سحر از نظر اسلام‏
ساعت ۱٠:٢۱ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٩ خرداد ۱۳٩۱   کلمات کلیدی: سحر از نظر اسلام‏

در این مورد فقهاى اسلام همه مى‏گویند یاد گرفتن و انجام اعمال سحر و جادوگرى حرام است.

در این قسمت احادیثى از پیشوایان بزرگ اسلام رسیده است که در کتابهاى معتبر ما نقل گردیده، از جمله اینکه:

على علیه السلام مى‏فرماید: «من تعلم شیئاً من السحر قلیلا او کثیراً فقد کفر و کان آخر عهده بربّه ...» «1»

 «کسى که سحر بیاموزد، کم یا زیاد، کافر شده است، و رابطه او با خداوند به کلى قطع مى‏شود ...».

اما همانطور که گفتیم چنانچه یادگرفتن آن به منظور ابطال سحر ساحران باشد اشکالى ندارد، بلکه گاهى به عنوان واجب کفائى مى‏بایست عده‏اى سحر را بیاموزند تا اگر مدعى درغگوئى خواست از این طریق مردم را اغفال یا گمراه کند سحر و جادوى او را ابطال نمایند، و دروغ مدعى را فاش سازند.

شاهد این سخن که اگر سحر براى ابطال سحر و حل و گشودن آن باشد بى‏مانع است، حدیثى است که از امام صادق علیه السلام نقل شده، در این حدیث مى‏خوانیم:

 «یکى از ساحران و جادوگران که در برابر انجام عمل سحر مزد مى‏گرفت خدمت امام صادق علیه السلام رسید و عرض کرد: حرفه من سحر بوده است و در برابر آن مزد مى‏گرفتم، خرج زندگى من نیز از همین راه تأمین مى‏شد، و با همان درآمد، حج خانه خدا را انجام داده‏ام، ولى اکنون آن را ترک و توبه کرده‏ام، آیا براى من راه نجاتى هست؟

امام صادق علیه السلام در پاسخ فرمود: «عقده سحر را بگشا، ولى گره جادوگرى مزن» «2».

از این حدیث استفاده مى‏شود که براى گشودن گره سحر، آموختن و عمل آن بى‏اشکال است. «3»

__________________________________________________

 (1)- وسائل الشیعة باب 25 من ابواب ما یکتسب به حدیث 7.

 (2)- وسائل الشیعة باب 25 من ابواب ما یکتسب به حدیث 1.

 (3)- نمونه 1/ 377

                        یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ، ص: 674