دهان روح و تن
ساعت ٢:٤٩ ‎ب.ظ روز جمعه ۳۱ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی:

دو توصیه علامه حسن زاده آملی


 انسان دو دهان دارد:

یکی گوش که دهان روح اوست

و دیگر دهان که دهان تن اوست . این دو دهان خیلی محترم اند . انسان باید خیلی مواظب آنها باشد ، یعنی باید صادرات و واردات این دهن ها را خیلی مراقب باشد آنهایی که هرزه خوراک می شوند ، هرزکار می گردند . کسانی که هرزه شنو می شوند ، هرزه گو می گردند .

وقتی واردات انسان هرزه شد ، صادرات او هم هرزه و پلید و کثیف می شود . یعنی قلم او هرزه و نوشته هایش زهرآگین خواهد شد .

حضرت امیر بیان .( ع ) فرمودند :

عمل نبات است و هیچ نبات از آب بی نیاز نیست و آب ها گوناگون اند . هر آبی که پاک است ، آن نبات هم پاک و میوه اش شیرین خواهد بود ؛ و هر آبی که پلید است ، آن نبات هم پلید و میوه او تلخ است . خود عمل ، حاکی است که از چه آبی روئیده شده است .

وقت اندک و کار بسیار

بدان که باید تخم و ریشه سعادت را در این نشأ ، در مزرعه دلت بکاری و غرس کنی .

اینجا را دریاب ، این جا جای تجارت و کسب و کار است ؛ و وقت هم خیلی کم است .

و وقت خیلی کم است و ابد در پیش داریم .

این جمله امیر المؤمنین ( ع ) عرض کنم ، فرمود :

« ردوهم ورود الهیم العطاش »

یعنی شتران تشنه را می بینید که وقتی چشمشان به نهر آب افتاد چگونه می کوشند و می شتابند و از یکدیگر سبقت می گیرند که خودشان را به نهر آب برسانند ، شما هم با قرآن و عرت پیغمبر و جوامع روایی که گنج های رحمان انداین چنین باشید .

بیایید به سوی این منبع آب حیات که قرآن و عترت است . وقت خیلی کم و ما خیلی کار داریم . امروز و فردا نکنیم .

امام صادق ( ع )  فرمود :

اگر پرده برداشته شود و شما آن سوی را ببینید ، خواهید دید اکثر مردم به علت تسویف ، به کیفر اعمال بد این جای خودشان مبتلا ش ده اند .

تسویف یعنی سوف سوف کردن ، امروز و فردا کردن  ، بهار و تابستان کردن ،

امسالو سال دیگر کردن ، وقت نیست و باید به جد بکوشیم تا خودمان را درست بسازیم

.

افق حوزه / تیر ماه 1392

 


 
خوانندگی زن...مداحی زن ....همخوانی زنان
ساعت ۳:٠٢ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٧ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: خوانندگی زن ،مداحی زن ،همخوانی زنان

 

احکام شرعی خوانندگی زن و مداحی زن و همخوانی زنان:

خوانندگی زن

پرسش:گوش دادن به نواری که خواننده اش زن باشد و از سروده های شعرایی مثل حافظ و مولوی و ... استفاده کند، چه حکمی دارد؟

پاسخ:امام، بهجت، صافی، فاضل، مکارم و وحید: گوش دادن به آن جایز نیست


تبریزی، خامنه ای، سیستانی و نوری: گوش دادن به آواز زن، اگر غنا نباشد و باعث التذاذ جنسی و تهییج شهوت نشود و مفسده ای بر آن مترتب نگردد، اشکال ندارد
تبصره- «غنا» عبارت است از ترجیع صدا، به نحوی که طرب انگیز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد.


مداحی زنان



پرسش : در برخی موارد مرثیه خوانی و یا مداحی زنان در مجلس خودشان، به گونه ای است که صدای آنان با بلندگو به گوش مردان رهگذر می رسد؛ آیا این عمل جایز است؟


همه ی مراجع (به جز مکارم): اگر صدای آنان در معرض ریبه، تلذذ و تهییجشهوت باشد، جایز نیست
مکارم: خیر، جایز نیست .@.

همخوانی زنان



پرسش : همخوانی زنان و یا زنان و مردان در سرودها و تواشیح، چه حکمی دارد و آیا شنیدن آن جایز است؟
همه ی مراجع (به جز بهجت، صافی و مکارم): اگر به صورت غنا نباشد و باعث تهییج شهوت و مفسده نگردد، اشکال ندارد
بهجت، صافی و مکارم: اگر باعث مفسده شود، حرام است و بدون آن نیز بنابر احتیاط واجب، جایز نیست


_منبع : سایت ایده ها ، وبلاگ دوست عزیز ذوالفقار


 
اهمیّت مودّت و احسان به سادات‏
ساعت ۱٠:۳٥ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٦ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: اهمیّت مودّت و احسان به سادات ،شفاعت

خداى جل جلاله فرموده: قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏ « شورى 22 »

« بگو نمیخواهم از شما براى رسالت مزدى را جز نیکى بفرزندانم‏ »

قال النبى: انّى شافع لیوم القیامة لاربعة اصناف و لو جاءوا بذنوب اهل الدنیا: رجل نصر ذریّتى و رجل بذل ماله لذریّتى عند المضیق و رجل سعى فی قضاء حوائج ذریّتى اذ طردوا و شردوا و رجل احبّ ذریّتى باللسان و القلب.

پیامبر خدا فرموده من روز قیامت شفاعت‏کننده چهار طایفه هستم :

1- مردى که فرزندانم را یارى کرده.

2- و مردى که مال خود را براى ذریّه‏ام در وقت تنگ دستى او مصرف کرده باشد.

 3- و کسى که سعى در برطرف کردن نیازمندیهاى فرزندانم، در هنگام آوارگى‏شان کرده باشد.

 4- و مردى که به زبان و دل ذریّه مرا دوست بدارد.

حضرت صادق علیه السّلام فرموده هر گاه روز قیامت شود منادى فریاد میزند که اى گروه مردمان خاموش باشید که همانا محمّد صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم سخن میگوید.

مردم خاموش میشوند پیامبر حرکت مى‏کند و میفرماید اى گروه مردمان هر کس براى او در پیش من دستى و منتى و نیکى هست باید حرکت کند تا جبران کنم میگویند چه دست و چه منت و چه نیکى است براى ما بلکه تمام اینها براى خدا و رسولش بر تمام مردمان است فرمود هر کس یکى از فرزندان مرا پناه داده، نیکى باو کرده، او را از برهنگى پوشیده، او را گرسنه بوده سیر کرده باید حرکت کند تا جبران کنم پس بلند میشوند مردمى که این کردار را انجام داده‏اند پس ندا از پیشگاه خداى جلّ و علا میرسد



              منبع : إرشاد القلوب ، ج‏2، ص:438 -  441

 

 


 
اصول انتخابات ریاست جمهورى‏
ساعت ۱٠:٥٩ ‎ب.ظ روز شنبه ٤ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: اصول انتخابات ریاست جمهورى‏ ،اصل نظارت شوراى نگهبان: ،اصل انتخابات رئیس جمهور ،تعدد نامزدهاى ریاست جمهورى

قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران براى هر چه بهتر برگزار شدن انتخابات ریاست جمهورى اسلامى ایران، اصولى را به این امر مهم اختصاص داده است که اجراى دقیق آن‏ها، شرایط لازم و کافى براى صحّت انتخابات است. در این جا از اصول مورد نظر با عنوان اصول انتخابات ریاست جمهورى یاد کردیم که عبارتند از:

1- اصل نظارت شوراى نگهبان: شوراى نگهبان به طور کلّى دو وظیفه مهم در انتخابات ریاست جمهورى بر عهده دارد: اوّل تأیید صلاحیت داوطلبان ریاست جمهورى از جهت شرایطى که در قانون اساسى برایشان آمده است و این مرحله، پیش از انتخابات صورت مى‏گیرد.  دوم، نظارت بر تمام مراحل انتخابات ریاست جمهورى که بنا بر اساس اصول 99 و 118 قانون اساسى انجام مى‏شود و اجراى این وظیفه ویژه هنگام رأى‏گیرى و انتخابات است.

نظارت شوراى نگهبان بر مراحل انتخابات ریاست جمهورى به این معنا است که ناظران این شورا تمام مراحل انتخابات را زیر نظر مى‏گیرند و صحّت و عدم صحّت اجراى آن را به شورا گزارش مى‏دهند.

هر گاه شورا به این نتیجه رسد که در هر مرحله از روند آن تخلفاتى صورت گرفته است، مى‏تواند انتخابات را متوقف و باطل کند. نظر شوراى نگهبان درباره تأیید، توقیف و یا ابطال انتخابات، قطعى و غیر قابل تجدیدنظر است‏  بنابراین، اگر صلاحیت داوطلبان، پیش از انتخابات مورد تأیید اعضاى شوراى نگهبان قرار نگیرد و یا مراحل انتخابات زیر نظر ناظران شوراى نگهبان صورت نپذیرد، انتخابات خود به خود باطل است.

2- اصل انتخابات رئیس جمهور با رأى مستقیم و مخفى: انتخابات ریاست جمهورى به صورت مستقیم و با رأى مخفى است. بدین معنا که مردم به صورت مستقیم خود پاى صندوق‏هاى رأى حاضر مى‏شوند و فرد مورد نظر خود را بر مى‏گزینند.

در نتیجه، هیچ مرجعى نمى‏تواند قانونى وضع کند که رئیس جمهور به صورت غیر مستقیم و با واسطه انتخاب گردد. اگر چنین شود، انتخابات خود به خود باطل است. این موضوع در اصل 114 قانون اساسى به طور صریح آمده است.

3- اصل برگزارى انتخابات پیش از اتمام دوره ریاست جمهورى: در قانون اساسى در این باره آمده است:

انتخابات رئیس جمهور جدید باید حدّاقّل یک ماه پیش از پایان دوره ریاست جمهورى قبلى انجام شده باشد و در فاصله انتخاب رئیس جمهور جدید و پایان دوره ریاست جمهورى سابق، رئیس جمهورى پیشین وظایف رئیس جمهورى را انجام مى‏دهد.

با توجه به این اصل، جایگاه ریاست جمهورى هیچ گاه نباید خالى باشد و رئیس جمهور جدید یک ماه پیش از پایان مدّت ریاست جمهورى قبلى مى‏باید انتخاب شده باشد و به محض پایان دوره قبلى، حکم او تنفیذ مى‏گردد و به طور رسمى مشغول کار شود.

4- اصل تعدد نامزدهاى ریاست جمهورى: معناى انتخاب این است که یک نفر از میان چند نفر توسط مردم انتخاب شود و اگر شمار داوطلبان انتخاب ریاست جمهورى یک نفر باشد، دیگر کاربرد واژه انتخاب درست نیست. قانونگذار براى این که به مردم توان انتخاب بدهد، متذکر شده است که چند نفر باید خود را نامزد انتخابات ریاست جمهورى کنند. بنابراین، هر گاه فقط یک نفر داوطلب احراز این مقام گردد، شوراى نگهبان نمى‏تواند با انجام انتخابات موافقت کند و بر چنین انتخاباتى نظارت نماید؛ زیرا در این صورت، انتخابات نمى‏تواند صحیح و سالم باشد و مردم نیز توان انتخاب نخواهند داشت. اصول 116، 117 و 120 قانون اساسى مبیّن این حقیقتند.

5- اصل انتخاب رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرا: هر چند قانون اساسى چگونگى برگزارى انتخابات را به قانون عادى واگذارده است، امّا مواردى را خود مشخص ساخته است که از جمله آن‏ها انتخاب رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرا؛ یعنى مجموع نصف به علاوه یک رأى تعداد شرکت کنندگان در انتخابات. ولى هر گاه در مرحله اوّل هیچ یک از دواطلبان نتوانند چنین اکثریتى را به دست آورند، انتخابات به مرحله دوم کشیده مى‏شود.

البته تنها دو نفرى که در دور اوّل رأى بیشترى را گرد آورده‏اند، به این مرحله راه مى‏یابند و مردم از میان آنان یک نفر را بر مى‏گزینند. در این مرحله نیاز به اکثریت مطلق نیست و هر کس رأى بیشترى کسب کند، به عنوان رئیس جمهور معرفى مى‏شود.  این موضوع در ا صل 117 قانون اساسى به صراحت آمده است.

6- اصول مربوط به چگونگى آغاز و پایان دوره ریاست جمهورى: به موجب بند 9 اصل 110 قانون اساسى، امضاى حکم ریاست جمهورى پس از انتخاب مردم، با مقام رهبرى است و به موجب اصل 114 مدّت ریاست جمهورى چهار سال است که پس از تنفیذ اعتبار نامه توسط مقام رهبرى آغاز مى‏شود.  همچنین، بر اساس اصل 120 قانون اساسى، رئیس جمهور منتخب مردم پس از تنفیذ حکم به وسیله رهبر باید در مجلس شوراى اسلامى، با حضور رئیس قوّه قضائیه و اعضاى شوراى نگهبان، سوگند یاد کند.

گفتنى است که بر اساس اصل 114 قانون اساسى، هر کسى تنها دوبار به صورت پى در پى مى‏تواند رئیس جمهور شود، ولى به انتخاب همان کس به صورت غیر متوالى و با فاصله در قانون هیچ اشاره‏اى نرفته است و بى اشکال است.

پایان دوره ریاست جمهورى مى‏تواند به شکل هایى گوناگون باشد که در قانون پیش بینى شده است؛ مانند پایان دوره چهار ساله، فوت رئیس جمهور، استعفا که باید طبق اصل 130 قانون اساسى از سوى رهبرى پذیرفته شود و غیبت یا بیمارى که بیش از دو ماه به طول انجامد.  عزل رئیس جمهور، که تنها در اختیار رهبرى است، به دو صورت انجام مى‏پذیرد.

آشنایى با نظام سیاسى اسلام، ص:97 – 100

 

 


 
شرایط نامزدى ریاست جمهورى‏
ساعت ۱٠:٥۳ ‎ب.ظ روز شنبه ٤ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی:

از آن جا که ریاست جمهورى در نظام جمهورى اسلامى ایران داراى جایگاه حساس و مهمى است و از اختیارات اجرائى گسترده‏اى برخوردار است، قانون براى نامزدى این مقام، شرایط سختى در نظر گرفته است که در اصل 115 قانون اساسى به آن‏ها اشاره شده است. بر اساس این اصل رئیس جمهور باید:

1- از رجال مذهبى و سیاسى باشد: بر اساس این شرط، رئیس جمهور، یا کسى که مى‏خواهد نامزد این مقام شود، اوّلًا باید از رجال باشد؛ یعنى مرد بودن نخستین شرط داوطلبان ریاست جمهورى در ایران است. ثانیاً باید از رجال سیاسى برجسته و صاحب نظر و داراى سوابق و خدمات سیاسى یا اجرائى مهم بوده و شایستگى خود را براى چنین مقام برجسته‏اى نشان داده باشد. ثالثاً نامزد ریاست جمهورى باید از نظر مذهبى نیز شناخته شده و صاحب تشخیص و ایمان و اراده در اصول اعتقادى اسلام باشد.

2- ایرانى الاصل باشد: داوطلبان ریاست جمهورى باید از حیث نژاد و ریشه و اعقاب، ایرانى باشند؛ مثلًا بیگانه‏اى که پدرش از سرزمین دیگرى به ایران آمده و در ایران ساکن شده است، نمى‏تواند نامزد ریاست جمهورى اسلامى شود.

3- تابع ایران باشد: بر اساس این شرط کسانى مى‏توانند نامزد ریاست جمهورى شوند که نه تنها ایرانى، بلکه رابطه تابعیت خود را با ایران حفظ کرده باشند؛ زیرا ممکن است کسى ایرانى الاصل باشد، ولى تابعیت فعلى ایران را نداشته باشد. چنین کسى نمى‏تواند به مقام ریاست جمهورى اسلامى ایران نایل آید.

4- مدیر و مدبّر باشد: با توجه به این که رئیس جمهور باید پس از انتخاب از سوى مردم و امضاى حکم توسط رهبر مسؤول امور اجرائى کشور شود و با توجه به این که امور ادارى و اجرائى کشور بسیار گسترده‏اند، کسى مى‏تواند داوطلب انجام این کار شود که از توان مدیریتى بالایى برخوردار باشد. افزون بر این، او باید از حسن تدبیر و آینده نگرى نیز بهره بَرَد تا بتواند اوضاع و احوال آینده را در تصمیم هایش مد نظر قرار دهد.

5- داراى حُسن سابقه و امانتدار باشد: چون وظایف و اختیارات رئیس جمهور همانند امانتى است که مدّت چهار سال به یک شخص واگذارى شود، شخص داوطلب احزار این مقام باید از نظر حُسن سابقه و امانتدارى مشهور باشد تا بتوانند از امانت مهمى که به طور موقت به او سپرده مى‏شود، به گونه شایسته و بایسته نگهدارى و نگهبانى کند. از این رو، نباید هیچ موضوع مشکوکى از این دو جهت در پیشینه دواطلب موجود باشد.

6- مؤمن و معتقد به مبانى نظام جمهورى اسلامى ایران و مذهب رسمى کشور باشد: اصول و مبانى نظام جمهورى اسلامى ایران شامل اسلامى بودن نظام، مغایرت نداشتن قوانین و مقررات مصّوب با موازین اسلامى، جمهورى بودن نظام، ولایت امر و امامت امّت، داراه امور کشور با اتکا بر آراى عمومى و دین و مذهب رسمى کشور است که در بند آخر اصل 177 به آن‏ها اشاره شد است. این موضوعات تغییرناپذیرند پس با توجه به تغییرناپذیر بودنشان، کسى مى‏تواند داوطلب ریاست جمهورى در ایران شود که مؤمن و معتقد به آن‏ها از جنبه‏هاى نظرى و عملى باشد.

آشنایى با نظام سیاسى اسلام، ص:96 - 97

 

 

 


 
معیارهای کلیدی و اصلی رئیس جمهوری از دیدگاه قانون اساسی
ساعت ٧:۱٧ ‎ب.ظ روز شنبه ٤ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: معیارهای کلیدی و اصلی رئیس جمهوری ،ریاست جمهوری در قانون اساسی

ریاست جمهوری در قانون اساسی :

 مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و ا مانت و تقوی، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

هر چند که در این اصل ویژگی های شخص لایق برای انتخابات را به طور کلی بیان نموده است، اما همین عناوین با دقت و ملاحظات زیادی لحاظ شده اند و می تواند هم برای نهاد های تعیین صلاحیت و هم برای انتخاب کنندگان معیار و ملاک تعیین کننده باشد البته از آن جایی که شروطی مانند ایرانی الاصل بودن یا دارای حسن سابقه بودن کمتر بحث و مناظره است، لذا به تبیین معیارهای کلیدی و اصلی رئیس جمهوری از دیدگاه قانون اساسی می پردازیم:

الف) رجل مذهبی: منظور از شخصیت مذهبی چیزی فراتر از نمازخوان بودن و مراد امثال آن است و کسی است که تفکر مذهبی داشته و در لحاظ شناخت اصول بنیادین اسلام متفکر و اندیشمند باشد.

ب) رجل سیاسی: سیاست یعنی کشورداری و اصولا علم سیاست را علم اداره کشور را گویند لذا شخصیت سیاسی کسی است که بتواند کشورداری کند، البته سیاسی بودن به معنای سیاست باز و حزب باز نیست بلکه منظور توانمندی اداره کشور در عرصه های گوناگون، نظیر فرهنگ، اقتصاد، مسائل اجتماعی، علمی و بین المللی است، لذا نباید شخصیتی صنفی داشته باشد.

در این زمینه می توان به فرمانی که حضرت علی ـ علیه السّلام ـ به مالک اشتر نخعی، فرزند حارث نوشته است، مراجعه کرد و این فرمان و سایر بیانات معصومین ـ علیهم السّلام ـ در این زمینه می تواند نصب العین و منش برای کشور داری و ادای مسئولیت های اجرایی باشد و حتی مدیران می توانند از تجربیات و عملکرد گذشتگان عالم سیاست هم کمال استفاده را کنند تا وضعیت را از قبل هر چه بهتر و نیکوتر بگردانند. همانگونه که حضرت امام خمینی از انقلاب مشروطه و وقایع و حوادث آن و همچنین از مبارزات عالمانی، همچون شیخ فضل الله نوری و شهید سید حسن مدرس در قیام و نهضت خود استفاده نمودند، نیز نامزدین ریاست جمهوری می توانند از تجربیات دولت های قبلی در زمینه پیش برد اهداف مقدس جمهوری اسلامی ایران بهره ببرند.

ج) مدیر و مدبر بودن: این امر که مد نظر همگان است و واحد ابعاد گوناگون می باشد و می تواند نقش اساسی در تغییر و تحولات مثبت در جامعه ایفا نماید، لذا نیاز دارد تا در ابعاد گوناگون آن بررسی دقیق صورت پذیرد:

1. واجد مدیریت کلان منابع مالی و ا نسانی: ریاست جمهوری باید با امور مالی آشنایی داشته باشد تا بتواند بر متصدیان این بخش نظارت داشته باشد و از عهده وظیفه مربوطه برآید، زیرا او مستقیما مسئول امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور است هر چند که می تواند بر عهده دیگری بگذارد.(1)

2. آگاه به اختیارات وزرا و توانمند برای نظارت و هماهنگی عملکرد وزرا: مطابق اصل 133 قانون اساسی به جهت این که وی وزیر مناسب برای هر پستی را انتخاب کند، لذا لازم است که اختیارات هر یک از وزرا را بداند نیز باید بر کار وزیران نظارت داشته و تدابیر لازم برای هماهنگ ساختن آن را داشته باشد.(2) پس باید بتواند مدیریت لازم را اعمال کند.

3. توانمند به ایجاد تفاهم و هماهنگی بین وزرا و رفع اختلاف آنان: یعنی باید بتواند تصمیمات و مذاکرات هیئت وزیران را جمع بندی کند و برنامه و خط مشی دولت (برنامه ریزی دولتی) را تبیین کند.(3)

4. توانمند به سازماندهی و مدیریت دستگاه ها و معاونت ها: قدرت سازماندهی دستگاه ها و وزارتخانه ها و به اجرا درآوردن قوانین مربوطه را داشته باشد(4).

5. آگاه به شرایط بین المللی موجود و حقوق بین الملل: درک لازم را از شرایط بین المللی موجود داشته باشد. خصوصا در حال حاضر که جمهوری اسلامی ایران با انواع تهدیدات مواجه است زیرا مسئولیت انتخاب سفراء و حضور در مجامع بین المللی با او است.(5) نیز باید آشنایی با حقوق بین الملل هر چند به نحو اجمالی داشته باشد، زیرا امضای معاهدات و صلح دعاوی بین المللی با اوست و باید واجد قدرت بیان و مجاب کردن مخاطبین در عرصه های داخل و خارج باشد.(6)

5. توانمند به حفظ و تأمین امنیت کشور و توانا در هماهنگی بین ارکان امنیتی کشور: زیرا او رئیس شورای امنیت ملی است و چنین مسولیت مهمی باید توانایی لازم آن در فرد مسئول آن وجود داشته باشد.(7)

6. هماهنگ با ولایت فقیه: قدرت و آمادگی هماهنگی با رهبری را داشته باشد، زیرا قوای سه گانه زیر نظر ولایت مطلقه هستند، لذا باید سلسله مراتب اداری را نسبت به رهبری داشته باشد.(8)

7. مروج فرهنگ اسلامی و رافع موانع آن: توان و آمادگی لازم برای ترویج دین، اخلاق و مقابله با نفوذ فرهنگ منحط غرب را داشته باشد، زیرا چنین امری در قسم ریاست جمهوری(9) آمده است، لذا باید بتواند بر ارتقاء فرهنگ و ارزش های والای اسلامی و انسانی در جامعه کوشا باشد.

8. پرهیز از انحصار طلبی: توان و قابلیت استفاده از مشارکت سیاسی اجتماعی همه جانبه گروه ها و اقشار جامعه در سرنوشت کشور را داشته باشد، زیرا اصل 121 قانون اساسی می گوید: باید رئیس جمهور خودکامه، مستبد و انحصار طلب نباشد. از این روی باید او به قدرت نگرش امانتی بودن داشته باشد و به قول شهید دکتر بهشتی (ره) شیفته خدمت باشد نه تشنه قدرت.

                                                             نرم افزار پاسخ

 

________________________________________

1. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل 126.

2. همان اصل 134.

3. همان.

4. همان.

5. همان، اصول 125 و 128.

6. همان، اصول 139 و 77.

7. همان، اصل 176.

8. همان، اصل 57.

9. همان، اصل 121.

 

 


 
نام ، کنیه ،القاب و وفات فرزند حضرت زهرا ( س )
ساعت ٧:۱٠ ‎ب.ظ روز شنبه ٤ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: نام ، کنیه ،القاب و وفات فرزند حضرت زهرا ( س ) ،زینب کبری

آن حضرت سومین فرزند حضرت زهرا علیها السّلام است  هنگامى که زینب علیها السّلام متولّد شد، مادرش حضرت زهرا علیها السّلام او را نزد پدرش امیر المؤمنین علیه السّلام آورده گفت: این نوزاد را نامگذارى کنید! حضرت فرمود: من از رسول خدا جلو نمى‏افتم- در این ایّام حضرت رسول در مسافرت بودند- پس از مراجعت از سفر، امیر المؤمنین به حضرت عرض کرد: نامى براى نوزاد انتخاب کنید، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرمود: من بر پروردگارم سبقت نمى‏گیرم. در این هنگام جبرائیل فرود آمده سلام خداوند بزرگ را به پیامبر ابلاغ کرده گفت: نام این نوزاد را زینب بگذارید! خداوند این نام را براى او برگزیده است. بعد مصایب و مشکلاتى را که بر آن حضرت وارد خواهد شد، بازگو کرد. پیامبر اکرم گریست و فرمود: هرکس بر این دختر بگرید، همانند کسى است که بر برادرانش حسن و حسین گریسته باشد.


 
بیست و چهار خبر از ابن أبى الحدید در فضائل اختصاصى أمیرالمؤمنین
ساعت ٩:٠۳ ‎ق.ظ روز جمعه ۳ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: فضائل اختصاصى أمیرالمؤمنین ،بیست و چهار خبر از ابن أبى الحدید

ابن أبى الحدید در اینجا فصل مشبعى از «مناقب» و «محامد» و «فضائل» امیر المؤمنین علیه السّلام را ذکر کرده است، و بسیارى از أحادیث مسلّمه‏اى را که راجع به آنحضرت از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم وارد شده است نیز آورده است،  سزاوار است مااین بیست و چهار حدیث نفیس را عینا بیاوریم، و به ترجمه آن بدون شرح اکتفا کنیم. او اینطور ذکر کرده است:


 
[اشعار ابن ابى الحدید معتزلى در مناقب امیر المؤمنین علیه السلام‏]
ساعت ۱۱:٤۸ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: [اشعار ابن ابى الحدید معتزلى در مناقب علی ( ع )


ابن ابى الحدید معتزلى در قصیده هفتم از قصائد هفتگانه خود درباره اوصاف عجیبه و مقامات عالیه امیر المؤمنین علیه السّلام گوید:
الصّبر الّا فى فراقک یحمل‏        و الصّعب الّا عن ملالک یسهل‏
یا ظالما حکّمته فى مهجتى‏        حتّام فى شرع الهوى لا تعدل‏
انفقت عمرى فى هواک تکرّما        و تضنّ بالنّزر القلیل و تبخل‏
ان ترم قلبى تصم نفسک انّه‏        لک موطن تأوى الیه و منزل‏
ا تظنّ أنّى بالإسائة مقلع‏        کیف الدّواء و قد اصیب المقتل‏
اعرض و صدّ و جر فحبّک ثابت‏        بتنقّل الاحوال لا یتنقّل‏
و اللّه لا اسلوک حتّى أنطوى‏        تحت التّراب و یحتوینى الجندل‏
من لى بأهیف قد اقام قیامتى‏        خدّله قان و طرف أکحل‏
        
تا آنکه مى‏گوید:

 


 
اصول مهم خدمات فرهنگی در قرآن
ساعت ٥:٠٠ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: اصول مهم خدمات فرهنگی در قرآن

«اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذی خَلَقَ‏» (علق/1)

کار فرهنگی باید با نام خدا و برای خدا باشد.

«اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ» (فاتحه/6)

همه‌ی مسئولان فرهنگی در هر تصمیم و برنامه‌ریزی نیازمند هدایت الهی هستند.

 «إِنَّکَ لا تَهْدی مَنْ أَحْبَبْت‏» (قصص/56)

توفیق هدایت مردم از آن خداست.

«لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِی الْأَرْضِ جَمیعاً ما أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ» (انفال/63)

بهترین نیروی انسانی (پیامبر خدا) ‌اگر تمام امکانات مادی را در اختیار داشته باشد، تا اراده‌ی خدا نباشد، کارآیی ندارد.

«مَحَبَّةً مِنِّی‏‏‏‏» (طه/39)

محبوبیت واقعی از طرف خداست، نه آنکه با زرق و برق و دکور و ژست و تابلو و ساختمان و لباس و ماشین و ابزار مُدرن بدست بیاید.

«فَاسْتَقِمْ کَما أُمِرْت‏‏» (هود/112)

باید در کار فرهنگی پایدار و مقاوم باشیم و آن را به خاطر اهداف دیگر رها نکنیم. اگر می‌بینیم بعضی از بزرگان وصیت می‌کنند که در مدرسه و یا کتابخانه خود دفن شوند، برای آن است که بگویند عمرم را پای این مدرسه و کتابخانه دادم. 

«وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّریقَةِ لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً » (جن/ 16)

و اگر آن ها (جن و انس) در راه (ایمان) استقامت ورزند، با آب فراوان سیرابشان می کنیم!

«لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُون‏‏‏» (صف/2)

مسئولین فرهنگی باید خود به آنچه می‌گویند و می‌نویسند عمل کنند. وگرنه عالم بی‌عمل، درختی بی‌ثمر خواهد بود.

«رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری ‏‏‏» (طه/25)

کار فرهنگی نیاز به روح بزرگ دارد، زیرا اولین درخواست حضرت موسی از خداوند بعد از رسیدن به نبوت تقاضای سعه‌ی صدر بود.

« ادْعُ إِلى‏ سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی‏ هِیَ أَحْسَن‏» (نحل/125)

راه کار فرهنگی، بهره‌گیری از منطق و استدلال و موعظه و در مواردی جدال نیکو است.

«لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک‏‏‏‏» (آل‌عمران/159)

کسانی که کار فرهنگی می‌کنند، باید از دلی نرم و خلقی عالی برخوردار باشند. کارهای مقطعی و نسنجیده و خشونت آمیز جواب نمی دهد. البته بحث اجرای دقیق حدود امر دیگری است.

«وَ إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظیمٍ‏‏‏» (قلم/4) و آیه:

 «لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة» (احزاب/21)

کسی که در فکر ارشاد مردم است، باید از کمالات اخلاقی برخوردار باشد، تا برای دیگران الگو قرار گیرد.

«وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنین‏» (شعراء/215)

مسئولان فرهنگی باید نسبت به زیردستان خود متواضع باشند.

«وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَکَلِّفین‏‏‏‏» (ص/86)

مسئولان فرهنگی باید افرادی بی‌تکلف و بی توقع باشند.

«وَ ثِیابَکَ فَطَهِّرْ» (مدثر/4)

مسئولان فرهنگی باید از پاکیزگی و آراستگی لازم برخوردار باشد.

«وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْر» (قمر/17،22، 32، 40)

مباحث فرهنگی باید به نحوی روان و آسان القاء شود، که عوام بفهمد؛

«بَیانٌ لِلنَّاس‏» (آل‌عمران/138)

و خواص بپسندد.

«قَوْلاً سَدیدا» (نساء/9)

«لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ‏‏‏» (غاشیه/22) و آیه:

 «لا إِکْراهَ فِی الدِّین‏» (بقره/256)

تغییر فرهنگ و فکر مردم باید با آزادی و انتخاب و آگاهانه و عاشقانه باشد، نه با زور و استبداد. این فرعون بود که به پیروان موسی می‌گفت: «چرا بدون اجازه من به او ایمان آوردید.»

 «آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُم‏» (اعراف/123) «وَ إِذا تُتْلى‏ عَلَیْهِمْ آیاتُنا بَیِّناتٍ قالَ الَّذینَ لا یَرْجُونَ لِقاءَنَا ائْتِ بِقُرْآنٍ غَیْرِ هذا أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ ما یَکُونُ لی‏ أَنْ أُبَدِّلَهُ مِنْ تِلْقاءِ نَفْسی‏ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما یُوحى‏ إِلَیَّ إِنِّی أَخافُ إِنْ عَصَیْتُ رَبِّی عَذابَ یَوْمٍ عَظیمٍ » (یونس/15)

و هنگامی که آیات روشن ما بر آن ها خواتده می شود، کسانی که ایمان به لقای ما (و روز رستاخیز) ندارند؛ می گویند: «قرآنی غیر از این بیاور، یا آن را تبدیل کن! (و آیات نکوهش بت ها را بردار)» بگو: «من حق ندارم که از پیش خود آن را تغییر دهم؛ فقط از چیزی که بر من وحی می شود، تبعیت می کنم! من اگر پروردگارم را نافرمانی کنم، از مجازات روز بزرگ (قیامت) می ترسم.»

 «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‏» (انعام/21) (انعام/93) (هود/18) (عنکبوت/68) (صف/7)

  انحراف در مسائل فرهنگی و بینشی مردم مصداق بالاترین ظلم‌هاست.

 «ثُمَّ نُنَجِّی رُسُلَنا وَ الَّذینَ آمَنُوا کَذلِکَ حَقًّا عَلَیْنا نُنْجِ الْمُؤْمِنینَ » (یونس 103)  «وَ لَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزیزٌ»  (حج/ 40)   « وَ کانَ حَقًّا عَلَیْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنینَ » (روم/ 47)

خداوند متعال برای مومنین در نبرد فرهنگی و غیره امداد ویژه عنایت می فرماید. این مسئله در بیش از 40 آیه قرآن کریم یادآور می شود.

«هُوَ الَّذی أَنْزَلَ السَّکینَةَ فی‏ قُلُوبِ الْمُؤْمِنینَ لِیَزْدادُوا إیماناً مَعَ إیمانِهِمْ وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ کانَ اللَّهُ عَلیماً حَکیماً » (فتح/ 4) 

  در نبردها و عرصه های سخت و نابرابر باید بدانیم، خدای ما کسی است که آرامش را در دل های مومنان نازل کرد تا ایمانی بر ایمان شان بیفزایند؛ لشکریان آسمان ها و زمین از آن خداست، و خداوند دانا و حکیم است.

« قُلْ هذِهِ سَبیلی‏ أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى‏ بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی‏ وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکین» (یوسف، 108)

دست اندرکاران گسترش فرهنگ الهی شناخت کافی از هدف دارند .

«آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَکَ رَبَّنا وَ إِلَیْکَ الْمَصیر» (بقره، آیه285)

  ایمان کامل به آن دارند،

« إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیر»( حجرات،13)

 در تقوا و پروا پیشگی سرآمد هستند.

« الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُور» (حج،41)

هنگامی که به قدرت می رسند، نماز (نماد عبادت) و زکات (نماد رسیدگی به محرومین) را بر پا می دارند.

«إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجیلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذی بایَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیم» (توبه،111)

 با جان و مال در راه خدا کوشش می کنند  و برای هدایت مردم اجر و مزدی از آنان نمی خواهند.

« أُولئِکَ الَّذینَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِکْرى‏ لِلْعالَمین»(انعام،90)

 آن ها به نیرو و امداد الهی ایمان دارند.

« فَقالَ الْمَلَأُ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ ما نَراکَ إِلاَّ بَشَراً مِثْلَنا وَ ما نَراکَ اتَّبَعَکَ إِلاَّ الَّذینَ هُمْ أَراذِلُنا بادِیَ الرَّأْیِ وَ ما نَرى‏ لَکُمْ عَلَیْنا مِنْ فَضْلٍ بَلْ نَظُنُّکُمْ کاذِبینَ (27) قالَ یا قَوْمِ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ کُنْتُ عَلى‏ بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّی وَ آتانی‏ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِهِ فَعُمِّیَتْ عَلَیْکُمْ أَ نُلْزِمُکُمُوها وَ أَنْتُمْ لَها کارِهُونَ (28) وَ یا قَوْمِ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مالاً إِنْ أَجرِیَ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ وَ ما أَنَا بِطارِدِ الَّذینَ آمَنُوا إِنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ لکِنِّی أَراکُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ (29) وَ یا قَوْمِ مَنْ یَنْصُرُنی‏ مِنَ اللَّهِ إِنْ طَرَدْتُهُمْ أَ فَلا تَذَکَّرُونَ (30) وَ لا أَقُولُ لَکُمْ عِنْدی خَزائِنُ اللَّهِ وَ لا أَعْلَمُ الْغَیْبَ وَ لا أَقُولُ إِنِّی مَلَکٌ وَ لا أَقُولُ لِلَّذینَ تَزْدَری أَعْیُنُکُمْ لَنْ یُؤْتِیَهُمُ اللَّهُ خَیْراً اللَّهُ أَعْلَمُ بِما فی‏ أَنْفُسِهِمْ إِنِّی إِذاً لَمِنَ الظَّالِمینَ (31)  » (هود،27- 31)

هرگز مستضعفین را از اطراف خود نمی رانند. با مردم هرگز متکبرانه رفتار نمی کنند و با توده های مردم و مومنین گشاده رو هستند و بسیار شجاع اند. و رنج مردم برایشان بسیار گران است.

 


 
آداب معاشرت‌های الکترونیکی
ساعت ۱٠:٢۳ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: آداب معاشرت‌های الکترونیکی

در دنـیای ارتـباطات مـستقیم، در عـصری زنـدگی می‌کنیم که فن‌آوری نوین ارتـباطات و رایـانه‌ها، هـمچون پـلی میان ما انسان‌های روزهای آخر قرن بـیستم قـرار دارد. در دهـة اخـیر، انـسان‌ها ابزار تازه‌ای یافته‌اند، ابـزاری کـه بـه کمک آن به انبوهی از اطلاعات دسترسی خواهند داشت و در جمع افراد بسیاری از کشورها، شهرها و تمدن‌های مختلف، می‌توانند به بحث و گفتگو بپردازند. در شبکه‌های اطلاع رسانی و اینترنت، امکان ارسال پیام بـرای مـخاطبین مـعین، شرکت در اتاق‌های گفتگو و انجمن‌های مجازی، شیوة دیـگری از ارتباط را پیش روی انسان‌ها قرار داده است. جامعه مجازی، در ایـن عـصر جدید، یعنی من از درون غار خودم با مخاطبینم در ارتباطم و مـی‌توانم با آن‌ها حرف بزنم و نظراتم را به گوش آن‌ها برسانم. می‌توانم رأی بـدهم و فردی را به نمایندگی از خودم انتخاب کنم، می‌توانم اعتراض کـنم و نـمایندگانم را بازخواست کنم. در حال حاضر، با توجه به فن‌آوری کـنونی، تـنها یک رایانه، یک کارت مودم و یک خط تلفن کافی است تا این ارتباط برقرار شود.