على علیه السلام بهترین قاضى.................
ساعت ۱:٠٩ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٧ آبان ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: بهترین قاضی ،عالم ترین و آگاه ترین فرد بعد از پیامبر

شخصى خدمت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم رسید و این سؤال را مطرح کرد:

«گاو و الاغى در اصطبلى بودند، گاو به الاغ حمله کرد و آن را کشت، حکم آن چیست؟

اصحاب پیامبر، که در محضر رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم حضور داشتند، به همدیگر نگاه کردند و عرض کردند: حیوانات که تکلیفى ندارند؛ حیوانى، حیوان دیگرى را کشته است، نه مى‏توان حکم به قصاص کرد، نه دیه!

پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم خطاب به على علیه السلام فرمود: حکم این مسأله چیست؟

حضرت على علیه السلام از صاحب آن دو حیوان پرسید: آیا هر دو حیوان بسته بودند، یا هر دو باز بودند، یا یکى بسته بود و دیگرى بازگفته؟

شد: صاحب الاغ حیوان خود را بسته بود و صاحب گاو آن را بازگذاشته بود!

حضرت على علیه السلام فرمود: در این صورت باید صاحب گاو خسارت صاحب الاغ را بپردازد!

پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم پس از تأیید حکم و قضاوت حضرت على علیه السلام فرمود:

«اقْضاکُمْ عَلِىٌ‏ «1»؛ على در مقام قضاوت از همه شما آگاه‏تر است و بهتر قضاوت مى‏کند.»

قضاوت حضرت على علیه السلام در این داستان مصداق همان چیزى است که اکنون در فقه شیعه به عنوان یک قاعده کلّى مطرح است و آن این که: «هرگاه سبب اقوى از مباشر باشد، سبب ضامن است». در داستان فوق، گاو مباشر در قتل است و صاحب گاو که آن را نبسته سبب قتل مى‏باشد، ولى چون سبب اقوى بوده، زیرا او عاقل است و حیوان عقل ندارد، بدین جهت سبب ضامن است. «2»

طبق آنچه گذشت على علیه السلام صاحب «أُذُنٌ واعِیَةٌ»، همراهِ جدانشدنى با قرآن،

______________________________
(1) نور الابصار، صفحه 88.

(2) همان‏گونه که اگر شخصى، دیگرى را به منزل خویش دعوت کند و در منزل سگ درّنده‏اى داشته باشد و به میهمان اطّلاع ندهد که سگ وى به انسان‏ها نیز حمله مى‏کند و خود نیز از میهمان محافظت و مراقبت نکند و سگ صاحب‏خانه به هنگام ورود میهمان به منزل میزبان، به میهمان حمله کند و خسارتى بر او وارد کند، میزبان ضامن است. چون هر چند سگ مباشر است و صاحب‏خانه سبب، ولى از آنجا که سبب اقوى از مباشر است، بدین جهت سبب ضامن است.

متخصّص‏ترین فرد در امر قضاوت، عالم‏ترین و آگاه‏ترین مسلمان و فاضل‏ترین صحابه پیامبر است. با توجّه به این مطلب اگر خداوند متعال بخواهد شخصى را براى خلافت و جانشینى‏ پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم نصب کند، آیا حکمت خداوند اجازه مى‏دهد شخصى غیر از على منصوب گردد! و اگر این وظیفه بر دوش مردم نهاده شود، آیا صاحبان عقل و خرد و اندیشه، با وجود على و آن صفات و ویژگى‏هایش، به سراغ شخص دیگرى مى‏روند!

لازم است بار دیگر دست به آسمان بلند کنیم و خداوند را از صمیم دل شکر گوییم که نعمت پیروى از چنین انسان والا و بى‏نظیرى را بر ما ارزانى داشت و ما را شیعه على علیه السلام قرار داد. و از پدران و مادرانمان، که ما را با مهر و عشق و محبّت على علیه السلام آشنا کردند و درس ولایت را به ما آموختند، سپاسگزار باشیم و بر تمام معلّمان و اساتید و علماء و دانشمندان و اندیشمندانى که در طول تاریخ با زحمات فراوان پرچم ولایت را در این کشور علوى به اهتزاز درآورده، و هادیان خوبى براى پیروان على علیه السلام بودند، درود بفرستیم. و از خداوندِ على بخواهیم:

پروردگارا! عشق شیرین على را همچنان در قلب و روح ما زنده بدار و نسل ما را تا روز قیامت از شیعیان حقیقى آن حضرت قرار بده!

بار الها! على و خاندان پاکش را در لحظات سخت جان دادن و مرگ و مواقف وحشتناک قیامت به فریاد ما برسان!

خدایا به ما توفیق ده که در گفتار و کردار شیعیان و پیروان خوبى براى این خاندان پاک باشیم، به گونه‏اى که باعث خشنودى و رضایت آن‏ها گردیم!

آیات ولایت در قرآن، ص: 405 -  407