دخانیات و سیگار
ساعت ۱۱:۳٥ ‎ق.ظ روز جمعه ٢٩ دی ۱۳٩۱   کلمات کلیدی: دخانیات و سیگار ،زیان‌های سیگار کشیدن برای سلامتی ،سیگار کشیدن و سرطان ریه ،استفاده از برچسب نیکوتینی

دخانیات و سیگار

 

تنباکو بیش از همه در سیگار کشیده می‌شود اما در پیپ و سیگار برگ هم وجود دارد و می‌توان به صورت انفیه هم آن را تدخین کرد یا جوید. تنباکو به هر شکلی که مصرف شود، برای سلامت، مضر است. در ایران، سیگار کشیدن یکی از علل عمده مرگ در افراد با سن کمتر از ?? سال است. سیگار کشیدن، سلامت «افراد غیرسیگاری‌» را هم که در واقع دود سیگار دیگران را استنشاق می‌کنند، به مخاطره می‌اندازد. تنها راه پیشگیری از این خطراتی که برای سلامتی وجود دارد، اجتناب از سیگار کشیدن و اجتناب از تماس و همنشینی با افراد سیگاری است.  

زیان‌های سیگار کشیدن برای سلامتی

دود تنباکو حاوی مواد آسیب رسان بسیاری برای سلامتی است: مثل قطران، مونوکسیدکربن و نیکوتین. قطران راه‌های هوایی را تحریک می‌کند؛ مونوکسیدکربن به گویچه‌های سرخ متصل شده، توانایی آنها را برای حمل اکسیژن کاهش می‌دهد؛ و نیکوتین هم اعتیادآور است. دودتنباکو حاوی مواد سرطانزا هم می باشد که به شش‌ها و اعضای دیگر آسیب می رسانند. دود سیگار، چشم، بینی و گلو را تحریک می‌کند و در درازمدت ممکن است موجب سرطان ریه و بیماری قلبی ـ عروقی شود. مواجهه کودکان با دود سیگار، خطر پیدایش عفونت‌ها ـ مثلاً عفونت‌های گوش ـ را افزایش می‌دهد و قادر است آغازگر آسم و آلرژی باشد. شیرخوارانی که از مادران سیگاری متولد می‌شوند، کوچک‌تر از حد معمول هستند و در معرض خطر بیشتری برای نشانگان مرگ ناگهانی شیرخوار (مرگ در گهواره) می‌باشند.

 

 

سیگار کشیدن و سرطان ریه

این نمودار نشان می دهد که احتمال پیدایش سرطان ریه، در مردان و زنان سیگاری به ترتیب بیش از ?? و ?? برابر مردان و زنان غیرسیگاری است. افرادی که قبلاً سیگاری بوده‌اند ولی دیگر سیگار نمی‌کشند، دچار خطرات بسیار کمتری می‌باشند. ?? سال پس از ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه در این افراد بیش از ??% کاهش یافته است.

 

 

ترک سیگار

اگر سیگار نکشید یااگر قبل از پیدایش بیماری‌ها، آن را ترک کنید، می‌توانید مانع از بیماری‌های قلب یا ریه شوید. مهم نیست که چه مدت سیگاری بوده‌اید؛ با ترک سیگار می توانید از صدمه رسیدن بیشتر به سلامتی خود جلوگیری کنید. اگر در ترک سیگار نیازمند کمک هستید، برای مشاوره به پزشک خود مراجعه کنید. اگر می خواهید خودتان به این کار مبادرت کنید، فهرستی از دلایل علاقمندی خود به آن فراهم کنید و فهرستی هم از دلایل علاقمندی خود به سیگار کشیدن تهیه نمایید. راه هایی برای مقابله با وسوسه سیگار کشیدن، پیدا کنید و از خانواده و دوستانتان هم بخواهید شما را یاری کنند. برای ترک کامل سیگار، روزی را انتخاب کنید که تقریباً استرس نداشته باشید و همه سیگارها، کبریت‌ها، فندک‌ها و جاسیگاری‌ها را دور بریزید، ممکن است علایم ترک سیگار ـ مثل تحریک‌پذیری ـ ایجاد شود و میل بسیار به نیکوتین در شما ایجاد شود. چیزهایی مثل برچسب آدامس نیکوتینی مانع چنین تمایلی می شوند. اگر مجدداً شروع به سیگار کشیدن کردید، بررسی کنید که این امر چرا روی داده است و به دلیل ترک رجوع کرده، از نو شروع کنید.

 

استفاده از برچسب نیکوتینی

برچسب‌های نیکوتینی مقادیر ثابتی از نیکوتین را از طریق پوست به بدن می رسانند و مانع تمایل شدید فرد به سیگار کشیدن می‌شوند.

                                                       نرم افزار دانشنامه پزشکی