کلید نجات بشر
ساعت ٧:٤٢ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: کلید نجات بشر ،کلید حل اختلافات مذهبی و قومی

« یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ‏ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ، فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِی شَیْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ، إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ، ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِیلا »

هان اى کسانى که ایمان آوردید خدا و رسول و اولى الأمر خویش را اطاعت کنید، و چون در امرى نزاعتان شد حل آن را از خود خدا و رسول بخواهید، و اگر به خدا و روز جزا ایمان دارید استبداد براى خود مکنید که این براى شما بهتر، و داراى عواقبى نیکوتر است." سوره نسا آیه: 59"

این آیه یکی از کلیدی ترین آیات قرآن مجید است ولی متأسفانه مسلمانان بخاطر تفسیر نادرست این آیه و یا عمل نکردن به این آیه گرفتار مشکلات فروان شده اند.

اگر جامعه ی مسلمین به خود می آمد و فقط به این آیه شریفه در تمام محورهای زندگی فردی و اجتماعی عمل می کردند امروزه این اختلافات نبود . به عبارت دیگر این آیه منشور هدایت و کلید حل اختلافات بشری است .

بنا بر سفارش قرآن اطاعت سه گروه واجب است :

1 – خداوند متعال .

2 – رسول خدا صلی الله علیه و آله .

3 – اولی الامر .

در این آیه جهان اسلام درآنچه اختلاف کردند اولی لامر می باشد چرا که تعدادی از محققین مسلمان معتقدند اولی الامر یعنی فرماندهان لشگر و برخی دیگر قائلند منظور رؤسای قبایل می باشد .

از میان  نظرها ی مختلف دو نظریه ی زیر خیلی مهم شمرده شده است :

یک : دانشمندان شیعه معتقدند مراد از اولی الامر معصومین است .

دوم : فخر رازی می گوید منظور اهل حل و عقد است .

نکته ی حائز اهمیت این است که خود اینها این آیه را گفتند باید با معصوم منطبق باشد چرا که خداوند بطور مطلق اطاعت از آنها را واجب کرده است . و همچنین  چون اولی الامر در ردیف خدا و رسول خدا قرار داده شده است پس حتما باید شخص معصوم باشد .

با این وصف دوباره می گویند نخبگان هر جامعه اهل حل و عقد هستند و باید از آنها اطاعت کرد .

اگر مختصری با تاریخ آشنا باشیم چه فسادها و انحراف ها به توسط این اهل حل عقد ها انجام گرفته است و همین ها در تلاش بوده و هستند سنت پیغمبررا به انحراف بکشانند .

  در صورتی که  بنا بر ادله ی قطعی اولی الامر بر معصومین دلالت دارد ولی عده ای تفسیر به اهل حل و عقد کردند . و به سبب همین افراد حل و عقد  چه جنایت ها بر بشر بخصوص بر مسلمانان شده است  مثل کشتن مسمانان بی گناه و همچنین حکم  جهاد نکاح که زنان را می فرستند تا با خونریزهای نا محرم ارتباط داشته باشند و با این دو کار خود آبروی  اسلام و مسلمانان را بردند .

اگر تمام مسلمانان از خدا ، رسول خدا  و معصومین اطاعت می کردند این همه آبرو ریزی و اختلاف در جامعه ی مسلمانان نبود . و اگر همه به درستی زیر چتر اسلام ناب محمدی می رفتند اینگونه مسلمانان تحقیر نمی شدند .

نکته ی جالب توجه اینکه ما شیعیان حتی ولی فقیه را اگر چه اطاعت آن را واجب می دانیم ولی در زمره ی اولی الامر تلقی نمی کنیم .

حال به نظر می رسد مسلمانان باید بطور جدی و حقیقی قرآن و امام شناسی داشته باشند  تا اینکه از هر گونه اختلاف و آدم کشی نجات پیدا کنند . و کلید حل اختلافات بخصوص کلید حل تکفیری ها رجوع به امامت و محور قرار دادن اهل بیت علیه السلام است .

حضرت محمد صلی الله علیه و آله می فرمایند : «مثل اهل بیت من چون کشتى نوح است که هر کس بر آن سوار شد نجات یافت و هر کس بر جاى ماند هلاک شد...

 اگر اهل‏ بیت‏ علیهم السّلام تنها راه نجات هستند و همه امت فقط باید در مقابل آنان سر تعظیم فرود آورند، پس این راهى که امّت اسلامى در پیش گرفته‏اند و از این کشتى نجات تخلف ورزیده و در مقابل هر کسى جز ایشان سر تعظیم فرود آورده‏اند، آیا نتیجه‏اى جز هلاکت در بر خواهد داشت؟ پس هیچ تعجبى ندارد که معتقد باشیم آن عده از امت اسلامى که مهمترین دستور پیامبر خود را که پیروى از اهل‏ بیت‏ علیهم السّلام است رها کرده‏اند، راه جهنم را پیش گرفته‏اند و خود را به هلاکت انداخته‏اند.

 حضرت رسول اکرم صلی لله علیه و آله در جای دیگر می فرمایند : « انَّ الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة »

همانا امام حسین علیه السلام چراغ هدایت و کشتی نجات است .

 

منبع : با الهام از سخنرانی آیت الله فاضل لنکرانی

 

منبع : با الهام از سخنرانی آیت الله فاضل لنکرانی


 
دلائل برتری حضرت زهرا بر اهل بیت (ع )
ساعت ٧:٤۱ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: دلائل برتری حضرت زهرا بر اهل بیت (ع )

یکی از راه های رسیدن به سعادت و کمال حقیقی در دنیا و آخرت شناخت و محبت به شخصیت های دینی چون حضرت زهرا علیها السلام است که با مرور بر زندگی سرشار از حکمت آن حضرت می توان ایشان را بعنوان یک الگوی تمام عیار برای بشریت معرفی نمود چه زیبا امام حسن عسکری فرمودند :

« نحن حُجج الله علی الخلقِ و جَدَّتنا فاطمهُ حجهُ اللهِ علینا »

ما حجت های خدا بر خلق هستیم و جده ما ( مادر بزرگمان ) فاطمه حجت خدا بر ما است .[1]

و همچنین حضرت مهدی عجا الله تعالی فرجه فرمودند :

« فی ابنةِرسول اللهِ علیه السلام لِی أسوةٌ حسنهٌ »

در دختر رسول خدا ( فاطمه ) برای من الگوی نیکویی است ) .[2]

ما در این نوشتار بر آنیم شمه ای از شخصیت آن حضرت از حیث برتری ایشان بر اهل بیت ( ع ) بر اساس آیات، روایات و سخنان دانشمندان برجسته علوم اسلامی مطرح کنیم .

در مجال به بررسی حدیث معروفی که از حضرت رسول اکرم صادر شده می پردازیم که از جمله سند های قوی نسبت به برتری حضرت زهرا بر اهل بیت می باشد  :

 «لولاک لَمَا خلقتُ الافلاک و لولا علیّ لما خلقتک و لولا فاطمة لما خلقتکما» [3]

معنا و مفهوم حدیث چیست؟

جواب:

برای روشن شدن جواب سوال، به نکات ذیل توجه کنید :
1. نگاه تخصصی به هر روایت، امر مسلمی است . بنا بر نظرکارشناسان فن قسمت اول این روایت در کتابهایی معتبر چون، بحار الانوار، الغدیر، مستدرک، مدینه المعاجز، فرائد السبطین و...[4]آمده است. قسمت پایانی روایت نیز در کتاب های گوناگونی چون : عوالم العلوم آمده است . این روایت، در منابع شیعه و اهل تسنن از شهرت خاصی برخوردار است.
2. بنا بر نظر برخی کارشناسان این روایت،حدیث قدسی است و برخی دیگر، از جمله آیت الله موسی شبیری زنجانی آن را محتمل الصدور دانسته اند. برخی دیگر هم چون آیت الله محمد علی گرامی از دلالت این روایت دفاع کرده اند .
3. دلالت روایت

بنا به گزارش اهل فن  «اگر دلالت و معنای روایت مخالف قرآن و مستندات شرع باشد و با مبانی شرع و عقلی سازگاری نداشته باشد؛ طرد و ردّ می شود،[5] در غیر این صورت قابل قبول است .
خداوند متعال در قرآن می فرمایند؛ انبیاء از جهت نبیّ بودن با هم تفاوتی ندارند. «لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ...؛[6]

بین هیچ یک از پیامبران او از جهت نبوّت فرقی نیست . ولی از جهت مراتب، انبیاء نسبت به هم متفاوت هستند . در قرآن آمده است : «تِلْک الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ مِّنْهُم...[7]

اینان پیامبرانی هستند که بعضی را بر بعضی برتری بخشیدیم؟ بنابر این مراتب پیامبران نسبت به هم متفاوت می باشد. رسول رحمت ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ چون هم صاحب منصب نبوّت و هم رسالت و هم امامت است، سر آمد همه پیامبران می باشد.
 این امر در مورد ائمه ـ علیهم السلام ـ نسبت به هم و ائمه ـ علیهم السلام ـ نسبت به پیامبران و بین پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و امام علی ـ علیه السلام ـ و فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ نیز وجود دارد.
کسی صاحب مقام امامت است از کسی که صاحب مقام نبوّت است برتر است و این یک امر بدیهی است.
با توجه به روایات به هدف از خلقت همه عالم هستی، پیامبر ص و اهل بیت بوده اند و با وجود زهرا ـ سلام الله علیها ـ، غایت خلقت تحقق یافت .
و اما مفاد روایت «لولا علیّ» این می شود که اگر امامت نبود، نبوّت پدید نمی آمد، این مطلب دور از قاعده نیست، زیرا نبوّت بیان قانون است و مجریان آن امامان ـ علیهم السلام ـ هستند بنابر این امامت از نبوّت مهم تر است.
با این اوصاف شبهه پیش نیاد که علی ـ علیه السلام ـ بلند مرتبه تر  از پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ است؟ در صورتی که خود علی ـ علیه السلام ـ می فرماید: «من یکی از شاگردان محمّد هستم» و نکته دیگر اینکه پیامبر دو منصب دارد: یکی نبوّت و دوم امامت ...

 لذا این قسمت از روایت هم سو با قرآن است که می فرماید: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْک مِن رَّبِّک وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ؛[8]

 ای پیامبر آن چه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده است (به مردم) برسان؛ و اگر چنین نکنی، رسالت خود را نرسانده ای» از این روی پس از ابلاغ امامت علی ـ علیه السلام ـ می فرماید: «الْیَوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکمُ الإِسْلاَمَ دِینًا؛[9]

 امروز دین شما را برایتان به کمال رساندم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را بر شما پسندیدم».
با نگاه دقیق به روایت مقام امامت فوق مقام نبوت است و تداوم اهداف نبوت نیز به تداوم امامت منوط است.[10]
در واقع وقتی می گوید: «لولا علیّ لما خلقتک» آنی که اکمال و اتمام دین به آن وابسته است، امامت امام علی ـ علیه السلام ـ است. غیر از امام معصوم کسی نمی تواند آثار و اهداف نبوّت را حفظ کند.
اما جمله سوم روایت: «لولا فاطمة لما خلقتکما» اقبال لاهوری جایگاه فاطمه زهرا را در جهان هستی هم چون مرکز پرگار می داند.[11]
در این حدیث فاطمه زهرا محور خلقت قرار گرفته است. او محور آفرینش است. اگر وجود او نبود نسل رسول خدا ( ص ) منقطع می شد.[12]

نکته جالب اینکه ، با توجه دقیق به این حدیث  جایگاه و نقش آفرینی هر کدام از سه بزرگوار در خلقت جهان هستی چه قدر و چگونه است را می فهمیم .

نقش فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ تا قیامت تداوم نبوّت، امامت و اسلام ناب محمدی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ است. و او واسطه بین نبوت و امامت است و تکامل خلقت در سایه تبیین رسالت و امامت است .[13]

اگر او نبود امامت تداوم نداشت و رسالت ابتر و ناقص می ماند. پس چه اشکال دارد که گفته شود: اگر فاطمه نبود علی یعنی امامت نبود و اگر علی یعنی امامت نبود پیامبر یعنی رسالت نبود.[14]

حال برای این که مقام حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ بیشتر روشن شود ما در این قسمت به دو نکته اساسی می پردازیم :
عصمت حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ
عصمت حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ هم دارای شواهد قرآنی و هم شواهد روایی می باشد که  همه علمای شیعه و بعضی از علمای عامه پذیرفته اند .

قرآن می فرماید : «...إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکمْ تَطْهِیرًا».[15]
یعنی خدا چنین می خواهد که رجس (هر پلیدی) را از شما خاندان نبوت ببرد و شما را پاک و منزه گرداند.
 منظور از اهل بیت رسول اکرم ص حضرت صدیقه، امیر المؤمنین علی ع و حسنین صلوات الله علیهم می باشد که با توجه به این آیه عصمت حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ ثابت می شود.[16]
امّا روایات مثل : حدیث ثقلین می باشد  : 

حضرت رسول فرمود : انّی‏ تارکٌ‏ فیکم الثقلین، کتاب اللَّه و عترتی‏

- راستى که من دو وزنه بزرگ اسلام را بجاى خود مى‏گذارم، کتاب خدا و عترت و خاندانم را.

 از این روایت هم عصمت فهمیده می شود.
ولایت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ

حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ دارای ولایت کلیه و تکوینی بوده اند که از آیات و روایات توسط علما برداشت شده است.
شهید مطهری می فرماید: «آیه تطهیر و حدیث ثقلین ناظر به داشتن ولایت اهل بیت ـ علیهم السلام ـ می باشد».[17]
علامه امینی می فرماید: حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ در مقام ولایت شریک امیر المؤمنین علی و حسنین ع است».[18]
علامه سید محمد حسین میر جهان می فرماید: حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ در ولایت مطلقه با پدر و شوهر و دو فرزندش شرکت دارد و هم چنین با همه ائمه نه گانه دیگر از اولاد خود».[19]
پس با توجه به این دو نکته (عصمت و ولایت) فهمیدیم که حضرت زهرا دارای عصمت و ولایت همچون امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ می باشد و دو شرط اساسی در برتری اهل بیت در حضرت زهرا هم وجود دارد.

با این اوصاف ،  نمونه ای از دلائل برتری حضرت فاطمه زهرا نسبت به دیگر اهل بیت که بدین شرح می باشد :
1. روایتی که امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ می فرمایند: «نحن حجج الله علی الخلق و جدّتنا فاطمه حجة الله علینا» (ما حجت خدا هستیم در بین خلق و فاطمه ـ سلام الله علیها ـ حجت خداست بر ما.[20]

 یعنی برای حقانیت خود شان و برای بطلان غاصبین و ستمگران به وجود آن بزرگوار احتجاج می کنند .

پر واضح است که حجت بودن حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ بر اهل بیت ـ علیهم السلام ـ دلالت بر مقام بالای ایشان نسبت به این بزرگواران می باشد.
2. روایتی که امام صادق ـ علیه السلام ـ می فرمایند: اگر حضرت علی ـ علیه السلام ـ نبود که با حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ ازدواج نماید از زمان آدم تا روز قیامت هیچ گونه کفو و همتایی برای آن حضرت پیدا نمی شد.[21]
دلالت
روایت بر برتری حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ به این صورت است که کفو و همتایی دلالت می کند دو شخص از حیث مقام و برتری نزدیک به یکدیگر هستند و کمالات آنها در رتبه نیز به یکدیگر نزدیک می باشد که عبارت کفو و همتا ذکر شده است والا اگر مقام و رتبه حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ کمتر بود وجود این کلمات لغو می شد و نباید کفو و همتایی ذکر می شد.
3. علامه امینی در ذکر برتری حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ بر 11 اختر تابناک می فرماید: در ذکر نام پنج تن آل عبا پیامبر اکرم آنها را با تقدم و تأخر مشخص و معین می فرمایند گویی می خواهد بیان فرماید که امیر المؤمنین علی ع از زهرا افضل است و مقام زهرا س تالی امیر المؤمنین علی( ع ) است. و اگر چنین نبود شایسته نبود، بلکه شایسته بود که اول نام حضرت زهرا س ذکر شود . [22]

لازم به ذکر است  علامه امینی(ره)، در کتاب فاطمة الزهرا بیش از پانزده روایت بر برتری حضرت زهرا ( س ) به همراه استدلال آورده اند.[23]

4 - حضرت آیت الله صافی ( دامت برکاته ) می فرمایند : حضرت زهرا در عالم محوریت خاصی دارند و اگر ملاحظه کنید وقتی اهل بیت ( ع ) معرفی می شوند ، ایشان در صدر هستند ؛ هم فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها [24]

نتیجه گیری:
نتیجه این که حضرت فاطمه زهرا دارای مقامات بالایی که اهل بیت ـ علیهم السلام ـ دارا می باشد هست که مقام عصمت و ولایت می باشد. پس ایشان از حیث رتبه پائین تر نیستند امّا دلایلی ذکر شد که با توجه به این دلایل برتری فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ مشخص می شود و نشان از این است که جایگاه حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ با دیگر اهل بیت ـ علیهم السلام ـ فرق دارد.

منبع : این نوشتار با تغییر اساسی از چندین مقاله نرم افزار کوثر جمع شده است .



[1]  - اطیب ابیان ، ج 13 ، ص 225 .

[2]  - عوالم العلوم ، ج 1 ، ص 8 .

[3]  - عیون اخبار الرضا ، ج 1 ، ص 138 ؛ عوالم العلوم ، ص 18

 - [4] لولا فاطمه،  آیت الله محمد علی گرامی،  ص 13.

[5]  - مناقب، ج 1، ص 213.

[6] -  بقره  / 285 .

[7] - بقره / 253.

[8]  - مائده / 67 .

[9]  - مائده / 3 .

[10]  - لولا فاطمه،  آیت الله محمد علی گرامی،  ص 13.

[11]  - دیوان، اقبال لاهوری ص 103.

[12]  - در مکتب فاطمه ، علی قائمی  ص 71 ـ 72.

[13]  - المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، ج16، ص43؛ تفسیر نمونه، ج17، ذیل آیه 33 احزاب؛  فاطمه الزهرا(س)، ابراهیم امینی،   ص16.

[14]  - لولا فاطمه،  آیت الله محمد علی گرامی،  ص111 .

[15]  - لولا فاطمه،  آیت الله محمد علی گرامی،  ص111 .

[16]  - احزاب / 33.

[17]  - المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، ج16، ص43؛ تفسیر نمونه، ج17، ذیل آیه 33 احزاب؛  فاطمه الزهرا(س)، ابراهیم امینی،   ص16.

[18]  - مجموعه آثار، ج3، ص280؛ پیام قرآن، ج9، ص61.

[19]  - خبة العاصمة، تحقیق روح الله عباسی، ص306.

[20]  - اصول کافی، ج1، ص524.

[21]  - فاطمه الزهرا(س)، ابراهیم امینی،   ص16.

[22] - فاطمة الزهراء، علامه امینی، ص48.

[23]  - فاطمة الزهراء، علامه  امینی، ص 50 – 89 .

[24]  - عوالم العلوم ، ص 933 .


 
آثار و فواید فرزند آوری
ساعت ٧:۳۸ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: تلاشی مضاعف برای تحدید شیعه ،آثار و فواید فرزند آوری

بنا به نگرش اسلام، فرزندآوری فواید فراوانی دارد و داشتن فرزند و باقی گذاشتن نسلی صالح برای هر مسلمانی، یک امر مبارک و میمونی تلقی می‌شود. سزاوار نیست هیچ مسلمانی به اختیار خود بدون ذریه بماند. قرآن کریم از فرزند تعبیر به باقیات و صالحات به کار برده است: "مال و فرزند، زینت زندگی دنیا هستند و نیکی‌های ماندگار ثوابش نزد پرودگار تو بهتر و امید بخش‌تر است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله توصیه‌های فراوانی درباره فرزندآوری دارند که باید از آن‌ها برای جلوگیری از تحدید نسل استفاده کرد. "ازدواج کنید تا عده شما بسیار شود ؛ زیرا من در روز رستاخیز به فزونی شما امت‌های دیگر افتخار می کنم." 
از منظر اسلام، فرزندآوری نه تنها برای والدین او مایه خیر و برکت است، بلکه در سطح کلان جامعه بشری نیز بسیار ارزشمند تلقی می‌شود . پیامبر اکرم (ص ) می‌فرمایند: "چه چیزی مومن را از اینکه اهلی اختیار کند به امید آنکه خداوند فرزندی را نصیب او کند تا زمین را با لااله الا الله سنگین سازد، باز می‌دارد."
بنابراین افزایش  فرزند‌آوری در اسلام بسیار مطلوب است و بر اساس شریعت اسلامی زیادی جمعیت صرفا ابزاری برای تامین قدرت سیاسی و اقتصادی جامعه و یا منافع مادی والدین نیست بلکه ریشه در ارزش و جایگاه آن در مکتب اسلام دارد. در ادامه بحث به فواید فرزندآوری براساس یافته‌های دانش تجربی می‌پردازیم: 
آثار و فواید فرزند آوری در دانش تجربی 
آثار و فواید جسمانی 
بر اساس تحقیقات به عمل آمده، خانواده صاحب فرزند بیش از دیگران از زندگی خود لذت می‌برد و داشتن فرزند موجب افزایش حافظه‌،  کاهش فشار خون، بهره بیشتر از نعمت تعقل، افزایش اعتماد به نفس و شادی والدین، امکان بهتر درک زیبایی‌ها، کاهش سرطان مخصوصأ سرطان سینه برای زنان و بیماری‌های قلبی، بهتر شدن عملکرد مغز و ...  فرزندآوری برای زنان اهمیت بیشتری دارد و بدن آن‌ها برای تغذیه و پرورش کودکان آمادگی خاصی دارد و فرزند او را به زندگی سرگرم و امیدوار می‌سازد.
آثار و فواید روحی – روان‌شناختی
احساس دوست داشتن و دوست داشته شدن 
خانواده جایگاهی استوار برای حفظ و رشد جامعه است و از آنجایی که خداوند متعال ذات آدمی را با محبت و احساسات آفریده است؛ فرزندآوری خود زمینه‌ساز خوبی برای دوست داشتن و محبوب بودن است، چراکه  یکی از نیازهای فرزندان دوست داشته شدن توسط دیگران است و از طرف دیگر والدین تمایل به حمایت از فرزندان در زندگی دارند.
زمانی که والدین صرف تربیت فرزندان و ابراز محبت به آن‌ها می‌کنند، موجب جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی بیهوده است و همین مسئله رسوخ بیگانگان در خانواده و به تبع آن جامعه را به میزان چشم‌گیری کاهش می‌دهد.
عامل نشاط و سلامت روانی والدین 
جامعه آن‌هنگام نشاط دارد که خانواده‌ها در نشاط و آرامش به سر ببرند؛ نشاط در خانواده نیز مولفه‌هایی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. از جمله عوامل زیاد شدن نشاط در زندگی مشترک، فرزندآوری است؛ حضرت رسول اکرم(ص) در تعبیری زیبا می‌فرماید: "فرزند صالح گلی از گل‌های بهشت است."  همان‌طور که گل‌های بهشتی باعث سرور و شادی اهل بهشت می‌شوند ، فرزند صالح نیز این مسئله را در بر دارد.
بنا به نظر راسل تود "فرزند موجب نشاط و شادمانی والدین می‌شود و گذراندن وقت با کودک و بازی با او یکی از بهترین لحظات زندگی والدین به شمار می‌آید." منتقدان و کارشناسان غربی نیز به این مسئله باور دارند که باید به مسئله فرزندآوری و تربیت آنان اهمیت داد چراکه اگر رشد جمعیت به میزان لازم نرسد، همه خودشان تولیدکننده و مصرف‌کننده و مداوم مشغول به کار هستند و خستگی روح و جسم آن‌ها موجب دل‌مردگی و سرد شدن نسبت به زندگی‌شان می‌شود؛ که این امر جامعه را نیز درگیر کرده و در نتیجه به مرگ تدریجی یک ملت منجر می‌رسد.
از امام صادق(ع) سوال کردند: شیرین‌ترین چیز برای انسان چیست؟ و ایشان فرمودند: "داشتن فرزند جوان"؛ سپس پرسیدند: بدترین حالت برای انسان چیست؟ و ایشان در پاسخ فرمودند: "از دست دادن فرزند"؛ از آن‌جایی که همیشه در روایات و احادیث امامان اسرار نهفته‌ای وجود دارد؛ قطعأ این فرمایش امام صادق(ع) نیز با وجود سادگی در بیان، از نکات مهمی برخوردار است؛ که می‌توان چنین برداشت کرد که فرزند روح زندگی است که با آمدنش زندگی شیرین می‌شود و در نبودنش زندگی به پوچی می‌گراید.
رشد شخصیت
از آن‌جایی که یکی از اهداف آفرینش رشد انسان‌ها و رسیدن به کمال است، نمی‌توان از نقش تربیت فرزندان در این زمینه غافل شد، چراکه تربیت فرزندان رشدی عملی است که توسط پدر و مادر صورت می‌گیرد و همین مسئله موجب تفکر و تعقل آن‌ها برای رشد و زندگی فرزندان‌شان می‌شود که در نتیجه منجر به رشد و تعالی خودشان در این مسیر خواهد شد. نتیجه مطالعات شخصیتی والدین، توسط دانشمندانی هم‌چون "هن"، "میلیسپ" و "هارتکا" می‌گوید که معمولا تغییرات اساسی شخصیتی والدین زمان اشتغال و ایفای نقش والدینی اتفاق می‌افتد. 
شکل‌گیری شخصیت افراد در چند دوره از زندگی‌شان اتفاق می‌افتد، دوره کودکی که هنوز والدین‌شان را سرلوحه اعمال‌شان قرار می‌دهند؛ دوره نوجوانی که از طریق اطرافیان و با بهره‌گیری از اجتماع رفتارشان را متناسب می‌کنند و دوره دیگر اینکه خودشان پا به عرصه عمل می‌گذارند و برای تکمیل ظرفیت‌های درونی فرزندان‌شان را تربیت می‌کنند که در نهایت در دوره پیری از دستاورد خود که همان فرزندان هستند برای زندگی بهتر کمک می‌گیرند.
حس مفید بودن و ارزش‌مندی 
افراد نیازمند شکوفایی هستند تا به خودباوری برسند. از آن‌جایی که خداوند متعال قابلیت فرزندآوری را به مردان و زنان داده است؛ اگر آن‌ها به هر دلیلی از این قابلیت بهره‌مند نشوند، در خود به نوعی احساس سرخوردگی کرده و به آرامشی که باید نمی‌رسند. مگر اینکه باوری به این مسائل نداشته و تفکراتی هم‌چون فمنیست‌ها و مارکسیست‌و سکولار داشته باشند. اما در هر حال این خاصیتی است که خداوند مهربان به همه بندگانش عنایت کرده است.
امام سجاد(ع) می‌فرمایند: "باید بدانی که او (فرزند) از تو و ثمره وجود توست." با توجه به تجربه اکثر مردم داشتن ثمره نیکو عامل دل‌گرمی و احساس شادکامی و نشاط می‌شود، بنابراین باید کسی را داشته باشی تا از ثمره وجودت به آن ببخشی و به آن افتخار کنی... و این همان حس مفید بودن است.
امید به آینده  
با ورود فرزند به کانون گرم خانواده، زندگی سرشار از موفقیت خواهد بود، چراکه شکوفایی و رشد فرزندان برای والدین بسیار زیباست و نتیجه زحماتی است که آن‌ها با دل و جان متحمل شده‌اند و موجب می‌شود بذر خوشبختی و امید در دل والدین جوانه بزند که در آینده تنها نیستند.
امام سجاد(ع) در حق فرزند چنین دعا می‌کنند که "بار خدایا! بازوی مرا به وسیله ایشان استوار گردان و کمر مرا به آنان راست نما و عدد و شماره مرا به آنان بیفزا و مجلس مرا به ایشان بیارا و یاد مرا به آن‌ها زنده بدار و به وسیله اینان برابر حاجت و خواسته‌ام یاری فرما." 
با توجه به همه مطالبی که ذکر شد و هم‌چنین موج نسل‌کشی شیعیان توسط مستکبران، باید در نظر داشت که مسئولانی که سکان یک ملت را در دست می‌گیرند، باید شرایط و زمینه را برای این مسئله مهم که مورد تاکید اسلام، رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام است، فراهم کنند، چراکه باروری و پیشرفت یک کشور توسط افراد آن صورت می‌گیرد که نباید از کنار این مسئله به آسانی عبور کرد.

منبع : باشگاه خبرنگاران


 
حاصل پرواز با دو بال ( علم و دین )
ساعت ۸:۳٧ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٢ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: علم و دین ،پرواز با دو بال

« استاد مرتضى مطهرى بر این اعتقاد است که علم و ایمان مکمل و متمم یکدیگرند، نه متضاد با هم. علم نیمى از انسان را مى‏سازد و ایمان نیمى دیگر را. ایشان همچنین معتقد است که در شناخت کامل جهان، هم به شناخت علمى نیازمندیم و هم به شناخت دینى. از نظر علم، جهان کهنه کتابى است که اول و آخر آن افتاده است به عبارت دیگر نه اولش معلوم است و نه آخرش. از این رو براى شناخت بهتر جهان مى‏باید آغاز و فرجام آن نیز مشخص گردد.

 ایشان رابطه علم و ایمان را چنین ترسیم مى‏کند:

** علم به ما روشنایى و توانایى مى‏بخشد و ایمان عشق و امید و گرمى.

 ** علم ابزار مى‏سازد و ایمانْ مقصد.

** علم سرعت مى‏دهد و ایمان جهت.

** علم توانستن است و ایمان خوب خواستن.

 ** علم مى‏نمایاند که چه هست و ایمان الهام مى‏بخشد که چه باید کرد.

 ** علم انقلاب برون است و ایمان انقلاب درون.

 ** علم جهان را جهان آدمى مى‏کند و ایمانْ روان را روان آدمیت مى‏سازد.

 ** علم وجود انسان را به صورت افقى گسترش مى‏دهد و ایمان به شکل عمودى بالا مى‏برد.

 ** علم طبیعت‏ساز است و ایمان انسان‏ساز.

 ** هم علم به انسان نیرو مى‏دهد هم ایمان، اما علم نیروى منفصل مى‏دهد و ایمان نیروى متصل.

 ** علم زیبایى است و ایمان هم زیبایى است.

 ** علم زیبایى عقل است و ایمان زیبایى روح.

 ** علم زیبایى اندیشه است و ایمان زیبایى احساس.

 ** هم علم به انسان امنیت مى‏بخشد و هم ایمان.

 ** علم امنیت برونى مى‏دهد و ایمان امنیت درونى.

 ** علم در مقابل هجوم بیمارى‏ها، سیل‏ها، زلزله‏ها و طوفان‏ها ایمنى مى‏دهد و ایمان در مقابل اضطراب‏ها، تنهایى‏ها، احساس بى‏پناهى‏ها، پوچ‏انگارى‏ها.

** علم جهان را با انسان سازگار مى‏کند و ایمانْ انسان را با خودش ».

و اما من می گویم :

کجایی علم ؟

کجایی دین ؟

خدایا چه می شد ما هم به مانند خیلی از بندگان خوب تو با این دو بال پرواز می کردیم تا به سعادت و کمال واقعی که خودت به انسان ها وعده دادی نائل می شدیم !

راستی چرا ما انسان ها قدر این دو را ندانسته و با برنامه ریزی درست  سعادت خود و دیگران  را در آنها نمی جوییم ؟!

مشکل کجاست ؟

خودمان ؟  محیط اطراف ؟

و یا مراکز علمی ؟

فقط می توانم بگویم : چقدر کوتاهی ها ... چقدر بی خیالی ها ...چقدر کم توجهی ها ...  چقدر بی برنامه ... و تا حتی چقدر خیانت ها به خود و دیگران ... چقدر و چقدر ... موجب عدم پروازها شده است .

منبع : مجموعه آثار ، شهید مطهری ، ج 2 ، ص 32 .

 


 
آیا منم می گویم ؟!
ساعت ٦:٥٢ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢۱ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: چهار نعمت خدا ،ستایش خدا ،رسوا ،گناهان و عیوب

حضرت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند: «هر که صبح کند و چهار نعمت خدا را یاد نکند می ترسم که نعمت خدا از او زائل گردد»

*** اَلحَمدُ للهِ الَّذِی عَرَّفَنِی نَفسَهُ وَلَم یَترُکنِی عُمیانَ القَلبِ

ستایش خدا را که خود را به من شناساند ومرا کوردل نگذاشت.

*** اَلحَمدُ للهِ الَّذِی جَعَلَنِی مِن أُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلی اللهُ عَلَیهِ وَآلِه

ستایش خدا را که مرا از امت حضرت محمّد صلی الله علیه و آله قرار داد.

*** اَلحَمدُ للهِ الُّذِی جَعَلَ رِزقِی فِی یَدَیهِ وَ لَم یَجعَل رِزقِی [وَ لَم یَجعَله] فِی أَیدِی النَّاسِ

ستایش خدا را که روزیم را در دست خودش قرار داد و آن را در دست مردم ننهاد.

*** اَلحَمدُ للهِ الَّذِی سَتَرَ ذُنُوبِی وَ عُیُوبِی [سَتَر ذَنبی] وَ لَم یَفضَحنِی بَینَ الخَلائِقِ

ستایش خدا را که گناهانم وعیوبم را پوشاند ومرا در میان مردم رسوا نکرد.

منابع : مصباح کفعمی ، ص 170 ؛ دعوات ، ص 80 ؛ مستدرک الوسائل ، ج 5 ، ص 392 .

 


 
گوشه‌ای از رازهای پنهان بیت‌الزهرا درمدینه النبی/عکس
ساعت ٤:٤۸ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٠ فروردین ۱۳٩۳   کلمات کلیدی: قفل در حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) ،خانه حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) ،رازهای پنهان بیت‌الزهرا
از چندین قرن قبل بر قفل در حضرت زهرا(سلام‌الله علیها)شعری به عربی نوشته شده که متن آن چنین است: «هو الحبیب الذی ترجی شفاعته لکل هولٍ من الأهوال مقتحم»، اما کسی نمی‌دانست که بر پشت این قفل در چه نوشته شده است؟امروز این رازها پنهان آشکار شده است.
حج: در کنار مرقد شریف پیامبر اکرم (ص) خانهٔ حضرت زهرا (ص) قرار دارد که در این خانه رازهای ناگفته فراوانی پنهان است. شیعیان با حضور در حرم نبوی به زیارت این خانه می‌روند تا در جوار بیت ام ابیها دعا و نماز خوانده و با درس های تاریخ صدر اسلام بیشتر آشنا شوند.

گرچه خانه حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) را در مدینه منوره قفل زده‌اند، اما همان «قفل» در بسته هم این رازها را در دل خود نگهداشته است و با خواندن شعری که بر روی آن قفل نوشته‌اند، می‌توان گوشه‌ای از این رازها را دریافت.

به تازگی یکی از مدیران کاروان‌های زائران ایرانی به نام آقای «محسن شهرابی» موفق شده بود که از پشت قفل در خانه حضرت زهرا تصویر بردار که این تصویر رازها پشت قفل در را نیز بازگو می‌کند. در پشت این قفل این مصرع «حاشاه أن یحرم الراجی مکارمه ... أو یرجع الجار منه غیر محترم» حک شده است. که ترجمه آن می‌شود «از او(پیامبراکرم) به دور است که محروم کند کسی را که به کرامات و بزرگواری‌های او امید بسته است.»

این نوشته و تصویر بسیاری را به تعجب واداشته است ، حتی در کتاب‌های تاریخی مطلبی در این خصوص به میان نیامده است و تنها در کتاب آقای رسول جعفریان نوشته شده بود که روی و پشت قفل در نوشته شده است«هو الحبیب الذی ترجی شفاعته لکل هولٍ من الأهوال مقتحم» «او (پیامبر اکرم)حبیب خدا است که شفاعت او مورد امید است برای هر هول و وحشتی که انسان به سختی در آن واقع شود.» اما اکنون مشخص شد که مطلب پشت این قفل با روی آن متفاوت است.

این تصویر که به تازگی به ثبت رسیده است برای نخستین بار از سوی پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری منتشر می‌شود تا در دهه فاطمه و ایام شهادت حضرت زهرای اطهر گوشه‌ای از رازهای نهفته در خانه آن حضرت را بیشتر بدانیم.

حجت‌الاسلام امیرمسعود حاجی ابراهیمی، دبیر جشنواره دیدار نیز اعلام کرد که این اثر به عنوان تصویر ویژه این جشنواره انتخاب خواهد شد.

http://khabarfarsi.com/ext/8614611خبر هوشمند