السَّلام) فرمود: عمه جان! امشب در خانه ما باش، زیرا ولىّ خدا و جانشین من در این شب متولد خواهد شد، پرسیدم از کدام یک از کنیزانت؟ فرمود از سوسن.

من هر چه جستجو کردم اثرى از باردارى در وى ندیدم، بعد از افطار با سوسن در یک اتاق خوابیدم، طولى نکشید که بیدار شدم، به فرمایش امام حسن (علیه السَّلام) مى اندیشیدم. مشغول نماز شب شدم. سوسن هم از خواب برخاست و به نماز شب پرداخت. حتى نزدیک سپیده دم، باز هم اثرى از وضع حمل نبود. نزدیک بود درباره سخن امام (علیه السَّلام) به شک و تردید دچار شوم که صداى امام (علیه السَّلام) از اتاق دیگر آمد که فرمود: عمه جان! تردید نداشته باش، تولد فرزندم نزدیک شده است.

لحظاتى بعد ولى خدا پاک و پاکیزه به دنیا آمد،... کودک را نزد امام بردم.... (1)

به خاطر مراقبت هاى عباسیان، کمتر کسى موفق شد در حیات حضرت عسکرى (علیه السَّلام) امام را از نزدیک ببیند، ولى در عین حال گروهى از افراد بسیار نزدیک و مورد اعتماد به زیارت آن حضرت در حیات والدش موفق شدند. اینک به ذکر اسامى شمار اندکى از آنان مى پردازیم:

1. ابوغانم خادم مى گوید: فرزندى براى امام حسن (علیه السَّلام) متولد شد که او را «محمد» نامیدند. روز سوم آن کودک را به اصحابش نشان داد و فرمود: این فرزندم پس از من صاحب و امام شماست و این همان قائمى است که همه در انتظارش مى باشند. (2)

2. حسن بن حسین بن علوى مى گوید: در سامّرا خدمت امام عسکرى (علیه السَّلام) رسیدم، تولد فرزندش راتبریک گفتم. (3)

3. حسن بن منذر مى گوید: روزى حمزه بن أبى فتح نزد من آمد و گفت: بشارت باد که دیشب خدا به امام حسن (علیه السَّلام) فرزندى عطا کرده، لیکن دستور داده که امرش مخفى باشد. نامش را پرسیدم، گفت: نامش «محمد» است. (4)

4. احمد بن اسحاق مى گوید: روزى خدمت امام حسن عسکرى (علیه السَّلام) رسیدم. قصد داشتم از جانشینش سؤال کنم. آن جناب، خود سخن آغاز کرد و فرمود: اى احمد بن اسحاق! خداوند متعال از هنگامى که آدم (علیه السَّلام) را آفرید تا قیامت، زمین را هرگز از حجت خالى نگذاشته و نمى گذارد، به برکت وجود حجت خداست که بلا از زمین دفع مى شود و باران نازل مى گردد و زمین برکاتش را بیرون مى دهد. عرض کردم: یابن رسول اللّه! بعد از شما، امام و جانشین شما کیست؟ آن جناب به درون خانه رفت و کودک سه ساله اى را با خود بیرون آورد که از زیبایى مانند ماه شب چهاردهم بود. او را بر دوش گرفته بود. فرمود: احمد! اگر تو نزد خدا و امامان، گرامى نبودى، فرزندم را به تو نشان نمى دادم. بدان که این کودک هم نام وهم کنیه رسول خداست، همان کسى است که زمین را پر از عدل و داد مى کند. (5)

اینها برخى از شخصیت هاى برجسته شیعیان بودند که توفیق زیارت امام را در زمان حیات امام عسکرى (علیه السَّلام) به دست آوردند، هر چند این توفیق منحصر به ایشان نبود و گروه بیشترى آن حضرت را در زمان زندگى پدرش در خانه وى ملاقات کردند.(6 )

در پایان یادآور مى شویم که گروهى از بزرگان اهل سنت به ولادت او تصریح کرده اند. در این مورد به کتاب منتخب الاثر، چاپ جدید، ص 371 تا 392 مراجعه شود. مؤلف این کتاب 68 نفر از اهل سنت را نام برده است که در کتاب هاى خود، به ولادت آن حضرت از حضرت عسکرى (علیه السَّلام) تصریح نموده اند، علاقمندان مى توانند به آن مراجعه فرمایند.

1. غیبت، شیخ طوسى، ص 141.       2. اثبات الهداه، ج 6، ص 431.    3. اثبات الهداه، ج 6، ص 433.

4. اثبات الهداه، ج 6، ص 439.        5. بحارالأنوار، ج 52، ص 23. 

6. بحارالأنوار، ج 52، ص 25 و 78 و 86؛ اثبات الهداه بالنصوص والمعجزات، ج 6، ص 311 و 425 و ج 7، ص 16؛ ینابیع الموده، باب 82.

 

                                                                   راهنماى حقیقت، ص: 468