🔴5 نکته در خصوص شبهاتی که بعد از فاجعه منا به مسئله حج
ساعت ٥:٢٩ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۸ مهر ۱۳٩٤   کلمات کلیدی: شبهات حج ،منا ،شهدا

بسم الله الرحمن الرحیم

🔴5 نکته در خصوص شبهاتی که بعد از فاجعه منا به مسئله حج وارد می کنند:

1⃣ بحث حج ، یک مقوله ی شرعیست ، و ما (غیر مراجع) حق تحریم حج یا اعمال نظر فقهی در این خصوص رو نداریم ؛ احکام استطاعت که منجر به وجوب حج تمتع بر مستطیع میشه ، مشخص است ؛ وقتی طبق این احکام ، حج ، این دستور الهی ، بر کسی واجب شد ، باید برود (البته بر هرکس در طول زندگیش فقط یکبار حج تمتع واجب میشود) ؛ علی الاجمال ، نباید در این زمینه ، نظرات شخصی به عنوان حکم الهی و دستور شرعی مطرح شود ؛

2⃣ بحث خطر جانی در خصوص حج ، محلی از اعراب ندارد ؛ چراکه عقلاً وقتی در یک کاری ، بالفرض از یک جمعیت ٣ میلیون نفری ، ۵٠٠ نفر جانشان را از دست میدهند ، آن هم در یک حادثه ، نمیشود گفت که اینکار خطر جانی دارد ؛ در حقیقت باید گفت میلیاردها نفر در طی این سالها به حج مشرف شدند ، و اتفاقی برایشان نیوفتاده ؛

3⃣ در خصوص حواشی مسئله ی حج ، باید خیلی دقت کرد و با بصیرت به موضوع نگریست ؛ امروز میلیاردها دلار و صدها طرح ، توسط دشمن خرج و اجرا میشود ، فقط برای اینکه اولاً حضور شیعیان در مناسک حج را کمرنگ کرده ، و ثانیاً کلاً مسلمانان موضوع حج را بدست فراموشی بسپارند ؛ شما ببینید سفارشات امام خامنه ای در این سالها ، خطاب به حجاج و تفاسیر ایشان از ابعاد مختلف حج چه ها بوده ؟ یکی از اصلی ترین اهداف حج ، ترویج عقاید حقه ی شیعه است ؛ البته این را هم میدانیم که حقیقتاً این موضوع مغفول واقع شده ، و این سفر ، به یک سفر و عمل صرفاً شخصی ، مبدل گردیده ؛ در حقیقت ما بجای تضعیف حج ، باید بدنبال اصلاح آن باشیم ؛ و سعی کنیم معیارهای الهی و توصیه های دینی و اهداف اسلامی از این سفر را پر رنگ نماییم ؛ تا روز به روز از اثرات عظیم و عمیق این حکم الهی ، بیشتر بهره مند شویم ؛

4⃣ نکته ی دیگر در خصوص حرفهای عوامانه و بعضاً خائنانه ای است که عده ای جاهل یا خائن ، در خصوص جایگزینی حج با کمک به فقرا و ... میزنند ؛ باید هوشیار بود ؛ همان خدایی که امر به پرداخت صدقه ی واجبه (خمس) و صدقه ی مستحبه کرده ، همان خدا حدود و احکام حج را نیز بیان نموده ؛ بله ، یکوقتی راجع به حج عمره (مستحبی) ، یا راجع به حج دوم و سوم و دهم و بیستم یک نفر صحبت میکنیم ، اینجا موضوع چیز دیگری است ؛ اما زیر سوال بردن و تضعیف اصل مسئله ی حج ، به بهانه های خوشرنگ و لعاب ، هیچ پایه و مبنای اسلامی ای ندارد ؛ اگر کسی مسلمان است ، دینش همه چیز را به وضوح برایش شرح داده و روشن نموده ؛ اگر هم مسلمان نیست ، لطفا حرف بیربط نزند ... البته خطابم به مغرضین است که آگاهانه بدنبال تحریف حدود الهی هستند ...

5⃣ مطلب دیگر در خصوص هزینه های حج است که بعضاً دوستان بیان میکنند که مثلا به جیب آل سعود میرود و خرج دشمنی علیه اسلام و تشیع میشود ؛ در این خصوص قبلا نکاتی را عرض کردیم ؛ مثال زدیم ، گفتیم اگر کسی از دشمن یک اسلحه بخرد ، ظاهراً به او سود رسانده ، اما اگر با همین سلاح به جنگ دشمن برود ، دیگر آن سود ابتدایی معتنا به نیست ؛ فارغ از اینکه بالاخره هزینه ی پرداختی ، همه اش که داخل در سود نیست برای عربستان و آنها هم به هر حال خدماتی را به زائرین ارائه میکنند ، اما مثلاً همینکه چند میلیون مسلمان از وضعیت یمن (مثلا) آگاه شوند ، یا حضور همین شیعیان اجازه اعمال هر غلطی را به وهابیون ندهد و ... چیز کمی نیست ؛ و البته که تحریم حج ، تنها باعث از دست دادن این فرصت عظیم ، و ایجاد یک فضای مناسب برای فعالیت دشمن میشود ؛ و خیلی ها حاضر هستند چند برابر درآمد عربستان از حجاج شیعه را به آل سعود بپردازند ، فقط به شرطی که پای شیعیان از حج کوتاه شود ...

شبهه حج نرفتن عمده اشکالات به اصل فریضه حج و تصور عوامانه از این فریضه مهم در حد یک سفر عادی زیارتی و یا یک توریسم مذهبی است، در حالی که به هیچ وجه این گونه نیست. در واقع فریضه حج به عنوان یک فریضه واجب باید همانند هر عمل دینی دیگر حتی در شرائط سخت و دشوار انجام شود و موانع اجتماعی و سیاسی و اقتصادی نباید جلوی انجام این عمل مهم و واجب را بگیرد.

در اسلام یکی از 5 رکن اساسی دین حج قلمداد شده است در نتیجه برابر دانستن این عمل واجب با سفرهای زیارتی عادی و مقایسه آن با انفاقات و مبرات و خدمات اجتماعی بی مورد است؛ اگر بنا بر مقایسه باشد می توان بسیاری از اداب و سلوک فرهنگی و رسومات عرفی را که هر ساله در ایران انجام می شود مقایسه کرد و مثلا گفت هر ساله چند هزار میلیارد تومان در کشور هزینه رسم و رسوماتی مانند سفره هفت سین و تشریفات شب یلدا و... می شود که با این پول می توان چند صد بیمارستان و مدرسه و ... ساخت.

بدیهی است که از نظر همین مخالفان اعمال دینی مانند حج این مقایسه ها بی معناست و نباید امور مختلف را در مقایسه با هم دید، در این صورت باید از این افراد ملی گرا پرسید اگر این مقایسه در این گونه امور عرفی و غیر واجب مجال ندارد، چگونه در مورد یک عمل واجب و ضروری قابل طرح است. البته بدیهی است که اگر موانعی مهم و ضروری مانند هتک حرمت مسلمانان و یا مشقت فوق طاقت در انجام یک عمل دینی وجود داشته باشد انجام این عمل واجب از وجوب می افتد که این امر هم بر اساس روایاتی است که تاکید می کند:

« رُفِعَ عَنْ أُمَّتِی أَرْبَعُ خِصَالٍ خَطَأُهَا وَ نِسْیَانُهَا وَ مَا أُکْرِهُوا عَلَیْهِ وَ مَا لَمْ یُطِیقُوا از امت من چهار چیز برداشته شده خطا و فراموشی آن ها و آنچه به انجام آن اجبار شوند و آنچه فوق طاقت آن ها باشد.»

در کشور عربستان هم در طول تاریخ حکومت های گوناگونی روی کار آمده اند و مسلمانان جهان از هر نژاد و ملیت و مذهب تلاش کرده اند با حکومت های حاکم در این کشور کنار آمده و تکلیف دینی خود را انجام دهند و شیعیان ایران هم همین گونه عمل کرده و می کنند و اگر در برهه ای از زمان به تشخیص مراجع و بزرگان دین انجام این عمل دینی دارای مفاسدی بیش از مصالحش باشد، موقتا انجام آن متوقف خواهد شد.

در پایان باید گفت مخلوط کردن اعمال عبادی و معارف عمیق دینی با تعابیر شاعرانه و احساسی چیزی جز عدول از حریم منطق و تعقل نیست که این امر در یک بحث منطقی و عقلانی کاملا ناصحیح و به دور از ضوابط متعارف است؛ بدیهی است که ساحت عرفان و معنویت با نگاه خاص خود از ساحت اعمال دینی با ضوابط قانونی و فقهی خود را نمی توان در هم آمیخت و نقد ظاهر گرائی های بی توجه به باطن را به منزله انکار همه دستورات دینی و فقهی دانست