چرا ام‌البنین(س) در کربلا حضور نداشت ؟
ساعت ٤:۱٢ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۸ مهر ۱۳٩٤   کلمات کلیدی: چرا ام‌البنین(س) در کربلا حضور نداشت

 

تحلیلگر تاریخ اسلام گفت: مروان‌بن حکم آن پیر بنی‌امیه که از دشمنان سرسخت اهل بیت(ع) بود، به بقیع یا پشت در خانه خانم ام‌البنین(س) می‌آمد، به نوحه‌ها و مرثیه‌های سوزناک این بانوی بزرگوار گوش می‌داد و می‌گریست.


محمدحسین رجبی دوانی استاد دانشگاه به مناسبت سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) به فارس گفت: بانوی بزرگوار جناب ام‌البنین(س) یکی از همسران امیرالمؤمنین(ع) است که به سبب فضایل شخصی و معرفتی نسبت به ساحت امامت و ولایت، در تاریخ اسلام و شیعه جایگاه برجسته و خاصی پیدا کرده است.
 وی اظهار داشت: درباره چگونگی ازدواج ایشان با امیرالمؤمنین(ع) بنا به نقل بسیار معروف و مشهور، حضرت علی با برادر خویش عقیل‌بن ابی‌طالب مشورت کرد و از آنجایی که عقیل، نسب‌شناس برجسته‌ای بود و نسبت به تمامی قبایل مختلف عرب شناخت داشت، حضرت با او مشورت کرد که همسری از خانواده‌ای اصیل که به دلاوری مشهور باشد و بتواند فرزندان دلاوری به دنیا آورد را به او معرفی کند که عقیل هم به حضرت امیر(ع) عرض کرد من «فاطمه کلابیه» از قبیله بنی کلاب را به شما معرفی می‌کنم چرا که در میان عرب، دلیرتر از مردان بنی‌کلاب وجود ندارد و حضرت علی(ع) با این بانو که دختر خالد کلابی بود ازدواج کرد.
 این کارشناس تاریخ عنوان کرد: از این بانو چهار فرزند پسر به نام‌های عباس، عبدالله، جعفر و عثمان متولد شدند. اما اینکه ام‌البنین(س) در واقعه کربلا حضور داشت علت آن را نمی‌دانیم چه بسا شاید بنا بر مصلحت و یا نظر خود حضرت سیدالشهداء(ع) بود که در مدینه باقی بماند و در پایان این حرکت عظیم که شهادت رقم خورده بود نمی‌خواست که وقتی چهار فرزندش به شهادت می‌رسند شاهد صحنه شهادت فرزندانش باشد.
 وی خاطرنشان کرد: حضرت ام‌البنین(س) و شرح حال موقعیت ایشان بسیار محدود و مختصر است که نه سال تولد آن بزرگوار را به درستی می‌دانیم و نه سال رحلتش را و شاید به همین دلیل است که اطلاعات ما محدود بوده و از علت دقیق عدم حضور ایشان در کربلا نیز مطلع نیستیم. 
رجبی دوانی اظهار داشت: اما در واقعه کربلا و در ارتباط با عکس‌العمل آن بانوی بزرگوار با شنیدن خبر شهادت حضرت سیدالشهداء(ع) و یارانش نکته ای داریم که دلالت بر معرفت آن بانوی بزرگوار می‌کرد که نسبت به جایگاه امامت داشت.

 وی تصریح کرد: در نقل‌ها آمده است که وقتی ام‌البنین(س) از کاروانی خبر فاجعه کربلا را شنید و کسی می‌خواست خبر شهادت فرزندش را به او بدهد ام‌البنین(س) گفت ابتدا از حسین(ع) برایم بگویید و چون شنید چهار فرزندش همراه امام حسین(ع) به شهادت رسیده‌اند گفت ای کاش همه فرزندانم و همه آنچه در روی زمین است فدای حسین می‌شد و آن حضرت زنده می‌ماند.
 این تحلیل‌گر تاریخ اسلام ادامه داد: در تاریخ داریم که این بانوی جلیل‌القدر در سوگ حضرت سیدالشهداء(ع) و فرزندانش به قبرستان بقیع می‌رفت و در آنجا با دلخراش‌ترین صحنه‌ها و با خواندن مرثیه‌های سوزناک چنان فضایی را ایجاد می‌کرد که مردم نزد او گرد آمده و به مرثیه‌های او گوش می‌دادند و همراه با هم می‌گریستند. 
وی گفت: همچنین مروان‌بن حکم آن پیر بنی‌امیه که از دشمنان سرسخت اهل بیت علیهم‌السلام و حاکم مدینه در آن موقعیت بود، او نیز می‌آمد در بقیع یا در پشت درب خانه خانم ام‌البنین(س) به نوحه‌ها و مرثیه‌های سوزناک این بانوی بزرگوار گوش می‌داد و می‌گریست.
 رجبی دوانی خاطرنشان کرد: تمام این موارد متقن و مورد اعتماد مطالبی بود که ذکر شد اما مواردی هم در برخی از منابع متأخر درباره ایشان داریم که چون در منابع اصلی و دست اول ذکر نشده نمی‌توان به آنها اعتماد کرد.

منبع: عرش نیوز


 
تفسیری زیبا از آیه 73 سوره زمر
ساعت ۱٢:٢۸ ‎ق.ظ روز شنبه ٢٥ مهر ۱۳٩٤   کلمات کلیدی: وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ ،شبیری زنجانی

آیت الله شبیری فرمودند:

چند سالی بود که معنی و تفسیر آیه 73 سوره زمر مرا بخود مشغول نموده بود.

(وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَی الْجَنَّةِ زُمَرا (زمر73ً )

یعنی مؤمنین را به سمت بهشت می کشند.

از خود پرسیدم چرا گفته شده به سمت بهشت می کشند!!

تمام کتب و تفاسیر مختلف را دیدم نتیجه ای حاصل نشد تا اینکه به روایتی از امام صادق علیه السلام در بحار الانوار برخورد نمودم که می فرماید:

مؤمنین و دوستان سید الشهدا علیه السلام در روز حساب از خدا می خواهند قبل از ورود به بهشت مولایشان حسین علیه السلام را ملاقات نمایند.

امام به دیدار محبان می آید و این ملاقات بسیار طولانی می شود.

امام صادق می فرماید هر دو طرف غرق تماشا هستند و هیچکدام چشم برنمی دارند نه امام محبان خود را رها می کند نه دوستان سید الشهدا از مولای خود دل بر می دارند.

ملاقات آنقدر طولانی می شود که خداوند به مأموران بهشت می فرماید این مومنین و دوستان حسینم را به طرف بهشت بکشید تا ملاقات پایان یابد.

صلی الله علیک یا ابا عبد الله

تصویر قشنگی ست که در صحنه ی محشر ...

ما دور حسینیم و بهشت است که مات است ...


 
آیا زنانی که در کربلا حضور و در قیام عاشورا نقش...؟
ساعت ٥:٢٩ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٤ مهر ۱۳٩٤   کلمات کلیدی: زنان در کربلا

آیا زنانی که در کربلا حضور و در قیام عاشورا نقش داشتند، به مقام شهدای کربلا می‌رسند؟

متن کامل پرسش
این‌که گفته شده هیچ‌کس به مقام شهدای کربلا نمی‌رسد، آیا معنایش این است؛ حتی زنانی که همراه کاروان امام حسین(ع) حضور داشتند نیز به مقام آن 72 شهید نمی‌رسند؟ (البته می‌دانم که بعضی زنان هم در این واقعه شهید شده‌اند، منظورم سایر زنان (اکثریت) است). اگر این‌طور باشد و آن زنان به مقام شهدای کربلا نرسند، که برنده مردان هستند!، چون مسلماً آن زنان هم آمادگی و شجاعت و ایمان لازم برای شهادت در رکاب امام حسین(ع) را داشته‌اند. لطفاً اصل سؤال را پاسخ دهید، چون همه می‌دانند که مقام آن زنان بسیار بالا است، اما سؤال این است که آیا به مقام شهدای کربلا می‌رسند؟
پاسخ 
زنانی که با کاروان حسینی در قیام کربلا بویژه روز عاشورا حضور داشتند؛ مانند حضرت زینب(س) که پیام نهضت حسینی را منزل به منزل به گوش مردم عراق و شام و پس از آن به همه تاریخ رساند؛ بانویی مانند مادر وهب که فرزندش را در یاری رساندن امام حسین(ع) تشویق می‌کند و پس از شهادتش نیز هنگامی که دشمن - برای تضعیف روحیه این مادر و دیگر زنان - سر فرزند را برای مادر وهب می‌آورد، این خانم شجاع با تمام شهامت می‌گوید ما سری را که در راه خدا داده‌ایم پس نمی‌گیریم و...؛ زنانی که از جان و دل آماده نبرد و شهادت بودند، و تنها مانع ورودشان در نبرد، زن بودنشان بود، از پاداش همان مجاهدان و شهیدان مرد برخوردار خواهند بود.
در روایتی از پیامبر اسلام(ص) می‌خوانیم؛ زنانی که به دلیل زن بودنشان در خانه مانده‌اند، نیز پاداش مجاهدان را دارند، چه رسد به آنانی که تا حدودی در صحنه نبرد حضور داشته و رنج اسارت کشیده‌اند:
«رُوِیَ‏ أَنَّ النِّسَاءَ قُلْنَ لِرَسُولِ اللَّهِ (ص) یَا رَسُولَ اللَّهِ ذَهَبَ‏ الرِّجَالُ‏ بِالْفَضْلِ بِالْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَمَا لَنَا عَمَلٌ نُدْرِکُ بِهِ عَمَلَ الْمُجَاهِدِینَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مِهْنَةُ إِحْدَاکُنَّ فِی بَیْتِهَا تُدْرِکَ عَمَلَ الْمُجَاهِدِینَ فِی سَبِیلِ اللَّه‏»؛[1] و روایت شده است که زنان به پیامبر(ص) گفتند: اى رسول خدا! مردان، ثواب و فضیلت جهاد در راه خدا را در ربودند. ما چه کارى انجام دهیم که به آن وسیله بتوانیم پاداش مجاهدان در راه خدا را دریابیم؟ فرمودند: کار خانه و اشتغال هر یک از شما برابر کار مجاهدان در راه خداوند است.
بر این اساس، این بانوان در قیامت در کنار شهدای عاشورا به همراه سید الشهدا وارد بهشت شده و در کنار آنان از نعمت‌های بهشتی بهره‌مند خواهند شد.

[1]. فتال نیشابورى، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج ‏2، ص 376، قم، رضى، چاپ اول، 1375ش.‏

منبع: اسلام کوئست


 
🔴5 نکته در خصوص شبهاتی که بعد از فاجعه منا به مسئله حج
ساعت ٥:٢٩ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۸ مهر ۱۳٩٤   کلمات کلیدی: شبهات حج ،منا ،شهدا

بسم الله الرحمن الرحیم

🔴5 نکته در خصوص شبهاتی که بعد از فاجعه منا به مسئله حج وارد می کنند:

1⃣ بحث حج ، یک مقوله ی شرعیست ، و ما (غیر مراجع) حق تحریم حج یا اعمال نظر فقهی در این خصوص رو نداریم ؛ احکام استطاعت که منجر به وجوب حج تمتع بر مستطیع میشه ، مشخص است ؛ وقتی طبق این احکام ، حج ، این دستور الهی ، بر کسی واجب شد ، باید برود (البته بر هرکس در طول زندگیش فقط یکبار حج تمتع واجب میشود) ؛ علی الاجمال ، نباید در این زمینه ، نظرات شخصی به عنوان حکم الهی و دستور شرعی مطرح شود ؛

2⃣ بحث خطر جانی در خصوص حج ، محلی از اعراب ندارد ؛ چراکه عقلاً وقتی در یک کاری ، بالفرض از یک جمعیت ٣ میلیون نفری ، ۵٠٠ نفر جانشان را از دست میدهند ، آن هم در یک حادثه ، نمیشود گفت که اینکار خطر جانی دارد ؛ در حقیقت باید گفت میلیاردها نفر در طی این سالها به حج مشرف شدند ، و اتفاقی برایشان نیوفتاده ؛

3⃣ در خصوص حواشی مسئله ی حج ، باید خیلی دقت کرد و با بصیرت به موضوع نگریست ؛ امروز میلیاردها دلار و صدها طرح ، توسط دشمن خرج و اجرا میشود ، فقط برای اینکه اولاً حضور شیعیان در مناسک حج را کمرنگ کرده ، و ثانیاً کلاً مسلمانان موضوع حج را بدست فراموشی بسپارند ؛ شما ببینید سفارشات امام خامنه ای در این سالها ، خطاب به حجاج و تفاسیر ایشان از ابعاد مختلف حج چه ها بوده ؟ یکی از اصلی ترین اهداف حج ، ترویج عقاید حقه ی شیعه است ؛ البته این را هم میدانیم که حقیقتاً این موضوع مغفول واقع شده ، و این سفر ، به یک سفر و عمل صرفاً شخصی ، مبدل گردیده ؛ در حقیقت ما بجای تضعیف حج ، باید بدنبال اصلاح آن باشیم ؛ و سعی کنیم معیارهای الهی و توصیه های دینی و اهداف اسلامی از این سفر را پر رنگ نماییم ؛ تا روز به روز از اثرات عظیم و عمیق این حکم الهی ، بیشتر بهره مند شویم ؛

4⃣ نکته ی دیگر در خصوص حرفهای عوامانه و بعضاً خائنانه ای است که عده ای جاهل یا خائن ، در خصوص جایگزینی حج با کمک به فقرا و ... میزنند ؛ باید هوشیار بود ؛ همان خدایی که امر به پرداخت صدقه ی واجبه (خمس) و صدقه ی مستحبه کرده ، همان خدا حدود و احکام حج را نیز بیان نموده ؛ بله ، یکوقتی راجع به حج عمره (مستحبی) ، یا راجع به حج دوم و سوم و دهم و بیستم یک نفر صحبت میکنیم ، اینجا موضوع چیز دیگری است ؛ اما زیر سوال بردن و تضعیف اصل مسئله ی حج ، به بهانه های خوشرنگ و لعاب ، هیچ پایه و مبنای اسلامی ای ندارد ؛ اگر کسی مسلمان است ، دینش همه چیز را به وضوح برایش شرح داده و روشن نموده ؛ اگر هم مسلمان نیست ، لطفا حرف بیربط نزند ... البته خطابم به مغرضین است که آگاهانه بدنبال تحریف حدود الهی هستند ...

5⃣ مطلب دیگر در خصوص هزینه های حج است که بعضاً دوستان بیان میکنند که مثلا به جیب آل سعود میرود و خرج دشمنی علیه اسلام و تشیع میشود ؛ در این خصوص قبلا نکاتی را عرض کردیم ؛ مثال زدیم ، گفتیم اگر کسی از دشمن یک اسلحه بخرد ، ظاهراً به او سود رسانده ، اما اگر با همین سلاح به جنگ دشمن برود ، دیگر آن سود ابتدایی معتنا به نیست ؛ فارغ از اینکه بالاخره هزینه ی پرداختی ، همه اش که داخل در سود نیست برای عربستان و آنها هم به هر حال خدماتی را به زائرین ارائه میکنند ، اما مثلاً همینکه چند میلیون مسلمان از وضعیت یمن (مثلا) آگاه شوند ، یا حضور همین شیعیان اجازه اعمال هر غلطی را به وهابیون ندهد و ... چیز کمی نیست ؛ و البته که تحریم حج ، تنها باعث از دست دادن این فرصت عظیم ، و ایجاد یک فضای مناسب برای فعالیت دشمن میشود ؛ و خیلی ها حاضر هستند چند برابر درآمد عربستان از حجاج شیعه را به آل سعود بپردازند ، فقط به شرطی که پای شیعیان از حج کوتاه شود ...

شبهه حج نرفتن عمده اشکالات به اصل فریضه حج و تصور عوامانه از این فریضه مهم در حد یک سفر عادی زیارتی و یا یک توریسم مذهبی است، در حالی که به هیچ وجه این گونه نیست. در واقع فریضه حج به عنوان یک فریضه واجب باید همانند هر عمل دینی دیگر حتی در شرائط سخت و دشوار انجام شود و موانع اجتماعی و سیاسی و اقتصادی نباید جلوی انجام این عمل مهم و واجب را بگیرد.

در اسلام یکی از 5 رکن اساسی دین حج قلمداد شده است در نتیجه برابر دانستن این عمل واجب با سفرهای زیارتی عادی و مقایسه آن با انفاقات و مبرات و خدمات اجتماعی بی مورد است؛ اگر بنا بر مقایسه باشد می توان بسیاری از اداب و سلوک فرهنگی و رسومات عرفی را که هر ساله در ایران انجام می شود مقایسه کرد و مثلا گفت هر ساله چند هزار میلیارد تومان در کشور هزینه رسم و رسوماتی مانند سفره هفت سین و تشریفات شب یلدا و... می شود که با این پول می توان چند صد بیمارستان و مدرسه و ... ساخت.

بدیهی است که از نظر همین مخالفان اعمال دینی مانند حج این مقایسه ها بی معناست و نباید امور مختلف را در مقایسه با هم دید، در این صورت باید از این افراد ملی گرا پرسید اگر این مقایسه در این گونه امور عرفی و غیر واجب مجال ندارد، چگونه در مورد یک عمل واجب و ضروری قابل طرح است. البته بدیهی است که اگر موانعی مهم و ضروری مانند هتک حرمت مسلمانان و یا مشقت فوق طاقت در انجام یک عمل دینی وجود داشته باشد انجام این عمل واجب از وجوب می افتد که این امر هم بر اساس روایاتی است که تاکید می کند:

« رُفِعَ عَنْ أُمَّتِی أَرْبَعُ خِصَالٍ خَطَأُهَا وَ نِسْیَانُهَا وَ مَا أُکْرِهُوا عَلَیْهِ وَ مَا لَمْ یُطِیقُوا از امت من چهار چیز برداشته شده خطا و فراموشی آن ها و آنچه به انجام آن اجبار شوند و آنچه فوق طاقت آن ها باشد.»

در کشور عربستان هم در طول تاریخ حکومت های گوناگونی روی کار آمده اند و مسلمانان جهان از هر نژاد و ملیت و مذهب تلاش کرده اند با حکومت های حاکم در این کشور کنار آمده و تکلیف دینی خود را انجام دهند و شیعیان ایران هم همین گونه عمل کرده و می کنند و اگر در برهه ای از زمان به تشخیص مراجع و بزرگان دین انجام این عمل دینی دارای مفاسدی بیش از مصالحش باشد، موقتا انجام آن متوقف خواهد شد.

در پایان باید گفت مخلوط کردن اعمال عبادی و معارف عمیق دینی با تعابیر شاعرانه و احساسی چیزی جز عدول از حریم منطق و تعقل نیست که این امر در یک بحث منطقی و عقلانی کاملا ناصحیح و به دور از ضوابط متعارف است؛ بدیهی است که ساحت عرفان و معنویت با نگاه خاص خود از ساحت اعمال دینی با ضوابط قانونی و فقهی خود را نمی توان در هم آمیخت و نقد ظاهر گرائی های بی توجه به باطن را به منزله انکار همه دستورات دینی و فقهی دانست


 
مسلمان زخم زبان چرا !؟
ساعت ۱٠:٠٠ ‎ق.ظ روز شنبه ٤ مهر ۱۳٩٤   کلمات کلیدی: مسلمان زخم زبان چرا !؟

قدیما رسم بود اگر کسی عزادار می شد نمک به زخمش نمی ریختند ولی گویا بعضیا آن قدر از این حادثه ذوق زده شدند تا دق دلشان را سر دین و دین باوری و شعائر دینی خالی کنند که یادشان رفته گروهی از هموطنانمان ناباورانه کشته شده اند و باید خوشحالی شان را چند مدتی در دلشان پنهان کنند و خود را به سرعت لو ندهند!!!
ای کاش کمی مطالعه می کردند تا بدانند کسی در عربستان دنبال خدا نیست. خدا از رگ گردن به ما نزدیکتر است و در عربستان گم نشده که حاجی پیدایش کند. 
حاجی وقتی حاجی می شود که مستطیع شده باشد و وقتی مستطیع شدباید خمس پولش را داده باشد . پس حاجی با پرداخت خمسش قلب کودک سرطانی را شاد کرده و با پول خمس و زکاتش اشک شوق بر چشمان عاشق آن مادر فقیر جاری کرد و. ...
آری ؛ اگر همه آن 17 میلیون ایرانی که برای دیدن کنسرت ابی در دوبی و گردش در سواحل آنتالیا و پاتایا و... میلیاردها تومان خرج کردند هم مثل حاجی ها مجبور بودند پولی برای کمک به مستمندان خرج کنند دیگر انتظار وصال دوجوان سال ها به طول نمی کشید. 
اگر علاوه بر این همه صدقات و انفاق ها و اطعام هایی که مذهبی ها می کنند ، غیر مذهبی ها هم چنین سخاوتمندانه عمل می کردند مشکلات جامعه زودتر حل می شد. 
آری ای حاجیانی که در مسیر انجام دستورات الهی هم بذل مال کردید وهم با توطئه و حماقت آل سعود که بازماندگان آل سفیانند جانتان را گذاشتید حجتان مقبول و سعیتان مشکور...


 
قرآن !؟
ساعت ٩:٥۸ ‎ق.ظ روز شنبه ٤ مهر ۱۳٩٤   کلمات کلیدی:
 

............


 
رهبر انقلاب در پی فاجعه مصیبت بار امروز در منا سه روز عزای عمومی اعلام کردند؛
ساعت ۸:٤٤ ‎ق.ظ روز جمعه ۳ مهر ۱۳٩٤   کلمات کلیدی: رهبر انقلاب در پی فاجعه مصیبت بار امروز در منا سه ،عزای عمومی
رهبر معظم انقلاب:دولت سعودی مسئولیت سنگین خود را در این حادثه تلخ بپذیرد/مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته ای که عامل این فاجعه بوده است نباید از نظر دور بماند (۱۳۹۴/۰۷/۰۲ - ۲۰:۰۳)
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی درپی فاجعه مصیبت بار امروز در منا که در آن جمع کثیری از میهمانان الهی جان خود را از دست دادند با صدور پیامی ضمن ابراز همدردی با مصیبت دیدگان این حادثه اندهبار و تسلیت به بازماندگان آنان تأکید کردند: دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه تلخ پذیرفته و به لوازم و قاعده ی حق و انصاف عمل کند، ضمن اینکه مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته ای که عامل این فاجعه بوده است نیز نباید از نظر دور بماند.
ایشان همچنین در کشور سه روز عزای عمومی اعلام کردند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است: 

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

 فاجعه‌ی مصیبت‌بار امروز در منا که در آن جمع کثیری از ضیوف‌الرحمان و مومنانِ مهاجر الی‌الله از کشورهای گوناگون، اندوهی بزرگ در جهان اسلام پدید آورده و عید آنان را عزا کرده است. در میهن عزیز ما نیز دهها خانواده که مشتاقانه در انتظار عزیزان حج‌گزار خود بودند، اکنون به عزای آنان نشسته‌اند. اینجانب با قلبی سرشار از غم و همدردی با مصیبت‌دیدگان، این حادثه اندوهبار را به روح مطهر حضرت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله) و به ساحت مقدس ولی الله الاعظم حضرت صاحب‌الزمان (اروحنا فداه) که صاحب‌عزای اصلی است، و به همه بازماندگان و عزاداران در سراسر جهان اسلام به ویژه در ایران عزیز تسلیت عرض می‌کنم و رحمت خاصه خداوند غفور و رحیم و شکور را برای این میهمانان گرامیش و شفای عاجل آسیب‌دیدگان و مجروحان را از درگاه عطوفتش مسألت می‌نمایم و یادآور می‌شوم:

۱. مسئولان نمایندگی اینجانب و سازمان حج تلاش طاقت‌فرسای خود در شناسایی جان‌باختگان و معالجه مجروحان و اعزام به کشور و خبررسانی سریع را که سراسر امروز بدان مشغول بودند همچنان ادامه دهند و همه کسانی که توانایی دارند به آنان کمک کنند.
۲. هر گونه کمک ممکن را به حجاج دیگر کشورها نیز تعمیم دهند و حق برادری اسلامی را به انجام رسانند.
۳. دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه‌ی تلخ پذیرفته و به لوازم آن به قاعده‌ی حق و انصاف عمل کند. مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته که عامل این فاجعه بوده نباید از نظر دور بماند.
۴. جان‌باختگان این حادثه انشاالله مشمول این کلام نورانی قرآن‌اند که: «و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله» این برای بازماندگان، تسلای بزرگی است. آنان پس از طواف و سعی و پس از ساعات پربرکت عرفات و مشعر و در حال انجام مناسک حج به دیدار معبود شتافته‌اند، و انشاالله مورد لطف و رحمت ویژه احدیتند. اینجانب با تسلیت دوباره به عزادارن، سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم.

والسلام علی عباد الله الصالحین
سید علی خامنه‌ای
دوم مهر یکهزار و سیصد و نود و چهار