آسیب های تک فرزندی
ساعت ۱٢:٠٢ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: آسیب های تک فرزندی ،آسیب های والدین ،آسیب فرزند

1– آسیب های والدین

*** درخانواده های تک فرزند،والدین وفرزند هر دو احساس میکنند نیازهای شدیدی به یکدیگر دارندوپدر و مادر همواره در اضطراب به سرمی برندکه مبادا تنها فرزندشان را از دست بدهند؛حال آنکه درخانواده های پرجمعیت،توجه والدین به ویژه مادرمعطوف به کودکان است و بیشتر وقت وی صرف تربیت آنان میشود.ازاین روفرصتی برای افکارمنفی یا رفتار بیهوده باقی نمی ماند.

*** پدر و مادردرتلاش مستمر برای رسیدگی به فرزندان اززندگی پویا و پرتحرک لذت می برند وهنگام فعالیت خویش همزمان آثار و برکات تلاش خود رادرشور و نشاط حاصل ازرشد و بالندگی فرزندان خود مشاهده می کنند.

*** علاوه بر آن در خانواده های تک فرزند ، مشکلات جزئی وی اشتغال ذهنی زیادی برای پدر و مادر ایجاد می کند . بعنوان مثال ، مادر با مشاهده کوچک ترین احتمال آسیب یا بیماری فرزندش سرآسیمه و آشفته می شود یا هر رفتار ظاهرا غیر معمول و غیر عادی کودک را نشانه ای از بروز مشکل رفتاری یا اخلاقی او می داند .

2 – آسیب فرزند

*** در این گونه خانواده ها همه محبت ها و حمایت ها و سخت گیری ها و کنترل ها متوجه فقط یک فرزند می باشد که به سلامتی روانی فرزند آسیب می زند .

*** معمولا تک فرزندان در مواجهه با مشکلات دچار اضطراب و نگرانی می شوند ، در حالی که اگر چند فرزند باشند ، با تکیه بر یکدیگر و همدلی ، مشکلات خود را بهتر حل می کنند .

*** از دیگر مشکلات تک فرزندی این است او در خانواده موقعیت رقابت ندارد به همین دلیل کمتر با مشکلات مواجه می شوند و در معرض تجربه کردن شکست و ناکامی و ... قرار نمی گیرد .

*** یکی دیگر از عوارض آن این است که تک فرزندی منجر به فرزند سالاری می شود ، بنابراین مانع شکل گیری شخصیت فعال فرزند می شود .

*** اینگونه فرزند ها  معمولا گرایش به انزوا ، افسردگی ، ضعف در برقراری ارتباط با همسالان و توجه بیش از حد به بازی های رایانه ای و انفرادی و ترس و یا تنفر از حضور در گروه های اجتماعی دارند .

*** از دیگر خصوصیات تک فرزندی چون : کم شدن ارتباطات کلامی ، سبب حاکمیت رسانه های تصویری می گردد ؛ در نتیجه کودک ساخته و پرداخته تلویزیون و جاذبه های گرافیکی و دنیای مجازی می شود .

*** در رویات معصومین ( ع ) توصیه شده است :  همسران از تولد فرزندان متعدد استقبال کنند و از خداوند نسلی سالم و صالح تقاضا کنند .[1]

« پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند : « من به زیادی جمعیت شما مسلمانان بر امت های دیگر افتخار می کنم » . [2]


[1]  - دانش خانواده و جمعیت ، جمعی از نویسنگان ، ص 191 – 193 . البته با کمی تصرف و تغییرات

[2]  - وسائل الشیعه ، حر عاملی ، ج 20 ، ص 15 .


 
چه کرد طاووس یمانى‏ با قلب هشام بن عبدالملک
ساعت ۱۱:٤٧ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۳٠ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: طاووس یمانى‏ ،هشام بن عبدالملک ،ابو عبد الرحمن بن کیسان همدانی

ابو عبد الرحمن بن کیسان همدانی ، از ایرانیان و یکی از راویان و مفسران معروف تابعان ( تابعی به کسی گفته می شود که صحابی را ملاقات کرده و به پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله ایمان آورده و در حال اسلام از دنیا رفته باشد [1] ) است . [2]

ایشان با پنجاه نفر از صحابی ( صحابی به کسانی که رسول خدا علیه السلام را ملاقات نموده و به آن حضرت ایمان بیارد و با اسلام از دنیا برود [3]) پیامبر مجالست داشته و از جمله شاگردان خاص ابن عباس به شمار می آمده است .[4]بنا به روایات وارد شده : طاووس یمانی از جمله عبّاد یمن ، مستجاب الدعوه و کسی که 40 بار حج بجا آورده ااست .[5]

در منابع نقل شده است ، این مفسر عالی مقام در برابر حاکمان وقت موضع گیریهای بسیار ارزنده ای  داشته که نشان از شجاعت و مبارز بودن ایشان می باشد .

بنا به نقلی ، هشام‏ بن عبد الملک، خلیفه اموى، در ایام خلافت خود به قصد حج وارد مکه شد. دستور داد یکى از کسانى که زمان رسول خدا را درک کرده و به شرف مصاحبت آن حضرت نائل شده است حاضر کنند تا از او راجع به آن عصر و آن روزگاران سؤالاتى بکند. به او گفتند از اصحاب رسول خدا کسى باقى نمانده است و همه درگذشته‏اند. هشام گفت: «پس یکى از تابعین‏  را حاضر کنید تا از محضرش استفاده کنیم.» طاووس‏ یمانى‏ را حاضر کردند.

طاووس وقتى که وارد شد، کفش خود را جلو روى هشام، روى فرش، از پاى خود درآورد. وقتى هم که سلام کرد برخلاف معمول که هرکس سلام مى‏کرد مى‏گفت: السلام علیک یا امیرالمؤمنین، طاووس به السلام علیک قناعت کرد و جمله «یا امیرالمؤمنین» را به زبان نیاورد. بعلاوه فورا در مقابل هشام نشست و منتظر اجازه نشستن نشد و حال آنکه معمولا در حضور خلیفه مى‏ایستادند تا اینکه خود مقام خلافت اجازه نشستن بدهد. از همه بالاتر اینکه طاووس به عنوان احوالپرسى گفت:

«هشام! حالت چطور است؟».

رفتار و کردار طاووس، هشام را سخت خشمناک ساخت، رو کرد به او و گفت:

«این چه کارى است که تو در حضور من کردى؟».

- چه کردم؟.

- چه کرده‏اى؟!! چرا کفشهایت را در حضور من درآوردى؟ چرا مرا به عنوان امیرالمؤمنین خطاب نکردى؟ چرا بدون اجازه من در حضور من نشستى؟ چرا این گونه توهین آمیز از من احوالپرسى کردى؟.

- اما اینکه کفشها را در حضور تو درآوردم، براى این بود که من روزى پنج بار در حضور خداوند عزت درمى‏آورم و او از این جهت بر من خشم نمى‏گیرد.

اما اینکه تو را به عنوان امیر همه مؤمنان نخواندم، چون واقعا تو امیر همه مؤمنان نیستى، بسیارى از اهل ایمان از امارت و حکومت تو ناراضى‏اند.

اما اینکه تو را به نام خودت خواندم، زیرا خداوند پیغمبران خود را به نام مى‏خواند و در قرآن از آنها به‏ «یا داوُدُ» و «یا یَحْیى‏» و «یا عِیسى‏» یاد مى‏کند و این کار توهینى به مقام انبیا تلقى نمى‏شود. برعکس، خداوند ابولهب را با کنیه- نه به نام- یاد کرده است.

و اما اینکه گفتى چرا در حضور تو پیش از اجازه نشستم، براى اینکه از امیرالمؤمنین على بن ابى طالب شنیدم که فرمود: «اگر مى‏خواهى مردى از اهل آتش را ببینى، نظر کن به کسى که خودش نشسته است و مردم در اطراف او ایستاده‏اند.».

سخن طاووس که به اینجا رسید، هشام گفت:

«اى طاووس! مرا موعظه کن.» طاووس گفت:

«از امیرالمؤمنین على بن ابى طالب شنیدم که در جهنم مارها و عقربهایى است بس بزرگ. آن مار و عقربها مأمور گزیدن امیرى هستند که با مردم به عدالت رفتار نمى‏کند.».

طاووس این را گفت و از جا حرکت کرد و به سرعت بیرون رفت‏ . [6]


[1] - الدرایه فی علم مصطلح الحدیث ، شهید ثانی ، ص 120 ، 122 .

[2]  - التفسیر و المفسرون فی ثوبه القشیب ، معرفت ،   ج 1 ، ص 343 .

[3]  - الدرایه فی علم مصطلح الحدیث ، شهید ثانی ، ص 120 .

[4]  - التفسیر و المفسرون فی ثوبه القشیب ، معرفت ، ج 1 ، ص 112.

[5]  - تهذیب التهذیب ، ابن حجر ، ج 5 ، ص 8 – 10 .

[6]  - سفینه البحار ، « ماده طوس »


 
مومن مانند آب است یعنی چه ؟ !
ساعت ۱۱:۳۸ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۳٠ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: مومن مانند آب

بدان ، وقتی که دو قطره آب به همدیگر برسند ، تبدیل به یک قطره بزرگ می شود . ولی اگر دقت کنید  اگر دو تکه سنگ به همدیگر برسند هیچ موقع با هم یکی نمی شوند !با این اوصاف ، ما انسان ها هم هر چه قدر سخت تر باشیم شناخت و ارتباط برقرار نمودن با دیگران برای ما مشکل می شود و در نتیجه امکان رشد ما نیز کاهش می یابد .

ای انسان اگر کمی تأمل داشته باشی ، آب در عین حال که نرم و لطیف است ولی در ادامه مسیر سرسخت و مصمم تر است و به هدف سریعتر می رسد و به دریای بیکران می پیوندد ولی سنگ در پس هر مانعی از حرکت باز می ایستد و به هدف نمی رسد .

لذا این انسان در زندگی خود اگر می خواهد از موانع کوچک و بزرگ عبور کند باید نرم و لطیف باشد تا به سر منزل مقصود - که رسیدن به قرب الهی است - برسد . و در حقیقت پشتکار و مصمم بودن در سیر حرکت خود به طرف قرب الهی را در نرمی و لطافت قلب جست و جو کرد...

زمانی انسان باید در اموری کوتاه بیاید ...

مواقعی چون انسان نمی تواند ببخشد و گذشت کند باید چشم را بست و با بی اعتنایی به آن مسئله گذر کرد ...

زمانی باید هم فکر باشند ...

گاهی باید همدیگر را درک کنند ...

زمانی مانند قطره های آب به هم بپیوندند ...

گاهی نگاه خود را به سمتی بدوزی تا اینکه اون قضیه خاص را نبینی ...

گاهی باید دقیق شد ، شناخت و هیچ موقع از اون گذر نکرد ...

ولی این را بدانیم  اگاهی و شناختی که با تفکر  پیدا می کنیم می شود با آن خدا را شناخت و با شناخت او می توان خود را پیدا کرد و در میان تلاطم گم نشد و به سعادت حقیقی رسید .

ای انسان ، برای یافتن خود اندکی  در خلقت  و فوایدآب اندیشه کن که حکیم على الاطلاق، به حکمت کامله خود، او را  چگونه و با چه صفاتی خلق کرده ، که بدین شرح می باشد :

« یکى- صفاى آب است که اگر چرکین و کثیف خلق مى‏شد، باعث تنفّر طبع مى‏بود، و صلاحیت وساطت حیات قلب که جوهر لطیف است، نمى‏داشت.

دوم- رقّت ، که اگر غلیظ القوام مى‏بود مثل عسل، تطهیر چیزها بخصوص چیزهاى لزج، به او نمى‏شد و آب هم محتاج به آب دیگر مى‏شد.

سوم- وفور و بسیارى او است که اگر «عیاذا باللَّه» با عموم احتیاج خلایق به او، کم مى‏بود و به زحمت به دست مى‏آمد، فقرا و ارباب حاجت، در تحصیل او به زحمت مى‏افتادند، و رنج مى‏کشیدند.

چهارم- پاک بودن، که اگر در اصل خلقت طهارت نمى‏داشت، تطهیر نجاسات به او نمى‏شد و بر وجودش فایده تمام مترتّب نمى‏بود. و به این فواید عظیمه اشارت نمود و گفت:

چنانچه حضرت رسول ( ص ) می فرماید :

...تفکّر فی صفاء الماء و رقّته، و طهورته و برکته، و لطیف امتزاجه بکلّ شی‏ء، و فی کلّ شی‏ء

یعنى: اندیشه کن در صفای آب، و فراوانی ، پاک بودن او، و نفوذ کردن و ممزوج شدن او به هر چیزى و در هر چیزى.

و استعمله فی تطهیر الاعضاء الّتى امرک اللَّه بتطهیرها...

استعمال کن آب را در تطهیر اعضائى که، امر کرده است تو را خداى تعالى به تطهیر آن اعضا....

... حضرت  رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله می فرمایند : مثل‏ المؤمن‏ الخالص‏ کمثل الماء.

... حضرت رسول  صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرموده است : مؤمن کامل، باید سلوکش با مردمان، مانند آب باشد.

و لتکن صفوتک مع اللَّه تعالى فی جمیع طاعاتک، کصفوة الماء حین‏ انزله من السّماء.

مى‏فرماید : مى‏باید طاعت و بندگى تو از براى خداى تعالى، در صفا ، مثل صفاى آب باشد در وقت فرود آمدن از آسمان، پیش از رسیدن به زمین. چرا که عمل مغشوش، مقبول درگاه احدیّت نیست.

و طهّر قلبک بالتّقوى و الیقین، عند طهارة جوارحک بالماء.

و پاک گردان دل خود را از آلایش کدورات و اوساخ ذنوب و معاصى، و محلّى و مزیّن کن او را به تقوى و پرهیزگارى، و نیز پاک کن دل خود را از تیرگى ظلمت جهل و شکوک و شبهات، در هنگام پاک کردن اعضا و جوارح از کثافات به آب.

حاصل آنکه: در وقت تطهیر اعضا از کثافات ظاهرى، غافل نباید بود از کثافتهاى باطنى، چنان که کثافات ظاهرى را از براى نظر خلایق پاکیزه مى‏کنى، باطنى را نیز از براى نظر الهى پاکیزه‏دار که او اهمّ است برای رسییدن به حقیقت .» [1]


[1]  - شرح مصباح الشریعه ، ص 90 – 93 البته با تلخیص .


 
توصیه های بیست و دوگانه از...
ساعت ۱٠:٥٩ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢٠ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: آیت الله شیخ حسنعلی اصفهانی ( نخودکی ) رحمه الله ،توصیه های بیست و دوگانه

توصیه های بیست و دوگانه از عالم عارف حضرت آیت الله شیخ حسنعلی اصفهانی ( نخودکی ) رحمه الله علیه

اول : آن که نمازهای یومیَه خویش را در اول وقت آن ها به جای آوری .

دوم : آن که در انجام حوایج مردم ،هر قدر که می توانی بکوشی وهر گز میندیش که فلان کار بزرگ از من ساخته نیست،زیرا اگر بنده گامی در راه حق بردارد،خداوند نیزاورا یاری خواهد نمود.

سوم : آن که سادات را بسیار گرامی بداری ومحترم بشماری هر چه داری در راه ایشان صرف کنی واز فقر در این کار پروا ننمایی.اگر تهیدست گشتی،دیگر تو را وظیفه ای نیست.

چهارم : از تهجَد واز نماز شب غفلت مکن و تقوا وپرهیز پیشه خود ساز.

پنجم : به آن مقدار تحصیل کن که از قید تقلید وا رهی.

ششم : بدان که امور مکروه،موجب تنزل مقام بنده می شود وبه عکس،انجام مستحبات مرتبه او را ترقی می بخشد.

هفتم : بدان که در راه حق وسلوک این طریق،اگر به جایی رسیده ام،به برکت بیداری شبها ومراقبت در امور مستحب وترک مکروهات بوده است ،ولی اصل وروح همه این اعما ل،خدمت به ذریه ارجمند رسول اکرم (ص) است.

هشتم : عمده نظر در دومطلب است:یکی غذای حلال،توجه در نماز و اصلاح ان ،اگر این دو درست باشد،باقی درست است .

نهم : بین الطلوعین را به چهار قسمت تقسیم کنید:

یکی اذکار وتسبیح،دیگر ادعیه،قرائت قران وبالاخره فکری در اعمال روز گذشته.اگر موفق به طاعتی بودید شکری کنید واگر خدای نکرده  ابتلا به معصیتی یافته اید .استغفار کنید.

دهم : هر روز صدقه دهید،ولو به وجه مختصر.

یازدهم: در مورد ذکر ،در آغاز چند صلوات فرستاده و دل را حاضر کنید و بعد مشغول ذکر شوید .

دوازدهم : برای توفیق تهجد وگشایش در کار،هر صبح از تلاوت قران  مجید مخصو صاً  سوره یس غفلت  منما.

سیزدهم : حرارتی که بر اثر مصاحبت با مردان بد وشرور در مزاج آدمی پدید می آید،جز بوسیله سردی وبرودت مصاحبت با نیکان ومردم صالح زایل نمی گردد.

چهاردهم : بزرگان خیلی بر احتراز از مجالست با منکرین تاکید دارند وگفته اند ضرری که یک وسوسه بوجود می آورد،در طول سالهای دراز ممکن نیست بتوان آن را رفع کرد.

پانزدهم : عمده هم حقیر،اصلاح قلب است وذکر (یا حیَ ویا قیَوم)سحر گاه برای همین است.

شانزدهم : شبها قدری در بی اعتباری دنیا وانقلاب ان فکر نمایید وملاحظه کنید که دنیا با اهل دنیا چگونه  سلوک می کند.

هفدهم : پیامبری در مناجات عرض کرد: رب این الطریق الیک؛ یعنی پروردگارا! ره به سوی تو کدام است؟ خطاب رسید: دع نفسک و تعال؛ یعنی نفس خویش را رها کن و بیا.

هجدهم :  از اوایل تکلیف که مامور به صوم ایام البیض و قرائت آیه «قل انما» شدم و در این سه روز سه هزار مرتبه بر این قلب قاسی آیه «فمن کان یرجو لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا» قرائت می‌شد، تاکنون هوای ملاقات از سر حقیر بیرون نرفته، باید ترک دنیاداری نمود. لعل الله یحدث بعد ذلک امرا.

نوزدهم  :  امر بفرمایید به تدبر و تفکر در آیات آخر سوره مبارکه فرقان که با این آیه شروع می‌شود؛ «و عباد الرحمن الذین یمشون علی الارض هونا و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما»؛ ببینید که خداوند اشخاص را که به خود نسبت داده است، صفاتشان را چگونه بیان می‌کند.

بیستم :  هر قدر بتوانید، خود را به آداب مودب نمایید.

بیست و یکم :  به هر نحوی که باشد، وصیت خدا و پیامبر ـ صلی الله علیه و آله وسلم ـ و ائمه ـ علیهم‌السلام ـ و مشایخ کرام را که تقوی باشد، از دست ندهید.

بیست و دوم :  همانطور که مسایل طهارت و شکیات و سهویات و قرائت باید پیش اهلش درست شود، عقاید نیز به طریق اولی چنین است».

   منبع : افق حوزه / تیرماه 1392 و پپایگاه اطلاع رسانی روستای هرایین . البته با کمی تصرف

 


 
مختصری از زندگینامه حضرت آیت الله شیخ عبدالکریم کریمی (زاهدخلوت نشین )
ساعت ٩:٤۳ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٩ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: آیت الله شیخ عبدالکریم کریمی ،زندگینامه ،آوج

 

اَلعُلماءُ باقونَ مابَقی الدَّهرِ

شرح مختصری اززندگی وحالات حضرت آیت اله شیخ عبدالکریم کریمی(رحمت الله علیه)

 

ولادت وتحصیلات

           آیت اله شیخ عبدالکریم کریمی(ره) درسال 1279هجری شمسی درخانواده ای روحانی درشهرآوج دیده به جهان گشود.بخشی ازتحصیلات مقدماتی رانزد پدربزرگوارشان آموخت.پس ازفوت پدرعزیزش


 
۵ رهنمود ناب از امام حسن عسکری علیه السلام
ساعت ۱۱:٠۸ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٩ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: امام حسن عسکری علیه السلام ،رهنمود ناب ،حرام ،دو زبان

 میلاد یازدهمین بوستان ولایت امام حسن عسکری مبارک .

 ۵ رهنمود ناب از امام حسن عسگری علیه السلام:

۱ - دو صفتى که برتر از آن چیزى نیست :

ایمان به خداوند عالم و کمک و نفع رساندن به برادران دینى ات .

۲ - هیچ عزیز و صاحب اقتدارى حق را ترک نکرد مگر آنکه ذلیل و خوار شد و هیچ ذلیلى به حق تمسک نکرد مگر آنکه عزیز شد.

۳ - چه بد بنده اى است آنکه دو رو باشد، و نسبت به برادران دینى خود دو زبان داشته باشد. در حضور، آنها را بستاید و از آنها تعریف کند و در غیاب از آنها مذمت و نکوهش نماید و غیبت نماید. اگر همان برادر دینى به او بخشش کند حسد ورزد، و اگر مبتلا شود خیانت نماید.

۴ - پارساترین و پرهیزکارترین مردم آن کسى است که حرام را ترک کند.

۵ - عبادت تنها به روزه گرفتن و نماز گزاردن نیست بلکه در این است که درباره آثار عظمت حق و عالم خلقت تفکر کنید.

«تحف العقول صفحه ۵۱۶»

 


 
۱۰ هشدار جدی برای کاربران تلفن همراه
ساعت ۱٠:٥۸ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٩ بهمن ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: کاربران تلفن همراه ،۱۰ هشدار جدی

خطرناکترین عادت های کاربران در کار با گوشی های هوشمند چیست؟ این نکات را بخوانید و آنها را جدی بگیرید. برخی از آنها می توانند امنیت شما را تضمین کنند.

  روزانه میلیون ها نفر در سراسر جهان از گوشی های هوشمند استفاده می کنند و بخش زیادی از وقت خود را صرف پرداختن به آن ها می کنند. مسلما در کنار تمامی مزایا و قابلیت ها، نکاتی نیز وجود دارد که متاسفانه درصد زیادی از آن ها رعایت نمی کنند و ریسک کار کردن با دستگاه را افزایش می دهد

به نظر شما کدامیک از عادت های معمول کاربران بالاترین ریسک را در حفظ حریم شخصی آن ها دارد و می تواند خطرات فراوانی را متوجه آنها کند؟ در این بخش در قالب اینفوگرافیک هایی به بررسی ۱۰ عادت خطرناک کاربران در کار با اسمارت فون ها می پردازیم.

۱- عدم استفاده از کلمه عبور جهت کار با گوشی هوشمند

۶۳ درصد از کاربران اسمارت فون ها از هیچگونه رمز عبوری جهت باز کردن قفل صفحه استفاده نمی کنند. در واقع دارندگان اسمارت فون ها به میزان ۳۳ درصد بیش از سایرین در معرض خطر قرار می گیرند.

2- ورود خودکار به حساب های بانکداری اینترنتی و وبسایت های مالی

حدود ۳۲درصد از کاربران کلمه های عبور حسابهای بانکی خود را در اسمارت فون هایشان ذخیره می کنند که مسلما کار بسیار خطرناکی می باشد، و خطرناک تر اینکه همین کاربران از رمز عبور جهت کار با اسمارت فون نیز بهره نمی برند.

3- گرفتن، ارسال و نگهداری عکس های شخصی در هوشمند

۲۰ درصد نوجوانان عکس های شخصی خود را از طریق پیام چند رسانه ای یا به صورت آنلاین، با دیگران به اشتراک می گذارند. ۱۷ درصد از گیرندگان این عکس ها، آن ها را با سایرین به اشتراک می گذارند.

4- کلیک بر روی لینک ایمیل های ناشناس

چهار درصد از سرقت های آنلاین از طریق ایمیل های ناشناس ارسال شده صورت می گیرد. روزانه بیش از ۱۵۶ میلیون ایمیل مشکوک در سراسر جهان رد و بدل می شود.

5- ارسال و درج عکس ها به صورت آنلاین در حین سفر

۷۵ درصد از سارقان بازداشت شده اعلام کرده اند که یکی از ابزارهای آن ها برای شناسایی موقعیت افراد، استفاده از شبکه های اجتماعی می باشد.

6- ارسال عکس ها به صورت آنلاین بدون خاموش کردن موقعیت ردیاب

روزانه بیش از ۵۰۰میلیون عکس در سراسر جهان بر روی شبکه های اجتماعی آپلود می شوند و بسیاری از کاربران از این موضوع غافلند که با فعال بودن موقعیت یاب دستگاه، موقعیت دقیق آن ها همراه عکس ها در اختیار سایرین قرار می گیرد لذا توصیه می کنیم که GPS Tag عکس ها را غیرفعال کنید.

7- به اشتراک گذاشتن اطلاعات با افراد کلاهبرداری که به ظاهر از طرف بانک تماس می گیرند

بررسی ها نشان می دهد که حدود ۲۷ درصد از سرقت ها از حساب های بانکی از طریق تماس های تلفنی صورت می گیرد.

8- استفاده از گوشی بدون قاب محافظ

حدود ۲۵ درصد از دارندگان اسمارت فون از قاب محافظ استفاده نمی کنند.

9- اتصال به شبکه وایرلس ناامن

نتایج یک بررسی نشان می دهد که حدود ۵۲ درصد از اتصال های گوشی های هوشمند از طریق شبکه های وایرلس ناامن صورت می گیرد که معمولا Open بوده و رمزگذاری نمی شوند.

10- نداشتن بیمه اسمارت فون

حدود ۶۰ درصد از خریداران اسمارت فون ها در هنگام خرید، گجت خود را بیمه نمی کنند، کاری که در کشور ما مرسوم نبوده و کمتر کسی سراغی از بیمه اسمارت فون خود می گیرد!

منبع: باشگاه خبرنگاران