سیاست های جمعیّت
ساعت ۱:۱٩ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۳٠ اردیبهشت ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: سیاست های جمعیّت ،رهبر معظم انقلاب
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های کلی «جمعیّت» را که براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های کلی «جمعیّت» را که براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.
 
متن ابلاغیه رهبر انقلاب به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
 
با عنایت به اهمیّت مقوله جمعیّت در اقتدار ملّی؛ و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیّت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز؛ و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیّت ابلاغ می‌گردد. با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیّت در پیشرفت کشور، لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیّتی انجام گیرد. همچنین ضروری است با هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های ذیربط در این زمینه، اقدامات لازم با دقّت، سرعت و قوّت صورت گیرد و نتایج رصد مستمر اجرای سیاست‌ها گزارش شود.

سیّدعلی خامنه‌ای

30/اردیبهشت/1393
 
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
«سیاست‌های کلی جمعیّت»
 
1- ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیّت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی.

2- رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد.

3- اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط.

4- تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی در باره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با تأکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی- ایرانی و توسعه و تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری.

5- ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی- ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی.

6- ارتقاء امید به زندگی، تأمین سلامت و تغذیه سالم جمعیّت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، بویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های زیست محیطی و بیماری‌ها.

7- فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی ساز و کار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب.

8- توانمندسازی جمعیّت در سن کار با فرهنگ سازی و اصلاح، تقویت و سازگار کردن نظامات تربیتی و آموزش‌های عمومی، کارآفرینی، فنی ـ حرفه‌ای و تخصصی با نیازهای جامعه و استعدادها و علایق آنان در جهت ایجاد اشتغال مؤثر و مولّد.

9- باز توزیع فضایی و جغرافیایی جمعیّت، متناسب با ظرفیت زیستی با تأکید بر تأمین آب با هدف توزیع متعادل و کاهش فشار جمعیّتی.

10- حفظ و جذب جمعیّت در روستاها و مناطق مرزی و کم تراکم و ایجاد مراکز جدید جمعیّتی بویژه در جزایر و سواحل خلیج فارس و دریای عمان از طریق توسعه شبکه‌های زیربنایی، حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری و ایجاد فضای کسب و کار با درآمد کافی.

11- مدیریت مهاجرت به داخل و خارج هماهنگ با سیاست‌های کلی جمعیّت با تدوین و اجرای ساز و کارهای مناسب.

12- تشویق ایرانیان خارج از کشور برای حضور و سرمایه گذاری، و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانایی‌های آنان.

13- تقویت مؤلفه‌های هویت‌بخش ملی (ایرانی، اسلامی، انقلابی) و ارتقاء وفاق و همگرایی اجتماعی در پهنه سرزمینی بویژه در میان مرزنشینان ؛ و ایرانیان خارج از کشور.

14- رصد مستمر سیاست‌های جمعیّتی در ابعاد کمّی و کیفی با ایجاد ساز و کار مناسب و تدوین شاخص‌های بومی توسعه انسانی و انجام پژوهش‌های جمعیّتی و توسعه انسانی.


 
 
ساعت ۱٠:۱٩ ‎ق.ظ روز جمعه ٢٦ اردیبهشت ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: هفت پاسگاه و بازداشتگاه ،پل جهنّم

هفت پاسگاه و بازداشتگاه  بسیار دقیق

رُوی عن ابن عباس قال إن على جسر جهنم سبع محابس یسأل العبد عندها

و از ابن عبّاس روایت شده ، گوید بر پل جهنّم هفت پاسگاه و بازداشتگاه است که بنده را نگه داشته و از او باز پرسى میشود

أولها عن شهادة أن لا إله إلا الله فإن جاء بها تامة جاز إلى الثانی

در توقفگاه اوّل از توحید شهادت ان لا اله الّا اللَّه میپرسند اگر درست جواب داده به پاسگاه دوّم عبور میکند،

  فیسأل عن الصلاة فإن جاء بها تامة جاز إلى الثالث فیسأل عن الزکاة فإن جاء بها تامة جاز إلى الرابع

و در آنجا از نماز میپرسند اگر آن را تمام و کمال آورده باشد به توقفگاه سوّم مى‏آید،

 فیسأل عن الصوم فإن جاء بها تامة جاز إلى الخامس

و در آنجا از زکات او میپرسند پس اگر تماما پرداخته باشد بچهارم میرسد و از روزه سؤال میشود اگر آن را کاملا گرفته باشد به پنجم عبور میکند،

فیسأل عن الحج فإن جاء به تاما جاز إلى السادس

و در آنجا از حج پرسیده میشود اگر آن را کامل آورده باشد به ششم عبور میکند

فیسأل عن العمرة فإن جاء بها تامة جاز إلى السابع

آنجا از عمره مى‏پرسند اگر عمره را تمام آورده باشد اجازه مرور به هفتم مى دهند،

 فیسأل عن المظالم فإن خرج منها و إلا یقال انظروا فإن کان له تطوع أکمل به أعماله فإذا فرغ انطلق به إلى الجنة ثم قسم سبحانه أحوال البشر فقال‏

و در آنجا از مظالم بندگان و حق الناس سؤال میشود، پس اگر از آن سالم بیرون رفت که به بهشت میرسد، و گرنه گفته میشود بفرشتگان نگاه کنید، پس اگر براى او عمل مستحبّى باشد اعمال او را بسبب آن تکمیل مى کنند، پس چون فارغ شد او را بسوى بهشت هدایت میکنند، سپس خداوند تقسیم کرد احوال بشر را و فرمود:

(فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ)

یعنى انسان به نعمتهاى الهى آزمایش گردد.

منبع : مجمع البیان  ، ج 10 ، ص 740

 


 
داستان زنان متاهل و پسران مجرد!
ساعت ٥:۱٢ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٥ اردیبهشت ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: زنان متاهل ،پسران مجرد! ،عشق ورزی ها

عشق ورزی های بوالهوسانه زنان و مردان متاهل داستانی است که قلب هر فردی را جریحه دار می کند و هر عقل سلیمی را به تفکر وا می دارد!


 
شرایط حکومت داری سالم از منظر اسلام
ساعت ٥:٤٩ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٢ اردیبهشت ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: شرایط حکومت داری ،کارگزاران

در سطح جهان  ، افراد در هر امری مصمم به جذب افراد با تجربه و کار آمد  هستند .ولی چیزی که رو به فراموشی گراییده معیارهای اخلاقی ، وجدان کاری و ... می باشد .

و حال به نظر می رسد تجربه و کارآمدی در مجامع اسلامی ، لازم هست ولی کافی نیست ؛ چرا که در مکتب اسلام ، علاوه بر عقل ، درایت و تجربه ، معیارهای اخلاقی هم مد نظر است . بعنوان مثال یک کارگزار باید شرایطی چون : اسلام ، عقل ، حلم ، نصح ، تقوا ، تجربه داشته باشد تا مدینه فاضله شکل بگیرد .

انسان در مقام اشرف مخلوقات، با معمای پیچیده ای روبه روست. از یک سو، خداوند متعال استعدادها و توانایی های بالقوه ای را در وجود او به ودیعت نهاده و شرایطی را برایش فراهم ساخته است که توانایی های درون خود را آشکار سازد و از سوی دیگر، مهلت محدود و نامشخصی را با عنوان «عمر» به او ارزانی داشته که به سرعت در حال گذر است. در تنگنای چنین معمایی، انسان عاقل همواره در این اندیشه است که آیا با استفاده از زمان محدودی که در اختیار اوست، می تواند بار مسئولیتی را که بر دوش دارد، به شایستگی به سر منزل مقصود برساند یا خیر و آیا در روز رستاخیز می تواند با رویی سفید در پیشگاه خدای خود سر تعظیم فرود آورد . [1]

ضرورت طرد نیروهای  فاسد

یکی از ضرورت های رشد جامعه طرد نیروهای  فاسد چرا که  متولیان هر جامعه زیرمجموعه خود را هم می توانند به مسیر صلاح و رستگاری سوق دهند و هم در جهت فساد و تبهکاری رهنمون سازند . بدین خاطر لازم است کسانی که لیاقت صدر نشینی را در جهت رهنمون ساختن به سوی صلاح و رستگاری را ندارند. از آنها نباید در کادر خدمت به نظام بخصوص در جاهای مهم و کلیدی بهره برد . چرا که  افراد ناصالح با فرهنگ فاسد خو گرفتند و هیچ گونه سنخیتی با حکومت عدل ندارند. و آسیب بزرگی برای یک جامعه دینی تلقی می شوند .

ما می توانیم در این امر استناد کنیم به کلام نورانی امیر بیان که  در نامه 53 نهج البلاغه به مالک اشتر می فرمایند :

 ... إنّ‏ شرّ وزرائک‏، من کان للأشرار قبلک وزیرا .. ثمّ لیکن آثرهم عندک، أقولهم بمرّ الحقّ لک! و اقلّهم مساعدة فیما یکون منک ممّا کره اللَّه لاولیائه، واقعا ذلک من هواک حیث وقع‏ ... 

... بدترین وزیران تو کسانى هستند که پیش از تو وزیر اشرار بوده‏اند .. و باید که برگزیده‏ترین وزیران و همکاران در نظر تو آن کس باشد که حق تلخ را بیشتر به تو بگوید، و در کارى که مخالف رضاى خدا است کمتر به یارى تو برنخیزد، و در بند آن نباشد که این روش او در تو چه تأثیرى خواهد داشت ...

ممکن است کسی در اینجا ایراد وارد کند مبنی  بر اینکه این جملات مربوط به وزیران حاکم می باشد ولی ما در جواب خواهیم گفت هیچ جای اشکالی ندارد  از همین کلام نورانی می توان در امر  چگونگی گزینش  تمام متولیان را استفاده کرد .

مزیت جذب نیروهای متخصص و متعهد 

در بحث قبلی با استناد به کلام نورانی علی ( ع )  مبنی بر اینکه باید در  مراکز بخصوص مراکز آموزشی افراد فاسد طرد شوند و بجای آن باید از نیروهای متخصّص و متعهّد استفاده نمود .

مولای متقیان در ادامه کلام قبلی در امتیاز و برتری نیروهای متعهد می فرمایند :

ِ«  ...أُولَئِکَ أَخَفُّ عَلَیْکَ مَئُونَةً وَ أَحْسَنُ لَکَ مَعُونَةً وَ أَحْنَى عَلَیْکَ عَطْفاً وَ أَقَلُّ لِغَیْرِکَ إِلْفاً فَاتَّخِذْ أُولَئِکَ خَاصَّةً لِخَلَوَاتِکَ وَ حَفَلَاتِک‏...»

هزینه اینها ( نیروهای متعهد )  بر تو سبک تر ، همکاری آنها با تو بهتر ، محبت ایشان نسبت به تو بیشتر و أنس و ألفتشان با بیگانگان کمتر است . بنابراین ، آنها ( نیروهای متعهد ) را از نزدیکان و رازداران خویش خوش قرار ده .

ضوابط و معیارهای گزینش از زبان امیر المؤمنین علی (ع )          

راستی چرا در بعضی جاها روابط بر ضوابط حاکم می شود ؟ و یا چرا افرادی با صفات بارزی چون تملق ، تظاهر ، خوش خدمتی ریاکارانه در خیلی جاها زمینه رشد بیشتری دارند ؟ و همچنین چرا منافقان ، دروغگویان ، چاپلوسان ، ریاکاران و بله قربان گویان در کارهای کلیدی در راس امور قرار می گیرند ؟ و این امر منجر به منزوی شدن نیروهای پاک و متعهد می شود .

اگر اندکی  در کلام نورانی امام علی ( ع ) تأمل کنیم راه گزینش با صراحت تمام برای ما  روشن خواهد شد که اینگونه افراد جایی در اینگونه امور ندارند چرا که حضور آنها آسیب جدیست .

« ... ثُمَّ لْیَکُنْ آثَرُهُمْ عِنْدَکَ أَقْوَلَهُمْ بِمُرِّ الْحَقِّ لَکَ وَ أَقَلَّهُمْ مُسَاعَدَةً فِیمَا یَکُونُ مِنْکَ مِمَّا کَرِهَ اللَّهُ لِأَوْلِیَائِهِ وَاقِعاً ذَلِکَ مِنْ هَوَاکَ حَیْثُ وَقَعَ  

 وَ الْصَقْ بِأَهْلِ الْوَرَعِ وَ الصِّدْقِ ثُمَّ رُضْهُمْ عَلَى أَلَّا یُطْرُوکَ وَ لَا یَبْجَحُوکَ بِبَاطِلٍ لَمْ تَفْعَلْهُ فَإِنَّ کَثْرَةَ الْإِطْرَاءِ تُحْدِثُ الزَّهْوَ وَ تُدْنِی مِنَ الْعِزَّة ...»

پس ( از میان نیروهای متعهد ) افرادی را که در گفتن حق از همه صریح تر و در مساعدت و همراهی نسبت به آنچه خداوند برای اولیائش دوست نمی دارد ، کمتر به تو کمک می کنند ، مقدم دار ؛ خواه موافق میل تو باشند یا نه .

خود را به اهل ورع و صدق و راستی بچسبان و آنان را طوری تربیت کن که ستایش بی حد از تو نکنند و تو را نسبت به اعمال نادرستی که انجام نداده ای ، تمجید ننمایند ؛ زیرا ستایش بیش از حد ، خودپسندی می آورد و ( انسان را ) به غرور نزدیک می سازد . [2]

راه آفت زدایی ...

چنانچه در مباحث گذشته مطرح شد

« ... وَ أَکْثِرْ مُدَارَسَةَ الْعُلَمَاءِ وَ مُنَاقَشَةَ الْحُکَمَاءِ فِی تَثْبِیتِ مَا صَلَحَ عَلَیْهِ أَمْرُ بِلَادِکَ وَ إِقَامَةِ مَا اسْتَقَامَ بِهِ النَّاسُ قَبْلَک‏ ... » 

با دانشمندان زیاد به گفتگو بنشنید و با حکما و متخصصان نیز به بحث بپرداز ! که مایه سامان کشورت و آنچه موجب قوام کار مردم پیش از تو بوده است می گردد .

علی ( ع ) در این قسمت از نامه « وَ أَکْثِرْ مُدَارَسَةَ الْعُلَمَاءِ » مالک را توصیه به همنشنی با علمای اسلام و انیشمندان می کند و با ذکر جمله « مُنَاقَشَةَ الْحُکَمَاءِ » زمامدار خود را توصیه به استفاده از متخصصان و افراد با تجربه فرا می خواند . 

نتیجه : در هر اموری برای اینکه به صلاح امت باشد « مکتب و تعهد توأم با تخصص » را با ملاک گزینش افراد را  در پست های مختلف بخصوص در حساست رین جای کشور ( مراکز آموزشی ) معرفی کرد . [3]

امام صادق (ع) از قول امیر المؤمنین (ع) فرمود: خدا را به خدائى بشناسید و رسول را به شأن رسالت و کارگزاران‏ را به نیک رفتارى و عدالت و احسان.

مقصود از گفتار امام (ع): «خدا را به خدائى بشناسید» این است که خدا، اشخاص و انوار و جواهر و اعیان را آفریده و مقصود از اعیان ابدان است (هر موجود جسمانى) و جواهر عبارت از ارواحند و آن خداى جل و عز مانند جسم و روح که آفریده اویند نیست، براى احدى در آفرینش روح حساس و دراک مداخله‏اى نیست همان خدا است که در آفرینش ارواح و اجسام تنها و بى‏همتا است، چون خداشناس هر دو شباهت را که شباهت به ابدان و ارواح باشد از خدا نفى کرد و او را از این هر دو شباهت منزه دانست، خدا را به مقام شایسته خدائى شناخته است و اگر او را به روح یا بدن یا نور شبیه دانست خدا را به مقام شایسته خدائى نشناخته. [4]

رسیدگى به کار کارگزاران‏

سپس در امور کارگزاران‏ حکومتت دقت کن و آنان را پس از آزمایش به کار گیر، از راه هوا و هوس‏ و خود رأیى آنان را به کار گردانى مگمار، زیرا هوا و هوس و خود رأیى جامع همه شعبه‏هاى ستم و خیانت است.

از عمّال حکومت کسانى را انتخاب کن که اهل تجربه و حیاءاند، و از خانواده‏هاى شایسته و در اسلام پیش قدم ترند، چرا که اخلاق آنان کریمانه‏تر، و خانواده ایشان سالم‏تر، و مردمى کم طمع‏تر، و در ارزیابى عواقب امور دقیق‏ترند.

سپس جیره آنان را فراوان ده، زیرا این برنامه براى آنان در اصلاح وجودشان قوّت است، و از خیانت در آنچه زیر دست آنان مى‏باشد بى‏نیاز کننده است، و اگر از فرمانت سر بر تابند و یا در امانت خیانت کنند بر آنان حجّت است. به کارهایشان رسیدگى کن، و جاسوسانى از اهل راستى و وفا بر آنان بگمار، زیرا بازرسى پنهانى تو از کارهاى آنان سبب امانت دارى ایشان و مداراى با رعیّت است. از یاران و یاوران بر حذر باش، اگر یکى از آنان دست به خیانت دراز کند و مأموران مخفى تو بالاتفاق خیانتش را گزارش نمایند اکتفاى به همین گزارش تو را بس باشد، و او را به جرم خیانت‏ کیفر بدنى بده، و وى را به اندازه عمل ناپسندش عقوبت کن، و سپس او را به مرحله ذلّت و خوارى به نشان، و داغ خیانت را بر او بگذار، و گردن بند عار و بد نامى را به گردنش بینداز . [5]

محقق خویی نیز با الهام از کلام معصومین می فرمایند : از میان آنان اهل تجربه و مردم آبرومند را انتخاب کن، کسانى که از خانواده‏هاى خوب و پیشقدم در اسلام هستند و پیشرو بودند، زیرا که آنان:

1- اخلاقى گرامى‏تر و اصیل‏تر دارند.

2- آبروى آنها نیالوده و محفوظ و بابروى خود علاقه دارند.

3- کمتر پیرامون طمع و جلب منافع مى‏گردند.

4- در عواقب امور و دنباله کارها نظرى رساتر و عمیق‏تر دارند و ملاحظه عاقبت کار خود را بهتر مى‏کنند.  [6]

نمونه ای ازتنبیه یکى از نزدیکان‏ توسط حضرت علی ( ع )

امیر المؤمنین على بن ابى طالب «ع»، به یکى از کارگزاران خویش خویش چنین نوشت:

امام على «ع»: امّا بعد! من تو را در امانت خویش (وظایف حکومتى) شریک خود قرار دادم (و همکارى تو را پذیرفتم)، و تو را از هر جهت به خود نزدیک ساختم. و در خاندانم مردى را از تو بیشتر مورد وثوق نمى‏دانستم که با من مواسات و همکارى داشته باشد و امانت را به من بازگرداند. و تو هنگامى که دیدى روزگار پسر عمویت را در فشار قرار داده، و دشمن (بر قلمرو او) شبیخون زده است، و مردم از امانتدارى روى گردانده‏اند، و این امّت گستاخ گشته (دست به خونریزى زده) و پراکنده شد، با پسر عموى خود دودوزه بازى کردى، و مانند مردمى که او را ترک کردند ترکش کردى، و با آنان که تنهایش گذاشتى، و با جمعى که به او خیانت کردند به او خیانت کردى. پس نه (در کشاکش حوادث) به کمک پسر عمو شتافتى، و نه امانت (الهى) را ادا کردى. گویى در آن جهاد (که در راه اسلام) کردى قصدت خدا نبود، و در کار خویش برهانى ربّانى نداشتى. و گویى مى‏خواستى این امّت را در کار دنیا (و اموالشان) بفریبى، و در حال غفلت آنان اموالشان را بربایى. پس چون براى خیانت به امّت قدرت بیشترى یافتى، با شتاب حمله کردى و تیزتک برجستى، و آنچه دستت رسید، از آن اموال که براى بیوگان و یتیمان بود در ربودى، چنان که گرگ تیزرو بز زخمى دست و پا شکسته را مى‏رباید. پس با کمال آسودگى آن همه را به حجاز بردى، بى‏آنکه احساس گناهى کنى؛ گویى- نه نفرین بر تو- این‏ مال ارث پدر و مادرت است که به نزد خاندان خود مى‏برى. سبحان اللَّه! آیا به روز بازگشت ایمان ندارى؟ و از خرده‏گیرى حساب قیامت هراسى به دل راه نمى‏دهى؟

اى که تو را از خردمندان مى‏شمردیم! چگونه آب و طعامى را بر خود گوارا مى‏شمارى در حالى که مى‏دانى حرام مى‏خورى و حرام مى‏آشامى. تو از مال یتیمان و مسکینان و مسلمانان و مجاهدانى که خداوند در این اموال حقّى براى آنان قرار داده است و این شهرها را به دست ایشان گشوده است، کنیز مى‏خرى و زن مى‏گیرى؟! از خدا بترس! و اموال این مردم را به آنان بازگردان؛ و در صورتى که چنین نکنى و خدا تو را دسترس من قرار دهد، چنان کیفریت دهم که عذر من باشد در نزد خدا، یعنى گردنت را با همین شمشیر مى‏زنم، که تا کنون هر کس را با آن گردن زده‏ام یک راست به دوزخ در افتاده است.

(تو چه خیال مى‏کنى؟ و دیگران چه خیال مى‏کنند؟)، به خدا قسم، اگر حسن و حسین چنین کارى کرده بودند، لحظه‏اى با آنان مدارا نمى‏کردم، و کمترین گذشتى در حقّشان روا نمى‏داشتم، تا حق را از آنان بگیرم، و مظلمه این باطل را از دامانشان فرو شویم.

من به خداى پروردگار جهانیان سوگند یاد مى‏کنم، که آنچه را تو از مال مسلمانان ربودى دوست نمى‏داشتم که از آن من مى‏بود و آن را براى نزدیکانم به ارث مى‏گذاشتم. خوب است که نگران خود باشى که روزگار پایان عمر تو است، و چنان است که زیر خروارها خاک دفن‏شده‏اى، و اعمالت را پیش رویت نهاده‏اند، در محلّى که ظالمان فریاد «وا حسرتا» مى‏کشند، و عمر تلف کردگان (براى انجام دادن اعمال صالح)، تمنّاى بازگشت به دنیا مى‏کنند، در حالى که دیگر راه فرارى (و بازگشتى) نیست![7]



[1] - آیین کشور داری از دیدگاه امام علی ( ع ) ، آ یت الله محمد فاضل لنکرانی ، ص 58 .البته با کمی تصرف

[2] - نهج البلاغه ،  نامه 53 .

[3] - نهج البلاغه ،  نامه 53 .

[4]  - اصول کافی ، ج 1 ، ص 246 .

[5] - نهج البلاغه ، ترجمه انصاریان ، ص 692 – 694 .

[6]  - منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة (خوئى) ؛ ج20 ؛ ص252

[7]  - «نهج البلاغه»/ 956- 957؛ «عبده» 3/ 72- 75.


 
روز معلم و کارگر ...
ساعت ۸:٥٥ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: روز معلم و کارگر ،مقام معلم و کارگر ،حقوق معلم و کارگر

12 اردیبهشت روز شهادت معلم جلیل القدرعلامه مطهری رحمه الله علیه

index

سپاس از معلمان و کارگران

لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق  نظر باینکه قدردانى و سپاسگزارى از خیرخواهان و نیکوکاران بخصوص معلمان و کارگران عزیز ، و برگشت آن بشکر خالق و مسبب الاسباب است؛ لهذا لازم دانسته که  صمیمیمانه از معلمان و کارگران  بسیار گرامی که بسرمایه  علمی و تلاش بی دریغ  خود از روشنی بخشان محفل تعلیم و تربیت و پیشرفت این مرز و بوم هستند ؛ تشکر و سپاس‏گزارى نمایم، امید است ، خداوند متعال خیر دنیا و آخرت عنایت فرماید .

images2

جایگاه خدمت به مردم

 

مقام معلم

رسول خدا  صلی الله علیه و آله فرمود: کسى که به شخصى مساءله اى یاد بدهد مالک او مى شود. عرض کردند یا رسول الله ! یعنى مى تواند او را بفروشد؟ فرمود: نه ، ولیکن مى تواند به او امر و نهى کند و دستور و فرمان بدهد.

امام جعفر صادق علیه السلام  ‏فرمود : هر که خیرى را به کسى تعلیم کند، او را چون مزد کسى است که به آن عمل نماید». به خدمت آن حضرت عرض کردم که: پس اگر متعلم آن علم را به غیر خویش تعلیم دهد، این مزد از براى معلم‏ اول جارى خواهد بود. حضرت فرمود که: اگر آن را به همه مردمان تعلیم دهد، این مزد از براى او جارى گردد». عرض کردم که: پس اگر بمیرد نیز چنین خواهد بود؟ حضرت فرمود که: و هر چند بمیرد . « اصول کافی ، ج 1 ، ص 124 »

حقوق معلم

امام سجاد علیه السلام می فرمایند :

حق کسى که با علم، تو را تربیت مى‏کند. این است که:

او را بزرگ بدارى، وقار محضر او را نگاه دارى.

به کلامش خوب گوش بسپارى. به سوى او رو کنى.

صدایت را بر او بلند نگردانى.

اگر کسى از معلّم تو سؤالى پرسید، تو پاسخ ندهى، تا معلّم، خود جواب گوید.

در مجلس او، با دیگرى سخن نگویى.

نزد او از دیگران، غیبت نکنى.

اگر کسى از او، نزد تو بدگویى کرد، حریم او را پاس دارى.

زشتى‏هاى او را بپوشانى. و نیکى‏هاى او را آشکار کنى.

با دشمن او همنشینى ننمایى، و دوست او را دشمن ندارى.

چون چنین عمل کنى، فرشتگان خداى عزّ و جلّ به نفع تو گواهى مى‏دهند، که تو او را براى خداى عزّ و جلّ خواستى. و براى خدا از محضر او کسب علم کردى، نه براى مردم.

و امّا حق کسى که در علم، زیر دست تو است. این است که:

بدانى- خداى عزّ و جلّ، در علمى که به تو بخشیده، تو را قیّم بر آنان قرار داده است. و از خزائن خود بر تو گشوده است.

پس اگر در تعلیم مردم بکوشى، و با ایشان بدرفتارى ننمایى. و بر آنان دلتنگ نشوى؛ خداى از فضل خود، بر تو زیاده مى‏کند.

و امّا اگر علم خود را از مردم، دریغ دارى، یا با مردم هنگامى که از تو کسب دانش مى‏کنند، مهربان نباشى، بر خداى عزّ و جلّ حق است که «علم» و «نور علم» را از تو سلب کند، و جایگاه تو را از دلها پایین بیاورد. « من لا یحضره الفقیه)، ج‏1، ص: 107»

11 اردیبهشت روز کارگر

کارگر عکسی از کارگران خط اهن روز کارگر ...

جایگاه کارگر

امیر مؤمنان علیه السلام پیوسته در نامه‏هایش نیکى کردن به کشاورزان را سفارش مى‏کرد و مقصود از آنان، کارگران‏ روزمزد هستند.»

. پیامبر «ص»- پیامبر براى امیر المؤمنین على بن ابى طالب «ع» پیام فرستاد که: بر منبر بالا رو و مردمان را فراخوان و بگو: اى مردم! هر کس مزد کارگری را کم بدهد، جاى خود را در آتش باز کرده است .

حقوق کارگر

واجب است که از لحاظ کارگران‏ نیز جهات متعدّى مراعات شود، تا حقوق آنان در ترازهاى مختلف چنان به ایشان برسد که به هدفهاى انسانى اسلام نزدیک باشد، پس لازم است که این خصوصیّات در کارگران‏ محفوظ بماند:

(1)- کرامت انسانى، (2)- شخصیّت اجتماعى، (3)- حقوق دینى، (4)- حقوق فردى، (5)- حقوق خانوادگى، (6)- حقوق سیاسى، (7)- حقوق فرهنگى، (8)- حقوق بهداشتى، (9)- حقوق تفریحى (استراحت، گردش، مسافرت)، (10)- حقوق پرورشى و آموزشى، (11)- حقوق رفاهى، (12)- و حقوق قانونگذارى. « الحیاة ، ج‏2، ص:742 -   744»


 
اشتباهات گذشته سرمایه‌ ها را به باد داد
ساعت ۳:٥٤ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: اشتباهات گذشته ،آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی ،وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ،محمود واعظی

یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه در گذشته در اثر سهل انگاری‌ها سرمایه‌های زیادی به باد رفت، اظهار داشت: قرآن می‌گوید با همه مردم به زبان خوب سخن بگوییم و نباید با فحش و تشر سخن بگوییم و دشمن تراشی کنیم.

یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه در گذشته در اثر سهل انگاری‌ها سرمایه‌های زیادی به باد رفت، اظهار داشت: قرآن می‌گوید با همه مردم به زبان خوب سخن بگوییم و نباید با فحش و تشر سخن بگوییم و دشمن تراشی کنیم.

آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی قبل از ظهر پنجشنبه در دیدار محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و هیئت همراه که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، با تاکید بر اینکه باید در همه کار‌ها باید اتکاء به خدا و توکل به امام زمان در نظر گرفته شود، گفت: باید در کار‌ها به خدا اتکا کنیم نه به دیگران، اگر همه به خدا و قرآن متکی شویم و امام زمان(عج) را راضی نگه داریم همه کار‌ها اصلاح می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید "با همه مردم به خوبی سخن بگویید"، تأکید کرد: نباید با فحش و تشر سخن گفته شود، در گذشته با برخی سخنان دشمن تراشی کردیم. نباید با سخنانمان کشورهایی حتی مانند رژیم صهیونیستی را بزرگ کنیم. اگر کسی عرضه دارد باید در عمل نشان دهد نه در حرف.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: همانطور که سران کشور برای این مملکت محترم هستند سران دیگر ممالک نیز برای مردم آنها محترم هستند و معنی ندارد به آن‌ها فحش دهیم.

وی با تأکید مجدد بر این آیه قرآن که "با همه مردم با زبان خوب صحبت کنید"، به ذکر روایتی از برخورد پیامبر اکرم (ص) با دختر حاتم طایی پرداخت و اظهار داشت: روزی دختر حاتم طایی نزد رسول خدا مشرف شد و حضرت عبای خود را زیر پای آن دختر فرش کردند. در این هنگام اصحاب حضرت گفتند او مشرک است و پدرش نیز مشرک بود چرا چنین کاری کردید که پیامبر اسلام(ص) در جواب اصحاب فرمودند اکرام کنید کریم هر قومی را.

آیت الله وحید خراسانی ادامه داد: اگر این اخلاق مد نظر پیامبر اسلام(ص) را با سنی‌ها، نصارا و پیروان دیگر ادیان و همچنین دول غربی داشته باشیم اوضاع عوض خواهد شد.

خدمت به مردم افضل عبادات است

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هر کسی به هر کاری گمارده می‌شود باید 2 شرط داشته باشد یکی اینکه عالم به آن کار باشد و دیگر اینکه امین به آن کار.

این مرجع تقلید شیعیان در پایان با بیان اینکه خدمت به این مردم افضل عبادات است، به بیان توصیه‌هایی به وزیر ارتباطات و هیئت همراه پرداخت.

خبر گزاری مهر


 
اعمال شب و روز اول ماه رجب/ چرا ماه رجب «شهر الله الاصم» است
ساعت ۳:٤٠ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: عمال شب و روز اول ماه رجب
   

رجب فرصتی برای خداشناسی و خودسازی است و در فضیلت آن همین بس که در صحرای محشر و در میان همه دل نگرانیها، آوایی طنین انداز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که " این الرجبیون" کجایند کسانی که ماه رجب را محترم شمرده و اعمالی از آن ماه را انجام داده اند؟ و بدین ترتیب آن افراد از دیگران جدا شده و به رضوان الهی داخل می شوند.

 امام صادق (ع) در مورد کرامت و فضیلت این ماه می‌فرماید: آنگاه که قیامت بر پا شود منادی الهی فریاد می‌زند أین الرجبیون؟ کجایند آنان که ماه رجب را گرامی داشتند و از آن بهره‌ها بردند از آن انبوه جمعیت، گروهی برخیزند که نور جمالشان محشر را روشن کند بر سر آنان تاج‌های شاهی که مرصع به در و یاقوت است قرار دارد و در طرف راست هر نفر از آنان هزار فرشته و در سمت چپ نیز هزار فرشته به او کرامت و تعظیم الهی را تبریک گویند؛ از جانب الهی ندا آید: بندگانم و کنیزانم به عزت و جلالم سوگند، شما را جایگاه و مقام گرامی و عطایای فراوان دهم و شما را در جایی جای دهم که از زیر آن نهرها جاری است و شما در آن جاوید خواهید بود زیرا شما داوطلبانه برای من در ماهی که من بزرگش داشتم روزه گرفتید پس خطاب به فرشتگان فرماید: فرشتگان من بندگان و کنیزان من را به بهشت داخل کنید در اینجا امام فرمودند این پاداش برای کسانی است که یک روز از اول یا وسط یا آخر ماه رجب را روزه بدارند.


 
امشب شب یلدای مومنان است و آرزوهایشان را می‌گیرند
ساعت ۳:٠٢ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: شب یلدای مومنان ،لیله الرغائب ،شب آرزوها ،شب جمعه اول ماه رجب
شب جمعه اول ماه رجب را لیله الرغائب می گویند، شب آرزوها، شبی که هزاران ملائک بر زمین فرود می‌آیند تا بندگان هر آنچه می‌خواهند آرزو کنند و خداوند بی‌صبرانه منتظر شنیدن است.

شب جمعه اول ماه رجب را لیله الرغائب می‌گویند، شب آرزوها، شبی که هزاران ملائک بر زمین فرود می‌آیند تا بندگان هر آنچه می‌خواهند آرزو کنند و خداوند بی‌صبرانه منتظر شنیدن است.

رغائب جمع رغیبه است یعنی شبی که در آن عطاها و مواهب فراوان به دست می‌آید در حدیث است شب جمعه اول این ماه احیا و بیداری و نیایش فضیلت ویژه دارد و موجب دستیابی به عطایای ارزشمند پروردگار است.


 
عوامل رواج تک فرزندی
ساعت ٧:٥٦ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٧ اردیبهشت ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: عوامل رواج تک فرزندی

— « کتبت إلى أبی الحسن (ع): إنّی اجتنبت طلب الولد منذ خمس سنین، و ذلک أنّ أهلی کرهت ذلک، و قالت: إنّه یشتدّ علَیَّ تربیتهم لقلّة الشی‌ء، فما ترى؟ فکتب (ع) إلَیَّ: «اطلب الولد، فإنّ اللّه یرزقهم»»

از امام کاظم(ع) درنامه ای پرسیدم: « پنج سال است که از بچه دار شدن اجتناب می‌کنم زیرا همسرم از این کار ناخشنود است و می‌گوید: برای من تربیت و نگه داری فرزند با کمبود مالی مشکل است. شما چه می‌فرمایید؟ امام در پاسخ نوشت: در پی فرزنددار شدن باش زیرا روزی او را خدا می‌دهد» .

باید توجه داشت نیازهای انسان او را به تلاش و زندگی رهنمون می کند . این نیازها در طبقه بندی های مختلفی قرار می گیرد :

برخی نیاز ها اجتماعی انسان است مانند نیاز به خوشی ، سرگرمی ، محبت ، عاطفه ، دوستی و ...

از جمله نیازهای بشر که در ردیف شاید مهمترین نیازها باشد ؛ نیاز به زندگی شاد و آرامش عاطف و روحی که باید در خانوده وجود داشته باشد و  به نظر می رسد این نیازها باید به صورت صحیح مدیریت شود و الا نباید ارامش و عاطفه و آینده خوب و روشنی را برای خانواده ها انتظار داشت . چرا که طبق آموزه های دینی برآورده شدن نیاز عاطفی و تامین آرامش خاص زندگی  در گرو داشتن فرزندانی توصیه شده است .

چنانچه امام صادق ( ع ) خوشبختی مرد را در گرو زن مهرپیشه‏اى که فرزند زیاد ‏آورد و همسرش را در برابر روزگار یاورى کند هم در امور دنیا و هم در امور آخرت و همساز با روزگار به زیان شوهر، کارى نمى‏کند.

 و یا ابوحمزه  می گوید : «از جابر بن عبدالله شنیدم که مى‏فرمود: ما در محضر پیامبر صلى الله علیه و آله بودیم. حضرت فرمود: بهترین زنان شما زنى است که بسیار فرزند آورد، بسیار مهرپیشه و پاکدامن باشد، در خانواده‏اش گرانقدر و با شوهرش متواضع و همراه و فرمان‏پذیر باشد، براى شوهرش خودنما و در برابر دیگران پوشیده و خود نگهدار باشد، به سخن شوهرش گوش فرا دهد و فرمانش را اطاعت کند و هنگامى که با او خلوت مى‏گزیند خود را در اختیار کامجویى‏هاى او قرار دهد ...»

حال چه شد این  همه با آموزه های دینی فاصله گرفته و آن آرامش و نیازهای عاطفی که باید توسط فرزندان تامین می شد را از دست دادیم .

 ما در این نوشتار بر آنیم عواملی که منجر به این آسیب بزرگ و خطرناک شده است را بر شمریم که بدین شرح می باشد :

**  تدوین الگوی سبک زندگی نا مناسب و غیر شرعی در زمان های گذشته نچندان دور.

** ترویج الگوی غیر دینی  بلکه ضد دینی در فعالیت‌های اجتماعی،‌ آموزشی و اشتغال زنان

** فرهنگ‌سازی غلط نسبت به پیامدهای دروغین باروری

** تغییر نگرش مسئولان و مردم برای عدم دستیابی به زندگی سالم و جامعه مطلوب

** ایجاد راهبردها، برنامه‌ها و قوانین و مقرراتی که کاملا با دین ضدّیت دارد

** ایجاد فرهنگ و فضای ناامن در زمینه فرزندآوری

**عدم حمایت بلکه تحقیر والدین در تربیت، آموزش و رشد چند کودکی

** سرپوش گذاشتن و عدم طرح  دیدگاه‌های اسلامی در آیات و روایات

**تقویت نگرش‌های  مردم  در ترس از فقر به واسطه داشتن فرزند بیشتر

** تهیه و تدوین بسته فرهنگی ـ آموزشی «اصول و شیوه‌های مشاوره جهت کنترل جمعیت»

** تبلیغات گسترده و تولید برنامه‌های تبلیغی اثر گذار

** رواج شعار فرزند کمتر، رفاه بیشتر و تبلیغ شعارهایی در زمینه کنترل جمعیت

** عدم توجه آگاهانه بخصوص اندیشمندان نسبت به آثار کاهش جمعیت در زوال تمدن‌ها

** ارتقاء آگاهی مادران و تبیین عوارض بارداری بر سلامت جسمی و روحی زنان

** ایجاد واحد درسی در مراکز علمی با عنوان تنظیم خانواده

** داشتن بسته های حمایتی دولتمردان در امر جلوگیری از بارداری  

نکته  بسیار مهم  و کلیدی:

عادی شدن تک فرزندی یک امر بسیار خطرناک و ضد دینی است !

یکی از عوامل عادی شدن  تک فرزندی سکوت و بی تفاوتی  مردم و متولیان امر است.

بنابراین  اگر می خواهیم این امر عادی و خطرناک تبدیل به امر مثبت یعنی مطابق آموزه های دینی شود باید متولیان امر نهایت تلاش خود را بکار گیرد  و از فاکتورهای مختلف استفاده نموده تا مردم را بر آموزه های دینی چون فرزندآوری توجیه کنند .

انشاءالله در پستی دیگر راهکارهای رواج فرزند آوری را ارسال خواهم کرد .

منابع : نرم افزار جامع الاحادیث و یاداشت هایی که قبلا داشتم و آدرس آنها قید نشده بود .


 
مراسم عروسی "گاو" با حضور 5 هزار مهمان! + عکس
ساعت ۱٠:۳٥ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢ اردیبهشت ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: مراسم عروسی "گاو" با حضور 5 هزار مهمان! ،هندوها
مراسم عروسی دو گاو در یکی از مناطق هند با حضور حدود 5 هزار مهمان برگزار شد.
مراسم عروسی دو گاو در یکی از مناطق هند با حضور حدود 5 هزار مهمان برگزار شد.

روزنامه انگلیسی "دیلی میل" نوشت: این مراسم حدود 10 هزار پوند هزینه داشت.

به نوشته دیلی میل، حدود 5 هزار نفر در این مراسم حضور یافتند. این درحالی است که بیش از 10 هزار نفر برای شرکت در این مراسم عجیب دعوت شده بودند.

هندوها گاو را جانور مقدسی می دانند.