راه ویژه گشایش در زندگی از زبان آیت‌الله بهجت
ساعت ٤:۳۳ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٧ بهمن ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:

 

بخشش گناه و از میان بردن اثرات سوء آن از ناحیه پرودگار عالم همواره برای مؤمنان موجب ایجاد گشایش‌های معنوی و مادی بوده است.
اکثر گرفتاری‌هایی که انسان به آن مبتلا می‌شود، به واسطه گناه است، زیرا به کار نگرفتن نعمت‌هاى خداوند در مسیرى که او مى‌پسندد و صرف کردن آن‌ها در معصیت خداوند نشانه کفران نعمت‌ها است.
خداوند راه توبه و استغفار را برای همه باز گذاشته است و می‌فرماید: «وَ تُوبُوا اِلَى اللهِ جَمیعاً اَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، اى مؤمنان! همگى با هم به سوى خدا توبه کنید و باز گردید شاید رستگار شوید.(1)
همچنین راه بازگشت به سوى خویش را به بندگانش آموخته است و ابتدا دستور عذرخواهى و استغفار، سپس فرمان به توبه مى‌دهد: «وَاسْتَغْفِرُوا اللهَ رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا اِلَیْهِ»؛ از الله، پروردگارتان طلب آمرزش کنید، پس از آن توبه کرده و به سوى او باز گردید.(2)
با این وجود در آیاتی دیگر به اثرات استغفار در دنیا اشاره شده است مانند: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفّاراً/یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً/وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوال وَ بَنینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنّات وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً»؛ از پروردگار خویش آمرزش طلبید که او بسیار آمرزنده است (اگر چنین کنید) او (باران) آسمان را پى‌درپى بر شما فرو مى‌فرستد و شما را با اموال و فرزندان بسیار کمک مى‌کند و باغ‌هاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار مى‌دهد.(3)
بنابراین دستور به استفغار از خود قرآن گرفته شده و در روایات نیز تأکید شده است.
*اثرات ذکر استغفار در روایات
ذکر استغفار در کلمات نورانى اهل بیت(ع) با تعابیر گوناگون آمده است و روایات در این زمینه متعدد و موثق هستند.
رسول خدا(ص):
-«مَنْ أَکْثَرَ الإِسْتِغْفارَ جَعَلَ اللهُ لَهُ مِنْ کُلِّ هَمّ فَرَجاً وَ مِنْ کُلِّ ضیق مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لایَحْتَسِبُ»؛ کسى که زیاد استغفار گوید و از خدا عذرخواهى کند، خداوند از هر غصه‌اى برایش گشایشى قرار دهد و از هر تنگنایى راه فرارى پیش پایش گذارد و او را از جایى که گمان ندارد روزى مى‌دهد.(4) 
- «أَکْثَرُوا مِنَ الإِسْتِغْفارِ، فى بُیوتِکُمْ وَ فى مَجالِسِکُمْ وَ عَلى مَوائِدِکُمْ وَ فى أَسْواقِکُمْ وَ فى طُرُقِکُمْ وَ أَیْنَما کُنْتُمْ فَاِنَّکُمْ لاتَدْرُونَ مَتى تَنْزِلُ الْمَغْفِرَةُ»؛ زیاد استغفار کنید، در خانه‌ها و مجالستان، سر سفره‌ها و در بازارهایتان، و در مسیر رفت‌و‌آمدهایتان و هر جا که بودید(استغفار کنید)، چرا که شما نمى‌دانید آمرزش خداوند چه زمانى نازل مى‌شود.(5)
امیرالمؤمنین(ع):
-«تَعَطَّروا بِالإِسْتِغْفارِ، فَلا تَفْضَحَنَّکُم رَوائِحُ الذُّنُوبِ»؛ با استغفار و آمرزش‌خواهى از خداوند خود را معطّر کنید تا بوى بد گناهان شما را رسوا نکند.(6)
امام باقر(ع):
-از پدرانش نقل مى‌کنند که پیامبر(ص) فرمود: «خوشا به حال آنکه روز قیامت در نامه عملش زیر هر گناهى استغفر الله باشد».(7)
*شرایط تحقق استغفار حقیقی
البته واضح است که صرف لقلقه زبان موجب گشایش درهای بخشش خداوند نمی‌شود و عزم بر ترک گناه و نداشتن اصرار بر تکرار گناه از عوامل مهم در تأثیرگزاری ذکر استغفار است.
در نهج البلاغه آمده است: کسى در حضور على(ع) مى‏‌گفت: استغفرالله، حضرت فرمود: مادرت بر تو بگرید، آیا مى‏دانى «استغفار» چیست؟ استغفار درجه «علیین» و نامى است که بر شش معنا اطلاق مى‏‌شود:
1-پشیمانى از گذشته، 
2- عزم بر ترک و بازگشت از آن براى همیشه، 
3- اداى حقوق دیگران، تا خدا را پاک ملاقات کنى و بر (ذمه) تو بدهکارى نباشد. (حق الناس، خمس، زکات و...)، 
4-هر فریضه که ضایع کرده‌‏اى، ادا کنى (مثل نماز، روزه و نذر واجب و...)،
5-گوشتى که از حرام بر بدن تو رویده، با حزن و اندوه آب کنى تا پوستت به استخوان بچسبد و گوشت تازه میان آن‌ها بروید. ممکن است کسى از راه درآمد، حرام به عیش و نوش و تن‏پرورى بپردازد و یا بر اثر هر لذت حرامى، چاق و فربه شود، در این صورت حزن و اندوه گناهان گذشته باید به گونه‌‏اى بر وجود او آتش زند که خواب و قرار را از وى بستاند، البته این حال براى هر توبه کننده‏اى حاصل نمى‏‌شود و این در واقع مرتبه‌‏اى از مراتب کمال توبه و استغفار است.
6- سختى طاعت را بر بدنت بچشانى، چنان که شیرینى گناه را به آن چشاندى، طاعت حق و طوق بندگى مولا، سختى‏‌ها و محدویت‌‏هایى دارد، زیرا یک سلسله اوامر و نواهى هست که بر نفس اماره ناخوشایند است، در مقابل انجام گناه بر وفق مراد نفس اماره همسو با راحتى جسم است، پس همان گونه که نفس بر وفق مراد خود و بدن بر حسب طبعش، در راحتى و آسایش به سر مى‏‌برد و لذت گناه را مى‏‌چشید، باید سختى طاعت و مشقت پذیرش قید و بندهاى الهى و دینى را نیز بچشد.
وقتى تمام این شرایط تحقق یافت آنگاه بگو: استغفرالله. (8)
*بهترین زمان برای استغفار/راه‌حلی برای گشایش در زندگی+پاسخ آیت‌الله بهجت
توصیه شده است که بهترین وقت استغفار، سحرگاهان به ‌ویژه سحر شب جمعه است تا جایی که استغفار کنندگان در سحرگاهان مورد مدح خداوند عالمیان قرار می‌گیرند.
همچنین طبق روایات ذکر استغفار از جمله تعقیبات نماز صبح و نماز عصر است که مرحوم حاج شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان به آن اشاره کرده است.
آیت‌الله محمدتقی بهجت آن عارف بالله در پاسخ به سؤال فردی که در امور مختلف از جمله اشتغال و ازدواج دچار گرفتاری شده بود، این چنین بیان کردند: زیاد از روی اعتقاد کامل بگویید: «أستغفر الله»، هیچ چیز شما را منصرف نکند غیر از ضروریات و واجبات تا کلیه ابتلائات رفع شود، بلکه بعد از رفع آن‌ها هم بگویید، برای اینکه امثال آن‌ها پیش نیاید و اگر دیدید رفع نشد، بدانید یا ادامه نداده‌اید، یا آنکه با اعتقاد کامل نگفته‌اید.(9)

*پی‌نوشت‌ها:
1-نور/31
2-هود/3
3-نوح/10 تا 14
4-وسائل الشیعه،ج 7، ص 176
5-مستدرک الوسائل،ج 5،ص 319
6-مستدرک‌الوسائل،ج 5،ص 318
7-وسائل الشیعه، ج 16،ص 69
8-نهج‌البلاغه،کلمه 417
9-برگرفته از سایت مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت
منبع:فارس


 
برخى از پندهاى الهى به عیسى بن مریم علیهم السّلام‏
ساعت ۱٠:٠٠ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۱ بهمن ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: برخى از پندهاى الهى به عیسى بن مریم علیهم السّلام‏

على بن اسباط از ائمه علیهم السّلام نقل مى‏کند که فرموده‏اند:

از جمله پندهاى خداوند به عیسى علیه السّلام است که:

اى عیسى! منم پروردگارت و پروردگار پدرانت. نام من یکى است و من یگانه‏ام، و در آفریدن هر آفریده‏اى یکتایم، و همه چیز ساخت من است و به من باز مى‏گردد.


 
شیوه درمان...بازی با آلت تناسلی خود
ساعت ۱٠:۳٥ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٠ بهمن ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: بازی با آلت تناسلی ،10 ساله

بسم الله الرحمن الرحیم

سوال
پسر 10 اکثرا با آلت خود بازی می کند و حتی در مدرسه  معلم  هم اعتراض کردند حال چه کار شود این خصلت رفع شود ؟
پاسخ :
تلفن زنگ زد، تلفن را جواب دادم، مادری به دلیل رفتار جنسی کودک خود آشفته و سراسیمه از من کمک می خواست. می گفت الان که با شما صحبت می کنم بدنم می لرزد، به من کمک کنید تا بتوانم این رفتار را در کودکم از بین ببرم، چه باید بکنم؟ با جدیت به او گفتم تنها کاری که باید نکنی همین رفتاری است که الان داری. باید با احساسات با این موضوع رفتار کنی، هیچ رفتاری از سوی تو نباید موجب حساسیت کودک در مورد رفتارش شود. باید خیلی عادی با این موضوع برخورد کنی، کافی است کودک خود را نسبت به این موضوع حساس نکنی، خود به خود این مشکل حل می شود. باید در برابر رفتار کودک خود هیجانی رفتار نکنید. باید به یاد داشته باشید زمانی که کودک به رفتاری عادت کرد، باید گفتن شما چیزی تغییر نمی کند. باید برای تغییر رفتار کودک خود با برنامه عمل کنید.
قبل از هر اقدامی باید خودتان را کنترل کنید. نباید هیجانی به چنین موضوعی پاسخ دهید باید با کمال آرامش رفتارهای خود کنترل کنید. باید با رفتار خود، فرزند خود را تربیت کنید. مهم ترین کار برای مقابله با چنین رفتاری استفاده نکردن از کلام است. به دلیل حساسیتی که در مورد مسائل جنسی وجود دارد باید کمتر در مورد آن با کودکتان صحبت کنید و بیشتر به صورت غیر کلامی او را از این رفتارها را منع کنید.تا آنجا که می توانید در مورد اتفاقی که رخ داده است، با فرزند خود به صورت مستقیم صحبت نکنید .در مواردی هم که لازم است با او صحبت کنید سعی کنید به صورت غیر مستقیم و به گونه ای با او صحبت کنید که او نسبت به این موضوع حساس نشود در واقع شما باید از تربیت غیر کلامی در این مورد استفاده کنید.
 
پرسشگر گرامی زمانی که سخن از تربیت غیر کلامی می کنیم، یعنی اینکه به جای اینکه تصور کنیم که تربیت ما با بخشنامه و سخن گفتن صورت می گیرد، توجه کنیم تربیت زمانی محقق می شود که ما زمینه رفتار درست و صحیح را فراهم کنیم. محیط کودک خود ر ابه گونه ای مهندسی کنیم که رفتارهای نادرست در او کاهش پیدا کند. مسیرزندگی کودک خود ر ابه گونه ای تنظیم کنیم که به سمت رفتارهایی برود که ما خواهان آن هستیم. برای روشن شدن بحث لازم است مثالی بزنم. به عنوان مثال کودک شما دائما پای تلویزیون می نشیند و شما چندان از چنین موضوعی ناراحت هستید. شما دو گونه می توانید رفتار کنید. دائما به کودک خود تشر بزنید که فاطمه اینقدر پای تلویزیون نشین، برنامه ریزی می کنید که کودکتان به صورت خودکار چنین کاری را انجام دهد، بدون اینکه شما سخنی بگوئید. برای این کار نیاز به برنامه دارید و باید شناخت کاملی از کودک خود داشته باشید. با برنامه ریزی دقیق و استفاده از تکنیک های روان شناختی می توانید بدون اینکه دائما از کلام برای تغییر رفتار کودک خود استفاده کنید، رفتار او را تغییر دهید. البته نباید در این زمینه دچار افراط و تفریط شد، گاهی لازم است انسان از طریق زبان نکاتی را به کودک خود انتقال دهد اما آنچه دارای اهمیت است، زیاد روی نکردن در این زمینه است. نباید به گونه ای رفتار کنید که در برابر کوچکترین رفتار کودکتان دائما به او تذکر دهید و هی او را امر نهی کنید، این موضوع می تواند آسیب های رفتاری به دنبال داشته باشد.
با ذکر این مقدمه شایسته است در این زمینه نکاتی کوتاه بیان گردد تا فضای روشنتری از بحث داشته باشید.
اولاً : تصوری که کودک از دستکاری و یا نگاه کردن به آلت جنسی دارد با تصور بزرگتر ها از این مسئله تفاوت زیادی دارد. این رفتارها بیش از آنکه جنبه جنسی داشته باشد، جنبه کنجکاوی دارد.
دستکاری آلت تناسلی و کنجکاوی فرزندان برای شناخت این عضو از بدن را باید از مقوله مسایل جنسی جدا نمود. معمولاً این گونه رفتارها ، از دید کودکی در سن و سالی که بدان اشاره نمودید جنبه اخلاقی ندارد؛ لذا هر گونه برخورد نسنجیده ای ممکن است سبب گیجی او شده و موجبات احساس گناه و افسردگی وی را فراهم سازد. مهمتر از همه اینکه ممکن است پس از آن برای پرسش ها و ابهام های جنسی خود به دیگرانی مراجعه کند که یا به دلیل ناآگاهی و یا غرض ورزی ، اطلاعات نادرستی در زمینه مسائل جنسی به او منتقل نمایند که درنتیجه آن در آینده وی را با مشکلاتی مواجه خواهد ساخت.(البته این رفتار ها چنانچه کنترل نشود می تواند زمینه انحراف جنسی کودک را در آینده فراهم سازد پس باید با بکار گیری روش ها مناسب سعی در تغییر رفتار کودک داشته باشید)
 
ثانیاً : ارتباط برقرار کردن والدین با فرزندان خود در مورد مسایل جنسی از جمله وظایف تربیتی والدین است که شایسته است در برقراری و حفظ آن جهت جلوگیری از زمینه بسیاری از انحرافات و گناه ها کوشید. نگاه ضد اخلاقی برخی والدین به این مسأله و برخورد شدید و خشن آنها پیامدهای نامطلوبی را به ارمغان خواهد آورد ؛ زیرا چنین موضوعی روان شناختی را تبدیل به موضوعی اخلاقی کرده و کودک را حسّاس تر نموده و باعث تثبیت وی در عمل مورد نظر می گردد.
ثالثا: در بیان نکاتی که در زمینه مسائل جنسی لازم است به کودک انتقال پیدا کند،‌ باید از روش های غیر مستقیم استفاده کرد و کمتر به روش های مستقیم متوسل شد. (در زیر به برخی از این روش ها اشاره می شود)
چه باید کرد:
1. زمانی که چنین رفتاری را تکرار می کندهول نشوید، او را سرزنش نکنید،‌از تنبیه کودک پرهیز کنید، تنها کاری که شما باید در چنین موقعیتی باید انجام دهید این است که به گونه ای برنامه ریزی کنید که او دیگر در چنین موقعیتی قرار نگیرد. باید موقعیت هایی که این رفتارها را می کند شناسایی کنید و سعی کنید دیگر او در چنین موقعیتی قرار نگیرد.
2. همانطور که بیان شد معمولاً این گونه رفتار از سوی کودک ؛ بیشتر جنبه شناختی دارد نه جنسی و اخلاقی و اگر خدای ناکرده استمرار یابد، ممکن است به جهت فشارهای روحی در محیط خانواده و ... باشد که کودک می خواهد از این طریق خود را به آرامش برساند، بنابراین والدین کودک باید محیطی آرام و سرشار از صمیمیت برای او ایجاد کنند.
3. بهتر است به طور نامحسوس مراقب خلوتهای چنین کودکانی بود. شایسته است مکان خلوت آنها مثل اتاق مستقلشان به گونه ای باشد که از چشم والدین دور نمانند و والدین گاهگاهی به عناوین مختلف که رنگ مداخله به خود نگیرد، سرکشی هایی داشته باشند تا فرزندان از خلوت خود احساس امنیت برای انجام این عمل نکنند. زمانی که او چنین کاری را می کند به هیچ عنوان به صورت مستقیم با او صحبت نکنید.
 
4. برای مدتی به کودک شلواری بپوشانید که در آوردن برای او به راحتی امکان نداشته باشد.( به عنوان مثال شلواری که دارای کمربند است برای این کار مناسب است)
5. تجربه بالینی بنده نشان می دهد که چنین رفتارهایی در زمان بیکاری کودک رخ می دهد، بنابراین باید سعی کنید به گونه ای برنامه ریزی کنید که کودک شما هیچ گاه بیکار نباشد.
6. نسبت به این رفتار کودک حساسیت نشان ندهید و او را نسبت به این رفتارش حساس نکنید، چنانچه در برابر رفتار او حساسیت نشان ندهید خود به خود رفتارش به سمت خاموشی می رود .
7.گاهی کودک برای جلب توجه دست به چنین رفتارهایی می زند، بنابراین زمینه جلب توجه مثبت را در او به وجود آورید.
8.روابط اجتماعی او را با همسالانش افزایش دهید.
 

نکته پایانی
 
خواهشمندیم از طریق نگرانی های مختلفی که زاییده ترس از چنین موضوعی می باشد ناخواسته مسیری مخالف را در تربیت جنسی کودک نپیمایید؛ زیرا هر گونه کم حوصلگی و اقدام عجولانه در این زمینه آسیب زا خواهد بود. در صورت لزوم و برای رفع نگرانی خود به صورت حضوری به روان شناس مراجعه نمایید تا وی بر اساس ریشه یابی این عمل فرزند ،اقدامات مناسبی را به عمل آورد.
باز با ما سخن بگویید.
کتب پیشنهادی برای مطالعه در مورد مسایل جنسی
 
1.کلید های آموزش و مراقبت از سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان،‌دکتر کریستال دفریتاس، ترجمه سارا رئیسی طوسی
 
2. تربیت جنسی در اسلام ،حافظ ثابت .
3. خانواده و مسایل جنسی کودکان ،دکتر علی قائمی .


سایت های موضوعی اداره مشاوره : porsemani.ir

«خوشبختی و موفقیت شما را از خداوند بزرگ خواستاریم»



 
-علت خود ارضایی در کودکان چیست وچگونه درمان میشود؟
ساعت ٩:۳٥ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٢ بهمن ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: خود ارضایی در کودکان ،نحوه درمان

 عوامل بسیاری در ایجاد رفتار کاوش در اندام جنسی دخالت دارند که ما در ذیل به شرح و بررسی مختصر یکایک آنها می پردازیم:

الف - عوامل زیستی:
1- وجود انگل های معدی و کرمک که سبب پیدایش خارش در مقعد یا ورم در اطراف دستگاه تناسلی می شود و کودک با خاراندن خود سعی دارد آن را از خود دفع و خویشتن را راحت کند. این خارش ها گاه سبب احساس لذت در طفل می شود که از آن پس سعی به تکرار آن داشته و به تدریج بدان مبتلا می شود.

2- ابتلای به بلوغ زودرس که ناشی از عدم تعادل در ترشح هورمون ها و کار غدد به ویژه غده جنسی است و باید بگوییم که این امر ممکن است از سنین خردسالی عارض شود.

3- وجود نامنظمی پوستی در محل ختنه که سبب تحریک های بی مورد یا تورم می گردد.

4- وجود حالتی چون یبوست که خود می تواند عاملی برای این امر باشد و نیز نگهداری ادرار و مدفوع در خود که ناشی از روش نادرست تربیتی والدین است. عادت به تخلیه در کودکان باید از حدود یک و نیم سالگی در طفل پایه گذاری شود و طفل در این رابطه خاطره بدی در رابطه با دشواری تخلیه نداشته باشد.

5- در اثر عدم شستشوهای منظم، یا وجود بیماری های مختلف جلدی حالت خارش در دستگاه تناسلی و دفع کودک احساس می شود.

6- رشد بدن و به ویژه دستگاه تناسلی که سببی برای تحریک پذیری است و در چنین مواردی در پوشش و لباس کودک و بویژه در مورد زیر جامه باید مراقب بود که زبر یا بسیار نرم نباشد. این زمینه برای نوجوانان بیشترو برای پسران زیادتر از دختران است.

تنبیه کردن و جملات آمرانه ای چون «دست نزن» بدترین نحوه برخورد با کودکانی است که با آلت تناسلی خود بازی می کنند. باید توجه داشت، کودکان قدرت تمرکز ضعیفی دارند و می توان با اقدام ساده ای، کودک را از این عمل بازداشت.

ب- عوامل مکانیکی تحریک:
1- دستکاری های کودکان بدین معنی که برخی از کودکان به طور دایم با خود بازی می کنند و دست شان با خودشان مشغول است.

2- تماس خود به تشک یا به نرده و پله، سبب دیگری برای بروز این حالت است. در ابتدای کار این امر صورت بازی و سرگرمی دارد ولی به تدریج پایه غلطی در این رابطه گذارده می شود و طفل سر از ابتلا در می آورد.

3- نوازش های غلط مادران، مربیان یا مبتلایان به ضعف قوای جسمانی که سعی دارند از طریق دستکاری با کودکان و بازی ناروا با آنان، خود را تخلیه نمایند.

4- شستشوهای افراطی همراه با دستکاری کودک در حمام یا توالت که در این امر مؤثراست. شک نیست که مادر طفل در حین شستن طفل چنین قصد و نظری ندارند ولی روش آنها سبب پیدایش این حالت در طفل می شود و ممکن است عمری او را مبتلا نمایند.

در کل فراموش نکنیم که تحریک آلت تناسلی سن بسیار خاصی نمی خواهد. براساس پاره ای تحقیقات از حدود سنین 3 تا 20 هفتگی در کودک وجود دارد و هر قدر که به سن کودک اضافه شود تحریک پذیری بیشتر است.

ج - عوامل روانی:
1- اختلال روانی در کودکان و نوجوانان، خود از عواملی می شود که طفل برای بازی به خود روی می آورد.

2- کنجکاوی و کشف در کودکان هم سبب می شود که آنها برای شناخت تفاوت دنیای خود با جنس مخالف اقدام کنند یا به اعضای خود حساس شوند و پس از دستکاری به کشفی در این رابطه نایل آیند.

3- میل به اشتغال و بازی از ویژگی های حیات کودک است. اگر زمینه سرگرمی سالم برای او وجود داشته باشد به آن سرگرم می شود و اگر مسئله خلاف آن بود به خود می پردازد.

4- منع های غلط و شدید و تهدیدها و پرهیز دادن های مکرر از یک امر سبب می شود کودک به آن امر توجه بیشتری کند تا دریابد در قبال آن، چه واقعه یا مسئله ای نهفته است. به ویژه آنگاه که منع های والدین با شور و اضطراب و دل نگرانی آشکار باشد.

5- حالت تنهایی و انزوا و حالت احساس بی کسی، سربار و زاید بودن، در نتیجه خود را از مهر و عنایتی محروم دیدن در این امر دخالت دارد و موجبات لغزش و انحراف را فراهم می آورد.

6- در مواردی که هیجانات روانی، کودک را تحت فشار قرار دهد، او را به ارضای فوری کشش جنسی می کشاند.

د- عوامل عاطفی:
مسئله عاطفه را نمی توان امری ساده و بی حساب پنداشت. خودارضایی کودکان اگر از این دید بررسی شود، نوعی تلاش برای آزاد ساختن خود از نزاع های داخلی و ناراحتی های درونی است که ما در این زمینه مواردی را مطرح می کنیم: احساس محرومیت در کودکان ، اضطراب و نگرانی در افراد، حل عقده حقارت

و - عوامل اجتماعی
1- نوعی از بازی های کودکان که موجب تحریک شده و در پی آن لغزش ها را در کودکان فراهم می کند. مثل کول بازی که در آن کودکان بر دوش یکدیگر سوار می شوند، دکتر بازی و...

2- مشاهده عکس های تحریک کننده، می تواند از عوامل لغزش یا لااقل جهت دادن افراد به سوی رفتارهای ناروا باشد.

3- شنیدن داستان های بدآموز

4- در مواردی که کودکان، دچار شرم و حیای افراطی هستند و با دیگران جوششی ندارند.

راه های جلوگیری از خود ارضایی فرزند

*گاهی اوقات ، کودکان ، برای کشف بدن خود با آلت خود بازی می کند ،این امر برای آنها لذت بخش است ، لذا کودک به این عمل تکرار می کند.والدین نباید چنین برداشت کنند که بازی با آلت تناسلی اش ،امری طبیعی است ودر این زمینه اقدامی نکنند ؛ بلکه باید احساس وظیفه کنند و با توجه به آثار نامطلوب آن ،در صدد پیشگیری از تکرار آن بر آیند.

*بازی با آلت تناسلی موجب لذت وآرامش کودک می شود ، از این رو کمبود محبت در کودک ، یکی از عواملی است که تکرار آن مؤثر می باشد ؛ لذا والدین برای پیشگیری از این عادت زشت وآسیب زا ، می بایست به کودک محبت به اندازه کافی داشته باشند ؛ واز هر گونه اعمال خشونت برای ترک آن خودداری نمایند 

*ازاین رو ، والدین ، به جای فشار آوردن بیش از حد به کودک برای ترک این عادت (استمناء) ، بهتر است نوزاد را در آغاز پیدایش ، از مهر ومحبت خود بهره مند سازند وقلب اورا از سرچشمه دوستی حقیقی ، چنان سرمست کنند که به خود ارضایی ، به عنوان یک وسیله التذاذ وخشنودی اش روی نیاورد
* مشغول نگه داشتن فرزند با وسایلی اسباب بازی در مواقع حساس و زمینه ساز مثل زمان خواب. - اضطراب از عوامل مهم در زمینه افراط جنسی است. باید از ایجاد این زمینه در طفل خودداری به عمل آید.

*از ایجاد خستگی ذهنی در کودک جلوگیری به عمل آید که این خود از علل این رفتار و افراط در آن است.

*تا وقت خواب کودک نرسیده به رختخواب نرود. پس از بیداری، فوری از رختخواب بیرون آید.

*از پوشیدن لباس تنگ و زبر که مایه تحریک می شود خودداری به عمل آید.

*محل خواب پسران و دختران (اگر چه برادر و خواهر باشند) باید از هم جدا شود. زیرا از عوامل محرک جنسی، اصطکاک و لمس است.


*تماس فیزیکی پدر با فرزند  افزایش یابد. برخی فرزندان وقتی در طول روز بیشتر در آغوش گرفته میشوند و مورد نوازش قرار می‌گیرند کمتر دست به خودارضایی می‌زنند. سعی کنید مطمئن شوید فرزندتان حداقل یک ساعت از زمان اختصاصی برای بودن با شما و دریافت عواطف به شکل تماس جسمی برخوردار می‌باشد.

*قبل از خواب کودک را وادار کنید به دستشویی برود. پر بودن مثانه ممکن است باعث تحریک جنسی شود.


*از زدن ضربه های مکرر به کفل کودک هنگام تنبیه پرهیز کنید زیرا تأثیر منفی بر رشد و تکامل جنسی کودک دارد. زیرا به دلیل نزدیک بودن اندام تناسلی به کفل، کودک ممکن است تحریک جنسی شود.

*کودک نباید در معرض دیدن یا حتی شنیدن صدای تنفس والدین در هنگام مقاربت جنسی آنان باشد.

*اگر متوجه شدید که فرزندتان در حضور بچه دیگری برهنه یا نیمه برهنه شده است، عکس العمل شما بسیار مهم است، و بر احساسی که فرزندتان بر اعضای خصوصی خود پیدا خواهد کرد، تأثیر بسیار مهمی خواهد گذاشت. لذا این کار را زشت تلقی کنید و پس از آن به صور غیر مستقیم از زمینه سازی چنین موضوعی خودداری کنید .

*تنبیه کردن و جملات آمرانه ای چون «دست نزن» بدترین نحوه برخورد با کودکانی است که با آلت تناسلی خود بازی می کنند. باید توجه داشت، کودکان قدرت تمرکز ضعیفی دارند و می توان با اقدام ساده ای، کودک را از این عمل بازداشت.

*مراقب فیلم هایی که فرزندتان می بیند، باشید. بچه های کوچک، زیاد تقلید می کنند. لذا فیلم های ترسناک و تحریک کننده را در مورد کودکان منع کنید.

* خودداری والدین ومحارم جنس مخالف ، از ظاهر شدن در برابر کودک به صورت عریان ، با لباس نیمه عریان ویا زننده ومهیج .

*مراقبت از کودکانی که در رختخواب برای مدت طولانی بیدارند. به این منظور ، لازم است که والدین ، در کنار کودک باشند یا رفت و آمد کنند تا هنگامی که مطمئن شوند که کودک ، به خواب رفته است . وبهتر است که اتاق کودک ، در مجاورت اتاق والدین باشد تا در موقیعت ها وزمان های گوناگون بتواند به راحتی ، از حال او آگاهی یابند.

*بسیاری از انحرافات جنسی فرزندمان ، از رفتارهای ما سرچشمه می گیرد . شاید والدین خواهان انحراف فرزند خود نباشند ولی اگر مراقبت های لازم را در سنین کودکی نکنند ،در سنین نوجوانی وگاهی قبل از آن موجب انحرافات جنسی فرزند شان می شود . برای آن که فرزند مان ار این انحرافات محفوظ بمانند والدین باید به نکات زیر توجه کنند.

*والدین ، در پیشگیری از بازی های جنسی کودکان وظیفه دارند و باید مراقب باشند تا شرایط محیطی برای این نوع بازی ها برای کودکان فراهم نشود واگر احیاناً این صحنه ها را مشاهده کردند ، باید به صورت معقول ، از ن بازی ها جلوگیری کنند

*بهتر است به طور نامحسوس مراقب خلوتهای چنین کودکانی بود. شایسته است مکان خلوت آنها مثل اتاق مستقلشان به گونه ای باشد که از چشم والدین دور نمانند و والدین گاه گاهی به عناوین مختلف که رنگ مداخله به خود نگیرد، سرکشی هایی داشته باشند تا فرزندان از خلوت خود احساس امنیت برای انجام این عمل نکنند.

*سعی کنید بخصوص پدر بطور نامحسوس خودتان ببینید و زشتی عمل را برای ایشان توجیه کنید .و بخصوص زشتی کار را در جمع برای ایشان خوب تفهیم کنید .

*خواهشمندیم از طریق نگرانی های مختلفی که زاییده ترس از چنین موضوعی می باشد ناخواسته مسیری مخالف را در تربیت جنسی کودک نپیمایید؛ زیرا هر گونه کم حوصلگی و اقدام عجولانه در این زمینه آسیب زا خواهد بود.

بهتر است کودکی که دچار خودارضایی به همراه سایر مشکلات روحی و رفتاری است و یا کودک خودارضایی که عملکرد خوبی ندارد (مثلاً در مدرسه ، جامعه وغیره ) به یک روانشناس ویا روان درمانگر ارجاع شود.
کتاب خانواده و مسایل جنسی کودکان ،نوشته دکتر علی قائمی در این زمینه بسیار مناسب است  .

منابع : تلفیقی از چندین مقاله 


 
رعایت حقوق دیگران‏
ساعت ۸:٢۸ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٠ بهمن ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:

 

حق خیرخواه تو، این است که:

 نسبت به وى تواضع کنى.

به سخنانش خوب گوش فرا دهى، اگر درست گفت، خداى عزّ و جلّ را حمد گویى، و اگر درست نگوید، بر او رحمت آورى، و او را متهم نسازى، و بدانى که او خطا کرده است. (و از روى عمد سخن نگفته است)، و او را بر آن خطا مؤاخذه نکنى، مگر اینکه واقعا شایسته توبیخ باشد. که در این حالت باید به کار او اعتنا نکنى و توفیق تنها از خداست.

حقّ بزرگسال، این است که:

او را به جهت سنّ او، بزرگ بدارى. براى تقدّم در اسلام- که پیش از تو مسلمان بوده- در اجلال او بکوشى، نزد دشمنان با او روبرو نشوى، در راه بر او سبقت نگیرى، با او کودکانه رفتار نکنى، او را به نادانى نسبت ندهى. و اگر با تو سبکى کرد، تحمل کنى. و به جهت حقّ‏ و حرمت اسلام، به او اکرام کنى.

حقّ کوچکتر، از تو در سن، این است که:

در تعلیم به او رحم آورى، بر او ببخشایى. و بر زشتى او پرده پوشى کنى، با او مهربان باشى و به کمکش بشتابى.

حقّ کسى که از تو چیزى مى‏خواهد، این است که: به اندازه نیازش به او ببخشى.

حقّ کسى که از وى درخواست مى‏کنى، این است که: اگر خواسته تو را به تو بخشید، با تشکر و معرفت فضلش از او بپذیرى. و اگر از تو دریغ داشت، عذر او را بپذیرى.

حقّ کسى که تو را در راه خدا خشنود سازد، این است که:

اول خداى تعالى را حمد گویى، سپس از او تشکّر کنى.

حقّ کسى که با تو بد مى‏کند، این است که:

او را عفو کنى. و اگر بدانى که این عفو تو ضرر دارد، از دیگران (در برابر بدرفتارى او) کمک بخواهى، که خداى تبارک و تعالى فرمود:

وَ لَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ، فَأُولئِکَ ما عَلَیْهِمْ مِنْ سَبِیلٍ‏ « شورى/ 41.»

و هر کس، پس از ظلمى که بر او شده است، براى دفع ظلم از دیگران یارى طلبد، بر او هیچ حرجى نیست.

گلچین صدوق: حکایات و روایات برگزیده کتاب من لایحضره الفقیه، ج‏1، ص:114 - 115

 

 
رعایت حقوق همنشینان‏
ساعت ۸:٢٦ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٠ بهمن ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:

 

حقّ کسى که به تو نیکى کرده، این است که:

او را سپاس گویى، و احسان او را به یاد داشته باشى، و میان خود و خدا برایش خالصانه دعا کنى. هنگامى که چنین کردى، در نهان و آشکار، او را شکرگزارده‏اى. سپس اگر قدرت یافتى، به او عوض هم بدهى.

حقّ همنشین تو، این است که:

با او به نرمى رفتار کنى، و با او نیکو سخن گویى، از مجلس خود، جز به اجازه او برنخیزى، و کسى که پیش تو بنشیند، بى‏اجازه تو مى‏تواند برخیزد.

باید لغزشهاى همنشین خود را فراموش کنى. نیکى‏هاى او را در یاد خود نگاه دارى. و جز سخن خیر با او نگویى.

حقّ همسایه‏ات، این است که:

او را در غیابش حفظ کنى. و در حضورش بزرگ دارى.

و اگر به او ستم شد یاریش کنى. در پى عیب او نباشى.

و اگر زشتى در او سراغ داشتى، بر او بپوشانى.

اگر مى‏دانى که نصیحت تو را مى‏پذیرد، در خلوت به خیرخواهى او بنشینى.

او را در سختى‏ها رها نکنى.

از لغزش او درگذرى.

گناهش را ببخشى، با او کریمانه معاشرت کنى، و قوّتى جز به یارى خدا نیست.

حقّ رفیق، این است که:

با تفضّل و انصاف با او مصاحبت کنى.

او را بزرگ بدارى، چنان که تو را بزرگ مى‏دارد. نگذارى در نیکى‏هاى به یک دیگر، بر تو سبقت بجوید. اما اگر از تو سبقت گرفت، در ازاى کار نیک بهتر از او پاسخ دهى.

دوستش بدارى، آن گونه که تو را دوست مى‏دارد.

اگر اراده گناهى کرد، او را از ارتکاب به آن باز دارى. بر او رحمت باش و عذاب مباش. و لا قوّة الّا باللَّه.

امّا حقّ شریک، آن است که:

اگر غایب شد، او را کفایت کنى. و اگر حاضر بود، حرمتش را پاس دارى.

بدون مشورت و همفکرى با او، به تنهایى حکم نکنى ورأى ندهى.

مال او را حفظ کنى. در کار سخت یا آسان به او خیانت نکنى. چرا که دست خداوند تبارک و تعالى بر دو شریک است، تا زمانى که به یک دیگر خیانت نکنند. و لا قوة الّا باللَّه.

گلچین صدوق: حکایات و روایات برگزیده کتاب من لایحضره الفقیه، ج‏1، ص:111 -  113

 


 
رعایت حقوق خانواده‏
ساعت ۸:٢٤ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٠ بهمن ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:

 

حق مادرت، این است که:

بدانى، او تو را در شکم خود حمل کرد، به گونه‏اى که هیچ کس بار دیگرى را نکشید.

از ثمره قلب خود، به تو غذایى داد که هیچ کس به کسى ندهد.

با تمام اعضاى خود، در نگهدارى تو کوشید.

در این اندیشه نیست که گرسنه و تشنه بماند، تا تو سیر و سیراب شوى.

بى‏لباس بماند تا تو را بپوشاند؛ در آفتاب بماند تا تو در سایه باشى، از خواب خود چشم بپوشد تا تو راحت بخوابى.

از گرما و سرما تو را نگاه داشت، تا فرزند او باشى.

پس نمى‏توانى او را شکرگزارى، مگر به توفیق و یارى و کمک خداوند.

حقّ پدرت، آن است که:

بدانى او اصل وجود تو است، که اگر نمى‏بود، تو هم نبودى.

پس هر نیکى در خودت دیدى که از آن شگفت‏زده شدى، بدان که پدرت، اصل نعمت بر تو در آن خیر بوده است. پس خدا را به اندازه آن حمد و شکر کن. و نیرویى جز به سبب خدا نیست.

حقّ فرزندت، این است که:

بدانى از تو است، و در دنیاى گذرا، به خیر و شرّ خود، وابسته تو است. و تو در برابر سرپرستى او مسئولى که او را نیکو ادب نمایى، به سوى خداى عزّ و جلّ راهنمایى کنى، و در طاعت خدا به او کمک رسانى.

پس در کارهاى او بکوش، مانند کوشیدن کسى که مى‏داند در نیکى به او پاداش مى‏گیرد. و اگر با او بدرفتارى کند، عقاب مى‏شود.

حقّ برادرت، این است که:

بدانى دست تو و مایه عزّت و قدرت تو است، پس او را سلاحى بر معصیت خدا مگیر، و براى ظلم کردن بر آفریدگان خدا، او را وسیله‏اى مساز.

و در برابر دشمنش، یارى او را رها مکن.

و از خیرخواهى نسبت به او دریغ مدار. اگر اوامر خداى تعالى از پیروى کرد، چه بهتر. و اگر چنین نکرد، خدا را گرامى‏تر از او نزد خودت بدان. و نیرویى جز به سبب خدا نیست.

گلچین صدوق: حکایات و روایات برگزیده کتاب من لایحضره الفقیه، ج‏1، ص:109 -  110

 


 
رعایت حقوق معلم و شاگرد
ساعت ۸:٢٢ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٠ بهمن ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:

 

حق کسى که با علم، تو را تربیت مى‏کند. این است که:

او را بزرگ بدارى، وقار محضر او را نگاه دارى.

به کلامش خوب گوش بسپارى. به سوى او رو کنى.

صدایت را بر او بلند نگردانى.

اگر کسى از معلّم تو سؤالى پرسید، تو پاسخ ندهى، تا معلّم، خود جواب گوید.

در مجلس او، با دیگرى سخن نگویى.

نزد او از دیگران، غیبت نکنى.

اگر کسى از او، نزد تو بدگویى کرد، حریم او را پاس دارى.

زشتى‏هاى او را بپوشانى. و نیکى‏هاى او را آشکار کنى.

با دشمن او همنشینى ننمایى، و دوست او را دشمن ندارى.

چون چنین عمل کنى، فرشتگان خداى عزّ و جلّ به نفع تو گواهى مى‏دهند، که تو او را براى خداى عزّ و جلّ خواستى. و

براى خدا از محضر او کسب علم کردى، نه براى مردم.

و امّا حق کسى که در علم، زیر دست تو است. این است که:

بدانى- خداى عزّ و جلّ، در علمى که به تو بخشیده، تو را قیّم بر آنان قرار داده است. و از خزائن خود بر تو گشوده است.

پس اگر در تعلیم مردم بکوشى، و با ایشان بدرفتارى ننمایى. و بر آنان دلتنگ نشوى؛ خداى از فضل خود، بر تو زیاده مى‏کند.

و امّا اگر علم خود را از مردم، دریغ دارى، یا با مردم هنگامى که از تو کسب دانش مى‏کنند، مهربان نباشى، بر خداى عزّ و جلّ حق است که «علم» و «نور علم» را از تو سلب کند، و جایگاه تو را از دلها پایین بیاورد.

گلچین صدوق: حکایات و روایات برگزیده کتاب من لایحضره الفقیه، ج‏1، ص: 108

 

 


 
رعایت حقوق عبادات‏
ساعت ۸:٢٠ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٠ بهمن ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:

حق نماز، این است که:

بدانى راه یافتن به درگاه خداوند عزّ و جلّ است. و تو در حال نماز در پیشگاه خداى عزّ و جلّ ایستاده‏اى. چون این را دانستى، چنان بایستى که یک بنده ذلیل، کوچک، مشتاق، ترسان، امیدوار، خائف، بیچاره، ملتمس، مى‏ایستند. در پیشگاه بزرگى، با آرامش و وقار که او را بزرگ مى‏دارد.

آنگاه، با قلب خود به نماز رو کنى، و آن را با حدود و حقوق آن، به پاى دارى.

حقّ حج، این است که:

بدانى که در آن مهمان خداى خودت هستى، و به سبب آن از گناهانت، خود به سوى خداى عزّ و جلّ مى‏گریزى. به آن توبه‏ات پذیرفته است، و آنچه خداى تعالى بر تو واجب ساخته، انجام مى‏دهى.

حق روزه، این است که:

بدانى آن قفلى است که خداى عزّ و جلّ بر زبانت، گوشت، چشمت، شکمت و شهوتت زده، تا بدان حجاب تو را از آتش بپوشاند.

اگر روزه را رها کردى، پرده‏اى را که خدا بر تو کشیده دریده‏اى.

حق صدقه، این است که:

بدانى صدقه، ذخیره تو نزد پروردگار توست. و امانت توست که براى آن به گواه گرفتن نیاز ندارى.

و سپرده‏اى را که در پنهانى به امانت گزارده‏اى به آن مطمئن‏ترى، تا آنچه که به آشکار امانت مى‏گذارى.

و بدانى که این صدقه در دنیا، بلاها و بیماریها را از تو دفع مى‏کند. و در آخرت، آتش دوزخ را از تو دور مى‏دارد.

گلچین صدوق: حکایات و روایات برگزیده کتاب من لایحضره الفقیه، ج‏1، ص:105 -  106

 

 


 
رعایت حقوق اعضاى بدن‏
ساعت ۸:۱٥ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٠ بهمن ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:

ثابت بن دینار (ابو حمزه ثمالى) گوید:

امام سجاد علیه السلام فرمود:

حق خداى اکبر، بر تو این است که:

او را عبادت کنى و چیزى را شریک او قرار ندهى. پس اگر تو با اخلاص، این عمل را به جاى آورى، خداوند بر خود چنین قرار داده که امر دنیا و آخرتت را کفایت کند.

حق جان تو، بر خودت این است که:

آن را در طاعت خداوند به کارگیرى.

حق زبان، گرامى داشتن آن از دشنام و عادت دادنش به خیر و ترک یاوه گویى که فایده‏اى در آن نباشد. و نیکى با مردم و خوش گفتارى با آنان است.

حق گوش، منزّه داشتن آن از غیبت، و آنچه که نباید بشنوى.

حق چشم، این است که آن را از محرّمات فروبندى، و نگاه‏ کردن با آن را وسیله عبرت قرار دهى.

حق دستت، این است که آن را به سوى چیزى که بر تو حلال نیست، نگشایى.

حق پایت، این است که به سوى محرّمات راه نسپارى، چرا که با این پاها بر صراط مى‏ایستى.

پس بنگر، تا تو را نلغزانند تا در دوزخ افتى.

و حق شکم، آن است که آن را ظرفى براى حرام نسازى، و بیشتر از حدّ سیرى نخورى‏ .

گلچین صدوق: حکایات و روایات برگزیده کتاب من لایحضره الفقیه، ج‏1، ص:103 -  104

 

 


 
فرهنگ بسیجی ...
ساعت ۱٢:۳٧ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٠ بهمن ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:
 

بیست جمله از امام خامنه ای درباره «بسیج»
جمله دهم:
عرصه‌ی بسیج یک عرصه‌ی عمومی است؛ نه مختص یک قشر است، نه مختص یک بخشی از بخشهای جغرافیائی کشور است، نه مختص یک زمانی دونِ زمان دیگری است؛ نه مختص یک عرصه‌ئی دون عرصه‌ی دیگری است. در همه‌ی جاها، در همه‌ی مکانها، زمانها، عرصه‌ها و در همه‌ی قشرها، این وجود دارد. این معنای بسیج است. ۱۳۸۹/۰۴/۰۲


 
سهم شما فقط یک گناه
ساعت ۱٢:۳٥ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٠ بهمن ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:
 

سهم شما


 
فقط یادمان باشد که
ساعت ۱٢:۳٤ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٠ بهمن ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:
 

یادمون نره ما به کیا مدیونیم


 
وای بر .....
ساعت ۱٢:۳٢ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٠ بهمن ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:
 

نماز......


 
هر شب ساعت 22
ساعت ۱٢:۳۱ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٠ بهمن ۱۳٩۳   کلمات کلیدی:

 
متن فارسی پیام حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای به جوانان اروپایی و آمریکایی
ساعت ۱٠:٥٠ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٦ بهمن ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: متن فارسی پیام حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای ،جوانان در اروپا و امریکای شمالی

متن فارسی پیام حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای به جوانان اروپایی و آمریکایی به شرح زیر است:


بسم‌ الله الرّحمن الرّحیم
به عموم جوانان در اروپا و امریکای شمالی

حوادث اخیر در فرانسه و وقایع مشابه در برخی دیگر از کشورهای غربی مرا متقاعد کرد که درباره‌ی آنها مستقیماً با شما سخن بگویم. من شما جوانان را مخاطب خود قرار میدهم؛ نه به این علّت که پدران و مادران شما را ندیده می‌انگارم، بلکه به این سبب که آینده‌ی ملّت و سرزمینتان را در دستان شما میبینم و نیز حسّ حقیقت‌جویی را در قلبهای شما زنده‌تر و هوشیارتر می‌یابمهمچنین در این نوشته به سیاستمداران و دولتمردان شما خطاب نمیکنم، چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کرده‌اند.
سخن من با شما درباره‌ی اسلام است و به‌طور خاص، درباره‌ی تصویر و چهره‌ای که از اسلام به شما ارائه میگردد. از دو دهه پیش به این سو ــ یعنی تقریباً پس از فروپاشی اتّحاد جماهیر شوروی ــ تلاشهای زیادی صورت گرفته است تا این دین بزرگ، در جایگاه دشمنی ترسناک نشانده شود. تحریک احساس رعب و نفرت و بهره‌گیری از آن، متأسّفانه سابقه‌ای طولانی در تاریخ سیاسی غرب دارد. من در اینجا نمیخواهم به "هراس‌های" گوناگونی که تاکنون به ملّتهای غربی القاء شده است، بپردازم. شما خود با مروری کوتاه بر مطالعات انتقادی اخیر پیرامون تاریخ، می‌بینید که در تاریخنگاری‌های جدید، رفتارهای غیر صادقانه و مزوّرانه‌ی دولتهای غربی با دیگر ملّتها و فرهنگهای جهان نکوهش شده است. تاریخ اروپا و امریکا از برده‌داری شرمسار است، از دوره‌ی استعمار سرافکنده است، از ستم بر رنگین‌پوستان و غیر مسیحیان خجل است؛ محقّقین و مورّخین شما از خونریزی‌هایی که به نام مذهب بین کاتولیک و پروتستان و یا به اسم ملیّت و قومیّت در جنگهای اوّل و دوّم جهانی صورت گرفته، عمیقاً ابراز سرافکندگی میکنند.
این به‌خودی‌خود جای تحسین دارد و هدف من نیز از بازگوکردن بخشی از این فهرست بلند، سرزنش تاریخ نیست، بلکه از شما میخواهم از روشنفکران خود بپرسید چرا وجدان عمومی در غرب باید همیشه با تأخیری چند ده ساله و گاهی چند صد ساله بیدار و آگاه شود؟ چرا بازنگری در وجدان جمعی، باید معطوف به گذشته‌های دور باشد نه مسائل روز؟ چرا در موضوع مهمّی همچون شیوه‌ی برخورد با فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی، از شکل‌گیری آگاهی عمومی جلوگیری میشود؟
شما بخوبی میدانید که تحقیر و ایجاد نفرت و ترس موهوم از «دیگری»، زمینه‌ی مشترک تمام آن سودجویی‌های ستمگرانه بوده است. اکنون من میخواهم از خود بپرسید که چرا سیاست قدیمی هراس‌افکنی و نفرت‌پراکنی، این‌بار با شدّتی بی‌سابقه، اسلام و مسلمانان را هدف گرفته است؟ چرا ساختار قدرت در جهان امروز مایل است تفکر اسلامی در حاشیه و انفعال قرار گیرد؟ مگر چه معانی و ارزشهایی در اسلام، مزاحم برنامه‌ی قدرتهای بزرگ است و چه منافعی در سایه‌ی تصویرسازی غلط از اسلام، تأمین میگردد؟ پس خواسته‌ی اوّل من این است که درباره‌ی انگیزه‌های این سیاه‌نمایی گسترده علیه اسلام پرسش و کاوش کنید.
خواسته‌ی دوم من این است که در واکنش به سیل پیشداوری‌ها و تبلیغات منفی، سعی کنید شناختی مستقیم و بی‌واسطه از این دین به دست آورید. منطق سلیم اقتضاء میکند که لااقل بدانید آنچه شما را از آن میگریزانند و میترسانند، چیست و چه ماهیّتی دارد. من اصرار نمیکنم که برداشت من یا هر تلقّی دیگری از اسلام را بپذیرید بلکه میگویم اجازه ندهید این واقعیّت پویا و اثرگذار در دنیای امروز، با اغراض و اهداف آلوده به شما شناسانده شود. اجازه ندهید ریاکارانه، تروریست‌های تحت استخدام خود را به عنوان نمایندگان اسلام به شما معرفی کننداسلام را از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اوّل آن بشناسید. با اسلام از طریق قرآن و زندگی پیامبر بزرگ آن (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم) آشنا شوید. من در اینجا مایلم بپرسم آیا تاکنون خود مستقیماً به قرآن مسلمانان مراجعه کرده‌اید؟ آیا تعالیم پیامبر اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) و آموزه‌های انسانی و اخلاقی او را مطالعه کرده‌اید؟ آیا تاکنون به جز رسانه‌ها، پیام اسلام را از منبع دیگری دریافت کرده‌اید؟ آیا هرگز از خود پرسیده‌اید که همین اسلام، چگونه و بر مبنای چه ارزشهایی طیّ قرون متمادی، بزرگترین تمدّن علمی و فکری جهان را پرورش داد و برترین دانشمندان و متفکّران را تربیت کرد؟
من از شما میخواهم اجازه ندهید با چهره‌پردازی‌های موهن و سخیف، بین شما و واقعیّت، سدّ عاطفی و احساسی ایجاد کنند و امکان داوری بیطرفانه را از شما سلب کنند. امروز که ابزارهای ارتباطاتی، مرزهای جغرافیایی را شکسته است، اجازه ندهید شما را در مرزهای ساختگی و ذهنی محصور کنند. اگر چه هیچکس به‌صورت فردی نمیتواند شکافهای ایجاد شده را پر کند، امّا هر یک از شما میتواند به قصد روشنگریِ خود و محیط پیرامونش، پلی از اندیشه و انصاف بر روی آن شکافها بسازد. این چالش از پیش طراحی شده بین اسلام و شما جوانان، اگر چه ناگوار است امّا میتواند پرسش‌های جدیدی را در ذهن کنجکاو و جستجوگر شما ایجاد کند. تلاش در جهت یافتن پاسخ این پرسش‌ها، فرصت مغتنمی را برای کشف حقیقت‌های نو پیش روی شما قرار میدهد. بنابراین، این فرصت را برای فهم صحیح و درک بدون پیشداوری از اسلام از دست ندهید تا شاید به یمن مسئولیّت‌پذیری شما در قبال حقیقت، آیندگان این برهه از تاریخ تعامل غرب با اسلام را با آزردگی کمتر و وجدانی آسوده‌تر به نگارش درآورند.

سیّدعلی خامنه‌ای
۱۳۹۳/۱۱/۱