قیام‏هاى خونین پس از حادثه عاشورا
ساعت ٩:٢٠ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٠ دی ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: قیام‏هاى خونین پس از حادثه عاشورا

انتشار اخبار کربلا تأثیر عجیبى در میان مسلمانان گذاشت، از یک سو، اوج مظلومیّت امام حسین علیه السلام و یارانش و نهایت قساوتى که در شهادت آنان و اسارت خاندان پاکش آشکار شده بود، سبب نفرت مسلمانان از دستگاه خلافت اموى شد.

چرا که خلافت یزید که با نیرنگ و تهدید و تطمیع معاویه انجام پذیرفته بود (نه از روى اقبال عمومى مردم) با این حادثه به شدّت آسیب دید.

به یقین، اگر امام حسین علیه السلام به طور پنهانى کشته مى‏شد و یا همچون برادرش امام حسن علیه السلام مسموم مى‏گردید و یا کارش به تبعید و زندانى شدن مى‏انجامید، نمى‏توانست این همه آثار مثبت براى جامعه اسلامى و پى‏آمدهاى منفى براى حاکمیّت جور در برداشته باشد. ولى نحوه شهادت امام علیه السلام و یارانش که به طور آشکار و در برابر چشمان هزاران نفر و در قلب دنیاى اسلام آن روز در اوج مظلومیّت اتّفاق افتاد، جاى هر گونه انکار و یا توجیهى را از حادثه آفرینان فاجعه کربلا گرفت.

از سوى دیگر، شخصیّت معنوى و عظمت خانوادگى امام حسین علیه السلام میان مسلمانان آشکار بود. کشتن چنین شخصیّتى نمى‏توانست کار ساده‏اى باشد. یعنى اگر گروه دیگرى غیر از امام حسین علیه السلام بدین نحو کشته مى‏شدند، به یقین، نمى‏توانست چنین موجى را که شهادت آن حضرت به وجود آورد، ایجاد کند.

از سوى سوم، حرکت انقلابى امام حسین علیه السلام، با آن یاران اندک و فریاد «هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةَ» و تسلیم ناپذیرى در برابر آن همه لشکر مجهّز، به مسلمانان جرأت و جسارت بخشید و براى جمع کثیرى از مسلمانان، مسأله مرگ و شهادت را امرى ساده، بلکه افتخارآمیز کرد؛ قیام‏هاى مردم مدینه (که در بخش‏هاى گذشته به آن اشاره شد) و قیام توّابین وحتّى مقاومت‏هاى افراد به‏صورت فردى، همگى حکایت از این حقیقت دارد.

                        عاشورا ریشه‏ها انگیزه‏ها، رویدادها پیامدها، ص: 666