از نظر قرآن کریم، زیبایی و ارضای غریزه ی جنسی چه نقشی در ازدواج دارند؟
ساعت ۱٠:٥٥ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۳٩۱   کلمات کلیدی: از نظر قرآن کریم، زیبایی و ارضای غریزه ی جنسی ،زیبایی و ارضای غریزه ی جنسی چه نقشی در ازدواج دار

پاسخ:

ازدواج، نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده، اجتماع و جامعه است و گرچه از یک منظر ازدواج یک مسأله ی شخصی و فردی به حساب می‌آید. ولی از بعد دیگر، چون بنیادش در سایه ی جامعه انسانی نهاده شده می‌شود، سود و زیانش جامعه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
در قرآن کریم و روایات اسلامی مهمّ‌ترین فلسفه و حکمت ازدواج، بقای نسل انسان‌ها، تکامل و حفظ دین دانسته شده است.
برخی از فواید و حکمت‌های ازدواج از دیدگاه قرآن کریم و روایات اسلامی عبارتند از:
1 .بقای نسل انسان و حفظ حیات نوع بشر.(1)
2 . آرامش زندگی و اجتماع: زن و مرد مکمّل یکدیگر و باعث شکوفایی جسمی و روحی یکدیگرند و هر کدام بدون دیگر ساکت و ناقص خواهند بود.(2)
3 . تربیت و پرورش نسل‌های شایسته.(3)
4 . ایجاد زمینه ی عفاف و پاکدامنی در خانواده و جامعه.(4)
5 . ارضای غریزه ی جنسی از راه صحیح و منطقی و سوق دادن و هدایت آن به سوی راه‌های مشروع و در راستای کمال. قرآن کریم می‌فرماید: « مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، هم چنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را، اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد. خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است! و کسانی که امکان برای ازدواج نمی‌یابند، باید پاکدامنی از فضل پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز گرداند ...(5)
بنابراین، اگر به غریزه ی طبیعی جنسی از راه صحیح پاسخ داده نشود، طغیان و انحراف این غریزه می‌تواند باز‌تاب‌های بسیار منفی برای فرد، خانواده و اجتماع داشته باشد و بهداشت روانی و جسمی فرد، خانواده، و جامعه را مختل کند، قرآن کریم، بهترین راه پاسخ‌گویی به این غریزه را ازدواج و تشکیل خانواده می‌داند و روایات اسلامی نیز ازدواج را عامل مهمّی در دور نگه داشتن دین و جامعه، از انحرافات می‌داند. چنان که، پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: « من تزوج فقد احرز نصف دینه. هر کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است.»(6)
6 . ازدواج عامل سکون و آرامش خاطر است. وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ(7) و از نشانه‌های او این که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودتّ و رحمت قرار داد، در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکر می‌کنند.
7 . ازدواج شخص را در برابر خانواده و جامعه متعهد می‌کند و زندگی را برای شخص هدف‌دار و او را به اصول اخلاقی و هنجارهای اجتماعی پایبند می‌کند.(8)
زیبایی برای دو طرف ازدواج یک امتیاز است و در شیرینی و سعادت «زندگی زناشویی» تأثیر زیادی دارد. زیبایی معیار و اندازه معیّن ندارد که بتوان افراد را با آن سنجید بلکه بیشتر به سلیقه ی افراد بستگی دارد.
زیبایی در همسر در حفظ و تقویّت عفت و ایمان همسر مؤثراست و در روایات اسلامی نیز بر اهمیّت این موضوع تأکید شده است. پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: «در انتخاب همسر، همان‌گونه که دربارة زیبایی صورت همسر تحقیق می‌کنید درباره ی موی او نیز سؤال و تحقیق کنید. زیرا مو یکی از زیبایی‌هاست.»(9) البتّه نعمت زیبایی باید در کنار دیگر صفات و معیارها، مورد توجّه قرار گیرد و زیبایی بدون تدیّن، عفت، اخلاق و ... نه تنها امتیازی محسوب نمی‌شود، بلکه می‌تواند آفت باشد.
پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: « ایّاکم و خضراء الدمن(10)... از سبزه‌ زاری که بر فراز مزبله‌ای روییده باشد بپرهیزد. قرآن کریم، نیز زنان و مردان را به رعایت عفت دعوت کرده و به ویژه از زنان می‌خواهد که زیبایی‌ها و زینت‌های خود را از نامحرمان بپوشانند.(11)
بنابراین، ازدواج در اسلام نه تنها ارضا غریزه ی جنسی و یا ملاک زیبایی به تنهایی نیست، بلکه یک حکم فطری و هماهنگ با قانون آفرینش و وسیله‌ای برای تربیت فرزندان صالح و استمرار نسل بشر است. و انسان با ازدواج به آرامش روحی، فردی و اجتماعی و مودت و رحمت و تعادل روحی و روانی می‌رسد و شخصیّت تازه و هدف‌داری را در خود احساس می‌کند.(12)

 


پاورقی:

1. نساء: 4:1.
2. روم: 30:21.
3. بقره: 2:223.
4. نور: 24:33.
5. نور: 24:32 و 33.
6. ر.ک: محمدی ری‌شهری، محمد، میزان الحکمة، ترجمه: حمیدرضا شیخی، قم، انتشارات دارالحدیث، چاپ دوم، 1379 هـ .ش، ج 5، ص 2251.
7. روم: 30:21.
8. ر.ک: مظاهری، علی اکبر، جوانان و انتخاب همسر، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ی علمیّه ی قم، چاپ سوم، 1374، ص 13 ـ 17.
9. نوری، حسین، مستدرک الوسائل، قم: مؤسسه آل البیت، چاپ اول، 1408 ق. ج 14، ص 181.
10. کلینی، محمّد بن یعقوب، الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1365، ج 5، ص 332.
11. نور: 24:31 ـ 33.
12. ر.ک: مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام، قم: انتشارات صدرا، 1369، ص 21 ـ 52. مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1367، ج 14، ص 436 ـ 468.