آمیزش اسلامی و صحیح با همسر مشروع
ساعت ۱٠:۳٧ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٦ دی ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: آمیزش اسلامی و صحیح با همسر مشروع

مقدمه:
هدف ازدواج از نظر اسلام، تنها ارضای غریزة جنسی و آمیزش نیست. تولید نسلی صالح در پرتو رفتارهای جنسی محصول مهم ازدواج است که در عوض انس و آرامش روانی، حفظ عفت و مصونیت از گناه و سلامت و امنیت اجتماعی را به ارمغان می آورد.(1) بنابراین آداب و دستوراتی که اسلام برای آمیزش بیان کرده است، با توجّه به اهداف آن است یعنی هم بهداشت روانی ازدواج را در نظر گرفته تا زن و مرد از طریق این رفتار، به سکون و آرامش روانی و اوج لذت مشروع دست یابند و هم حفظ عفت و سلامت نسل و مسایل بهداشتی را مورد توجّه قرار داده است.

مهمترین آداب و دستورات اسلامی1. داشتن آمادگی روانی برای آمیزش. یکی از مهمترین مسایل در امر آمیزش این است که زن و مرد هر دو از نظر روانی آمادگی برای آمیزش را داشته باشند. یعنی در خود احساس نیاز کنند و کشش درونی آنها را به سوی یکدیگر علاقمند نماید. در بسیاری از روایات، توصیه شده است که زن و مرد در حریم خصوصی خود آزادتر از بیرون باشند، یکی از اهداف و فلسفههایی که میتوان برای رعایت نکات مطرح شده در روایات، در نظر گرفت این است که با رعایت آن نکات، آمادگی روانی برای زن و مرد حاصل میشود. از جمله، در روایات تأکید شده است که زن خودش را برای همسرش آرایش کند، امام باقر ـ علیه السّلام ـ میفرماید: سزاوار نیست زن خودش را (برای همسرش) آرایش نکند ولو به اینکه گردنبندی به گردن آویزد.(2) علاوه بر تأکید بر آرایش زن برای شوهر، حفظ ظاهر مرد نیز برای همسرش سفارش شده است، پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ فرمود: «لازم است هر کدام از شما خود را برای همسرش مهیا و آراسته کند، همانطوری که دوست دارد همسرش هم برای او آراسته باشد»(3) آرایش زن برای همسر و همچنان آراسته بودن مرد باعث میشود که زن و شوهر نسبت به یکدیگر بیشتر علاقمند گردند و در نتیجه آمادگی روانی برای آمیزش در آنها حاصل میشود.
2. داشتن آمادگی جسمی برای آمیزش. یکی دیگر از مسایلی که هم از نظر علمی و هم از نظر اسلام، توجّه و رعایت آن در مسأله آمیزش لازم و ضروری است، داشتن آمادگی فیزیولوژیکی برای آمیزش است. روانشناسان و متخصصان مسایل جنسی تأکید کردهاند که زن و شوهر قبل از آمیزش باید نکاتی را رعایت کنند تا هر دو به اوج لذت جنسی برسند در روایات نیز از شتاب در آمیزش نهی شده است.(4) شتابزدگی در آمیزش باعث عدم ارضاء طرف مقابل میشود و همچنین در درازمدت مشکلات و اختلالاتی را در پی خواهد داشت.
3. خواندن دعاهایی که در این زمینه وارد شده است. آمیزش جنسی اگر مطابق ضوابط دینی انجام گیرد، نوعی عبادت است، و دعا و استغاثه در آن مواقع برای صحت جسمانی و روحی فرزند و پرهیز از شیطان و وسوسههای او مورد سفارش اخبار و احادیث قرار گرفته است. در روایتی از امام باقر ـ علیه السّلام ـ آمده است: «هنگامی که قصد نزدیک شدن به همسرت را داشتی این دعا را بخوان: خدا یا فرزندی نصیبم نما و او را خدا ترس و پاک طینت قرار ده، او را سالم از هر نقص و ایرادی بیافرین، و عاقبتش را ختم به خیر بگردان.»(5) در برخی روایات آمده است که در آن هنگام انسان باید از هرگونه گناه دور باشد و حتی فکر گناه را هم نکند تا به اصطلاح شیطان در نطفة آنان شریک نگردد.(6)
4. آرامش و مکان مناسب: یکی از اموری که همسران باید رعایت کنند آن است که همبستری آنان کاملاً در مکان امن و مناسب مانند اتاقی که گذر افراد دیگر در آن نیست، باشد،(7) در غیر این صورت موجب فساد و انحراف خواهد شد، و نیز لازم است مسایل خصوصی و اسراری که در این رابطه دارند، برای کسی نقل نکنند و با این کار حریم حیا و عفت و غیرت اسلامی آنان که یکی از اهداف ازدواج نیز میباشد، حفظ خواهد شد.
5. رعایت نکات تربیتی در مورد کودکان. پدر و مادرها باید توجّه داشته باشند که هیچگاه جلو روی کودکان و حتی کودکان چند ماهه، همبستر نشوند. چون نگاه کودکان و گوش دادنشان به صدای والدین آثار بسیار نامطلوبی در آنان خواهد گذاشت. امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «نباید مردی با همسرش در اتاقی که کودکی هست آمیزش کند.»(8) پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ نیز فرموده است: «سوگند به آن کسی که جانم در دست او است، اگر مردی با همسرش در خانهای همبستر شود و کودکی آنها را بنگرد و سخن و صدای نفس آنها را بشنود، آن کودک هرگز رستگار نخواهد شد، اگر پسر باشد زناکار میشود و اگر دختر باشد آلوده دامن میگردد.(9)
6. در برخی روایات دستورالعملهای نسبتاً‌ جامعی در مورد زمانهای آمیزش وارد شده(10) و نیز از آمیزش با همسر در حال قاعدگی و بعد از احتلام نیز نهی شده است.(11)

نتیجه گیری:از آنجا که انعقاد نطفه از طریق آمیزش حاصل میشود و در واقع آمیزش، اساس و زیربنای شکلگیری موجودی به نام انسان است و تحقیقات علمی نیز اثبات کرده است که بسیاری از ویژگیهای شخصیتی کودک ژنتیکی است یعنی از پدر و مادر منتقل میشود، لذا اسلام دستورالعملهای مهمی را در این خصوص بیان کرده است که لازم است بصورت صحیح و بدون پیرایه به والدین آموزش داده شود.

                                                       نرم افزار پاسخ

 


پاورقی:

1. طاهری، حبیبالله، سیری در مسایل خانواده، سازمان تبلیغات اسلامی، 1370، ص 47ـ44.
2. حر عاملی، محمد بن حسن، وسایل الشیعه، بیروت، موسسه آل البیت الاحیاء التراث، چاپ دوم، 1424، ج20، ص166، حدیث 25321.
3. طباطبایی بروجردی، آقا حسین، جامع احادیث شیعه، ج 20، ص 233.
4. حر عاملی، وسایل الشیعه، ج 20، ص 117، حدیث 25181 و 25182 و 25184.
5. حر عاملی، وسایلالشیعه، ج 20، ص 117، حدیث 25180. دعاهای دیگری نیز وجود دارد. همان، ص 136، حدیث 25236.
6. همان، ج 14، ص 96 و 81.
7. همان، ج 20، ص 133، حدیث 25226.
8. کلینی، محمد بن یعقوب، فروع کافی، ج 5، ص 500.
9. همان.
10. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 103، ص 283ـ281.
11. همان، ج 103، ص 287ـ283.