منظور از زینت های آشکار در قرآن کریم، چیست؟
ساعت ۱٠:٥٥ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۳٩۱   کلمات کلیدی: منظور از زینت های آشکار در قرآن کریم، چیست؟

پاسخ:

کلمه ی «زینت» در عربی اعمّ از کلمه «زیور» در فارسی است. زیرا زیور به زینت هایی گفته می شود که از بدن جدا هستند، مانند طلا آلات و جواهرات، ولی کلمه ی زینت هم به این دسته گفته می شود و هم به آرایش هایی که به بدن متّصل است مثل سرمه، خضاب، حنا و ....
خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم می فرماید: وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا... و به زنان با ایمان بگو چشم های خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را ـ جز آن مقدار که نمایان است ـ آشکار ننمایند ...(1)» از آیه ی یاد شده بر می آید که زنان نباید آرایش و زیور خود را آشکار سازند جز زینت هایی که آشکار است. از این تعبیر معلوم می شود که زینت های زن دو گونه است، یک نوع زینتی است که آشکار می باشد، نوع دیگر زینتی می باشد که مخفی است مگر آن که زن از روی عمد بخواهد آن را آشکار کند. پوشاندن زینت نوع اوّل واجب نیست، امّا پوشانیدن زینت های نوع دوّم واجب است.
در این که زینت آشکار و پنهان کدام است، سه نظر وجود دارد:
1. مراداز زینت آشکار جامه ها است (جامه های رو) و مراد از زینت پنهان، گوشواره، خلخال، دستبند، و ... است.
2. مراد از زینت ظاهر سرمه، انگشتر و خضاب دست بند است، یعنی زینت هایی که در چهره و در دست تا مچ واقع می شود.
3. مراد از زینت آشکار، خود چهره و دو دست تا مچ است.(2)
روایات اسلامی نیز نظر دوّم و سوّم را تأیید می کنند.
تأیید یا رد هر یک از نظریه های یاد شده بر عهده ی مجتهد و مراجع تقلید است. در حال حاضر غالب مراجع تقلید مراد از زینت آشکار را چهره و دو دست تا مچ می دانند،(3) یعنی باز گذاشتن این دو موضع را تنها بدون داشتن وسایل آرایشی و زینتی از قبیل انگشتر، لاک و ... جایز می دانند.(4)

 


پاورقی:

1. نور: 24:31.
2. نور: 24:31.
3. ر.ک: بنی هاشمی خمینی، سیّد محمّد حسن، توضیح المسائل مراجع، قم، ‌انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1377، فتاوای امام خمینی ، مسئلة 2433 و 2435 ج 2،‌ صص 415 و 417.
4. ر.ک: مطهری، مرتضی، مسأله حجاب، قم، انتشارات صدرا، ص 145.