آیا «کل یوم عاشورا و...» حدیث است؟ و قائل آن کیست؟..............
ساعت ۸:٤٧ ‎ق.ظ روز جمعه ٢٦ آبان ۱۳٩۱   کلمات کلیدی: آیا «کل یوم عاشورا و» حدیث است؟ و قائل

الف ) آیا «کل یوم عاشورا و...» حدیث است؟ و قائل آن کیست؟ ب) «آیا می‌شود گفت هر روزی که یک شهید در جنگ تحمیلی به درجة رفیع شهادت نائل می‌شد آن روز عاشورای آن شهید است و آن مکان کربلای او»؟!

پاسخ:

از آن‌جا که این کلام «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» دارای معنایی والا و عالی می‌باشد، برخی پنداشته‌اند این عبارت حدیث می‌باشد. ولی تتبّع دقیق اهل حدیث این مطلب را روشن ساخته که این کلام حدیث نیست. هم چنین بارها و بارها پژوهشگرانی با ابزار پیشرفته کامپیوتری و نرم افزاری جستجو کرده و در هیچ یک از منابع اصلی روایی آن‌را نیافته‌اند و حدیث نبودن آن تقریباً قطعی و مسجل شده است واما این‌که گوینده آن کیست، ظاهراً این کلام با اندکی تفاوت اولین بار در شعر یکی از شاعران ارادتمند به ابا عبدالله الحسین ـ علیه السّلام ـ به نام «عبدالحسین اعصم» که «سید جواد شبّر» در کتاب «ادب الطف» (شعراء الحسین) نام ایشان را ذکر کرده. می‌باشد. البتّه در این کتاب این قصیده از ایشان آورده نشده امّا مرحوم سید محسن امین در کتاب «الدر النفید» در قصیدة رائیه این شعر را در ضمن قصیده‌ای طولانی بدین صورت آورده است:
«کان کل مکان کربلا لدنی عینی زمان یوم عاشورا»
این کلام درخشان، برای شیعه پیامی بزرگ دارد که باید در هر جا و هر مکان و زمان از کربلا و عاشورا الگو بگیرد، همه جا و همیشه الگوی او کربلا و عاشورا باشد. «امام خمینی قدس سره» نیز این مطلب را چنین بیان می‌فرمایند: «این کلمه کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا، یک کلمة بزرگی است که اشتباهی از او می‌فهمند. آن‌ها خیال می‌کنند که یعنی هر روز باید گریه کرد لکن این محتوایش غیر از این است. کربلا چه کرد و ارض کربلا در روز عاشورا چه نقشی را بازی کرد عده ای معدود آمدند کربلا و ایستادند و در مقابل ظلم یزید و در مقابل دولت جبّآر در مقابل امپراطور زمان ایستادند و فداکاری کردند و کشته شدند ولکن ظلم را قبول نکردند و شکست دادند یزید را، همه جا باید این‌طور باشد و همه روز هم باید این‌طور باشد همه روز باید ملت ما این معنا را دانسته باشد که امروز عاشورا است و ما باید مقابل ظلم بایستیم و همین جا هم کربلاست و باید نقش کربلا را ما پیاده کنیم انحصار به یک زمین ندارد منحصر به یک افراد خاص نمی‌شود قضیه کربلا منحصر به یک جمعیت هفتاد و چند نفری و یک زمین کربلا نبود. همه زمین‌ها باید این نقش را ایفا کنند و همه روزها.»(1)
و امّا راجع به قسمت پایانی سوال شما باید گفت: عاشورا به معنای تمام آن، همان یک روز خاص و جاودان می‌باشد و هم‌چنان‌که در روایات داریم «لایوم کیوم الحسین» یا «لا یوم کیومک یا اباعبدالله» هیچ روزی مانند عاشورا نمی‌باشد و نیز روشن است که کربلا بر مکان معین دلالت دارد. تنها می‌توان گفت ما هر روز در جنگ تحمیلی الهام از عاشورا گرفته‌ایم و چون هدف ما هم مانند امام حسین ـ علیه السّلام ـ و یارانش قیام برای حق بود امیدواریم که شهدای ما نیز با شهدای کربلا محشور گردند. اَلله عالم.

 


پاورقی:

1. موسوی خمینی، روح الله، صحیفة نور، ج9، ص202.