جزوه آیین زندگى (اخلاق کاربردى)
ساعت ۸:٢٢ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٧ امرداد ۱۳٩٥   کلمات کلیدی: جزوه آیین زندگى (اخلاق کاربردى)

 

فصل اول: اخلاق دانش اندوزى: اهداف‏

1. اهمیت و ضرورت‏

اهمیت علم و علم‏آموزى، از دیدگاه اسلام، به قدرى روشن است که نیازى به توضیح ندارد. نخستین آیاتى که بر پیامبر اکرم نازل شد، بهترین دلیل بر جایگاه ویژه تعلیم و تعلّم در اسلام است: «إقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذى خَلَقَ؛ خَلَقَ اْلإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ؛ إقْرَأْ وَ رَبُّکَ اْلأَکْرَمُ؛ الَّذى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ؛ عَلَّمَ اْلإِنْسانَ ما لَمْ یَعْلَمْ‏.»[1] بر همین اساس پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله، وقتى دو گروه را در مسجد مشاهده کردند، که گروهى مشغول عبادت بودند و گروهى مشغول مذاکره و مباحثه علمى، رفتن به نزد گروه دوم را بر پیوستن به جمع عبادت‏کنندگان ترجیح داده و در توجیه این رفتار خود فرمودند: «من براى تعلیم فرستاده شده‏ام».[2] قرآن کریم نیز به صراحت، تعلیم را یکى از اهداف اساسى برانگیختن پیامبراکرم صلى الله علیه و آله دانسته، مى‏فرماید:


 
تفسیر موضوعى قرآن
ساعت ۸:۱٠ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٧ امرداد ۱۳٩٥   کلمات کلیدی: تفسیر موضوعى قرآن

مراتب انس با قرآن‏

ایمان به قرآن اصلى‏ترین بخش از اندیشه و باور دینى هر مسلمان است. بى‏شک تجلى این ایمان و عینیت یافتن آن در اندیشه، سلوک عملى و زندگى فردى و اجتماعى، در گرو انس، ارتباط و تعامل با قرآن (پس از ایمان به الهى بودن قرآن) است و ازآنجا که میزان انس و سطح ارتباط با قرآن متفاوت است، تجلى آن ایمان در ابعاد گوناگون زندگى نیز متفاوت و گوناگون خواهد بود.