آمیزش مباح‌ زن و شوهر
ساعت ٦:۳٦ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٦ دی ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: آمیزش مباح‌ زن و شوهر

جز مواردى که آمیزش حرام یا واجب یا مستحب یا مکروه است در بقیه زمانها و مکانها و حالات مباح و بى‌اشکال است.

چند نکتۀ سودمند:

1- «لٰا تُجامِعْ إلّا مِنْ حٰاجَةٍ» «1» یعنى: به اندازۀ نیاز خویش آمیزش کن. اصل آمیزش و نزدیکى گرچه یکى از نیازهاى ضرورى زن و مرد است، ولى بایستى همراه با اعتدال و میانه‌روى باشد و در آن از هرگونه افراط و زیاده‌روى خوددارى شود.

______________________________
(1)- مستدرک الوسائل، باب 118 از ابواب مقدمات النکاح، ح 18، ج 14، ص 308.

در روایتى آمده است که حضرت على علیه السلام در جواب کسى که از آمیزش سؤال نموده بود چنین فرمود: «حیائى است که برداشته مى‌شود و عورتهایى است که با هم جمع مى‌شوند، زیاده‌روى و اصرار بر آن ضعف و پیرى زودرس آورده و ...». «1»‌

2- طاهر بودن زن و مرد هنگام آمیزش امرى پسندیده است، «2» و اگر آمیزش به قصد فرزنددار شدن صورت مى‌گیرد بهتر است آنها قبل از آن دعا نموده و از خداوند فرزند شایسته و سالم درخواست نمایند؛ از امام باقر علیه السلام نقل شده است که فرمودند:

هنگام آمیزش چنین بگو: «خداوندا! فرزندى به من ارزانى نما و او را پرهیزکار و پاک قرار ده، فرزندى که سالم باشد و هیچ نقص و زیادى در او نباشد، و عاقبت او را خیر و خوبى قرار ده». «3»‌

طاهر بودن در هنگام نزدیکى با همسر هنگامى که آبستن است بیشتر سفارش شده است؛ در سفارشات پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم به حضرت على علیه السلام آمده است: «وقتى که همسرت آبستن است با او آمیزش مکن مگر این که با وضو باشى، وگرنه در صورت به دنیا آمدن او (ممکن است) فرزند کوردل و بخیل گردد». «4»‌

3- قبل از آمیزش زن و مرد «بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ» بگویند؛ در روایتى از امام صادق علیه السلام آمده است: «مرد وقتى به همسرش نزدیک مى‌شود شیطان نیز حاضر مى‌گردد، پس اگر نام خدا را بر زبان بیاورد شیطان دور مى‌گردد و اگر بدون نام خدا آمیزش نماید شیطان نیز با او در آمیزش شرکت مى‌نماید». «5»‌

4- زن و مرد قبل از نزدیکى با یکدیگر ملاعبه و بازى نمایند و از عجله نمودن نسبت به دخول خوددارى کنند؛ پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم مى‌فرمایند: «وقتى یکى از شما ارادۀ آمیزش کرد مانند پرنده سراغ همسرش نرود بلکه مقدارى درنگ نماید». «6»‌

در روایت دیگرى از آن حضرت نقل شده است: «سه کار جفا کارى است: این که انسان با دیگرى همراهى و مصاحبت نماید و از اسم و عنوان او سؤال ننماید، و این که‌

______________________________
(1)- همان، ح 16، ص 306.

(2)- وسائل الشیعة، همان، باب 55، ح 1، ص 115.

(3)- همان، ح 5، ص 117.

(4)- همان، باب 150، ح 1، ص 253.

(5)- همان، باب 53، ح 1، ص 113؛ و باب 68، ح 6، ص 137.

(6)- همان، باب 56، ح 1، ص 117.

فردى به طعام دعوت شود ولى اجابت نکند و اگر هم اجابت نماید از غذا نخورد، و این که شخص قبل از بازى و ملاعبه با همسرش دخول نماید». «1»‌

بدیهى است زن نیز مانند مرد حوائج و خواسته‌هایى دارد و از مرد همان میل جنسى را مى‌طلبد که مرد از او مى‌طلبد و طبیعى است که این حاجت او باید برآورده شود؛ «2» بلکه از برخى روایات به دست مى‌آید که میل و لذت‌خواهى زن به مراتب بیشتر از مرد است؛ امام صادق علیه السلام مى‌فرماید: «زن در لذت بردن نود و نه درجه از مرد بالاتر است ولى خداوند براى او حیا و شرم قرار داده است». «3»‌

زن کز بَرِ مرد بى‌رضا برخیزد

 

بس فتنه و جنگ از آن سرا برخیزد

زن و شوهر مى‌توانند به همۀ اندام یکدیگر نگاه کنند و از همۀ اعضاى بدن یکدیگر لذت ببرند؛ ولى نمى‌توانند غیر از بدن با استفاده از ابزار و آلات یکدیگر را ارضاء نمایند؛ در روایتى از حضرت صادق علیه السلام نقل شده است: «اشکالى ندارد که مرد از هر قسمت بدن خود براى ارضاى زن استفاده نماید، ولى نمى‌تواند براى این کار از چیز دیگرى غیر از بدن خود استفاده نماید». «4»‌

در پایان این بحث مناسب است مطلبى را از رسالۀ ذهبیه منسوب به حضرت رضا علیه السلام که در زمینۀ آداب آمیزش بیان شده نقل نماییم: «... آمیزش و نزدیکى بدون خارج شدن منى باعث تشکیل سنگ در مجارى ادرار مى‌گردد؛ آمیزش بعد از آمیزش بدون این که بین آنها غسل شود باعث دیوانگى بچه‌اى که از آمیزش متولد مى‌شود خواهد شد. کسى که مى‌خواهد دچار تشکیل سنگ در مجارى ادرار نشود و ادرارش مسدود نگردد، هنگام شهوت از خارج شدن منى خوددارى ننماید و بر روى زن زیاد مکث نکند ... با زن آمیزش نکن مگر آن که زن طاهر و پاکیزه باشد؛ بعد از انجام آمیزش و دخول نمى‌ایستى و نمى‌نشینى بلکه به سمت راست غلطیده و متمایل‌

______________________________
(1)- همان، باب 57، ح 3، ص 119.

(2)- مستدرک الوسائل، باب 42 از ابواب مقدمات النکاح، ح 2، ج 14، ص 221.

(3)- وسائل الشیعة، همان، باب 49، ح 3، ص 109.

(4)- همان، باب 51، ح 2، ص 111.

مى‌شوى، آنگاه پس از مدتى ادرار مى‌نمایى، در این صورت با اذن خداوند و مشیت او از به وجود آمدن سنگ در مجارى ادرار محفوظ مى‌گردى، سپس غسل نموده و بعد از آن مقدارى شربت عسل همراه با موم آن یا مقدارى عسل صاف کرده مى‌نوشى؛ همانا این نوشیدنى نظیر آبى را که به واسطۀ آمیزش خارج شده است به تو برمى‌گرداند.» «1»‌

چند مسأله:

< «مسألۀ 1»> دخول در پشت (دُبُر) همسر کراهت شدید دارد، و احتیاط در ترک آن است؛ و اگر این کار باعث اذیت و آزار زن شود حرام است.

< «مسألۀ 2»> اگر مرد پس از ازدواج بفهمد که در آلت تناسلى زن گوشت یا استخوانى وجود دارد که مانع نزدیکى مى‌شود، در صورتى که این عیب پیش از عقد ازدواج وجود داشته و مرد از آن بى‌اطلاع بوده بلافاصله پس از آگاهى مى‌تواند عقد ازدواج را فسخ نماید و بدون طلاق از زن جدا شود، و چون نزدیکى صورت نگرفته است زن چیزى بابت مهریه طلبکار نیست؛ ولى در صورتى که این عیب بعد از عقد ازدواج پیدا شده و یا اگر پیش از عقد وجود داشته مرد از آن اطلاع و آگاهى داشته و به آن رضایت داده، نمى‌تواند عقد ازدواج را فسخ نماید.

< «مسألۀ 3»> اگر زن پس از عقد بفهمد که شوهرش عضو مردانه ندارد، بلافاصله مى‌تواند عقد ازدواج را به هم زده و بدون طلاق از او جدا شود، و در این صورت چون مرد با زن نزدیکى ننموده است زن چیزى بابت مهریه طلبکار نیست.

< «مسألۀ 4»> اگر زن پس از عقد بفهمد که شوهرش «عِنّین» است یعنى به طور کلى نمى‌تواند عمل زناشویى را انجام دهد، زن مى‌تواند- هر چند این عیب بعد از عقد و پیش از دخول پیدا شده باشد- به حاکم شرع مراجعه نماید، و حاکم شرع یک سال جهت آزمایش و درمان به مرد مهلت مى‌دهد، پس اگر در این مدت هیچ نتواند با زنى‌ نزدیکى نماید زن مى‌تواند عقد را فسخ کرده و بدون طلاق از مرد جدا شود؛ و در این صورت گرچه نزدیکى صورت نگرفته است ولى زن نصف مهریۀ خویش را طلبکار است.

 

______________________________
(1)- مستدرک الوسائل، همان، باب 117، ح 19، ص 308.

                                                                    نرم افزار جامع فقه