آیا حورالعین مذکر هم داریم؟
ساعت ۸:۱۸ ‎ق.ظ روز جمعه ۱٥ آذر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: حورالعین مذکر ،زن و مرد
چرا در قرآن و احادیث در دنیا و آخرت همیشه از مردان حمایت شده چرا بین زن و مرد فرق قائل شده است؟ آیا حوری های بهشتی فقط در اختیار مردها است چرا زن ها ندارند؟

قبل از اینکه به جواب پرسش شما در مورد حورالعین بپردازیم به این نکته اشاره ای گذرا می نماییم که نظام حقوقی ارائه شده از طرف اسلام در مورد زن ومرد بر اساس مصالح و مفاسد واقعی بنا نهاده شده است که تمام ابعاد و استعداد های وجودی انسان در ان لحاظ شده است. زن و مرد دارای نکات مشترک و متفاوت تکوینی هستند نکات مشترک آنها حقوق و تکالیف مشترکی را برای انها پایه ریزی می کند و تمایزات وجودی سبب تعریف برخی حقوق متفاوت می شود.
تساوی کامل در برخورداری از ماهیت انسانی و لوازم آن (نساء :1؛ شوری :11؛ حجرات : 13؛ اعراف :189)، تساوی کامل در عبودیت نسبت به پروردگار و طی نمودن و سیر راه تکامل انسانی و نیل به قرب به خدا ( نساء:124؛ نحل:97؛ توبه:72؛ احزاب:35 ) ، تساوی کامل در امکان انتخاب جناح حق و باطل، ایمان و کفر ( توبه:67و68؛ نور:26؛ آل‌عمران:43 و…) سبب شده است که زن و مرد در اکثر حقوق و تکالیف مشترک باشند.لکن برخی تفاوت های تکوینی سبب ایجاد عدم تشابه در برخی از حقوق و تکالیف می شود که این امر به هیچ وجه به معنای بی عدالتی نسبت به مرد یا زن نیست. نه تحمیل مهریه و نفقه و الزام مردان به جنگ و جهاد و دفاع ظلم به مردان است و نه عدم تجویز چند همسری و لزوم عده نگه داشتن و …ظلم به زن محسوب می گردد.همه این تفاوت های ظاهری در حقوق وتکالیف, در جهت شکل گیری یک نظام حقوقی مترقی و پیشرفته بر اساس مصالح و مفاسد دنیوی و اخروی است که بررسی حکمت تک تک این احکام در حوصله این نوشتار نیست .برای شناخت بهتر فلسفه برخی از این تفاوت ها شما را به مطالعه کتاب های زیر توصیه می کنم.
1.نظام حقوق زن در اسلام . شهید مرتضی مطهری.
2. مسئله حجاب . همان
3. زن در ایینه جمال و جلال . آیت الله جوادی آملی.
اما در مورد حوری بهشتی
اینکه جنسیت حورالعین زن است یا مرد مورد اختلاف است.آیت الله مکارم شیرازی در این مورد می فرمایند که حورالعین مى‏تواند مذکر هم باشد.براساس این نظر علت این که اوصاف در قرآن به گونه‏اى به کار رفته که بر مؤنث دلالت مى‏کنند نه بر مذکر، شاید به این جهت بوده است که گفتگو و محاوره در آن آیات با طائفه مردان مؤمن بوده است نه با زنان مؤمن دنیوى، لذا اسلوب محاوره اقتضا داشت که چنین اوصافى براى موجودات فوق ذکر شود.و یا آنکه در محاوره قرانی مراعات روحیه غیرت ورزی مردانه گردیده است.
از مضمون برخى آیات و روایات، چنین برمى‏آید که مسأله لذت‏هاى جنسى اختصاصى به مردان ندارد؛ بلکه زنان نیز در بهشت مى‏توانند براى خویش شوهرانى دلخواه برگزینند. اصطلاح «حور» نیز اختصاصى به زنان ندارد؛ بلکه حورهاى مذکر نیز در بهشت وجود دارند. براى نمونه به این حدیث توجه کنید که از امیرالمؤمنین‏علیه السلام روایت شده است که فرمود: «در بهشت بازارى است که در آن خرید و فروشى نیست، تنها در آن جا تصویر مردان و زنان وجود دارد. هر کس که تمایلى به آنان پیدا کند، از همان جا بر او وارد مى‏شود». در بهشت هم حوریان بهشتى وجود دارند که از نعمت‏هاى بهشتى هستند و در دنیا نبوده‏اند. همچنین، زنان دنیا که اهل بهشت باشند با زیبایى و شکوهى برتر از حوریان در بهشت حضور دارند؛ چنانچه مایل باشند به شوهران خویش مى‏پیوندند وگرنه هرگونه که بخواهند عمل مى‏کنند. بنابراین هر زن مؤمنه‏اى با شوهر خود که در دنیا با او محشور بود، محشور مى‏گردد و اگر مقام آن زن در دنیا از لحاظ تقوا و ملکات حسنه پایین‏تر از شوهرش بوده باشد، با شفاعت شوهرش در بهشت به مقام شوهر مى‏رسد و اگر در دنیا شوهرى نداشته باشد (شوهر نکرده باشد) در بهشت به ازدواج هر کس که دوست داشته باشد در مى‏آید و در نکاح او باقى مى‏ماند.
اشکالى که در اینجا مطرح است، این است که اگر زنى چند شوهر کرده باشد و یکى پس از دیگرى مرده باشند در بهشت به کدامیک از این شوهران تعلق مى‏یابد؟ پاسخ این اشکال را در حدیثى این چنین آمده است که: ام‏سلمه از رسول خدا سؤال کرد: پدر و مادرم فداى شما باد. زنى دو شوهر داشته و هر دو مرده و وارد بهشت شده‏اند، این زن به کدامیک از این دو تعلق دارد؟ فرمود اى ام سلمه هر کدام که بهتر است و حسن خلقش بیشتر است او را انتخاب مى‏کند. اى ام سلمه بدان که حسن خلق خیر دنیا و آخرت را با خود مى‏آورد. «قالت أم‏سلمة رضى‏الله عنها لرسول الله‏صلى الله علیه وآله: بأبى انت و أمى! المرأة یکون لها زوجان فیموتون و یدخل الجنة لأیهما تکون؟ فقال‏صلى الله علیه وآله: یا أم‏سلمة! تخیر احسنهما خلقاً و خیرهما لأهله، یا أم‏سلمه! إن حسن الخلق ذهب بخیر الدنیا و الآخرة»
همین مطلب را ام‏حبیبه همسر دیگر پیامبرصلى الله علیه وآله نیز از آن حضرت پرسیدند و ایشان همان جواب بالا را فرمودند.
بدین رو بی شک خواست زنان به همسر به بهترین حالت و بنا بر آنچه میل ایشان است برآورده خواهد شد.
موفق و پیروز باشید . پیام قرآن، ج 6، ص 261
. بحار الانوار، ج 1، ص 148.
. بحارالأنوار، ج‏8، ص‏119، ح‏7.

                                               منبع: پرسمان دانشجویی