شب قدر برابر هزار ماه و خواب دیدن رسول خدا (ص)
ساعت ۸:٠٥ ‎ب.ظ روز جمعه ٤ امرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: شب قدر برابر هزار ماه ،خواب دیدن رسول خدا (ص) ،فضیلت شب قدر ،داستان یک مردى از بنى اسرائیل

از على بن عیسى قماط از عمویش گوید شنیدم امام صادق (ع) میفرمود: جبرئیل برسول خدا (ص) فرود آمد و دید رسول خدا (ص) فسرده و غمناک است، گفت یا رسول اللَّه چه شده است که من شما را فسرده و غمناک مى‏نگرم؟

در پاسخ او فرمود: من امشب یک خوابى دیدم.

جبرئیل- چه خوابى دیده‏اید؟

رسول خدا (ص)- در خواب دیدم بنى امیه بر منابر بالا میروند و پائین مى‏آیند.

جبرئیل- سوگند بدان که تو را براستى برانگیخته است بنبوت، من چیزى از این را نمى‏دانم- جبرئیل بسوى آسمان بالا رفت و سپس خدا جل ذکره او را با آیاتى از قرآن بزمین فرو

فرستاد تا ویرا تسلیت دهد

ثُمَّ جاءَهُمْ ما کانُوا یُوعَدُونَ (الشعراء /206 )

آیا بنظر تو اگر ما سالها آنها را بهره‏ور کنیم

ما أَغْنى‏ عَنْهُمْ ما کانُوا یُمَتَّعُونَ (الشعراء /207 )

سپس بر سر آنها آید آنچه وعده داده شده‏اند

 وَ ما أَهْلَکْنا مِنْ قَرْیَةٍ إِلاَّ لَها مُنْذِرُونَ (الشعراء /208 )

برنیاورد نیاز آنها را هر آنچه بهره‏ور شده بودند-

و خدا جل ذکره نازل کرد:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

به نام خداوند رحمان و رحیم.

إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ (1)

ما این قرآن عظیم الشان را (که رحمت واسع و حکمت جامع است) در شب قدر نازل کردیم (1).

 وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ (2)

و تو چه مى‏دانى شب قدر چیست؟ (2).

 لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (3)

شب قدر (در مقام و مرتبه) از هزار ماه بهتر و بالاتر است (3).

 تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ (4)

در این شب فرشتگان و روح (یعنى جبرئیل) به اذن خدا از هر فرمان (و دستور الهى و سرنوشت خلق) نازل مى‏شوند (4).

سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ (5)

این شب رحمت و سلامت و تهنیت است تا صبحگاه (5).

یک شب قدر بهتر از هزار ماه است- که بسود آن مردم است و خدا عز و جل شب قدر را براى رسول خود بهتر از هزار ماه مقرر ساخت.

شرح-

از مجلسى «ره»- قوله تعالى‏ ما کانُوا یُوعَدُونَ‏- بیشتر مفسران آن را به قیام ساعت تفسیر کرده‏اند و در بیشتر اخبار ما بقیام و ظهور امام قائم (ع) تفسیر شده و آن براى تسلیت مناسبتر است.

قوله «للقوم» یعنى بهتر است از تمام مدت ملک بنى امیه.

بدان که اختلاف است در معنى بهتر بودن شب قدر از هزار ماه.

1- مقصود این است که عبادت در آن یک شب بهتر است از عبادت هزار ماه بى‏شب قدر.

2- براى رسول خدا (ص) داستان یک مردى از بنى اسرائیل را گفتند که هزار ماه در جهاد در راه خدا اسلحه بدوش کشیده است و رسول خدا (ص) از حال آن مرد بسختى در شگفت شد و آرزو کرد که در میان امت وى همچنین شخصى باشد و عرض کرد پروردگارا امتم را از همه امتها کوتاه‏عمرتر و کم کردارتر مقرر داشتى و خداوند شب‏ قدر را بآن حضرت عطا کرد و فرمود: یک شب‏ قدر بهتر است از هزار ماه که آن اسرائیلى در آن در راه خدا اسلحه بدوش بود هم براى تو و هم براى امتت پس از تو تا روز قیامت در هر ماه رمضان و بنا بر آنچه در حدیث این کتاب است محتمل است مقصود این باشد که خدا فضیلت شب‏ قدر را در دوران حکومت بنى امیه از همه جهانیان باز گرفته است چنانچه ظاهر خبر صحیفه این است.

بنا بر این عبادت یک شب قدر بهتر است از عبادت تمام این مدت حکومت بنى امیه چون شب قدر در آن نبوده و خداوند فضل آن را از آنها ربوده است خدایشان لعنت کناد و مقصود از عبادت آنها عبادت تقدیرى است زیرا عبادت آنان درست نبوده است باین معنى که اگر عبادت آنها قبول بود عبادت یک شب قدر از آن برتر بود زیرا شب قدر از آنها سلب شده بود.

یا مقصود اینست که ثوابى را که خدا در برابر عبادت شب قدر عطا میکند بهتر است از سلطنت بنى امیه و شوکت و اقتدار آنان در این مدت.

اگر اعتراض کنى که در این صورت چندان فضیلتى براى شب قدر ثابت نشود زیرا هر ثوابى از ثواب‏هاى آخرت و گرچه اندک باشد چون باقى و ابدى است بهتر است از همه دنیا و آنچه در دنیا است.

من در جواب گویم مقصود اینست که ثواب شب قدر نظر بثوابهاى دیگر مناسبتر است که برتر از شوکت و ملک آنها باشد و هم با توجه بملک دنیا و عزت آن، ما در شرح صحیفه در این باره بسط سخن‏ دادیم و هر که تحقیق آن خواهد بدان رجوع کند پایان نقل از مجلسى ره.

من گویم- شب قدر رمز حکومت حقه عادله است و مقصود اینست که یک شب سرپرستى حکومت عادله بهتر است از هزار ماه حکومت ستمکار بنى امیه و این براى اثبات خیرى در حکومت آنها نیست بلکه خیریت آن از نظر عقیده مخاطب است‏


 الروضة من الکافی ، ج‏2، ص: 37