فواید زیارت قبور ائمه علیهم السلام و دیگران‏
ساعت ۸:٢٢ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٠ آبان ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: فواید زیارت قبور ائمه علیهم السلام و دیگران‏ ،بدعت ،جاى نیزه‏ها و شمشیرها ،مى‏بوسم که

پرسش: آیا زیارت قبور ائمه و سایر افراد بدعت‏ نیست؟ این زیارت‏ها چه فایده‏اى دارد؟

پاسخ: بدعت به عمل و دستورى اطلاق مى‏شود که از جانب خدا یا رسولش و اهل‏بیت چیزى درباره آن نیامده باشد. لیکن رفتن به زیارت قبور، مخصوصاً زیارت حسین علیه السلام را در کتب معتبر اهل سنت نیز مى‏توان یافت. براى مثال در کتب اهل سنت آمده است که: «روزى رسول‏اللَّه صلى الله علیه و آله در خانه عایشه تشریف داشتند که حسین علیه السلام وارد شد. پیغمبر او را در آغوش کشید و بسیار بوسید و بویید. عایشه سؤال کرد: چقدر حسین را دوست مى‏دارى؟ حضرت فرمود: مگر نمى‏دانى او پاره جگر من و ریحانه من است.

سپس حضرت گریست و فرمود: جاى نیزه‏ها و شمشیرها را مى‏بوسم که بنى‏امیه بر حسینم خواهند زد. سپس ادامه داد: او را با لب تشنه مى‏کشند و شفاعت من هرگز به آن‏ها نمى‏رسد. خوشا به حال کسى که بعد از شهادت حسینم، او را زیارت کند. عایشه پرسید:

اجر زائر حسین چقدر است؟ حضرت فرمود: یک حج من. عایشه تعجب کرد و این سؤال را چندین بار پرسید و هر بار رسول‏اللَّه صلى الله علیه و آله ثواب زیارت حسین را زیادتر گفت. تا این که فرمود: ثواب زیارت حسین علیه السلام برابر نود حج و نود عمره من است که در نامه عمل زائر نوشته مى‏شود.» «1»

البته این کار در اهل سنت و سایر فرق هم وجود دارد، مثلًا زیارت قبر شیخ عبدالقادر گیلانى و امام ابوحنیفه در بغداد، یا خواجه نظام الدین در هند، یا شیخ اکبر مقبل الدین در مصر، از نظر آن‏ها جائز و ثواب دارد و جماعتى از اهل سنت مى‏روند و زیارت مى‏کنند و هیچ روایتى هم از پیامبر در شأن آن‏ها نرسیده است.

از طرفى قبور اولیاء خدا و ائمه معصومین محل تقرب به خداست، محل عبادت‏

______________________________
(1). کامل الزیارات، باب 22، ص 67؛ بحارالانوار، ج 44، ص 260، امالى شیخ 66

خداوند است. در حرم پیامبر صلى الله علیه و آله خداوند را عبادت مى‏کنیم. پیامبر را عبادت نمى‏کنیم، بلکه پیامبر را زیارت مى‏کنیم و با زیارت پیامبر از ایشان مى‏خواهیم نزد خداوند براى ما شفاعت و طلب آمرزش کند؛ طبق آیه شریفه: وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِیماً. «1» لذا این کار مورد تأیید خداوند است. امیرالمؤمنین که در آیه شریفه مباهله نفس پیامبر محسوب مى‏شود و اهل‏بیت معصومین از این قاعده مستثنى نیستند. دختر گرامى پیامبر حضرت زهرا علیهما السلام به زیارت حمزه و بعد به زیارت پیامبر مى‏رفتند. حضرت امیرالمؤمنین به زیارت قبر حضرت زهرا مى‏رفتند. پیامبر خدا به زیارت قبور بقیع مى‏رفتند و در اول هر سال به زیارت شهداى احد مى‏رفتند.

سیره صحابه و علماى اهل سنت نیز بر همین منوال بوده است که بعضى از موارد آن عبارتند از:

1. ابو على خلال، شیخ حنابله مى‏گوید: هر گاه به مشکلى برخورد مى‏کنم قبر موسى بن جعفر علیه السلام را زیارت مى‏کنم و به ایشان متوسل مى‏شوم و خداوند مشکل مرا آسان مى‏کند. «2»

2. قسطلانى مى‏گوید: شایسته است که زائر در کنار قبر پیامبر زیاد دعا و استغاثه کند، متوسل شود، طلب شفاعت کند و بى‏تابى کند و سزاوار است که خداوند شفاعت پیامبر را در حق او بپذیرد. «3»

3. ابن خزیمه، شیخ (استاد) بخارى و مسلم و باصطلاح شیخ الاسلام است، شاگردى دارد بنام محمد بن مومل که مى‏گوید به همراه استادم ابن خزیمه و جمعى به زیارت قبر على بن موسى الرضا علیه السلام در طوس رفتیم. استادم چنان در مقابل بقعه متبرکه‏

______________________________
(1). نسا (4): 64، اگر آن‏ها (به گناه) به خود ستم کردند (آنگاه) نزد تو آمدند و درخواست استغفار و آمرزش‏از درگاه خداوند کردند و پیامبر براى آن‏ها طلب آمرزش کرد خدا را توبه پذیر و مهربان یافتند.

(2). تاریخ بغداد، ج 1، ص 120      (3). المواهب اللدنیه، ج 3، ص 417

تعظیم و تواضع کرد که همگى در شگفت ماندیم. «1»

4. محمد بن ادریس شافعى به قبر ابوحنیفه و احمد بن حنبل به قبر شافعى متوسل مى‏شدند. «2»

5. در سنن الکبرى، از پیامبر روایت کرده که فرموده: «من زار قبری وجبت له شفاعتی‏». هر که قبر مرا زیارت کند شفاعت من بر او واجب مى‏شود. «3»

6- أم سلمة از پیامبر نقل مى‏کند کسى که مرا بعد از وفات زیارت کند مانند کسى است که در حیات با من مصاحبت داشته و کسى که اهل بیت مرا زیارت کند مثل آن است که مرا زیارت کرده است.

7. انس بن مالک روایت مى‏کند پیامبر فرمود کسى که مرا بعد از وفات زیارت کند، مانند این است که در حال حیات زیارت کرده و هر کس بتواند مرا زیارت کند و نکند هیچ عذرى ندارد. «4»

8. علامه امینى در کتاب شریف «الغدیر» 22 حدیث متواتر مشابه حدیث مذکور از کتب معتبر اهل سنت نقل کرده است و 42 کلام از ائمه اهل سنت در تأکید استحباب زیارت قبر پیامبر مى‏آورد و متون زیارت را نقل مى‏فرماید. «5»

9. فاکهى در حسن الأدب و غزالى در احیاء علوم الدین براى ائمه بقیع زیارت‏نامه‏هایى نقل کرده‏اند. «6»

10. براى شهداء احد زیاراتى را مستحب دانسته‏اند بویژه حضرت حمزه از طریق صحابه نقل کرده‏اند. رحله ابن جبیر 153؛ حسن الادب 83؛ وفاء الوفا؛ مراقى الفلاح 152.

و نظایر آن‏ها که کتب زیادى در خصوص آن نوشته شده است.

به طور خلاصه مى‏توان به بعضى از فوائد زیارت مشاهد مشرفه چنین اشاره کرد:

1. زائر با این کار از سنت الهى سلام و صلوات بر بندگان مقرب تبعیت مى‏کند، سلام و صلوات خدا بر انبیاء و صالحان در قرآن فراوان است.

2. تشکر از صاحب رسالت و عمل به آیه مودت ذى القربى است.

3. قدرشناسى از حاملان علوم نبوى است که آن‏ها را بر مسلمان‏ها رسانده اند

4. با اظهار ارادت به مقربان خداوند، به خداوند تقرب مى‏جوید.

______________________________
(1). تهذیب التهذیب، ج 7، ص 339       (2). مناقب ابى‏حنیفه، ج 2، ص 199

(3). سنن الکبرى، ج 5، ص 245           (4). وفاء الوفاء، 4، ص 1346

(5). الغدیر، ج 5، زیارت مشاهد مشرفه.   (6). حسن الادب: 83؛ احیاء العلوم، ج 1، ص 232

                                      پاسخ به شبهات در شبهاى پیشاور، ص:124 -  126