فایده و سود ازدواج‏
ساعت ۱٠:٠٤ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۱ دی ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: فایده و سود ازدواج‏

در ازدواج پنج فایده است:

1- فرزند 2- سرکوب کردن شهوت 3- اداره امور منزل 4- افزایش فامیل 5- مجاهده با نفس در رعایت حقوق زنان.

فایده اوّل- فرزند هدف اصلى ازدواج است‏

و نکاح به همان منظور مقرر شده و مقصود از آن بقاى نسل و خالى نماندن جهان از جنس آدمى است. شهوت به عنوان یک انگیزه آفریده شده و همانند موکلّى است براى موجود نر تا بذر را بپاشد و براى ماده تا کشت را بپذیرد و این لطفى از جانب خدا براى سوق دادن انسان به فراهم آوردن فرزند به وسیله آمیزش است، همچون رام ساختن پرنده در پراکندن دانه‏اى که مورد علاقه اوست تا به دام افتد و قدرت ازلى پروردگار نارسا نبود که از آغاز بدون تخم افشانى و ازدواج انسان را خلق کند، امّا حکمت چنین اقتضا مى‏کرد که با وجود بى‏نیازى، به منظور اظهار قدرت و به تمام رساندن عجایب صنعت و به وقوع پیوستن آنچه در مشیّت او گذشته و مقدّر شده و قلم قدرت بر او جارى گشته، اسباب و مسبّباتى را تنظیم فرماید، و از طریق فرزند از چهار جهت- که همانها به هنگام ایمنى از فتنه‏هاى شهوت، هدف اصلى در تشویق به ازدواج مى‏باشند- به خدا نزدیک شود، به حدّى که کسى مایل‏ نباشد بدون ازدواج خدا را ملاقات کند. آن چهار جهت عبارتند از:

1- موافقت لطف الهى با کوشش در به‏دست آوردن فرزند براى بقاى نسل انسان 2- طلب محبت رسول خدا (ص) در افزودن به افراد مورد مباهات آن حضرت 3- تبرک جستن به دعاى فرزند صالح پس از خود 4- شفاعت‏طلبى به وسیله مرگ فرزند خردسال، اگر پیش از انسان بمیرد.

بنابراین شایسته عذاب الهى است.

خداوند سبحان دو زوج مرد و زن را آفریده و نطفه را در مهره‏هاى کمر خلق کرده و رگ و پیهایى را براى آن فراهم ساخته و رحم زنان را جا و محل نگهدارى نطفه آفریده و انگیزه شهوت را بر مرد و زن هر دو مسلّط فرموده است بنابراین این افعال و ابزار کار به زبان گویا و بدور از ابهام مقصود آفریدگار را بیان مى‏کنند و با معرفى امکانات خود، خردمندان را ندا مى‏دهند، تمام اینها در صورتى است که خداوند مقصود خویش را به زبان پیامبرش بیان نمى‏کرد، آن جا که فرموده است: «ازدواج کنید تا افزون شوید.» و حال آن که مطلب را روشن گفته و راز را بر ملا ساخته است. بنابراین هر کس از ازدواج سر باز زند از کشت رو گردانده و بذر را مهمل گذاشته و ابزارى را که خداوند آماده ساخته بود، معطّل گذاشته است .

فایده دوّم- مصونیّت از شرّ شیطان‏

و سرکوب شهوت و دفع فتنه‏هاى آن و نگهدارى چشم از حرام و حفظ هواى نفس.

پیامبر اکرم (ص) نیز به همین مطلب اشاره کرده، مى‏فرماید: «هر کس ازدواج کند نصف دینش را حفظ کرده است و باید نسبت به نصف دیگر آن از خدا بترسد»و نیز اشاره فرموده، مى‏گوید: «باید تشکیل خانواده دهید، و هر کس قادر بر تشکیل خانواده نیست، باید روزه بگیرد که روزه مانع سرکشى شهوت است.»

رسول اکرم (ص) فرمود: «وقتى که زن رو مى‏آورد، در صورت شیطانى ظاهر مى‏شود. بنابراین اگر کسى از شما زنى را دید و شیفته او شد، باید به سراغ همسرش برود، زیرا به همراه او نیز همان چیزى است که با آن دیگرى است.

فایده سوم- آرامش نفس و مأنوس ساختن آن با همنشینى‏

و دیدار و بازى، تا اینکه دل آرامش یافته براى عبادت نیرومند شود، زیرا نفس افسرده است و از حق به خاطر مخالفت با طبع آن گریزان است. بنابراین اگر به طور مداوم آن را مجبور به چیزى کنند که مخالف طبع آن است، سرکشى و امتناع خواهد کرد. اما اگر بعضى اوقات به وسیله لذتّها آرامش یابد، نیرومند و با نشاط خواهد شد. در انس با زنان آرامشى حاصل مى‏شود که باعث رفع اندوه و آسایش دل است و شایسته است که نفوس پرهیزگاران به وسیله امور مباح آسایش یابند،

عبارت دیگر آمده است:

 «عاقل وقت خود را نمى‏گذراند مگر در یکى از سه مورد: توشه گرفتن براى آخرت، تأمین زندگى و یا لذت بردن از غیر حرام.»

و نیز فرمود: «سه چیز از دنیاى شما نزد من محبوب است: بوى خوش، زنان و روشنى چشمم نماز

فایده چهارم- خاطر جمع بودن از اداره منزل،

و تعهّد کار آشپزى، جارو کشیدن، فرش کردن و ظرف شستن و فراهم کردن وسایل زندگى زیرا اگر انسان علاقه به آمیزش نداشته باشد، زندگى کردن تنها در منزل دشوار خواهد بود و اگر تمام کارهاى منزل را خودش انجام دهد بیشتر وقتش از دست خواهد رفت و دیگر براى علم و عمل وقتى نخواهد داشت بنابراین، زن شایسته‏اى که کار منزل را روبراه مى‏کند، از این طریق کمکى است به انجام امور دینى، در صورتى که بى‏نظمآفتهاى ازدواج‏

فایده چهارم- خاطر جمع بودن از اداره منزل،

و تعهّد کار آشپزى، جارو کشیدن، فرش کردن و ظرف شستن و فراهم کردن وسایل زندگى زیرا اگر انسان علاقه به آمیزش نداشته باشد، زندگى کردن تنها در منزل دشوار خواهد بود و اگر تمام کارهاى منزل را خودش انجام دهد بیشتر وقتش از دست خواهد رفت و دیگر براى علم و عمل وقتى نخواهد داشت بنابراین، زن شایسته‏اى که کار منزل را روبراه مى‏کند، از این طریق کمکى است به انجام امور دینى، در صورتى که بى‏نظمى این امور باعث گرفتارى و تشویش دل و تیره شدن زندگى است. از این روست که ابو سلیمان دارانى گوید: همسر شایسته مربوط به دنیا نیست، زیرا او باعث توجه تو به آخرت و عهده‏دار اداره منزل و ارضاى شهوت مى‏شود.

محمّد بن کعب قرظّى در معناى این سخن خداى تعالى: رَبَّنا آتِنا فی الدُّنْیا حَسَنَةً مى‏گوید: منظور زن شایسته است.

پیامبر (ص) مى‏فرماید:

 «باید هر یک از شما زبانى ذاکر و قلبى شاکر و همسرى با ایمان و شایسته داشته باشد تا او را در امر آخرتش یارى کند.» ملاحظه کنید چگونه پیامبر (ص) همسر خوب را با ذکر و سپاس خدا همسان آورده است.

فایده پنجم- مجاهدت و ریاضت نفس از طریق رعایت‏  و سرپرستى و اقدام به حقوق خانواده و تحمّل اخلاق و اذیّت و آزار ایشان، و کوشش در اصلاح و راهنمایى آنان به راه دین و تلاش در کسب حلال به خاطر آنها و تربیت اولاد که در تمامى این اعمال فضیلت بزرگى است، زیرا خانواده و اولاد رعیّت انسانند و مراقبت و سرپرستى آنان خود فضیلت مهمّى است و کسى که از زن و فرزند دورى مى‏کند از آن مى‏ترسد که در انجام حق آنها کوتاهى کند، اگر نه پیامبر (ص) فرموده است: «یک روز سرپرستى از سوى سرپرست عادل بهتر از عبادت هفتاد ساله است» و بعد فرمود: «بدانید که همه شما سرپرستید و همه شما راجع به افراد تحت سرپرستیتان مسئوولید.»

                        راه روشن، فیض کاشانی جلد3، ص:85 -  102