کارکردهاى روانشناختى
ساعت ۱٠:۱٤ ‎ق.ظ روز جمعه ٦ بهمن ۱۳٩۱   کلمات کلیدی: کارکردهاى روانشناختى

کارکردهاى روانشناختى‏[1]

از نظرگاه روانشناختى دین کارکردها و ثمرات بسیارى براى انسان دارد.

در میان دانش‏هاى جدید هیچ یک مانند روانشناسى نقاب از رازهاى شگفت دین و دیندارى بر نکشیده و لزوم اجتناب‏ناپذیر آن را در همین زندگى دنیایى به‏طور ملموس روشن نساخته است. البته باید توجه داشت که اساساً روانشناسى در پى تعیین حق و باطل و به تعبیر دیگر «ارزش صدق»[2] دین نیست؛ چرا که تعیین این مسئله خارج از توان و کارویژه‏هاى این دانش است.

افزون بر آن روانشناسى در این باره نظر به دین خاصى ندارد؛ و چه بسا در برخورد با پاره‏اى از ادیان کارکردهاى منفى‏اى نیز مطرح کند. البته انتظار مى‏رود که هر اندازه دینى از حقانیت بیشترى برخوردار باشد کارکردهاى مثبت‏ترى داشته باشد، لاجرم مى‏توان بهترین کارکرد را از بهترین دین انتظار داشت.

آنچه این دانش پى مى‏گیرد و در صلاحیت آن است ثمرات و کارکردهاى روانى دین فارغ از حقانیت و ارزش صدق آن است. پاره‏اى از کارکردهاى روانشناختى دین و دین‏ورزى عبارتند از:

                                                                   ادامه دارد

چرا دین؟ چرا اسلام؟ چرا تشیع؟، ص: 19

 

 



[1] ( 1). افزون بر آنچه مى‏آید دین تأثیرات مثبتى در زمینه‏هاى دیگر مانند بهداشت جسمانى دارد.

جهت آگاهى بیشتر بنگرید: محمد حسن قدردان قراملکى، آیین خاتم، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى

[2] ( 2). این مسئله اساساً مقوله‏اى معرفتى است، از این رو در بحث از کارکردهاى معرفتى دین تحت عنوان« پاسخ به پرسش‏هاى بنیادین» بررسى مى‏شود، لیکن به لحاظ کارکردهاى مهم روانشناختى آن در اینجا نیز به آن اشاره مى‏شود