تعدّد ازدواج پیامبر .....................................................
ساعت ۱٠:٠٢ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۸ آبان ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: تعدَد زوجات پیامبر ،چرا پیامبر زیاد زن گرفت ،پیامبر داماد قبایل ،آداب و رسوم غلط

 

سؤال: چرا پیامبراکرم صلى الله علیه و آله زنان متعدّد داشت؟

پاسخ: اوّلًا: در ازدواج‏هاى رسول خدا صلى الله علیه و آله مسأله شهوت محور نبوده است، زیرا پیامبر عزیز اسلام از 25 سالگى تا 53 سالگى فقط با خدیجه زندگى کرد، زنى که هنگام ازدواج سنّش پانزده سال از حضرت بیشتر بود و پیامبر تا او را داشت با دیگرى ازدواج نکرد.

ثانیاً: تمام قبایل علیه حضرت بودند و پیامبر باید با طرحى دقیق این وحدت نا مقّدس را مى‏شکست و بهترین و ساده‏ترین و ارزان‏ترین و طبیعى‏ترین راه این بود که پیامبر داماد قبایل مختلف شود و مردم طبق رسوم آن زمان حمایت داماد را بر خود لازم مى‏دانستند و پیامبر بدین وسیله مى‏توانست مشکلات راه تبلیغ دین را هموار کند.

ثالثاً: بعضى ازدواج‏ها براى مبارزه با آداب و رسوم غلط بود. نظیر ازدواج پیامبر با زینب دختر عمّه‏اش که در آیه‏ى 37 همین سوره گذشت.

رابعاً: پیامبر بعضى زنان را تنها عقد نمود و با آنان همبستر نشد و از بعضى قبایل تنها خواستگارى نمود و عقد هم نکرد و همین رفتارها وسیله‏ى ارتباط مى‏شد.

خامساً: اگر هدف مسأله‏ى جنسى بود باید از این همه همسر فرزندان بسیارى مى‏داشت.

سادساً: عایشه بسیار کوچک بود که به عقد پیامبر درآمد و مدّت‏ها گذشت تا توانست همسر واقعى حضرت باشد. اگر هدف مسایل جنسى باشد انسان با بچّه ازدواج نمى‏کند.

سابعاً: ما نباید پیامبر را با خود مقایسه کنیم؛ ما با داشتن یک همسر از بسیارى توفیقات باز مى‏مانیم، ولى پیامبر اکرم با داشتن چند همسر چنان غرق در عرفان و مناجات و تبلیغ بود که خداوند به حضرت خطاب مى‏کند: چرا این قدر به خاطر هدایت مردم حرص مى‏خورى‏

______________________________
(1). رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: هیچ پیامبرى چنان که من اذیّت شده‏ام آزار ندیده است. «ما اوذى نبّى مثل ما اوذیت»

«لعلّک باخع نفسک» «1» چرا خود را به مشقّت مى‏اندازى، «لتشقى» «2» چرا حلال‏هایى را بر خود حرام مى‏کنى، «لم تُحرّم ...» آرى، نسیم تند معرفت، خیمه‏ى وجودى پیامبر را چنان بلند مى‏کرد که این همه زن، نمى‏توانست آن را از پرواز باز دارد.

به هر حال، ازدواج‏هاى مجدّد پیامبر بعد از سنّ 53 سالگى بوده است، آن هم با زنان بیوه و متروکه یا داغدیده، با تمایل کامل آنان به ازدواج و اجراى عدالت از سوى پیامبر و آموختن درس عملى براى اداره چند همسر و انتخاب زندگى ساده و بى توجّهى به خواسته‏هاى تجّمل گرایانه‏ى برخى همسران. علاوه بر همه‏ى این‏ها در آن زمان داشتن چند همسر هیچ عیبى نبوده است و گاهى همسر اوّل به خواستگارى همسر دوّم مى‏رفت و ده‏ها نکته‏ى دیگر که باید در آنها دقّت نمود.

 چهار صد نکته از تفسیر نور، ص: 169