درخت بکاریم یا قربانی کنیم
ساعت ٧:٢٠ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٩ مهر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: درخت بکاریم یا قربانی کنیم ،قربانی‌کردن گوسفندان
درخت بکاریم یا قربانی کنیم+پاسخ معاون تبلیغ حوزه علمیه تهران

مدتی است برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی خود را گیاهخوار معرفی می‌کنند و ضمن انتقاد از قربانی‌کردن گوسفندان ـ که اساساً برای چنین مصارفی آفریده شده است ـ کاشت نهال را پیشنهاد می‌دهند. اما آیا این موضوع از نظر فقهی امکان‌پذیر است؟

خبرگزاری فارس: درخت بکاریم یا قربانی کنیم+پاسخ معاون تبلیغ حوزه علمیه تهران
 

حجت‌الاسلام وحید بابادایی، معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه استان تهران  با بیان اینکه خداوند متعال از بندگان خاص به ویژه از اولیایش امتحان سختی می‌گیرد، ابراز داشت: هدف پروردگار نشان دادن جایگاه بنده‌اش نزد اوست و دیگر اینکه اگر بنده‌ای توانست از آزمایش الهی سربلند بیرون بیاید به رشد وتعالی و ارتقای درجه آن فرد منتهی می‌شود.

*جایزه بزرگی که حضرت ابراهیم از خداوند دریافت کرد

وی با اشاره به ماجرای امتحان خداوند از حضرت ابراهیم(ع)، افزود: حضرت ابراهیم(ع) که یکی از پیامبران اولوالعزم است، طبیعی است صد در صد مورد امتحان الهی قرار گیرد، پس خداوند سخت‌ترین امتحان‌ها را برای او قرار داد و آن هم ذبح فرزندش اسماعیل بود که بعد از سال‌ها به او بخشیده بود.

بابادایی با بیان اینکه هنگامی که حضرت ابراهیم(ع) فرزندش اسماعیل را به قربانگاه می‌برد،‌ نشان‌دهنده اوج مبارزه حضرت با شیطان و خواهش‌های نفسانی است، اظهار داشت: همچنین حضرت ابراهیم(ع) با این کار اوج عبودیت، بندگی و اطاعت از خداوند را به معرض نمایش گذاشت، بنابراین بعد از این واقعه است که می‌بینیم حضرت ابراهیم(ع) از مقام پیامبری به مقام امامت ارتقای درجه پیدا می‌کند.

*عید قربان نمادی از قربانی کردن هوای نفس است/ واکنش امام حسین(ع) به قربانی شدن فرزندانش

وی با اشاره به اینکه همه پیامبران امام نبودند، از بالاتر بودن مقام امامت مطابق با قرآن کریم سخن گفت و ادامه داد: این رفتار حضرت ابراهیم(ع) برای همیشه تاریخ الگویی برای انسان‌های آزاده است،‌ هر چند که آن‌ها در آن اندازه از مقام و جایگاه نیستند که در پیشگاه خدا فرزند و عزیز خود را قربانی کنند، بلکه می‌تواند نمادی برای مبارزه با امیال و نفسانیت باشد.

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه استان تهران با اشاره به تفاوت عملکرد حضرت ابراهیم(ع) با امام حسین(ع)‌ بیان داشت: حضرت ابراهیم(ع) فرزندش اسماعیل را به قربانگاه برد که سرانجام هم ذبح نشد، اما اباعبدالله الحسین(ع) 72 تن از یارانش را به همراه خویشاوندان به قربانگاه برد،‌به گونه‌ای که علی اکبر(ع) و علی اصغر(ع) به بدترین نحو ممکن ذبح شدند.

وی افزود: امام حسین(ع) بدون اینکه از این قربانی کردن نارحت شود -البته به لحاظ عاطفی وقتی جریان شهادت‌ها را می‌بنید ناراحت می‌شود- در محضر خدای متعال ابراز می‌دارد که آیا اکنون از حسینت راضی شدی؟! و این خود درسی برای ما شیعیان است که بتوانیم هوای نفسانی خود را ذبح و قربانی کنیم.

*در روز عید قربان درخت بکاریم یا قربانی کنیم

این کارشناس دینی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه مدتی است در فضای مجازی کاشت درخت در برابر قربانی کردن در روز عید قربان تبلیغ می‌شود، آیا این کار با آموزه‌های دینی منافات دارد، اظهار داشت: کلاً در رابطه با مسائلی که در اسلام وجود دارد،‌ متأسفانه افرادی که مخالف این مسائل هستند و نمی‌توانند با اصل آن مبارزه کنند، سعی می‌کنند آن را به سمت دیگر هدایت کنند و به انحراف بکشانند.

وی با بیان اینکه حکم الهی قابل تغییر نیست، ادامه داد: قربانی‌کردن یک سنت الهی است و آثار زیادی دارد که در روایات به آن اشاره شده است،‌ البته کاشت درخت هم ثواب دارد،‌ اما خواص قربانی‌کردن را ندارد، حداقل فایده قربانی‌کردن این است که گوشت آن میان فقرا تقسیم می‌شود و یا اینکه مطابق روایات در قربانی کردن حیوان حلال‌گوشت دفع بلا وجود دارد که نظیر آن را در مورد عقیقه هم شاهد هستیم.

خبرگزاری فارس


 
آمار تحلیلی ازدواج و طلاق در کشور
ساعت ٩:٢٦ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٠ مهر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: تعداد زنان مجرد ،مردان بدون همسر ،آمار تحلیلی ازدواج و طلاق در کشور ،جمعیت زنان بدون همسر
ا
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور، گفت: در پنج سال اخیر، از ۱۲.۵ طلاق در مقابل هر ۱۰۰ ازدواج در سال ۱۳۸۷ به ۱۸.۱ طلاق در مقابل هر ۱۰۰ ازدواج در سال ۱۳۹۱ افزایش را شاهد بوده‌ایم و به عبارت دیگر سرعت افزایش طلاق‌ها در مقایسه با ازدواج تقریباً ۱.۵ برابر شده است.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر محزون گفت: میانگین سن ازدواج در مناطق شهری از مناطق روستایی بیشتر است به طوری که در سالی که گذشت میانگین سن آقایان در ازدواج‌های ثبت شده در کشور 27.4 سال بوده که این شاخص برای مردان ساکن در نقاط شهری 27.7 سال و در نقاط روستایی 26.2 سال بوده است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور افزود: میانگین سن خانم‌ها در ازدواج‌های ثبت شده در کشور نیز 22.1 سال بوده که در نقاط شهری 23.3 و در نقاط روستایی 21.5 سال بوده است.

وی استان‌های سمنان، البرز و تهران را به ترتیب با 28.6 ، 28.5 و 28.1 سال جزء سه استان اول از لحاظ بیشترین میانگین سن ازدواج آقایان که این شاخص در آن‌ها بیش از میانگین کشوری است، عنوان و اظهار کرد: کمترین مقدار این شاخص در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان و به ترتیب برابر با 25.1 ، 25.1 و 26.1 سال بوده است.

وی همچنین استان‌های دارای بیشترین میانگین سن ازدواج خانم‌ها را به ترتیب تهران با 25.0 البرز با 24.4 و سمنان با 24.2 سال که تفاوت آن‌ها در مقایسه با میانگین کشوری به مراتب بیشتر از تفاوت میانگین سن آقایان با میانگین‌های کشوری است عنوان و اظهار کرد: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی به ترتیب با مقادیر 20.9 ، 21.1 و 21.1 سال دارای کمترین مقدار برای این شاخص می‌باشند.

محزون گفت: نرخ ثبت طلاق در سال‌های اخیر بین 1.7 تا 2.0 در هزار بوده، یعنی ثبت حدوداً 2 طلاق به ازای هر هزار نفر جمعیت و این میزان نشان می‌دهد که میزان ثبت طلاق در سال‌های اخیر با در نظر گرفتن تحولات حجم و ساختار جمعیت تغییر جزئی داشته است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات و مهاجرت اظهار کرد: برای بهتر نشان دادن تغییرات ثبت طلاق در مقایسه با رویداد ازدواج از شاخص تعداد طلاق ثبت شده در مقابل هر 100 ازدواج استفاده شده است. وی افزود: بیشترین مقدار این شاخص به ترتیب در استان‌های تهران و البرز با رقم 35.0 و 28.6 طلاق در مقابل هر 100 ازدواج و کمترین مقدار آن به ترتیب در استان‌ها سیستان و بلوچستان و ایلام با رقم 4.9 و 9.2 طلاق در مقابل هر 100 ازدواج است.

محزون با بیان اینکه 14.1درصد از طلاق‌های ثبت شده مربوط به کمتر از 1 سال طول مدت ازدواج است، گفت: 49.7 درصد یا به عبارت دیگر، نیمی از طلاق‌های ثبت شده مربوط به کمتر از 5 سال زندگی مشترک بوده است.

وی در خصوص جمعیت زنان بدون همسر که قبلاً ازدواج را در زندگی تجربه کرده‌اند، گفت: براساس آخرین سرشماری که توسط مرکز آمار ایران انجام شده جمعیت زنان بدون همسر در اثر طلاق بیش از 440 هزار نفر بوده و جمعیت زنان بدون همسر به دلیل فوت همسر بیش از 2 میلیون و 300 هزار نفر گزارش شده است. بر این اساس می‌توان گفت از کل زنان بدون همسر که یکبار ازدواج را در زندگی تجربه بودند، 84.0 درصد بدون همسر در اثر فوت همسر و 16.0 درصد بدون همسر در اثر طلاق بوده که سهم مربوط به علت طلاق در سرشماری 1385 برابر با 11.8 درصد و در سرشماری 1375 برابر با 7.6 درصد بوده است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات و مهاجرت افزود: جمعیت مردان بدون همسر در اثر طلاق نیز براساس نتایج آخرین سرشماری در حدود 214 هزار نفر و جمعیت مردان بدون همسر به دلیل فوت همسر نیز 332 هزار نفر گزارش شده است. بر این اساس می‌توان گفت از مردان بدون همسر که یکبار ازدواج را در زندگی تجربه بودند، 39.2 درصد بدون همسر در اثر طلاق و 60.8 درصد بدون همسر در اثر فوت همسر بوده که سهم مربوط به علت طلاق در سرشماری 1385 برابر با 31.9 درصد و در سرشماری 1375 برابر با 19.4 درصد بوده است.

محزون گفت: در دو سرشماری اخیر تعداد زنان مجرد قطعی - از لحاظ جمعیت‌شناسی یعنی زنانی که تا 50 سالگی ازدواج نکرده‌اند- از حدود 53 هزار نفر در سال 1385 به حدود 89 هزار نفر در سال 1390 یعنی تقریباً 1.7 برابر رسیده و تعداد مردان مجرد قطعی نیز با همان تعریف، از حدود 43 هزار نفر به حدود 62 هزار نفر یعنی تقریباً 1.4 برابر رسیده است.

http://khabarfarsi.com/ext/6823011


 
اصحاب و یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
ساعت ٦:٥٠ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٧ مهر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: عصر ظهو ،یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ،یاران خاص مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
 

در برخی روایات، از بازگشت گذشتگان، در زمان ظهور، برای یاری حضرت، سخن به میان آمده است. مفاد این‌گونه روایات، رجعت آنان در زمان ظهور است. اما این بدان معنا نیست که آنان جزء 313 تن از اصحاب خاص حضرت (یعنی همان افرادی که ظهور، منوط به آن‌ها است) قرار داشته باشند.

خبرگزاری فارس: اصحاب و یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
 

بخش اول

چکیده

در این نوشتار، با استفاده از منابع روائی شیعه موضوع یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، ویژگی‌ها و خصوصیات اسمی و ملیتی آنان، تعداد اصحاب، جنسیت اصحاب (تعداد مرد و زن)، نحوه حضور و یاری رسانی آنان و نیز وضعیت نیروهایی که در هنگامة ظهور، برای حمایت از حضرت قیام می‌کنند و… در دو محور: گروه اصحاب ویژه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و گروه انصار و یاوران آن حضرت در هنگام ظهور، مورد بررسی قرار گرفته است.



 
چگونه مى‌توان با فرزند خوانده محرم شد؟
ساعت ٧:۳۱ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٤ مهر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: فرزندخواندگى ،محرم

 

 

از نظر دین اسلام، فرزند خوانده، حکم فرزند واقعى را ندارد (ارث نمى‌برد با همسر انسان محرم نمى‌شود)

فرزندخواندگى هر چند از قدیم الایّام مرسوم بوده، و برخى از مردم با هدفهاى مختلف به سوى آن مى‌رفته‌اند؛ امّا این پدیده در عصر و زمان ما گسترده‌تر، و متقاضیان آن افزونتر، و اهداف تقاضا کنندگان آن یک‌نواخت‌تر شده است. به طور عمده نداشتن فرزند، سبب گرایش به این مسأله مى‌باشد، و گاه نیز عواطف انسانى موجب توجّه به آن مى‌گردد.

حوادث طبیعى و غیر طبیعى، همانند زلزله‌ها، جنگها، بیماریها، طوفانهاى سخت و وحشتناک، و مانند آن، عوارض نامطلوب مختلفى بر جوامع انسانى مى‌گذارد؛ که یکى از آنها معضل فرزندان بى‌سرپرست است. فرزندانى که پدر و مادر خود را در آن حوادث از دست داده، و در غم مهر و محبّت آنان سوخته، و حسرت نوازشى ساده را بر دل دارند. کودکان معصوم و پاکى که نگاه معصومانۀ آنها همچون کتابى قطور حاوى مطالب فراوان و مهمّى است؛ که تنها برخى توفیق مطالعۀ آن را دارند.

از سوى دیگر، زوجین متعدّدى وجود دارند، که به علل مختلف از نعمت بى‌بدیل فرزند محروم هستند، و خداوند حکیم آنها را با بچّه‌دار‌ نشدن آزمایش مى‌کند. زن و شوهرهایى که دیدن هر نوزاد داغ دل آنها را تازه، و آه حسرت را بى‌اختیار از نهاد آنها بلند، و قطرات اشک را بر گوشۀ چشمانشان جارى مى‌سازد.

برخى از این زوجین، به جاى آه و افسوس و حسرت، و به هدر دادن نیروى خود، و با هدف پر کردن این خلأ زندگى مشترک- که گاه منجر به جدایى و طلاق مى‌گردد- به سراغ فرزندان بى‌سرپرست رفته، و آنها را به فرزندى قبول مى‌کنند، تا هم غم فقدان پدر و مادر و کمبود عشق و محبّت را از قلب پاک و کوچک آن کودکان معصوم بیرون کنند، و هم خود را از تنهایى در آورند، و سکوت خسته کنندۀ محیط زندگى مشترک خویش را با گریه‌ها و خنده‌هاى چنان فرزندانى بشکنند.

امّا مشکلى که معمولا زوجین مؤمن را رنج مى‌دهد، و در پاره‌اى از موارد آنها را از پذیرش چنین فرزندانى منصرف مى‌کند، مشکل محرمیّت است؛ زیرا اگر فرزند خوانده دختر باشد، در آینده با مرد خانه مشکل محرمیّت خواهد داشت، و اگر پسر باشد با زن خانه.

براى حلّ این مشکل، چاره‌هایى اندیشیده شده، که در بسیارى از موارد مشکل را برطرف مى‌سازد، هر چند در برخى موارد چاره‌ساز نیست.

یکى از این چاره‌ها و حیله‌هاى شرعى، ایجاد محرمیّت از طریق رضاع و شیرخوارگى است.

یا زن برادر، یا برادرزاده‌هایش ایجاد کرد؛ مشروط بر این که زمان شیرخوارگى بچّه نگذشته باشد.

امّا اگر زمان آن گذشته باشد، و پدر خوانده فرزند یا نوه‌اى نداشته باشد، تنها راه آن است که عقد موقّت آن دختر را براى پدر پدر خوانده بخوانند، تا آن دختر حکم زن پدرش را پیدا کند، و براى همیشه بر او، و برادران و برادرزاده‌ها و خواهرزاده‌هایش محرم گردد. در اینجا دخول شرط نیست؛ ولى چنین عقدى باید داراى شرایط زیر باشد:

اوّلا: باید به مصلحت دختر بچّه باشد که غالبا هست.

و ثانیا: با اجازۀ حاکم شرع صورت گیرد.

و ثالثا: زمان عقد موقّت به قدرى باشد که در آن زمان امکان بهره‌گیرى جنسى از دختر باشد، ولى پس از ساعتى باقیمانده مدّت را مى‌بخشند، تا در آینده آن دختر با مشکلى مواجه نشود 

________________________________________
شیرازى، ناصر مکارم، حیله‌هاى شرعى و چاره‌جوئى‌هاى صحیح، در یک جلد، انتشارات مدرسة الإمام علی بن أبی طالب علیه السلام، قم - ایران، دوم، 1428 ه‍ ق

***  س -  شخصى دو تا فرزند خوانده براى خود اختیار نموده بود، آیا این دو فرزند به آن خانواده محرم هستند یا نه و دیگر این که ارث مى‌برند یا نه؟

ج - فرزند خوانده شرعا فرزند محسوب نمى‌شود و صرف بزرگ کردن و اداره آنها موجب محرمیت نمى‌گردد

________________________________________

گلپایگانى، سید محمد رضا موسوى، مجمع المسائل (للگلبایگانی)، 5 جلد، دار القرآن الکریم، قم - ایران، دوم، 1409 ه‍ ق

 

 

 

 



 
نظر آیت‌الله جوادی آملی درباره ادب سخن گفتن رئیس جمهور
ساعت ۱٠:۱٩ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: آیت الله جوادی آملی ،تماس تلفنی رئیس جمهور ایران ،رئیس جمهور آمریکا
 آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه احترام و ادب در ارتباط با دیگران به ویژه در عرصه روابط بین الملل بسیار مهم است، ادبیات گفتاری رئیس جمهور را ستود.

 این مرجع تقلید امروز با اشاره به ادب دینی در بیان و گفتار مسئولان نظام درباره رفتار رئیس جمهور در آمریکا گفت: رعایت ادب و احترام به عنوان یک اصل در سخنرانی جناب آقای روحانی در سازمان ملل بسیار مشهود بود.

آیت‌الله جوادی آملی درباره تماس تلفنی رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور آمریکا عنوان کرد: رئیس جمهور در تماس تلفنی با کاخ سفید نیز با نهایت سربلندی گفت و گو کرده و پاسخ رییس جمهور آمریکا را داد.

http://khabarfarsi.com/ext/6727968


 
بررسی غیبت و علل آن از منظر عقلی
ساعت ٥:٢۸ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٠ مهر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: غیبت صغری و کبری
 

خدای سبحان وعده داده است که بندگان صالح خود را به خلافت و حکومت زمین برساند چنانکه حضرت ولی عصر علیه السلام نیز با تلاوت آیه«و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین» در هنگام تولد به حتمیت تحقق وعده خدا اشاره کرده است.

خبرگزاری فارس: بررسی غیبت و علل آن از منظر عقلی

مفهوم غیبت

«غیبت به معنی« پوشیده بودن از دیدگان» است نه حاضر نبودن بنابراین در این بخش سخن از دوره‌ای است که امام مهدی(ع) از چشمان مردمان غایب است وآن‌ها او را نمی‌بینندواین درحالی است که آن بزرگوار در بین مردم حضور دارد ودر کنار ایشان زندگی می‌کند این حقیقت در روایات امامان معصوم به عبارات گوناگون بیان گردیده است.

امام علی(ع) می‌فرماید: سوگند به خدای علی، حجّت خدا در میان مردم هست ودر راه‌ها گام برمی دارد به خانه ی آن‌ها سرمی‌زند در شرق و غرب زمین رفت و آمد می‌کند، گفتار مردم را می‌شنود و بر ایشان سلام می‌کند، می‌بیند و دیده نمی‌شود تا وقت (معیّن) و وعده‌ی (الهی) ».


 
سخن پیامبر درباره روزگاری که تشخیص حق از باطل ممکن نیست
ساعت ۸:٥٢ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٧ مهر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: آیت الله جعفر سبحانی ،حق از باطل ،سویل

آیت الله جعفر سبحانی در پاسخ به یک پرسش قرآنی، مفهوم «تسویل» و معنای آن را در قرآن کریم بیان کرده است. متن پرسش و پاسخ را در ادامه می خوانید.

سوال: منظور از تسویل نفس چیست ؟

پاسخ: در قرآن مجید مکرارا از «تسویل نفس» سخن به میان آمده است و مفاد آن این است که نفس انسانى روى تمایلات نفسانى، کارهاى زشت را نزد او زیبا جلوه دهد، از این جهت برخى براى انسان، نفسى به نام «مسوله» اثبات کرده اند، در مقابل «نفس مطمئنه» و یا «لوامه» و یا «راضیه» ، مثلا حضرت یعقوب به فرزندان خود که یوسف را در چاه افکندند، و ریاکارانه گفتند که گرگ او را خورده است، چنین مى گوید:

«...بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَمیلٌ...» «نفس شما، کارتان را بر شما زیبا جلوه داده است، صبر و بردبارى کار زیباست» / سوره یوسف آیه 18

و باز درباره سامرى که مردم را به پرستش گوساله دعوت کرد، مى گوید:

«...وَکَذلِکَ سَوَّلَتْ لِى نَفْسِى» «این نفس من کار مرا بر من زیبا جلوه داد» / سوره طه آیه 96

رسول گرامى، که درود خدا بر او باد در جایی از وضع گروهى خبر مى دهد و مى فرماید: زمانى فرا مى رسد که جوانان شما فاسد مى شوند و به کارهاى زشت امر مى کنید و از کارهاى خوب باز مى دارید، ناگهان مردى از روى تعجب پرسید: آیا چنین چیزى پیش مى آید؟

پیامبر فرمودند: بدتر از این هم مى شود روزگارى مى آید که شماها تشخیص حق را از باطل و نیک را از زشت، از دست مى دهید و سرانجام کارهاى نیک در نظر شماها بد، و کارهاى بد، در نظرتان نیک جلوه مى کند.

در حالى که قرآن فریب وجدان و خودآرایى نفس انسانى را تصدیق مى کند ولى یادآور مى شودکه اگر انسان به اعماق وجدان خود بازگشت کند از وضع واقعى خود آگاهى صحیحى به دست مى آورد، به خطا و جرم خود معترف مى گردد آنجا که مى فرماید:

«بَلِ الإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصِیرة * وَلَو أَلْقى مَعاذِیرَه» «انسان به نفس خود آگاه است هر چند براى توجیه خود عذرهایى بتراشد» / سوره قیامت، آیات 14 و

http://khabarfarsi.com/ext/668259615


 
نظر آیت‌الله سیستانی درباره فال فنجان
ساعت ۸:٥٢ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٧ مهر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: آیت‌الله سیستانی ،فال فنجان

سوال: کف و یا فال فنجان بین، پیشگویی هایی می کند و می گوید که برای شخص در حال و آینده چه پیش خواهد آمد. آیا چنین کاری جایز است به ویژه اگر صاحب فنجان به آنچه گفته می شود ترتیب اثر بدهد؟

پاسخ : چنان پیشگویی هایی اعتبار ندارد و او هم نباید به طور جزم و یقین، سخنی بگوید هم چنان که دیگران هم در مواردی که وجود حجت شرعی و عقلی لازم است، نباید بر آن پیشگویی ها ترتیب اثر بدهند.


 
سن امام زمان(عج) هنگام ظهور چقدر است ؟
ساعت ٢:٢٩ ‎ب.ظ روز جمعه ٥ مهر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: -صیحه آسمانی ،خسوف و کسوف نابهنگام ،سن امام زمان(عج) ،شماری از علائم ظهور
   
سن امام زمان(عج) هنگام ظهور چقدر است

مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) درباره علائم سال ظهور گفت: سفیانی 9 یا 15ماه پیش از ظهور قیام می‌کند، سید حسنی هم یک سال پیش از ظهور و سه ماه پیش از سفیانی انقلاب می‌کند.

 علائم ظهور به چند گونه تقسیم می‌شود که این تقسیم‌بندی‌ها از زاویه‌های گوناگون انجام می‌شود،‌ در ادامه به دو تقسیم از علائم ظهور از منظر آیت‌الله محمدعلی ناصری استاد اخلاق و مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) اشاره می‌شود. این مباحث توسط مجید هادی‌زاده به رشته تحریر در آمده است.

 

*علائم حتمیه و علائم غیر حتمیه

یکی از این تقسیمات - که بر اساس قطعی بودن و یا قطعی نبودن پیدایش آن علائم، صورت پذیرفته - تقسیم این علائم به دو دسته بزرگ علائم «حتمیه» و «غیر حتمیه» است.

منظور از علائم «حتمیه» علاماتی که حتماً به وقوع خواهد پیوست و به عبارت دیگر در پیدایش آن‌ها بدائی برای خداوند متعال صورت نخواهد پذیرفت، سنت خداوند درباره این علائم، چنان جریان یافته که مانند تحقق مرگ برای یک یک انسان‌ها، قطعی باشد و به هیچ وجه وقوع آن‌ها منتفی نشود.

در مقابل اما «علائم غیر حتمیه» را نام برده‌اند، این علائم اگر چه در شمار علائم ظهور نام برده شده است، اما تحقق آن‌ها حتمی نیست و احتمال آن می‌رود که در جریان قدر الهی از تحقق آن‌ها جلوگیری شود.

خروج سفیانی از علائم حتمیه است و شماری دیگر از علائم نام برده شده در روایات اهل بیت(ع) از علائم غیر حتمیه.

*علائم شخصیه، نوعیه و بیانگر سال ظهور

یکی دیگر از این تقسیمات، تقسیم آن علائم به سه قسم: شخصیه و نوعیه و بیانگر سال ظهور است.

*علائم شخصیه

توضیح آنکه شماری از نشانه‌های ظهور، مربوط به یک شخص و یا واقعه خاص است، این نشانه‌ها تنها بر آن موارد خاص تطبق می‌شود و جز از مورد خاص خود، بر دیگر موارد نمی‌تواند انطباق یابد.

واقعه سید یمانی و یا طلوع خورشید از سوی غرب

آسمان، در این شمار است، چه سید یمانی تنها یک شخص است و آنچه درباره قیام او ذکر شده، بر دیگر افراد منطبق نمی‌شود، در همین شمار است طلوع خورشید از جانب مغرب که تنها یک مرتبه با آن ویژگی‌ها بوقوع می‌پیوندد و هیچ مورد مشابهی ندارد که بتوان آن را بر آن مورد مشابه حمل کرد.

*علائم نوعیه

این علائم اما نشانگر نوعی از وقایع ما قبل زمان ظهور هستند که می‌توانند بر موارد متعددی انطباق یابند. وقوع قحطی طولانی مدت در دوران متصل به ظهور آن حضرت، در این شمار است، چه تمامی قحطی‌هائی که در زمان‌های مختلف پدید آمده و از دوره‌ای طولانی برخورد بوده است، می‌تواند از مصادیق آن علامت باشد.

پر واضح است که تنها پس از ظهور آن حضرت است که می‌توان دریافت کدام یک از این قحطی‌ها علامت واقعی ظهور ایشان بوده است.

*علائم بیانگر سال ظهور

این دسته از نشانه‌های ظهور؛ علائمی هستند که تنها یکسال پیش از وقوع انقلاب جهانی آن حضرت آشکار می‌شوند، این علائم، نشانگر فرا رسیدن حوزه زمانی یکساله پیش از زمان ظهور است و با آشکار شدن زنجیره‌وار آن علامت‌ها، می‌توان دریافت که تا یکسالی پس از آن، آن حضرت عالم را به نور وجود خود منور خواهند فرمود.

بسیاری از علائم شخصیه و علائم نوعیه متحقق شده‌اند و شماری از علائم شخصیه و نیز علائم قسم سوم باقی مانده‌اند که پیش از فرا رسیدن زمان ظهور آشکار خواهند شد.

*شماری از علائم ظهور

در اینجا، به اختصار به شماری از نشانه‌های ظهور اشاره می‌کنیم، این نشانه‌ها در شمار علائم حتمیه قرار دارند و بدون تردید پیش از ظهور آن حضرت به وقوع خواهند پیوست:

-ظهور 28 پرچم

گویا اشاره به ظهور بیست و هشت دولت و یا شبه دولت در ممالک اسلامی دارد.

-آشکار شدن نیم تنه‌ای بین آسمان و زمین

هر چند از چگونگی این واقعه چندان اطلاعی نداریم، اما می‌دانیم که مدتی پیش از ظهر آن حضرت(عج) نیم تنه‌‌ای در فاصله میان آسمان و زمین ظاهر خواهد شد و گویا مردم بسیاری از مناطق می‌توانند آن را مشاهده کنند.

-خسوف و کسوف نابهنگام

می‌دانیم که بر طبق قوانین علم نجوم، خسوف معمولاً در چهاردهم ماه واقع می‌شود و کسوف نیز در بیست و هشتم ماه رخ می‌دهد، یکی از نشانه‌های ظهور اما، وقوع خسوف و کسوف در غیر زمان معهود است، بدین ترتیب که خسوف در آخر ماه و کسوف در نیمه آن واقع می‌شود.

این واقعه، گویا تنها یک بار پیش از ظهور آن حضرت متحقق می‌شود و مورد دیگری برای آن نمی‌توان یافت.

-صیحه آسمانی

این علامت نیز، از نشانه‌های حتمی ظهور است، در توصیف «بانگ آسمانی» چنین وارد شده است که در دهه سوم ماه مبارک رمضان - و به احتمال قوی‌تر در روز بیست و سوم این ماه - جبرئیل از آسمان ندایی سر می‌دهد که تمامی ساکنان منظومه شمسی آن ندا را می‌شنوند و هر یک به زبان خود معنای آن را درک می‌کنند، جبرئیل در این بانگ فریاد می‌کند:

«جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباَطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کانَ زَهُوقاً»

و باز فریاد می‌کند: «علی و شیعیان او رستگاران و حکمرانان امروز هستند».

در مقابل این بانگ، شیطان نیز با تمام قوا فریاد می‌کند: حق با عثمان و یاران اوست.

میکائیل نیز، در تأیید بانگ جبرئیل فریاد بر می‌آورد: «ای یاران حق! جمع و متحد شوید».

-ظهور سفیانی، سید حسنی و سید یمانی

سید یمانی، شعیب بن صالح نام دارد و در شمار بندگان صالح خداوند است،

سفیانی، بنا بر شماری از روایات 9 ماه و بنا بر روایاتی دیگر، پانزده ماه پیش از ظهور قیام می‌کند، در این میان، روایاتی که به 9 ماه اشاره می‌کند، از قوت بیشتری برخوردار است، سید حسنی هم یک سال پیش از ظهور و سه ماهی پیش از سفیانی انقلاب می‌کند.

سفیانی از شام و سید حسنی از ایران بر می‌خیزند، سفیانی در شمار سفاکان تاریخ قرار دارد در وصف او آورده‌اند که مردی است عثمان نام، بسیار خشن و سنگدل از نسل خالد بن یزید بن معاویه که بدین ترتیب به ابوسفیان، هند جگر خوار، معاویه و یزید نسب می‌برد.، نام پدرش عنبسه است و خود چهره‌ای بسیار کریه و دل آزار دارد، دهانش همیشه بوی تعفن می‌دهد، یکی از دو چشمش دوبین است و چشم دیگرش را به صورت دائم هاله‌ای از خون فرا گرفته است، قوی هیکل است و بویی از فضائل انسانی همچون وجدان و ترحم به مشامش نرسیده است.

سفیانی پس از آنکه قیام می‌کند، شماری از مناطق و از آن جمله حمص، دمشق، فلسطین و قنصرین را فتح می‌کند و آنگاه روی به سوی مدینه طیبه می‌نهد، در آن شهر نخست بقایای خانه جای هاشمیان که به نام محله بنی‌هاشم خوانده می‌شود را ویران می‌کند و آنگاه به قتل عام شیعیان مدینه می‌پردازد.

او پس از شکستن حریم حرم نبوی و کشتار هولناک آن شهر، لشکری 70 هزار نفره به سوی مکه معظمه و لشکری 100 هزار نفره به سوی عراق، گسیل می‌دارد و خود به سوی شام باز می‌گردد تا تسخیر آنجا را کامل کند.

جنایات سفیانی در شام غیر قابل ذکر است، بنابر آنچه در شماری از روایات باب ظهور نقل شده است، او پرده عفت را در آن سرزمین می‌درد و به حریم بانوان عفیف تجاوز می‌کند.

لشکر او نیز در عراق به سختی بر مردم می‌تازند و چنان در کوفه دست به قتل مردمان می‌برند که از شدت خونی که به رود فرات ریخته می‌شود و اجسادی که در آن شناور می‌‌شود، نمی‌توان جرعه‌ای از این رود بزرگ را نوشید!

پس از آن اما شیعیان عراق متحد می‌شوند و لشگر سفیانی را به خاک هلاک می‌افکنند، در این میان گویا سرزمین مکه از تعرض لشگریان این سردار سفاک در امان می‌ماند، چه جبرئیل در نزدیکی این شهر، زمین را امر می‌کند که آن سپاه سیاه دل را در خود گیرند و بدین‌گونه آن سپاه سیاه دل را به وسیله زمین بلعیده می‌شود.

پس از آن نداهای آسمانی و خروج سفیانی، سید یمانی و سید حسنی است که دوران شکوهمند ظهور فرا می‌رسد و آن قامت مهدوی بر دیوار کعبه تکیه می‌کند و با اتکاء بر توحید صرف، ظهور خود را اعلام می‌فرماید.

پیش از این اشاره کردیم که حضرت ولی عصر(عج) ولی زمان هستند و از این رو زمان نمی‌تواند در ایشان تصرف کند، از این رو - بنابر آنچه در روایات آمده است به هنگام ظهور چهره دلربای ایشان چهره‌ای است که با عمری در حدود چهل سال و هر کس که به شرف زیارت ایشان نائل شود، عمر مبارک آن حضرت را در همین حدود می‌داند در روزگاران پیشین و نیز در روزگار ما، کسانی که این فیض را دریافته‌اند نیز عمر آن حضرت را در حدود چهل سال دانسته‌اند.

                                         شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از فارس،


 
حکم پخش صدای اذان از بلندگوهای مساجد
ساعت ٦:۱٩ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٤ مهر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: حکم پخش صدای اذان ،بلندگوهای مساجد
آیت الله صافی گلپایگانی

 
 
بسمه تعالی
محضر مبارک حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دامت برکاته
با سلام و احترام؛
پخش کردن اذان، مناجات، دعا، قرآن از بلندگوهای مساجد، در صورتی که مزاحمت برای همسایگان ایجاد کند، از نظر شرع مقدس چه حکمی دارد؟
باتشکر/جمعی از مؤمنین
 
بسم الله الرحمن الرحیم
علیکم السلام و رحمة الله
اینجانب به برگزار کنندگان مراسم در مساجد، حسینیه‌ها و دیگر اماکن مذهبی توصیه می‌کنم مواردی که مانند اذان جنبه شعاریّت دارد، از بلندگو پخش شود و در غیر آن، مراقب باشند که مردم‌آزاری نباشد و بهانه‌ای به دست بهانه‌جو ندهند که همه برنامه‌ها را زیر سؤال ببرد، و مخصوصاً رعایت حال بیماران و اشخاص سالمند را بنمایند.
 
و نیز توصیه و نصیحت می‌کنم به کسانی که از بلندگوهای مساجد و برنامه‌های دینی گله و شکایت دارند؛ از کسانی نباشند که خداوند متعال در حقّ آنها می‌فرماید: «وَ إذا ذُکِرَ اللهُ وَحْدَهُ إشْمَئَزَّتْ قُلُوبُ الذینَ لایُؤْمِنُونَ بِالآخرةِ و إذا ذُکِر الَّذینَ مِنْ دُونِه إذا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ»؛ که اگر با بلندگو، اذان، قرآن و موعظه و عزاداری اهل بیت علیهم السلام را پخش می‌نماید اشمئزاز و ناراحتی پیدا می‌کنند، ولی اگر موسیقی و ساز و آواز باشد، حرف و اعتراضی ندارند.
 
سعی کنند از آن گروهی باشند که مثل حضرت ابراهیم خلیل علی نبیّنا و آله و علیه السلام، وقتی بنابر بعضی روایات ذکر شریف «سبّوح قدّوس ربُّ الملائکةِ والرُّوح» را شنید، از گوینده خواست یک بار دیگر آن را بگوید تا بخشی از گوسفندانش را به او بدهد و گوینده آن قدر تکرار کرد تا همه گوسفندانش را به او بخشید و در آخر کار از او خواست که خودش را در ملکیّت او قرار دهد که یک بار دیگر این ذکر را بگوید.
 
خداوند متعال همگان را به انجام وظایف شرعی موفق بدارد
 لطف الله صافی
18 ذی القعدة 1434


 
درخشش عقلانیت روحانیت شیعه در سازمان ملل
ساعت ٢:٠٦ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۳ مهر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: درخشش عقلانیت روحانیت شیعه ،سازمان ملل ،سرلشکر فیروزآبادی ،روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران
سرلشکر فیروزآبادی:
درخشش عقلانیت روحانیت شیعه در سازمان ملل/ روحانی شعارهای اصلاح‌طلبان را پشت سر گذاشت

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: یکبار دیگر عقلانیت روحانیت شیعه در چهره رئیس جمهور اسلامی ایران در سازمان ملل متحد درخشید.

خبرگزاری فارس: درخشش عقلانیت روحانیت شیعه در سازمان ملل/ روحانی شعارهای اصلاح‌طلبان را پشت سر گذاشت

 در پی درخشش رئیس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح طی سخنانی اظهار داشت: یکبار دیگر عقلانیت روحانیت شیعه در چهره رئیس جمهور اسلامی ایران در سازمان ملل متحد درخشید و در چارچوب و در کلام نغز رهبر انقلاب عزت، حکمت و مصلحت را در جهان به کرسی نشاند.

وی همچنین گفت: آقای رئیس جمهور، مواضع صریح و انقلابی و حق طلبانه و مستحکم ملت ایران را به جهانیان نشان داد.

فیروزآبادی تصریح کرد: سخنان مقام محترم ریاست جمهوری یک پیام داخلی هم داشت، آنجا که گفت «مخالف را نه تنها باید تحمل کرد که باید با او کار کرد.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید بر اینکه آقای روحانی با این حکمت سیاسی شعارهای اصلاح طلبان را پشت سر گذاشت و راهی نو برای همبستگی، نشاط و مشارکت ملی گشود، گفت: خدای را به این نعمت شکر گذاریم و برای نماینده ملت ایران آرزوی موفقیت در این سفر طلب می‌کنیم.

عضور شورای عالی امنیت ملی افزود: میدان سیاست جهانی امروز با یک سیاستمدار ولایی و حکیم از علمای دین، اسلام ناب را می‌آزمایدو جهان ناظر این صحنه است.

فیروزآبادی در پایان خاطرنشان کرد: نخبگان جهان راه برون رفت از مشکلات را در الگوهای ایرانی اسلامی می‌جویند و این برای ما یک افتخار ملی است.

                                                            خبر گزاری فارس


 
مشروح/روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل:
ساعت ٥:۱۱ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۳ مهر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: مجمع عمومی سازمان ملل: ،مشروح سخنرانی دکتر روحانی ،رییس جمهور ایران
کسانی که دم از تهدید ایران می‌زنند خود تهدیدی برای صلح هستند/ پذیرش حق مسلم ایران، ساده ترین راه حل موضوع هسته‌ای است

رئیس جمهور گفت: انتخابات اخیر ایران با تبلور مردم سالاری دینی و انتقال آرام قدرت اجرائی نشان داد که ایران لنگرگاه ثبات در دریای ناآرامی های منطقه ای است.

خبرگزاری فارس: کسانی که دم از تهدید ایران می‌زنند خود تهدیدی برای صلح هستند/ پذیرش حق مسلم ایران، ساده ترین راه حل موضوع هسته‌ای است

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در شصت‌‌ و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به سخنرانی پرداخت.

متن کامل سخنان رییس جمهور به شرح زیر است:

ب