دعوت آیت الله وحید خراسانی به دعای همگانی برای ظهور امام زمان(عج)
ساعت ٧:٠۸ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٩ خرداد ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: دعوت آیت الله وحید خراسانی به دعای همگانی برای ظهو ،دعا ،نیمه شعبان ،ظهور امام زمان (عج)

قم - ایرنا - آیت الله ˈحسین وحید خراسانیˈ از مراجع تقلید، از همه مومنان خواست با قرائت دعای توسل برای تعجیل در ظهور امام زمان(عج) در شب نیمه شعبان دعا کنند.

 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله وحید خراسانی، این مرجع تقلید در پیامی آورده است: اکنون که شما موفق به درک شب نیمه شعبان شدید در ساعت 11 شب همگی دست به دعا بردارید و از خدا بخواهید که ظهور موعود جمیع انبیا را میسر کند و قلب خاتم انبیا را به ظهور او مسرور کند.

آیت الله وحید خراسانی در بخش دیگر این پیام آورده است: خدا را شکر کنید بر این نعمت عظما و موهبت کبری که در زمان غیبت آن حضرت از قائلین به امامت او و از منتظران ظهور او هستید.

پیام ادامه یافته است: امام زین العابدین(ع) به ابی خالد کابلی فرمود: ˈیا ابا خالد! اهل زمانِ غیبت او که قائلند به امامت او و منتظر ظهور اویند، افضل اهل هر زمانی هستند، چون خدا به آنها عقل و فهم و معرفتی داده که غیبت نزد آنها به منزله مشاهده است و آنها را در آن زمان به منزله کسی قرار داده که با شمشیر بین دو دست رسول خدا(ص) جهاد کنند و آنها هستند که به حق مخلص اند و به صدق شیعه ما هستند و در سرّ و علن داعیان به دین خدایند.ˈ

این مرجع تقلید در پایان این پیام افزوده است: اگر می خواهید با او باشید که با آن حضرت بودن منتهی الامال جمیع اولیا خدا است، هر روز آنچه میسر است برای آن حضرت قرآن بخوانید و آنهایی که نمی توانند، سوره ˈقل هو الله احدˈ را در هر حال بخوانند و جمع بین این دو، نور علی نور است و به مقتضای روایت معتبره هر کس که این کارش باشد، با اوست و با او بودن، با خدا و جمیع انبیا و اوصیا بودن است.

15 شعبان سالروز میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر (عج) دوازدهمین امام شیعیان است.


 
5 نوع تربیت فرزندان
ساعت ٦:٤٠ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٩ خرداد ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: 5 نوع تربیت فرزندان ،تربیت دینی و اجتماعی ،تربیت فرهنگی و سیاسی ،تربیت اقتصادی

1 – تربیت دینی : یعنی وظایف دینی فرزندان به آنها تعلیم دادن ، و آنها را دیندار تربیت کردن .

علامه طباطبایی (ره ) در تفسیر المیزان  ذیل آیه 37 سوره سبأ می فرماید :  اولاد خود را با تربیت‏ دینى‏ بار آورد، چنین افرادى پاداش دو چندان خواهند داشت." فَأُولئِکَ لَهُمْ جَزاءُ الضِّعْفِ" در این جمله به احتمال قوى موصوف" جزاء" اضافه بر صفت" ضعف" شده، و معناى آن پاداش دو چندان است، و دو چندان بودنش براى این است که هم خود هدایت یافتند، و هم دیگران را هدایت کردند، علاوه بر اینکه خداوند حسنات آنان را به ده برابر و بیشتر مزد مى‏دهد." وَ هُمْ فِی الْغُرُفاتِ آمِنُونَ" یعنى در قبه‏هاى بلند، از عذاب ایمنند، پس چنین افرادى عذاب نمى‏شوند. [1]


 
دلایل انحراف زنان در جامعه
ساعت ٦:۳٥ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٩ خرداد ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: دلایل انحراف زنان در جامعه

انتقام جویی
گاهی بی وفایی یک زن از حس انتقام جویی او ناشی می شود. گاهی زنان بر خلاف میل باطنی خود به شوهر خود خیانت می کنند تا به او بفهمانند حس مورد خیانت قرار گرفتن چه قدر دردناک است. و جالب اینکه در خیلی از موارد این حربه زنان جواب می دهد. دکتر بنی وِیل می گوید " مردها به اندازه زنان احساساتی نیستند بنابراین در اکثر مواقع درد و رنج ناشی از خیانت همسر را درک نمی کنند، مگر اینکه خودشان طعم آن را بچشند." زنان با این کار در واقع می خواهند شرایطی برابر با شوهر خود داشته باشند چون احساس می کنند آنچه تا به حال به آن پایبند بوده اند دیگر اعتبارو ارزشی ندارد.


 
چرا برخی زنها از سنین 26 تا 45سالگی به خیانت و شهوت رانی روی می آورند؟
ساعت ٦:٢٧ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٩ خرداد ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: خیانت و شهوت رانی ،زنان ،سنین 26 تا 45سالگی

بسمه تعالی

مقدمه

خالطوا الناس مخالطة إن مُتم معها بکوْا علیکم و إن عشتم حنّوا إلیکم

با مردم طوری معاشرت کنید که تا زنده اید شما را دوست بدارند وبه شما روی آورند و چون از دنیا رفتید بر شما گریه کنند.


 
حرف حق ولی شاید تلخ
ساعت ٩:٥٠ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱٥ خرداد ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: وحدت ،طبل اختلاف

     در حالی که اکثر شخصیت های دینی و  سیاسی  باید سعی بر این داشته باشند تا از موضع گیری های جنجال برانگیز دوری کنند ، اما برخی در اجتماعات عمومی  سخنانی را بیان می کنند که با اهداف انقلاب که حفظ وحدت و کمک برای رشد هر چه بیشتر خدمات در ایران اسلامی در تناقض است .

من معتقدم جنگ نرم دشمن به یکسری از شخصیت های دینی و سیاسی کاملا اثر گذاشته تا اینکه بدون لحاظ دشمنان داخلی و خارجی طبل اختلاف را می زنند و موجب بر هم زندن وحدت در کشور ایران اسلامی می شوند و دودش بر چشم انقلاب و ملت مستضعف صاحبان راستین  انقلاب می رود . این نوع حرکت ها و موضع گیری ها هیچ جای توجیه نیست .

 بنده با تمام وجود متاسفم چرا که به نظر من بعضی ها در فکر دین و ملت و راه امام نیستند و شاید هم در فکر رسیدن به جایگاه های خاص و یا اینکه هم حزبی ها باشند !

خدا می داند !

کاش یک وحدت دینی و ملی می شد و همه دست به دست هم می دادند کمک به دولتمردان می کردند و ایران را به مدینه فاضله تبدیل می ساختند !

انشاءالله که این امر اتفاق بیافتد !

قابل توجه دوستان انقلاب، الحمد لله رییس جمهوری خود یک روحانی است و اسلام را می شناسد و مردم مسلمان به او رای داده اند و به او اعتماد کردندو ما هم اعتماد کنیم و در عین حال کمکش کنیم مگر اینکه از خط اسلام خارج شوند ان موقع است که وظیفه همه دفاع از دین مبین اسلام است .

اگر بنای کمک به منتخب ملت نداریم لااقل تخریب نکنیم !

به نظر من اولین وظیفه عالمان دینی و سیاسی حفظ دین مردم است نه اهداف سیاسی و تخریب دیگران  است . و  خدای نکرده کاری نکنیم مردم از دین برگردند !

بیایید سلیقه های شخصی و حزبی  را کنار بگذارید و در فکر اصل  دین و آیین محمدی باشید و از امام و آرامان های امام ابزاری استفاده نکنید !

من معتقدم برای بعضی از عالمان دینی واقعا کسر شان است و بلکه پایین آوردن شأن و جایگاه آیت الهی می باشد که افراد بیایند حزب خاصی تشکیل بدهند و تلاش حزبی کرده و دیگران را به بهانه های خاص تخریب کنند !

چرا که عالم باید زبان دین مبین اسلام باشد نه زبان حزب و گروه خاص !

اگر اختلافی است مسلما اختلاف است و خواهد بود بشنند تا آنجایی که امکان دارد بین خود حل کنند .تا اینکه در مجامع عمومی علیه همدیگر مانور ندهید ! این کار نه به نفع اسلام و نه به نفع ملت و دولت و بلکه  به نفع هیچ انسان آزاده ای نیست .

 امروز اگر امام سر از مدفن خود برآورَد و ببیند که  مسئولین کشور بخصوص علما چه می‌گویند؟ همان علما و مسئولینی را مورد خطاب خواهد کرد که بجای این نوع حرکت ها برای حفظ وحدت و پیشرفت کشور تلاش کنید .

بدانید این گونه مسائل، بگو مگو و دعوا راه انداختن برای هر حرف و سخن و عملی، نتیجه ای جز ضرر برای جامعه و حتی دین مردم ندارد.

باید بدانیم  صدای الهی صدای به هم ریختن جامعه نیست، و مسلما این صداها نسبت به اسلام بدبینی ایجاد می شود.

باید هدف اصلی حفظ دین باشد نه اینکه با حرف ها و عملکرد خود فضا را بری نفوذ هر چه بیشتر دشمنان آماده کنیم !

چرا باید اینگونه باشید ؟!

یعنی چرا بر طبل اختلاف بکوبیم !

ما دشمن در داخل و خارج کم نداریم !

حداقل از برزرگان دین این انتظار نیست !

ما انتظاری که از بزرگان دین داریم ، اختلافات سلیقه های خود را به میان مردم نکاشنند !

سیاست دینی از شما ها انتظار می رود نه سیاست زدگی !

والله خیلی ها هوشیارند و می دانند چه گفته می شود ؟ و آیا به صلاح دین و دنیای این ملت است یا نه ؟

قول حق این است در همه جا با فرهنگ اسلامی برخورد کرد نه سیاسی کاری ؛ بدانیم اسلام از ما چه روشی را می طلبد .

مسلما در بعضی جاها غلو می شود !

هیچ شکی نیست غلو در اسلام مذمت شده است و  مسلما به ضرر دین است .

مسلما غلو در بعضی چیز ها و  بعضی شخصیت ها  ، هتک حرمت ها، دعوا ایجاد کردن ها، اختلاف سازی ها، پمپاژ اختلاف در میان مردم آن هم از طرف تریبون های مقدس گناه کبیره است .

من به  نوبه خود همه دلسوزان کشور توصیه می کنم که نگذارید این نعمت بزرگ انقلاب اسلامی  به نقمت تبدیل شود.

درست در همین نقطه است که امام(ره) تصریح می‌فرماید

"باید آرامش در کشور برقرار باشد و موجب نگرانی مردم و تفرقه نشوید"

امید است پس از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و این یادگار امام عزیزمان در جایگاه حقیقی خود قرار گرفته و چگونگی حکومت کردن مورد توجه جدی ما قرار گیرد، تا  انقلاب روح واقعی" خود را پیدا کرده و نه "قربانی" شود و نه "فاجعه" به حساب آید .


 


 
چرا اختلاف بخصوص در میان افراد خاص حکومتی ؟!
ساعت ٢:٥٠ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٤ خرداد ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: اختلاف و تخریب ،وحدت ،مکتب و راه امام

چه می شود همه بزرگان فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی ، علمی و ... بجای تخریب یگدیگر و بخصوص هر دولتی که سرکار می آید  تلاش برکمک فکری و عملی می کردند  . بخصوص به دولتمردان کمک می کردند تا اینکه کشور را با همکاری و همیاری هم به مدینه فاضله تبدیل کنند .

البته باید باب انتقاد باز باشد ولی من معتقدم هر انتقادی قطعا دنبالش پیشنهادی وجود دارد و پیشنهادهای خود  را هم مطرح سازیم وهمچنین انتقاد سازننده  داشته باشیم چون رشد دهنده است  .

مگر خداوند متعال در قرآن کریم نفرمود :

« واعتصموا بحبل الله جمیعاولا تفرقوا »

امام همیشه فریاد می زد از اختلاف دست بردارید و با هم متحد شوید

و مگر همه ما ادعا نمی کنیم مسلمانیم ؟!

و مگرکتاب ما قرآن است ؟!

و مگر ادعا نمی کنند راه و آرمان امام ...؟!

 پس چرا تخریب ؟!

چرا دشمنی ؟!

چرا همکاری نکردن ؟!

چرا همش آماده تیشه زدن به ریشه دیگری ؟!

آیا بجای این نمی شود فکر و اندیشه را در راه کمک و یاری کسی که هر موقع در راس است قرار دهیم .

من معتقدم اگر مکتب و ملت هدفمان در سیاست باشد قطعا سعی می کنیم کمک کار باشیم .

در اینجا من معتقدم برای بعضی ها مکتب ، راه و آرمان امام ، ملت و ... هدف نیست بلکه اشخاص مهم است .

مگر نشنیدیم نظریه امام  را که می فرمود :

مردم شخص پرست نشوید و مکتب دوست باشید . ما باید از این کلام ناب درس بگیریم مکتب محور دوستی ها و حمایت ها باشد تا اگر کسی اهل مکتب ما شد الگو و محبوب دل های ما است . متاسفانه امروزه افراد بدون ملاحظه مکتب مرید اشخاص می شوند . به نظر من این جز شخص پرستی چیزی نیست !

لذا ما با الهام از این بیان شریف شخص پرست نشویم ! مکتب ملاک عشق ، عمل و حرکت ما باشد !

یکی از ویژگی های امام این است که بعد از گدشت  25 سال روز به روز محبت و عشق به امام  در بین ملت ایران و ملت های آزاده عمیق تر می شود چرا که این محبت از ایمان و عمل صالح او سرچشمه می‌گیرد. امام نماد ایمان به خدا و تجسم فرهنگ قرآن در این زمانه بود. تمام ارزش‌های وجود او برخاسته از مکتب نورانی وحی است.

پس ما هم از امام الگو بگیرم با الهام از مکتب نورانی وحی یار همدیگر باشیم .

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز  دعوت امام خمینی(ره)  این است که امام ملت را به «خود» دعوت نکرد، همه مردم را به قیام برای «خدا» و بخاطر خدا فراخواند. او تنها رهبری است که در جهان به خود نمی‌خواند و به خدا می‌خواند. او در قول و عمل دعوت‌کننده به اسلام پابرهنگان زمین بود و مدافع و مجری اسلام ناب محمدی بود و مخالفت سرسخت اسلام سرمایه‌داری.
در نتیجه ما هم به خدا رجوع کنیم نه به اشخاص سیاسی چرا که اگر خدا جو شدیم قطعا خدا جویان را محبت خواهیم کرد .


 
14 شاخصه ناب امام خمینی کبیر ( ره ) در 14 خرداد
ساعت ۸:٢٩ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٤ خرداد ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: 14 خرداد ،14 شاخصه ناب امام خمینی

برای همه ما  ایرانیان بلکه امت های آزاده یک افتخار است که بعد از 25 سال، همچنان عشق به امام، احترام به امام و حرکت در راه و مسیر امام برای همه ایرانیان و مسلمانان علاقمند به ایشان وجود دارد.

من مطمئن هستم که گذشت تاریخ، محبوبیت و عشق مردم نسبت به امام راحل، و اندیشه‌های ایشان را بیشتر خواهد کرد .

چرا که بدلیل جهانشمولی شخصیت حضرت امام(ره)  شناخت همه جنبه‌های شخصیتی حضرت امام‌ خمینی(ره) نیازمند گذشت زمان بیشتری است . و من معتقدم اندیشه‌های امام خمینی(ره) برای تمام ملل جهان سودمند است و برای همیشه جاودانه باقی خواهد ماند. 

در این مجال 14 نکته از اهداف و اندیشه های ناب معظم له اشاره می کنم  که بدین شرح می باشد :

1 - امام در برابر استکبار قاطعانه و محکم ایستاد و به هیچ وجه کوتاه نیامد با شجاعت می گفت « آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند »

2 – نظریه امام مبنی مردم شخص پرست نشوید و مکتب دوست باشید . ما باید از این کلام ناب درس بگیریم مکتب محور دوستی ها و حمایت ها باشد تا اگر کسی اهل مکتب ما شد الگو و محبوب دل های ما است . متاسفانه امروزه افراد بدون ملاحظه مکتب مرید اشخاص می شوند . به نظر من این جز شخص پرستی چیزی نیست !

3 -  امام خمینی با اعتقادات و باورها و اندیشه‌ها و کردارش  منادی انسجام و وحدت اسلامی بود . و نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس از طرف ایشان  برای حمایت از مسلمانان و تلاش برای متحد کردن جهان عرب و اسلام برای  مقاومت در برابر استعمار و استکبار جهانی، دفاع از مستضعفین جهان بود . و به عبارت دیگر ، روز قدس؛ فرصت و فضایی برای بلند کردن فریاد مشترک بر بنیاد «درک» و «درد» دینی در دنیای اسلام است.

4 - پیوند دهنده تعالیم قران با مباحث روز امت و تشکیل حکومت اسلامی که بر گرفته از حکومت حضرت رسول اکرم و ائمه مصومین علیهم السلام است . چرا که تمام تلاش ایشان بر قراری ارزش‌هایی همچون حق وعدالت و مساوات  در کشور ایران و سایر کشورهای اسلامی بود .

5 – افکار و خط و مشی  امام خمینی(ره) اساس و آغازی شد برای تأمل تازه و تولید فکرو علم  جدید که توان تبیین و تحلیل  بالایی را در خود داشت .

6 - اقدامات مبتکرانه و افکار ارزنده امام خمینی(ره) معطوف به نفع و نجات کشور خاصی نبود، بلکه امام راحل‎(ره) می‎خواست عزت و ابهت امت اسلامی را احیا کند و به همین دلیل اهداف و افکار وی به پیدایش جبهه و جریان جهانی ضد استکبار انجامید.  

7 - حضرت امام خمینی(ره)  یک چهره داخلی یعنی ارانی و برای ایران نبود بلکه چهره یک رهبر جهانی برای مسلمانان جهان ظاهر شد و شعاع اثرگذاری وی در جغرافیای خاصی محدود و متوقف نش و نخواهد شد .

8 - امام خمینی پایه‌گذار سیاستی برای ایران بود که این کشور را تبدیل به بازیگری اساسی در عرصه منطقه‌ای کرد و موجب شد تا مردم ایران به اصول و مبادی خویش همواره پایبند و معتقد و همراه و یاور نظام خویش در تمام عرصه‌های اقتصادی و سیاسی باشند.

9 - ایران پس از پیروزی انقلاب بخاطر انیشه های بر گرفته از اسلام ناب موجب ایجاد تغییر و تحولات بزرگ در منطقه شد و ایران را از ژاندارم آمریکا در منطقه به کشوری حامی مقاومت و کشورهای مقاوم تبدیل کرد.

10 –  یکی دیگر از اندیشه های امام حکومت دینی بود و این رهبر فرزانه  نشان داد با قدرت ایمان می‌توان آحاد ملت را متحد ساخت، بنیانگذاری سیستمی نوین یعنی ولایت فقیه  برای اداره حکومت در جهان معاصر و حرکت پرشتاب انقلاب اسلامی در این مسیر و دستیابی به قله‌های پیشرفت شد .

11 – اندیشه های امام معطوف به آینده نگری خاصی  بود .

12 - امام خمینی(ره) معمار مفهوم بیداری و پیشتاز تمام جنبش‌های سیاسی و اجتماعی در منطقه و جهان بود. رهبر جهان اسلام  با انقلابی که بپا کرد عرش و شوکت دیکتاتورهای منطقه را به لرزه درآورد.

13 - امام خمینی(ره) نمونه و الگوی بسیار زیبایی برای منادی ساده زیستی و متواضع بودن روحانیت ایران در میان مسلمانان جهان  شناخته ‌شدند .چرا که  تجملگرایی پدیده‌ای است که موجب ایجاد فاصله با امام و انقلاب می‌شود.

14 - امام خمینی (ره) دانش را با تزکیه همراه کردند، خصی اگر فقط در مسیر مدی بدون تزکیه قرار گرفت ضایع خواهد شد ومادی گری و مادی نگری فقط  یکی از آفت‌های بزرگ رهبران جهان اسلام است .

ما امیدواریم که همه از زندگی و خط مشی امام خمینی درس بگیرند و آن را در زندگی‌ شان پیاده کنند، چراکه ایشان همواره پیاده کننده دین اسلام بود.

چرا که وقتی نام انقلاب اسلامی و یا جمهوری اسلامی ایران در هر کجای جهان برده می‌شود بلافاصله سیمای امام خمینی به عنوان معمار و رهبر آن در ذهن‌ها نقش پیدا می‌کند.

منبع : برگرفته از اندیشه های اندیشمندان جهان



 
مقام شهید در قرآن و روایات
ساعت ۳:۳٩ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: مقام شهید در قرآن‏ ،مقام شهید در روایات‏ ،بنیانگذار جمهورى اسلام، امام خمینى

مقام شهید در قرآن‏

«وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ‏» « آل عمران، آیه 169» «مپندارید کسانى که در راه خدا کشته شده‏اند مرده‏اند، بلکه زنده‏اند و نزد خدا روزى داده مى‏شوند».

در معنى زنده بودنشان چند احتمال داده‏اند:


 
10 فرمان عزت‌آفرین امام خمینی(ره)
ساعت ٧:۱٧ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٢ خرداد ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: 10 فرمان عزت‌آفرین امام خمینی(ره)

امام خمینی(ره) موسس "جمهوریت" به معنای واقعی در عصر ماست. او ثابت کرد اگر وحی و خدا را از جمهوریت‌خواهی برداریم جز فریب و حقه‌بازی و سلطه‌ بی‌چون و چرای یک طبقه بی‌هویت در جامعه چیزی باقی نمی‌ماند.

بازخوانی شخصیت و نقش تاریخی امام خمینی(ره) که با نیم قرن مبارزه و ایستادگی پیروزمندانه، پرچم اسلام‌خواهی را در جهان تحت سلطه صهیونیسم،کاپیتالیسم و کمونیسم برافراشته می‌دارد و عصر روشنگری واقعی را در تاریخ بشر رقم می‌زند؛ موضوع سرمقاله امروز «رسالت» به قلم محمدکاظم انبارلویی است:

ارزش پدیداری امام(ره) در سپهر سیاست در عصر ما چیست؟ ما ایرانیان افتخار داریم امام خمینی(ره) تابناک‌ترین چهره قرن اخیر، از ماست. این افتخار به چه ارزش‌های فکری و عملی برمی‌گردد؟ ما مسلمانیم و مفتخر به پیروی از تعالیم آخرین فرستاده الهی، به همین دلیل هویت ما محصور در جغرافیای طبیعی و سیاسی ایران زمین نیست. ایران اسلامی یک قطعه پاک از سرزمین‌های وسیع اسلامی است. امام خمینی(ره) که پرچم اسلام را نزدیک به نیم قرن به دوش کشید تا مسلمانان را از اسارت استکبار و استبداد جهانی رهایی بخشد، فقط یک چهره ملی و ایرانی نیست، او متعلق به جهان اسلام است.

بالاتر از این به دلیل ژرف اندیشی در سرنوشت انسان و رهایی انسان از بندهای شیطانی قدرتمندان کنونی جهان، متعلق به کل بشریت و یک چهره جهانی است.ارزش کار امام (ره) که اکنون به مناسبت سالگرد عروج ملکوتی او به بازخوانی کارنامه الهی و قرآنی‌اش نشسته‌ایم چیست؟ ظهور او در عصری بود که جهان در تسخیر دو قدرت مدرن بود.

میلیون‌ها انسان در جنگ جهانی اول و دوم کشته شدند و این قتل‌عام محصول عصر روشنگری در غرب و پدیداری مدرنیسم به عنوان یک فلسفه و جهان‌بینی در سپهر اندیشه بشر بود.

مدرنیسم چیست که فقط یکی از دستاوردهای آن کشتار میلیون‌ها بی‌گناه در پنج قاره جهان بویژه در اروپا است؟

مدرنیسم نوعی جهان‌بینی مبتنی بر مفاهیمی چون اومانیسم، پوزیتیویسم، لیبرالیسم، سکولاریسم و ... است.

ریشه فلسفی آن ماتریالیسم و جنگ بی‌پایان با خدا و وحی در قالب سنت‌ستیزی است.

بیش از دو قرن است این اندیشه بر جان و دل و فکر بشر سایه انداخته است. فیلسوفان مدرن عصری را به غلط روشنگری نام نهادند و بر تباهی‌های فکری کلیسا در قرون وسطی شوریدند تا جایی برای اعتقاد به وحی و خدا باقی نماند. آنها با تردستی به بهانه انحرافات فکری در اصحاب کلیسا و جنایات آنها در قرون وسطی، بشر را از جاده فطرت الهی و وحی منحرف کردند و مدینه فاضله‌ای! بنا نهادند که هیچ فضیلت اخلاقی جز خودپرستی، غرور و تکبر به رسمیت شناخته نشود.

آنها مدینه‌ای را شکل دادند که در حوزه اقتصاد هیچ ارزشی جز "سود" و در حوزه فرهنگ هیچ هنجاری جز برهنگی و بردگی زن را برنتابند.

امام خمینی(ره) در عصری پدید آمد که دو قدرت بزرگ جهانی پس از جنگ جهانی دوم دارها را برچیده و خون‌ها را شسته و جهان را بین خود تقسیم کرده بودند. امام در عصری ظهور کرد که قدرت‌های جهان با تبانی، یک رژیم جعلی را در وسط دنیای اسلام با غصب سرزمین فلسطین و اشغال اولین قبله مسلمانان، پایگاهی برای هدم اسلام و ارزش‌های الهی و تجزیه کشورهای اسلامی درست کرده و جا داده بودند.

امام خمینی(ره) پیامبروار، فریاد رهایی برای مسلمانان و از آن بالاتر بر سر بشریت سر داد و به تنهایی علیه همه قدرت‌های جهان ایستاد. ارزش کار امام(ره) در مقوله تاسیس است.

او یک موسس است. او یک پایه‌گذار است. او پایه‌گذار و موسس مبارزه بی‌امان با کفر، الحاد و نفاق شکل گرفته در استبداد حاکم بر جهان است و طبیعی است باید استبداد را در سرزمینی که خود در او می‌زیست به زیر کشد و لقمه‌ای را که از گلوی استعمار در حساس‌ترین نقطه جهان گیر کرده بود، بیرون آورد.

- او موسس جمهوری  اسلامی است.

- او موسس عصر روشنگری جدید در تاریخ بشر است تا با روشنگری قلابی مدرنیته مقابله کند.

- او موسس بازگشت بشر به دامن دین و وحی در عصر ماست.

- او موسس فلسفه سیاسی جدید به نام ولایت "فقیه" در برابر ولایت "سفیه" است. فلسفه‌ای که به طور بدیهی تصورش مورد تصدیق است.

- او موسس "جمهوریت" به معنای واقعی در عصر ماست. او ثابت کرد اگر وحی و خدا را از جمهوریت‌خواهی برداریم جز فریب و حقه‌بازی و سلطه‌ بی‌چون و چرای یک طبقه بی‌هویت در جامعه چیزی باقی نمی‌ماند.

- او موسس انقلاب اسلامی برای آماده‌سازی بشر برای ظهور حضرت بقیه‌الله الاعظم ارواحنافداه است. او انقلاب را از توکل به خدا شروع کرد و با همین توکل به پیروزی رساند و آن را استمرار بخشید. اکنون نغمه‌های بیداری اسلامی در جهان اسلام، وامدار کلام او هستند.

***

بارها گفته‌ام که مسلمانان در صدر اسلام فتوحات زیادی داشته‌اند اما قرآن فقط از یک فتح به عنوان فتح‌المبین در سوره فتح یاد می‌کند، آن هم فتحی که در آن جنگی صورت نگرفته است. این فتح به مناسبت صلح حدیبیه بوده که بین پیامبر اسلام(ص) و کفار منعقد شده است. امام یک سال قبل از وفات خود تن به پذیرش قطعنامه داد. در اولین جمله پیام خود در پذیرش صلح پس از بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، آیه 27 سوره فتح را یادآور شد.(1)

امام (ره) پس از ذکر این آیه شریفه که نوید یک پیروزی عظیم است حداقل 10 فرمان کلیدی خطاب‌ به ملت ایران و مسلمانان جهان مطرح می‌فرمایند که در حقیقت مانیفست اسلام‌خواهی در ایران و جهان است:

1- ما در صدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم کردن سلطه جهانخواران بوده و هستیم.

2- ما در صدد خشکاندن ریشه‌های فاسد صهیونیسم، سرمایه‌داری و کمونیسم در جهان هستیم.

3- راهی جز مبارزه نمانده و باید چنگ و دندان ابرقدرت‌ها و خصوصا آمریکا را شکست.

4- مبارزه با رفاه طلبی سازگار نیست. آنهایی که تصور می‌کنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه‌داری و رفاه‌طلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانه‌اند.

5- آنهایی که تصور می‌کنند سرمایه‌داران و مرفهان بی‌درد با پند و اندرز متنبه می‌شوند آب در هاون می‌کوبند.

6- تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و استضعاف را چشیده‌اند.

7- جنگ ما جنگ عقیده است، جغرافیا و مرز نمی‌شناسد.

8- شیشه حیات آمریکا در این کشور (ایران) شکسته است. ما می‌گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستیم.

9- مسلمانان باید بدانند تا زمانی که تعادل قوا در جهان به نفع آنان برقرار نشود همیشه منافع بیگانگان بر منافع آنان مقدم است. هر روز شیطان بزرگ یا شوروی به بهانه حفظ منافع حادثه‌ای به وجود می‌آورند.

10- ما تصمیم داریم پرچم لااله الاالله را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزار درآوریم. ما هدفمان پیاده کردن بین‌الملل اسلامی در جهان فقر و گرسنگی است کمربند‌ها را محکم ببندید، هیچ چیز نکرده است.(2)

این ده فرمان جزء اصول اساسی سیاست خارجی انقلاب است و در هیچ عصری تغییر نمی‌کند.

***

حضرت امام(ره) در چنین روزی رخ در نقاب خاک کشید و انقلاب اسلامی را به دست بزرگمردی سپرد که خود تربیت کرده بود.

امروز ربع قرن از زعامت حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب می‌گذرد. انقلابیون ایران و دنیای اسلام و جهان می‌توانند شهادت دهند که انقلاب اسلامی بی‌کم‌وکاست در مسیر 10 فرمان امام(ره) پیش رفته است.

ایشان 25 سال است هوشمندانه انقلاب را در فرازونشیب‌ها و افت‌وخیزهای سیاسی و نظامی منطقه رهبری می‌فرمایند. جنگ سخت و نرم دشمن را در منطقه و جهان رصد کرده و استبداد جهانی را زمینگیر نموده است. در عصر زعامت او رژیم اشغالگر قدس در داخل سرزمین‌های اشغالی با جنگ 33روزه و 22 روزه تنبیه شد و برای اولین بار طعم تلخ شکست را پذیرفت.

در عصر زعامت او قدرت ارتش و سپاه در زمین،‌آسمان و دریا به گونه‌ای تقویت شد که امروز فکر تجاوز به خاک مقدس جمهوری اسلامی را از هر قدرتی سلب کرده و خشکاند.

در عصر زعامت اوست که پیشرفت‌های علمی دانشمندان ایرانی در فناوری‌های نوین زبانزد خاص و عام در جهان است و 6 قدرت جهانی را مجبور کرد که در برابر ملت ایران زانو بزنند و به فکر مهار این پیشرفت‌‌ها در قالب مذاکرات هسته‌ای بیفتند.

و بالاخره در عصر زعامت اوست که یاد و خاطره امام (ره) همچون خونی‌ پاک در رگ‌های ملت ایران زنده و جاری است.

تاریخ سراغ ندارد در این ربع قرن، رهبر معظم انقلاب سخنی گفته باشند یا پیامی صادر کرده باشند که در آن از راهبرد و رهنمود امام‌خمینی(ره) یاد نکرده باشند. او 10 فرمان امام خمینی(ره) را در تئوری، بازخوانی و در عمل باز تولید کرد.

رمز موفقیت او در عبور از بحران‌ها همین امام‌گونه عمل کردن در برابر دشمنان است. از خداوند بزرگ می‌خواهیم امام محرومان و مستضعفان و آزادگان جهان را با اجداد طاهرینش محشور فرماید و به جانشین بر حق او عمری به بلندای آفتاب مرحمت نماید.

پی‌نوشتها:

1- آیه 27 سوره فتح- خداوند آنچه را به پیامبرش در عالم خواب نشان داد راست بود. به طور قطع همه شما به خواست خدا در نهایت امنیت وارد مسجد الحرام می‌شوید.

2- پیام امام در مورد پذیرش قطعنامه، 29 تیر1367
منبع : خبرگزاری فارس


 
نظر یک مرجع تقلید درباره اجبار در امور شرعی
ساعت ٤:٥۸ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: اجبار در امور شرعی ،آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی

آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی مرجع تقلید شیعه در قم به پرسشی درباره اجبار مکلف به انجام تکالیف شرعی پاسخ گفته است.
 
متن پرسش شفقنا و پاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:
 
آیا اساسا در انجام تکالیف شرعی، می توان مکلف را مجبور به انجام آن کرد؟ با توجه به آنکه تکالیف شرعی بعضا دارای جنبه اجتماعی جدی تری بوده و بعضی بیشتر واجد جنبه شخصی می باشند، آیا در این اجبار یا عدم اجبار، بین تکالیف شرعی که جنبه اجتماعی دارد (نظیر حجاب) و تکالیف شرعی که بیشتر جنبه شخصی دارد (نظیر نمازهای واجب پنج گانه ) تفاوتی وجود دارد؟ اگر فرد تظاهر به عدم انجام تکلیف نکند در اجبار یا عدم اجبار به تکلیف تاثیری دارد؟
 
آیا در محیط های کاری و یا غیر آن می توان افراد را مجبور به خواندن نماز اول وقت کرد؟
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
1- آنچه در همه موارد لازم است امر به معروف ونهی از منکر می باشد با اجتماع شرایط آن، و اگر در جامعه اسلامی کسی بخواهد علنا گناه نماید حاکم شرع باید جلوگیری نموده و در بعض موارد تعزیر نماید.
 
2- اجبار فی حد نفسه وجه شرعی ندارد.
 
والله العالم


 
نظر یک مرجع تقلید درباره اجبار در امور شرعی
ساعت ٤:٥۸ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:

آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی مرجع تقلید شیعه در قم به پرسشی درباره اجبار مکلف به انجام تکالیف شرعی پاسخ گفته است.
 
متن پرسش شفقنا و پاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:
 
آیا اساسا در انجام تکالیف شرعی، می توان مکلف را مجبور به انجام آن کرد؟ با توجه به آنکه تکالیف شرعی بعضا دارای جنبه اجتماعی جدی تری بوده و بعضی بیشتر واجد جنبه شخصی می باشند، آیا در این اجبار یا عدم اجبار، بین تکالیف شرعی که جنبه اجتماعی دارد (نظیر حجاب) و تکالیف شرعی که بیشتر جنبه شخصی دارد (نظیر نمازهای واجب پنج گانه ) تفاوتی وجود دارد؟ اگر فرد تظاهر به عدم انجام تکلیف نکند در اجبار یا عدم اجبار به تکلیف تاثیری دارد؟
 
آیا در محیط های کاری و یا غیر آن می توان افراد را مجبور به خواندن نماز اول وقت کرد؟
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
1- آنچه در همه موارد لازم است امر به معروف ونهی از منکر می باشد با اجتماع شرایط آن، و اگر در جامعه اسلامی کسی بخواهد علنا گناه نماید حاکم شرع باید جلوگیری نموده و در بعض موارد تعزیر نماید.
 
2- اجبار فی حد نفسه وجه شرعی ندارد.
 
والله العالم


 
عکس/ سنگ کبود امام حسین (ع)
ساعت ٩:٥٧ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سنگ کبود امام حسین (ع) ،شهر حلب ،کربلا ،اسرای واقعه "طف"
در "مشهد النقطه" شهر حلب که محل زیارت عاشقان اهل‌بیت است، سنگی است که سر مبارک امام‌حسین(ع) روی آن قرار داده شده و قطره خونی روی آن ریخته شد. روایت شده است که بعد از اتمام جنگ "طَف" در کربلا، کاروان ابن‌زیاد به همراه اسرای واقعه "طف" به سمت شام حرکت کرد و در امتداد رود فرات از سرزمین‌های مختلفی رد شدند تا اینکه به منطقه "حلب" رسیدند و سر مبارک امام حسین(ع) را در آن موضع قرار دادند و مدتی را آنجا توقف کردند.

 
چرا بحران اخلاقی در ... ؟
ساعت ۸:٠۱ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٧ خرداد ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: بحران بد اخلاقی ،بحران اقتصادی ،دانشجو و دانشگاه ،بحرا ن سیاسی

در دنیای امروز سه بحران مهم جوامع بشری را تهدید می کند :

1 – بحرا ن سیاسی

2 – بحران اقتصادی

3 – بحران اخلاقی

اگر چه غالب دانشمندان و دولتمردان دنیا به بحران های  سیاسی و اقتصادی می اندیشند ولی اگر تفکر درستی صورت گیرد در می یابیم  که ریشه همه بحران ها در بحران اخلاقی است .


 
چرا دهه‌های پیاپی عزاداری ؟
ساعت ٤:٢٢ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: هتک حرمت ،افراط در عزاداری‌ها ،آیة الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی ،دهه‌های پیاپی عزاداری
انتقاد آیت‌الله شبیری زنجانی از ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری

 

استاد برجسته حوزه افزود: عقیده ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت می‌شود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است جامعه مشخص می‌کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود.

انتقاد آیت‌الله شبیری زنجانی از ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری
یکی از مراجع تقلید شیعیان نسبت به ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری هشدار داد و گفت: افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد. از آنجا که جامعه نمی‌تواند نسبت به همه عزاداری‌های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی می‌آورد.
آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی در جمع تعدادی از روحانیون و طلبه‌های حوزه علمیه قم که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری را زمینه ساز رویگردانی جامعه از عزای اهل بیت (ع) دانست و گفتند: همین طور پشت سر هم دهه درست کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری‌ها را به وجود می‌آورد. افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد.

وی با تأکید بر اینکه موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص می‌دهد و مسئله ای شرعی نیست، خاطرنشان کرد: حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری‌ها وجود ندارد. از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل بیت (ع) خلاف شرع است، اما این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند.

استاد برجسته حوزه افزود: عقیده ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت می‌شود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است جامعه مشخص می‌کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود.

عده‌ای با افراط در عزاداری‌ها زمینه هتک حرمت را فراهم می‌کنند

آیت الله شبیری زنجانی با ابراز نگرانی از اینکه عده‌ای امروزه با افراط در عزاداری‌ها زمینه هتک حرمت را فراهم می‌کنند، گفت: این افراد در این زمینه مسئولند. آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت (ع) بودن است موظف به چنین کارهایی است؟!

وی ادامه داد: امروزه برخی از منبری‌ها و بعضی از مداح‌های بی تقوا حرفهای بی سند و مجالس بی سندی را ترویج می‌کنند نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به اینکه هرگونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد تغییر کند البته در این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آنقدر در اذهان مردم بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟

                                                                              خبرگزاری مهر

بنده به این مرجع عالیقدر درود می فرستم چرا که چنین موضع بجا و شجاعانه ای را گرفتند .

نا گفته نماند بنده قریب به دو سال بود اعتراضات خود را در محافل و مجالس عمومی مطرح می کردم ولی مواجه می شدم با اعتراضات بعضی از مردم چرا که می گفتنند اگر اشکال و یا این دهه ها آسیب بودند مراجع عظام چیزی می گفتند .

انصافا آسیب است و خواهد بود متولیان امر باید به صحنه بیایند و روشنگری کنند و عجیب این است که راجع به دین هر کسی دارد به سلیقه خود مناسبت می تراشد در صورتی که چنین چیزی در دین ما وجود ندارد .

متولیان بهوش .............اقدام مناسب .......

و اما کاش متولیان فرهنگ دینی به امثال اینگونه اعمال نیز تذکر می دادند ...

شاید هم من اشتباه فکر می کنم ...

نمی دانم

در هر صورت نظر خوانندگان محترم را به یکسری از تحریفات و کاستی های عزاداری ها جلب می کنم ، اگر بیشتر از اینهاست :

1 – امروزه شورها  نه تنها به شعور تبدیل نشده بلکه به رقص و سبکی ...

2 – اصل حادثه کربلا فراموش شده و به حاشیه ها بیشتر پرداخته می شود .

3 – سی سی ، سین سین  و یا زینو و زینو زینب گفتن بجای حسین حسین و زینب زینب  در مجالس عزاداری

4– ابزاری شدن محرم برای خود نمایی افراد خاص

5 -  نبود درایت کافی در متولیان مساجد جهت برنامه ریزهای متنوع و درست برای جذب هیئت ها

6 –  بکار گیری  آهنگ ترانه های خاص  در مجالس توسط بعضی از مداحان

7 –مطرح ساختن اشعار بی محتوی و تا حتی زننده مثل من فرهادم و تو شیرین منی حسین

8 – اهداف عزاداری ها تغییر کرده ( مثل مانور دادن به تعداد غذا ، روحانی ، مداح ، تعداد اعضای هیئت و ...)

9 – شرکت  زنان و مردان با ظاهری خاص بعنوان  تماشاگر  پشت سر هیئت ها رواج پیدا کرده است .

10 – مداح محور شدن مجالس خطر بزرگی برای اصل دین می باشد .

11 – وظایف و اهداف در مجالس گم شده است .

12 –  سر و صدا راه اندختن در اوقات استراحت مردم

13 – استفاده از آلات لهو و لعب

14 – گسترش  بیش از حد ابزار آلات مثل طبل و دهل و غیره

15 – نوشتن عباراتی بی محتوا  و غلو آمیز حتی کفر آمیز در ماشین ها مثل : ببین حسین خدایی می کند  .

عاشقم فارغ ز گمراهی شدم    شکر حیدر حیدر الهی شدم

16 – گسترش بیش از حد علم های بسیار سنگین  

17 – توجه و استقبال بیش از حد  لحن و صدای اشخاص بجای محتوا  

18 – مطرح شدن مطالب غیر مستند در مجالس برای گرفتن اشک ذلت

19 – توجه بیش از حد به حسینیه ها و تکایا بجای مساجد برای برگزاری  مجالس  

20 –  خرافی شدن آشپزی ها در ایام عزاداری  

21 –نبود توجه کافی به شأن خود ( بعضی از روحانیون )  

22 –  نبود توجه کافی به شأن خود ( بعضی از  مداحان )

23 – هدف در مجالس  فقط گرفتن اشک آنهم اشگ ذلت  ...

24 – نبود  توجه درست نسبت به فرهنگ اصیل عاشورایی  

25 – رواج خواندن اشعار عربی  بدون بیان معنا و مفهوم آن

26 – شیوه پخش نذورات بسیار زننده شده است

27 – وارد شدن  مداحان به مسائل سیاسی که تخصص ندارند

28 – مطرح شدن حرف های رکیک  در مجالس از طرف بعضی مداحان

29 – هتاکی های مداح ها در مجالس نسبت اشخاص خاص

30 – دخالت های بی مورد مداح ها در امور دین و مردم

31 – شرکت نکردن خیلی از هیئتی ها در نماز ( سبک شمردن نماز از سوی هیئت ها )

32 – مسخره کردن رفتارهای عاشورایی مثل : زمان آتش زدن خیمه ها

33 – بر سر زدن های افراطی

34– مانور دادن نسبت به حیواناتی چون اسب امام حسین (ع )

35 – در آوردن شیر در مجالس تعزیه

36 – مانور دادن  بیش از حد به تشنگی اهلبیت ( ع ) و فراموش شدن اصل  پیام حادثه عاشورا

37 –رواج نامگذاری نادرست هیئت ها  مثل  هیئت متوسلین اسب امام حسین ( ع )

38 – پوشیدن لباس زنانه توسط مردان در مجالس مثل : تعزیه

39 – بیان مطالب تکراری در یک مجلس  

40 – تلاش بر تقویت احساسات در  بیشترمجالس

41- پخش مداحی های بی محتوا و بی معنا  از صدا سیما

42 - سنگ پرت کردن عزاداران به همدیگر در مجالس

43 – مانور بیش از حد  نسبت به آب فرات

44 – استفاده ابزاری از دین در مراکز آموزشی

45 –راه  انداختن دسته عزاداری زمان برگزاری کلاس ها در محیط های علمی چون : دانشگاه

46 – نامگذاری یکی از شب ها به نام حضرت قاسم و گرفتن جشن عروسی ....

47 – خرافاتی جلوه کردن مجالس مثل مانور دادن نبست به های خرد سال بخصوص گریه آنها

48 – خرافاتی کردن خانم ها توسط خانم جلسه ها  

49 – آوردن مهر یا کتاب و غیره از مکان هایی که مجالس برگزار می شود بخاطرتبرک و برای گرفتن حاجات

50 – رواج تمثال اهلبیت ( ع )

51 – چسباندن پول به علامت ها

52 – مانور دادن روی بعضی از امور که هیچ گونه سندیت تاریخی ندارد مثل بین الحرمین

53 – تبدیل شدن مجالس عزاداری محیطی برای گناه افراد ...

54 – تعیین سفره های خاص برای روزهای خاص و ...

55 – بستن نخ یا پارچه به علم ها

56 – مداحی و سخنرانی  کاسبکارانه  

57 – افراط و تفریط  

58 – ذلیل جلوه دادن اهلبیت ( ع )

59 – رقابتی شدن بعضی امور در مجالس

60 – نامگذاری شب های دهه اول محرم به نام اشخاص خاص

61 – طرد شدن جوانان بخاطر بد عملی هیئت امنای مساجد  

62 – نپرداختن  در مجالس به بسیاری از شخصیت ها ی تاریخی

63 – تفاوت قائل شدن در شخصیت ها

64 – بها دادن به افراد سیاسی و یا ثروتمند در مجالس

65 -  تکیه بر شور بدون شعور  

66 – به روز نبودن بعضی از امام جماعت های مساجد

67 – انداختن قلاده به گردن

68 – صدای سگ و الاغ و ...

69 – نمایشی جلوه دادن عزاداری ها مثلا بعضی از افراد  فقط بخاطر شور دادن به مجالس دعوت می شوند  ...

70 -  تبلیغات نادرست صدا و سیما راجع به بعضی از امور چون مداحی های آسیب زا .

71 – طولانی شدن بیش از حد عزاداری ها

72 - خوردن آب نهر حسینی در کربلا بعنوان تبرک در صورتی که فاضلاب شهر کربلاست

73- اکتفا به بعد کلامی واقعه و غففلت از بعد عرفانی و حماسی

74 – اسطوره سازی

75 – شعاری بودن اشعار بخصوص اشعار شاعران معاصر

76 -بیان جذابیت های ظاهری حضرت عباس در مراثی جهت تحریک

78-چشم وهم چشمی  در دادن غذا و تزیینات هیات ها

79–شمع روشن کردن در شام غریبان

80- فریاد زدن های افراطی بعضی از روحانیون و  مداحان

81- حرکات نمایشی در سینه زنی ها

82- کم ارزش تلقی کردن نذورات وحیف ومیل آن

83- چراغانی بعضی معابر به بهانه ایجاد تکیه ( مخالف با فرهنگ عزاداری )

84- فراهم آوردن زمینه سوء استفاده برای افراد بی  بند و بار

85- عدم نظارت در مجالس توسط افراد مسوول

86- عدم ارائه الگوهای صحیح توسط عالمان دینی

87- سینه زدن زنان در مجالس با مدل  مردانه در ملا عام

88- پخش نوحه خانم جلسه ها با بلندگو در اماکن عمومی و تا حتی  در حضور مردان

89 – استفاده از زنجیرهای تیغ دار در مجالس

90 – رواج تکدی گری با عنوان نذر برای شهدای کربلا مثل نذر تکدی گری به مدت چهل روز به بهانه صرف آن برای فقرا و ایتام

91 – رقابت شدید در بین  روحانیان و مداحان برای گریاندن مردم با هر ترفندی که شده تا حتی از سخنان بوی تحقیر و فلاکت به جای عزت و شهامت و شهادت استشمام می شود .

92 – در آوردن صدای خِر خِر و نحوه جان کندن آن هم به شکل مشمئز کننده که توهین است تا تعظیم 

93 -  تبدیل مرگی با عزت را به مرگی خفت بار و عاجزانه

94 – تبدیل منبرها به جوک ، فکاهی و حرکات سبک

95 – آلوده ساختن محیط زیست نزد ایستگاه ها

96 – خواندن روضه حضرت لیلا که هیچ گونه سندیت ندارد

97 – دادن آمار کشته های کفار خرافی ( مثل 3000 )

98 – هدف عاشورا به آن صورت روشن نشده است .

99 – استفاده از تعابیری چون سگ ، دیوانه ، مجنون ، مست و ...

100 – کشتن حیوانات در بین عزاداران

101 – بستن قلاده به گردن

و .

لازم به ذکر است این نکات با مشورت تعدادی از اساتید معارف بسیجی در حلقه صالحین نهایی شد .