شهید کیست؟
ساعت ۳:٤۸ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٦ آبان ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: شهید کیست؟ ،شهید بر سه قسم است: ،شهید دنیا و آخرت ،من مات غریبا کمن مات شهیدا

راغب اصفهانى در معنى آیه‏ «وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ‏» ( حدید / 19 ) ، گوید: شهید را به این سبب شهید گویند که در حال شهادت نعمتهاى آن جهان را مى‏بیند. یا به واسطه آنست که نزد خدا حاضر مى‏شود، چنانچه مى‏فرماید: «عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ‏».

مرحوم علامه شهید مطهرى گوید: مرگى شهادتست که انسان با توجه به خطراتى احتمالى یا یقینى فقط به خاطر هدف مقدس و انسانى یا به تعبیر قرآن‏ «فِی سَبِیلِ اللَّهِ» از آن استقبال کند. و شهادت دو رکن دارد: یکى اینکه در راه خدا باشد، دوم آنکه هدف مقدس باشد.

شهادت به حکم اینکه عملى آگاهانه و اختیارى است و در راه هدفى مقدس است و از هر گونه انگیزه خودگرایانه، منزه و مبراست، تحسین انگیز و افتخار آمیز است.

به نظر مى‏رسد که کلمه «شهید» چون از «شهادت» گرفته شده، شهادت و شاهد و شهید به معنى گواه است براى اثبات هر حقى بعد از بینه از راه اثبات گواه، و شاهد لذا شهید گواه حقانیت است.

صاحب کتاب «الفقه على المذاهب الاربعة» گوید: شهید بر سه قسم است:

1- شهید دنیا و آخرت و آن شهیدى است که در راه خدا و در میدان جنگ کشته شود.

2- شهید در آخرت. و آن کسى است که در میدان زخمى شده ولى بعد از مدتى فوت شود چنین کسى ثواب شهید را دارد؛ مانند آدم غرق شده، و یا کسى که در غربت بمیرد. و چنانچه در روایات دارد

«من مات غریبا کمن مات شهیدا»

اینها در حکم شهیدند، یعنى در آخرت ثواب‏ شهید را دارند.

3- منافقى که در لشکر اسلام کشته شود احکام شهید را دارد مانند (ساقط بودن غسل و کفن) اما اجر شهید را ندارد (نه در دنیا و نه در آخرت) در دو فرض اولى اختلافى بین شیعه و سنى نیست.

ارمغان شهید، ص: 8